Sparer du til pensjon?

Privat i pensjonsfond og via jobben (innskuddspensjon).
 
Nei..
Jeg sparer på sparekonto, men har ingen egen "pensjonssparing" ved siden av det som blir spart til meg via jobben. De fleste jeg kjenner er *veldig* skeptiske til gebyrmengden i forbindelse med pensjonssparing, og det har smittet litt av på meg.
Fikk bare lyst til å kommentere denne! Jeg er helt enig ang gebyrer på forvaltning av kapitalbevis o.l., der er det store forskjeller! (Type 0.4% i året hos KLP vs 1.5% hos Eika, det utgjør en kjempeforskjell!) Jeg er også skeptisk til IPS i ung alder fordi man låser pengene til pensjon i forferdelig mange år fremover.

Men derfra til å automatisk avskrive all privat pensjonssparing syns jeg blir litt drastisk igjen. Husk at det er mange måter å spare på - du kan f.eks spare gjennom å nedbetale lån (særlig boliglån) eller sette av en fast sum i måneden gjennom et automatisk trekk til et indeksfond på en aksjesparekonto. Velger du et globalt aksjefond, kan du få avkastning på nivå med markedet generelt til en veldig rimelig penge (i underkant av 0.3% i året i forvaltningsgebyr) og pengene kan du ta ut dersom du skulle trenge dem (kan komme godt med ifm skilsmisse f.eks). Indeksfond er slik sett perfekte for pensjonssparing fordi de er billige og statistisk sett vil gi deg god avkastning når du har en lang sparehorisont, som jo er tilfelle ved pensjon. Det er sånn sett ekstremt mye bedre enn å ha pengene stående på en bankkonto der rentene er så lave at du faktisk taper kjøpekraft hvert eneste år fordi rentene er lavere enn inflasjonen!

Selv sparer jeg i KLP AksjeGlobal og KLP AksjeNorge via Sbanken, men det fins mange andre indeksfond fra f.eks DNB som er like billige, så det er bare å sjekke hva du kan få kjøpt via banken din, det viktigste er å komme igang med sparingen!
 
Jeg har investert i en eiendom som jeg leier ut. Ikke store summene, men blir jo litt. Avkastningen setter jeg inn på aksjesparekonto. Så får vi se hva verdien på eiendommen blir etterhvert når jeg kommer opp i årene. Investerer i eiendom nummer to nå snart: egen bolig. Da blir nedbetaling på lån der en måte å spare på. Vil anbefale andre å spare til pensjon fra når de er rundt 35-40 år. Før det burde sparingen gå til egen bolig. Men deretter til pensjon. I mitt tilfelle har jeg jobbet så lite opp gjennom årene (mye deltid og vikariater) og attpåtil til lav lønn. Så kommer ikke til å ha noe særlig utbetalt i offentlig pensjon. Dør jeg før jeg får brukt opp pengene, så arver i det minste ikke barna bare gjeld. Og det er jo også greit.
 
Fikk bare lyst til å kommentere denne! Jeg er helt enig ang gebyrer på forvaltning av kapitalbevis o.l., der er det store forskjeller! (Type 0.4% i året hos KLP vs 1.5% hos Eika, det utgjør en kjempeforskjell!) Jeg er også skeptisk til IPS i ung alder fordi man låser pengene til pensjon i forferdelig mange år fremover.

Men derfra til å automatisk avskrive all privat pensjonssparing syns jeg blir litt drastisk igjen. Husk at det er mange måter å spare på - du kan f.eks spare gjennom å nedbetale lån (særlig boliglån) eller sette av en fast sum i måneden gjennom et automatisk trekk til et indeksfond på en aksjesparekonto. Velger du et globalt aksjefond, kan du få avkastning på nivå med markedet generelt til en veldig rimelig penge (i underkant av 0.3% i året i forvaltningsgebyr) og pengene kan du ta ut dersom du skulle trenge dem (kan komme godt med ifm skilsmisse f.eks). Indeksfond er slik sett perfekte for pensjonssparing fordi de er billige og statistisk sett vil gi deg god avkastning når du har en lang sparehorisont, som jo er tilfelle ved pensjon. Det er sånn sett ekstremt mye bedre enn å ha pengene stående på en bankkonto der rentene er så lave at du faktisk taper kjøpekraft hvert eneste år fordi rentene er lavere enn inflasjonen!

Selv sparer jeg i KLP AksjeGlobal og KLP AksjeNorge via Sbanken, men det fins mange andre indeksfond fra f.eks DNB som er like billige, så det er bare å sjekke hva du kan få kjøpt via banken din, det viktigste er å komme igang med sparingen!


Jeg er enig, jeg.
Jeg sparer ganske mye, sånn sett - både ved nedbetaling av huslån, småsparing i aksjefond og å sette penger tilside på bankkonto. Men jeg har aldri opprettet det som heter "pensjonssparing", og ingen av pengene jeg har på konto pdd tenker jeg er "pensjonspengene" mine.
 
Ja- sprer i fond og gjort det i 10 år allerede.
Har 15 % via jobb i tillegg, men har akkurat mista jobben så må spare mer selv..
 
Sparer i fond itillegg til det som går til pensjon gjennom jobb. Bankkonsulenten vår var litt overrasket av at vi ønskte samtale om pensjonssparing når vi knapt var 30, var ikke så veldig vanlig virket det som.
Vi har betalt ned ekstra på huslån, og sparer på konto også
 
Sparer i fond itillegg til det som går til pensjon gjennom jobb. Bankkonsulenten vår var litt overrasket av at vi ønskte samtale om pensjonssparing når vi knapt var 30, var ikke så veldig vanlig virket det som.
Vi har betalt ned ekstra på huslån, og sparer på konto også

Blir nok bare vanligere og vanligere. Husk at den pensjonsordningen vi har nå har ikke vart så grusomt lenge, og sansynlighetene er stor for at den endrer seg igjen innen vi skal av med pensjon, vår generasjon må nok både spare mer selv og stå i jobb lenger.

Har inntrykk at flere og flere ser viktigheten av å sette av selv, og å starte tidlig.

Jo tidligere du starter desto mindre må du sette av i mnd ;-)
 
Ja takk, begge deler. Sparer både gjennom jobb og privat. Nedbetaling på lån kommer i tillegg.
 
Nei, jeg tenker heller å leve livet mens jeg kan. Har uansett nok penger til klare meg
 
Back
Topp