Har dere bestemt dere for navn?

Ta ditt først og så putter du inn en fin bindestrek mellom ditt og hans;)
Hvorfor? Blir det et etternavn da?
Nå er jeg litt rar sånn, men jeg har ei datter som har mitt etternavn som mellomnavn fordi det ikke gikk Ann å ha to etternavn, også pappaenssom etternavn(annen far) så jeg tenker mine tanker og har ikke lyst til at ingen av mine barn bærer mitt etternavn, på en måte :/ også er jeg elendig til å forklare, men håper du skjønte poenget, haha :p
 
Hvorfor? Blir det et etternavn da?
Nå er jeg litt rar sånn, men jeg har ei datter som har mitt etternavn som mellomnavn fordi det ikke gikk Ann å ha to etternavn, også pappaenssom etternavn(annen far) så jeg tenker mine tanker og har ikke lyst til at ingen av mine barn bærer mitt etternavn, på en måte :/ også er jeg elendig til å forklare, men håper du skjønte poenget, haha :p
Med bindestrek kan ikke det ene etternavnet forkortes. Da er det etternavnet før bindestreken som blir først i registre. F eks du låner bok på biblioteket, da må de søke opp etternavn 1:)
 
Her står det mellom Astrid og Amalie:Heartpink noen som har innspill til valget?:)
Liker begge navnene! :happy: Tenker at Amalie er et godt brukt navn for tiden, mens Astrid kanskje er litt mer på vei opp? Har ikke sjekket statistikk da, så er kun magefølelsen min som sier det :p
 
Liker begge navnene! :happy: Tenker at Amalie er et godt brukt navn for tiden, mens Astrid kanskje er litt mer på vei opp? Har ikke sjekket statistikk da, så er kun magefølelsen min som sier det :p

Tusen takk! Helt enig med deg. Om jeg skulle fått to jenter tror jeg de ville fått et av dem hver :) helt riktig at Amalie er mest brukt og at Astrid er på vei opp, men har det noe å si? Hva ville du tenkt?
 
Tusen takk! Helt enig med deg. Om jeg skulle fått to jenter tror jeg de ville fått et av dem hver :) helt riktig at Amalie er mest brukt og at Astrid er på vei opp, men har det noe å si? Hva ville du tenkt?
Det kommer litt an på hva dere er opptatt av ved et navn. Amalie er et safe valg, som mange liker. Astrid er kanskje litt mer spennende sånn sett? Men er jo vanskelig å forutse hvilke av navnene det kan bli flere av i klassen uansett :p Amalie er kanskje litt mer internasjonalt, mens Astrid er mer tradisjonelt norsk. Samtidig er det jo kjent utenfor Norden og.
Personlig liker jeg best Astrid, det er litt i samme gaten som Ingrid, Ingvild, Ingeborg... Men mannen er ikke så glad i de navnene, så vi kommer nok ikke til å gå for noen av de hvis vi får en jente en gang.
Amalie har en veldig fin klang med mange vokaler og passer godt inn i den trenden som har vært sterk til nå, sammen med Sofie, Emilie, Nora...

Gjorde det sikkert ikke noe lettere, men tror dere gjør et bra valg uansett ;)
 
Astrid! Føler det er et navn som følger henne bedre igjennom hele livet. Det er ei koselig lita rampejente og ei fornem frue.
Amalie er i mine ører et litt irriterende barn. Et barn som etterhvert ble tvunget til å vokse opp og fremdeles har et barns navn.
Dette er min mening da, og ikke et forsøk på å egle på meg evt hormonelle gravide som syntes Amalie er det fineste navnet :angelic:
 
Astrid! Føler det er et navn som følger henne bedre igjennom hele livet. Det er ei koselig lita rampejente og ei fornem frue.
Amalie er i mine ører et litt irriterende barn. Et barn som etterhvert ble tvunget til å vokse opp og fremdeles har et barns navn.
Dette er min mening da, og ikke et forsøk på å egle på meg evt hormonelle gravide som syntes Amalie er det fineste navnet :angelic:
Artig hvordan man forbinder forskjellige ting med navn. Det kommer tydelig fram når man skal velge navn til sitt eget barn, da kan det komme fram mange ulike assosiasjoner! Gjerne fordi man har møtt noen som heter det, eller lignende. Men jeg tenker at om barnet får det navnet, så blir det uansett barnets navn, og man vil miste en eventuell negativ assosiasjon. I alle fall etterhvert. Derfor tenker jeg at man nesten ikke kan velge feil :happy:
 
Astrid! Føler det er et navn som følger henne bedre igjennom hele livet. Det er ei koselig lita rampejente og ei fornem frue.
Amalie er i mine ører et litt irriterende barn. Et barn som etterhvert ble tvunget til å vokse opp og fremdeles har et barns navn.
Dette er min mening da, og ikke et forsøk på å egle på meg evt hormonelle gravide som syntes Amalie er det fineste navnet :angelic:

Haha, herlig! Akkurat slike svar jeg håpet på å få, tusen takk!:)
 
Back
Topp