Sunn graviditet - Motivasjonstråd!

Krembollen

Forelsket i forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Da vi er flere her i Augustgruppa som gjerne vil begrense unødvendig vektoppgang igjennom graviditeten tenkte jeg at det hadde vært kjekt med en motivasjonstråd hvor vi kan komme med tips og råd som kan bidra til en sunn livsstil også igjennom svangerskapet!

Her kan vi komme med oppskrifter, forslag til sunne og enkle retter, dele treningsgleder eller hverdags aktivitet, skryte når vi får til noe bra og be om hjelp når ting går litt trått <3
 
Jeg gleder meg veldig til å se om kneet mitt kan bli friskmeldt så jeg kan begynne å gå på tredemøllen igjen. De an anbefaler jo 30 min aktivitet hver eneste dag, også til gravide og nå har jeg brukt siste måneden på sofaen i håp om å kunne få has på betennelsen :(
 
Jeg har ikke for mye per nå, men er redd for å gå opp for mye på grunn av et ustabilt kneledd. Da blir belastningen for mye, det blir vondt å gå og kneet går ut av ledd. Følger gjerne med her :)
 
Jeg har ikke for mye per nå, men er redd for å gå opp for mye på grunn av et ustabilt kneledd. Da blir belastningen for mye, det blir vondt å gå og kneet går ut av ledd. Følger gjerne med her :)

Ja som sagt er denne tråden for alle som vil begrense unødig vektoppgang igjennom graviditeten, så bare fint at du vil være med :D:D
 
Selv var jeg superstolt i går av 2,5 km på mølla, for ca 1 år siden gikk jeg turer på 8-9 km annenhver dag :banghead: men så ble jeg sliten og gav opp
 
Selv var jeg superstolt i går av 2,5 km på mølla, for ca 1 år siden gikk jeg turer på 8-9 km annenhver dag :banghead: men så ble jeg sliten og gav opp

Det er jo kjempebra! All aktivitet er positivt og hjelper :D Jeg håper at jeg kan få klar mølla til neste uke for jeg merker mye negativt nå når jeg må hvile hele tiden for kneet.
 
Har dere noen ideer om hvor mye dere kommer til å gå opp? Hehe. Det blir jo bare gjetning, da. Jeg har aldri vært gravid før, så jeg har ikke peiling. Kunne egentlig tenkt meg å gå litt ned nå i starten, for å ha litt mer å gå på når våren kommer. Jeg tror forresten vi kan være glade for at vi har andre og tredje trimester på vår / sommer, mye lettere å komme seg ut på tur da, vel! :D Skjønner det kan bli varmt til sommeren, men sååå deilig med sommer uansett :)
 
Min startvekt er forresten 89 og jeg har lyst til å prøve å begrense oppgangen det jeg kan, blir så mye å gå ned til slutt hvis ikke. Men seff: Det aller aller viktigste er at babyen har det bra! Derfor prøver jeg å spise supersunt nå. Har også kutta ut sukker i veldig stor grad. Kommer nok til å bli min sunneste jul ever ;)
 
Min startvekt er forresten 89 og jeg har lyst til å prøve å begrense oppgangen det jeg kan, blir så mye å gå ned til slutt hvis ikke. Men seff: Det aller aller viktigste er at babyen har det bra! Derfor prøver jeg å spise supersunt nå. Har også kutta ut sukker i veldig stor grad. Kommer nok til å bli min sunneste jul ever ;)
Jeg selv var ca 104 da jeg ble gravid. Har gjennomført 144 dager uten godteri og sjokolade, men etter 150 dager blir det nok litt kos i jula :angelic: håper bare toleransen har gått ned så jeg ikke overspiser :rolleyes:

Håper å ikke gå opp mer enn 10 kg, men med min flaks går jeg vel opp til 130 :shifty::happy:
 
Har dere noen ideer om hvor mye dere kommer til å gå opp? Hehe. Det blir jo bare gjetning, da. Jeg har aldri vært gravid før, så jeg har ikke peiling. Kunne egentlig tenkt meg å gå litt ned nå i starten, for å ha litt mer å gå på når våren kommer. Jeg tror forresten vi kan være glade for at vi har andre og tredje trimester på vår / sommer, mye lettere å komme seg ut på tur da, vel! :D Skjønner det kan bli varmt til sommeren, men sååå deilig med sommer uansett :)
Forrige svangerskap gikk jeg opp 7 kilo, men gikk ned igjen 1 kilo uken før fødsel. Så ved fødsel var jeg 6 kilo tyngre enn ved starten av svangerskapet. Håper å gå opp kanskje 8-9 dette svangerskapet :)
 
Jeg gikk ned nesten 10 kg i løpet av forrige svangerskap. Har nesten gått de opp igjen Pga masse stress og dårlige valg det siste året. Min kropp hadde så godt av å være gravid. Jeg gikk selvfølgelig ikke inn for vektnedgang bare så det er sagt. :)
 
Sist gikk jeg opp ti kg når jeg spiste alt jeg hadde lyst på, noe som i seg selv ikke er en dum oppgang, men jeg gikk opp fra 130-140 så det er ikke bra. Overvektige anbefales egentlig ikke å gå opp noe i vekt, heller holde seg stabil.

Nå veier jeg 114 kg (gått opp to kg vann da jeg har endret dietten og spiser litt mer karbohydrater noe som gjør at jeg går litt opp i vannvekt den første perioden) og håper å gå ned noe i vekt, eller i verste fall holde meg på den vekta jeg er i dag. Jeg tenker at siden jeg gikk opp så lite siste mtp hvor mye dritt jeg spiste så burde dette gå greit, men jeg er åpen for at ting endrer seg etterhvert, spesielt om jeg blir kvalm denne graviditeten for eksempel.
 
Idag var vi på butikken og utenfor står det en sånn smultringbod som lukter såååå godt og mannen lurte på om jeg ville ha. Egentlig tenkte jeg å svare ja, men holdt meg unna! Godt fornøyd med det for de smultringene er min største svakhet!!!
 
Jeg gikk opp 24kg i forrige svangerskap, har klart å gå ned 22 av de, og er redd jeg skal gå opp masse igjen, så en sånn her tråd er kjekt :)

Jeg tror min taktikk kommer til å være å handle en gang i uka, planlegge middager, ikke dra ut på kvelden, fordi jeg har lyst på noe. Kommer til å bli hardt, men må prøve. Merker allerede nå at jeg er desperat etter å spise noe hele tiden :sorry:
 
Jeg gikk opp 24kg i forrige svangerskap, har klart å gå ned 22 av de, og er redd jeg skal gå opp masse igjen, så en sånn her tråd er kjekt :)

Jeg tror min taktikk kommer til å være å handle en gang i uka, planlegge middager, ikke dra ut på kvelden, fordi jeg har lyst på noe. Kommer til å bli hardt, men må prøve. Merker allerede nå at jeg er desperat etter å spise noe hele tiden :sorry:

Vi heier på deg! <3
 
Må også komme med tips om mørk sjokolade 86%! Veldig lite sukker, men med kraftig smak sånn at man får dekket behovet med bare noen biter! Utrolig digg!
 
Jeg selv var ca 104 da jeg ble gravid. Har gjennomført 144 dager uten godteri og sjokolade, men etter 150 dager blir det nok litt kos i jula :angelic: håper bare toleransen har gått ned så jeg ikke overspiser :rolleyes:

Håper å ikke gå opp mer enn 10 kg, men med min flaks går jeg vel opp til 130 :shifty::happy:
Wow! 144 dager uten! Det er imponerende :)
Åh, det er vanskelig å ikke overspise. Kjenner meg igjen. Må kanskje tenke at det er et valg hver gang man spiser godteri.. Registrerer dere kalorier?
 
Idag var vi på butikken og utenfor står det en sånn smultringbod som lukter såååå godt og mannen lurte på om jeg ville ha. Egentlig tenkte jeg å svare ja, men holdt meg unna! Godt fornøyd med det for de smultringene er min største svakhet!!!
Godt jobba!!
 
Frustrert over vekta i morges, har ikke veid meg på en uke, og har gått opp 2 kg. Nå skal det sies at jeg har ikke spist så bra den siste uken, men skal høre med sykehuset i dag hvor mange kalorier jeg bør ligge på...
 
Jeg har gått opp to kg siden før graviditeten, men det gjorde jeg sist gang også sånn helt i starten og jeg lurer på om det er fordi man holder på ekstra vann helt i starten? Jeg vet ihvertfall at det lå en grunn bak det, men husker ikke helt hvilken.

Jeg har endelig landet litt på en plan for kostholdet jeg kommer til å kjøre i graviditeten, noe som har vært utfordrende da jeg til vanlig kjører veldig streng lavkarbo som setter kroppen i ketose (et modus man ikke bør være i når man er gravid) så jeg ønsker å finne en moderat versjon av lavkarbo som ikke trigger søtsuget ol. for å unngå at jeg sprekker helt.

Har landet på middelhavsinspirert kost (fordelen er at dette er kostholdet mannen min har vokst opp med) med mye grønnsaker, fett og akkurat passe med karbohydrater, på den måten får jeg i meg det jeg trenger uten å måtte endre for mye på det jeg allerede kjenner til! Går også mye i frø, nøtter, noe meieriprodukter osv. Så jeg har laget en egen rista musli som jeg bruker på yoghurt sammen med blåbær også har jeg funnet knekkebrød laget med 76% frø som har lite karbohydrater så idag ble frokosten kokt egg, knekkebrød, majones og sukkererter :) Knennebrødene er store så holder med ett for meg og det er rundt 300 kcal i dette måltidet så det er det frokosten min pleier å ligge på!
 

Vedlegg

  • 22FAB711-C9B5-4F05-A0A2-0473BC4BBD79.jpeg
    22FAB711-C9B5-4F05-A0A2-0473BC4BBD79.jpeg
    41 KB · Visninger: 17
Back
Topp