Barnevogn - Hvilken og hvorfor?

Sannarita

Betatt av forumet
Junilykke 2020 ♡
Dere som har kommet så langt at dere tenkt på barnevogn, hvilken har dere landet på og hvorfor?

Her blir det en Stokke Trailz. :)

Med tidligere barn har vi hatt Emmaljunga Duo Edge, Quinny Freestyle og Easywalker søskenvogn, men det er nå mange år siden.

Kriteriene er: høy vogn, stø, lett å manøvrere, lett å pakke sammen, relativt lett, fungerer like godt på skogsvei som asfalt og at den må være stilig.

Flust av disse brukt på Finn.no til gode priser, og lett å kjøpe reservedeler fra Stokke som kan kjøpes både med tanke på bruksdeler og styling.

Så tipper vi lander på en brukt vogn. :)

Hva har dere for kriterier, og hvilke vogner matcher dem? :)



stokke-trailz-black-complete-black-melange-choose-your-chassis.jpg
 
Last edited:
Vi må ha en vogn som fungerer bra i litt ulendt terreng. Det blir mye trilling på grus og humpete veier.
Jeg tror vi lander på Bugaboo Buffalo. Den er på vei ut av butikkene, men det finnes mange i god stand på finn.no. Vi har lurt på Bugaboo Fox også, men den har mindre hjul, og er lettere. Jeg tenker det kan gjøre at den ikke fungerer like bra på sølete og humpete underlag...

Det er også viktig for oss at håndtaket blir høyt nok (mannen min er 2 meter), så vi blir nødt til å teste-trille.

Ellers må vogna kunne tåle et tungt barn. Alle barn i både min og mannens familie har vært store, lange og tunge. :D

Hører gjerne fra foreldre som er høye, og tar i mot tips med takk. :)
 
Dere som har kommet så langt at dere tenkt på barnevogn, hvilken har dere landet på og hvorfor?

Her blir det en Stokke Trailz. :)

Med tidligere barn har vi hatt Emmaljunga Duo Edge og Easywalker søskenvogn, men det er nå mange år siden.

Kriteriene er: høy vogn, stø, lett å manøvrere, lett å pakke sammen, relativt lett, fungerer like godt på skogsvei som asfalt og at den må være stilig.

Flust av disse brukt på Finn.no til gode priser, og lett å kjøpe reservedeler fra Stokke som kan kjøpes både med tanke på bruksdeler og styling.

Så tipper vi lander på en brukt vogn. :)

Hva har dere for kriterier, og hvilke vogner matcher dem? :)



stokke-trailz-black-complete-black-melange-choose-your-chassis.jpg

Sniker litt :)
Er planen å ha en ny vogn etter 15 kg? Har vurdert denne vi også fordi emmaljunga fra forrige er så tung. Men denne går jo bare til 15 kg :eek: syns det var veldig lite.
 
Hat en Emmaljunga edge duo (Eller, har flere), og blir å bruke den. Hvis vi skulle hatt ny, hadde jeg muligens valgt Stokke Trailz fordi jeg har hatt lyst til å prøve den i mange år.
Men er veldig fornøyd med Emmaljungaen
Også har jeg en Emmaljunga double viking
 
Sniker litt :)
Er planen å ha en ny vogn etter 15 kg? Har vurdert denne vi også fordi emmaljunga fra forrige er så tung. Men denne går jo bare til 15 kg :eek: syns det var veldig lite.

De treffer jo gjerne den vekta rundt treårsalderen, og da ser jeg uansett for meg en mye lettere og smidigere trehjuling, type joggevogn el. :)
 
De treffer jo gjerne den vekta rundt treårsalderen, og da ser jeg uansett for meg en mye lettere og smidigere trehjuling, type joggevogn el. :)

Her var jenta mi 14,5 på 2 års kontrollen, så hadde funket dårlig her :hilarious: i tillegg er ho ganske lang, så har vært vanskelig å finne vogn som passer i lengden etter fylte 2 år. Er liksom bare emmaljunga som har de største vognene, men de er jo så kronglete.. Ikke sikkert nestemann blir like lang da, men alle damer og menn i familien til pappaen er lange :eek:
 
Her var jenta mi 14,5 på 2 års kontrollen, så hadde funket dårlig her :hilarious: i tillegg er ho ganske lang, så har vært vanskelig å finne vogn som passer i lengden etter fylte 2 år. Er liksom bare emmaljunga som har de største vognene, men de er jo så kronglete.. Ikke sikkert nestemann blir like lang da, men alle damer og menn i familien til pappaen er lange :eek:

Jeg har hatt veldig lange barn jeg og, men en stor og tung sittevogn etter 1,5-2 år orker jeg ikke :D

Måtte sjekke i gamle bilder nå hva vogn jeg hadde før jeg fikk nr. 2 og gikk over til søskenvognen, og hadde Quinny Freestyle trehjuling. Den var bare helt nydelig og så lett og enkel og lang nok til mine stankelbein :)

En slik. Men der er bagen veldig liten hvis man vil ha den som duo fra starten av, og den ble litt for ustø i mine øyne med bagdelen på. Men som sportsvogn til litt større barn er det min favoritt :)

5153mmZEZdL.jpg
 
Jeg har hatt veldig lange barn jeg og, men en stor og tung sittevogn etter 1,5-2 år orker jeg ikke :D

Måtte sjekke i gamle bilder nå hva vogn jeg hadde før jeg fikk nr. 2 og gikk over til søskenvognen, og hadde Quinny Freestyle trehjuling. Den var bare helt nydelig og så lett og enkel og lang nok til mine stankelbein :)

En slik. Men der er bagen veldig liten hvis man vil ha den som duo fra starten av, og den ble litt for ustø i mine øyne med bagdelen på. Men som sportsvogn til litt større barn er det min favoritt :)

5153mmZEZdL.jpg

Nei det er slitsomt! Har brukt en North13.5-trille i skogen, men den har vært litt kort. Så ikke sånn superbehagelig stakkars. Men å dra med en diger emmaljunga i skogen funker enda dårligere :p

Se der ja. Den var fin. Skal undersøke litt rundt på finn og se hva som finnes brukt. Syns bagdelen funka greit på emmaljunga, var sittedelen som ble problemet. Men jeg bare HATER at det er så dårlig plass i kurven under også. Så spørs nok om det uansett blir ny vogn her i huset :p
 
Bruker nok en emmaljunga Edge som bagvogn og som sportsvogn etterhvert. Storesøster skal nok hovedsak sove i babyjogger city mini gt som vi har som ekstravogn. Må også ha en søskenvogn pga det bare er 16 mnd mellom lillestoresøster og mageboeren. Men ikke helt bestemt hvilken søskenvogn. Heller litt mot babyjogger city mini gt double pga den er liten sammenlagt, tåler mange kg og lett å trille. Men får se hva vi finner brukt
 
Vi har simo bagvogn etter de 2 andre, så vi blir nok å bruke denne nå også. Spesielt som sovevogn hjemme, da den er veldig god og romslig.
Vi har også en babyjogger City elite, så lurer på om jeg skal se om jeg får tak i bag til den, for da kan vi bruke den vogna om vi skal ut å farte siden den blir litt mindre sammenslått
 
Vi har en Brio-vogn etter nr 1, og det blir nok å bruke den denne gangen også. En gammel modell, men jeg er så fornøyd med funksjonaliteten! Særlig at det er plass til lange barn i den - husker at flere på forrige termingruppe sleit med at babyer på 5-6 mnd var for lange for bagdelen i mange av disse nye vognene.

Brukte og bruker generelt veldig lite vogn, da jeg foretrekker bæretøy når de er små. Men jeg hadde ikke klart meg uten vår Babyzen Yoyo+, verken i babytiden (klikke på bilstolen på handletur) eller nå senere (helt gull på reise!). Så om vi skal kjøpe en vogn til så tror jeg det blir en sånn en til, slik at småttisene har en hver :)
 
Her blir det emmaljunga mondial delux brukt som bagdel etter nr 1, ikke fornøyd med sittedelen på denne - blir brukt som sovevogn nå.

Har babyjogger city mini gt som trillevogn, velger nok samme merket til søskenvogn
 
Vi har allerede en bugaboo Buffalo og er veldig fornøyd med den. Blir nok å skaffe ståbrett til storesøster som blir litt over 2 år i juni
 
Hvordan er den på vinterføre? Hvor i landet bor dere?
Du kan låse framhjula om nødvendig. Vi bur på Sunnmøre, har brukt den mykje i all slags vær. Kjøpte dog Tinkaflu regntrekk då eg synst det som fulgte med ikkje fungerte så bra i kombinasjonen regn og kuling.
 
Hadde TFK joggetur twister (?) til andremann, likte den veldig godt :) ikke tenkt på hva vi skal nå enda.
 
Vi vurderer britax smile 3, mye på grunn av at den virker stødig og lett å ta inn og ut av bil. Så er ikke prisen så aller værst heller :)
 
Du kan låse framhjula om nødvendig. Vi bur på Sunnmøre, har brukt den mykje i all slags vær. Kjøpte dog Tinkaflu regntrekk då eg synst det som fulgte med ikkje fungerte så bra i kombinasjonen regn og kuling.
Vi bor også på Vestlandet, så det var greit å høre. Og nyttig tips om regntrekket.

Kunne dere bruke vogna lenge, til barna ble lange/ tunge?
 
Sniker litt :)
Er planen å ha en ny vogn etter 15 kg? Har vurdert denne vi også fordi emmaljunga fra forrige er så tung. Men denne går jo bare til 15 kg :eek: syns det var veldig lite.

Alle forskjellige Selvsagt. Men min 3 åring veier 15kg nå og vi har sluttet med vogn for en stund siden.
 
Back
Topp