Smertestillende eller naturlig

Tar det som det kommer, men håper på å unngå epidural denne gangen også. Satser på lystgass igjen, selv om jeg ikke syntes det tok særlig av smertene, så ble det enklere fokusere på å puste "riktig".
 
Jeg hadde epidural med første, så ønsket ikke det med verken andre eller denne tredje :) Likte mye bedre den andre fødselen hvor jeg kunne kjenne pressriene ordentlig, og brukte heller fokuset på å puste og slappe av best mulig under riene. Det gjorde jeg nå den tredje gangen også, men takket ja til lystgass på slutten. Vet ikke helt om det hjalp, men fikk noe å fokusere på :) Denne tredje fødselen var den vondeste uten tvil, men det ble styrtfødsel fra 5 cm, så rakk aldri å tenke på om jeg angret på å si nei til epidural :)
 
Jeg hadde epidural med førstemann og syntes det var fantastisk! Jeg var derfor veldig klar for å få det denne gangen også, men det eneste de rakk, var å legge venekateter, før han var ute :laughing002 Det gikk jo det også, og strengt tatt følte jeg vel kanskje ikke at selve utpressingen var SÅ mye verre uten epidural, som med. Men sist tok det jo 12 timer i aktiv fødsel, så det var helt avgjørende med epidural for å få henta meg litt inn igjen. Riene var helt enormt intense denne gangen, så jeg er glad det bare tok en time når det først ikke ble tid til noe smertelindring.
 
Jeg hadde epidural med førstemann og syntes det var fantastisk! Jeg var derfor veldig klar for å få det denne gangen også, men det eneste de rakk, var å legge venekateter, før han var ute :laughing002 Det gikk jo det også, og strengt tatt følte jeg vel kanskje ikke at selve utpressingen var SÅ mye verre uten epidural, som med. Men sist tok det jo 12 timer i aktiv fødsel, så det var helt avgjørende med epidural for å få henta meg litt inn igjen. Riene var helt enormt intense denne gangen, så jeg er glad det bare tok en time når det først ikke ble tid til noe smertelindring.

Dette var interessant å lese, og takk for at du delte. Gratulerer så mye med ny baby! :Heartred
 
Hadde epidural med første, og denne gangen bare lystgass :) og syns fødselen uten epidural var mye bedre, da jeg kjente press riene noe som jeg ikke gjorde med epidural, så det ble godt å presse ut babyen isteden for vondt som det gjorde med første. + at jeg slapp alt styret med ledninger over alt :p
 
Jeg endte med epidural, noe jeg ikke hadde sist.
Denne fødselen var mye bedre. Det gikk enda fortere nå enn sist, og de smertene jeg hadde sist var helt ville. Sist gikk jeg fra 5-9 cm på en time, og hun ble født 3 timer etter det. Nå gikk det fra 5-10 cm på 45 min, også var hun født 25 min etter.
Jeg kjente fortsatt riene nå, og jeg kjente at de flytta seg fra magen og bak til rompa, og jeg kjente trykketrangen. Kan ikke huske den samme følelsen sist, men ser for meg at jeg egentlig ikke klarte å kjenne etter hva som var hva sist, fordi jeg hadde så vondt over flere timer.
Så veldig glad for denne opplevelsen :)
 
Jeg var fast bestemt på at jeg kun skulle bruke lystgass og akupunktur. Så jeg jobbet mye med mentaliteten før fødsel og hvordan jeg og samboer skulle jobbe sammen gjennom fødselen. Og det gikk som en drøm, ble kun lystgass. Gikk 11 dager på overtid, så ble satt igang. Riene ble da intense fra start og til hun var ute.
Dessverre ble det 30 min med stormrier, og da skulle jeg virkelig gjerne hatt noe mer. Men da klarte jeg ikke å snakke, fikk så vidt til å puste:p. Ellers var lystgass mer enn nok, men så hadde jeg kun aktiv fødsel i 2,5-3 timer. 7-8timer med rier
 
Jeg hadde egentlig bestemt meg for epidural, ville ikke ha det mer smertefullt enn nødvendig, men rakk ikke å få det. Så her ble det naturlig. Neste gang håper jeg de hører på meg, prøvde å si at jeg kjente at dette gikk fort og at jeg ikke kom til å rekke å få det om de ventet, men følte at de aldri trodde det jeg sa siden jeg var førstegangsfødende :rolleyes: men jeg fikk rett da, så får bare fryde meg litt over det :p
 
I mitt tilfelle, tenker jeg å prøve å spille helt, neida. :laughing002 Jeg skal føde på Storken på Haukeland hvis alt går etter planen, og jeg har gitt beskjed til sykehuset om å ikke gi meg noe med mindre jeg skriker etter det.

Epiduralen sviktet meg forrige gang, så jeg prøver uten denne. :happy090

Så, damer. Hvem av dere tyr til hjelpemidler denne gangen, og hvem tenker å la naturen gjøre sitt?

Utdyp gjerne. :angelic:
Fødte på storken første gang, ville kjenne på kroppen hvilke krefter den kunne gjennomføre uten smertelindring. I tillegg likte jeg veldig godt atmosfæren på storken. Ved fødsel nr 2 ønsket jeg føden og muligheten for epidural. Fikk rom på et lite kott nærmest, veldig uhyggelig. Etter at jeg ble sjekket for 4 cm så gikk det veldig fort, riene kom tett og vondt. Spurte etter epidural og fikk den omsider men for sent, pressriene startet i det den var satt. Jordmor trodde ikke på meg kg kjeftet på meg da jeg sa jeg ville presset. Jeg gikk fra 4 til 10 cm på 30 min, midt i vaktskifte, så derfor trodde ikke jordmor på meg. Men Joda, ut kom prinsesssa etter 2-3 push ;)
 
:happy
Jeg bestemmer ikke noenting på forhånd, men håper på kun lystgass. Har født én helt uten og én med lystgass tidligere.

Endte opp med lystgass denne gang også. Prøvde også pudendalblokade, men er usikker på om den hadde særlig effekt i grunnen. Den var ubehagelig å få satt, dog o_O Hadde også god hjelp av massasje av mannen på ryggen min under riene, fram til sånn 7 cm åpning ca.

haha, slang tydeligvis ufrivillig på en pop corn på toppen der :hilarious:
 
Fødte på storken første gang, ville kjenne på kroppen hvilke krefter den kunne gjennomføre uten smertelindring. I tillegg likte jeg veldig godt atmosfæren på storken. Ved fødsel nr 2 ønsket jeg føden og muligheten for epidural. Fikk rom på et lite kott nærmest, veldig uhyggelig. Etter at jeg ble sjekket for 4 cm så gikk det veldig fort, riene kom tett og vondt. Spurte etter epidural og fikk den omsider men for sent, pressriene startet i det den var satt. Jordmor trodde ikke på meg kg kjeftet på meg da jeg sa jeg ville presset. Jeg gikk fra 4 til 10 cm på 30 min, midt i vaktskifte, så derfor trodde ikke jordmor på meg. Men Joda, ut kom prinsesssa etter 2-3 push ;)
Irriterende når de ikke kan høre på folk, tror man kjenner det best selv.. De trodde ikke på meg heller når jeg sa at vannet gikk før de så selv at det hadde det faktisk. Samme når jeg sa at jeg måtte presse så fikk jeg beskjed om at det var alt for tidlig og at jeg måtte holde igjen, da var han ute kort tid etter :p
Siden de ikke trodde på meg så var jo ingenting gjort klart, så de sprang rundt som hodeløse høns for å gjøre klar tralla, til og med mannen måtte hjelpe til å hente fram ting til de :hilarious:
 
Back
Topp