Smertestillende eller naturlig

BlessedInBits

Blir kjent med forumet
I mitt tilfelle, tenker jeg å prøve å spille helt, neida. :laughing002 Jeg skal føde på Storken på Haukeland hvis alt går etter planen, og jeg har gitt beskjed til sykehuset om å ikke gi meg noe med mindre jeg skriker etter det.

Epiduralen sviktet meg forrige gang, så jeg prøver uten denne. :happy090

Så, damer. Hvem av dere tyr til hjelpemidler denne gangen, og hvem tenker å la naturen gjøre sitt?

Utdyp gjerne. :angelic:
 
Naturen har gitt oss store hjerner som er kapable til å utvikle avansert vitenskap. Jeg tenker dermed at MED smertestillende er like "naturlig" som uten.

Jeg har ikke lyst til å ha mer vondt enn absolutt nødvendig, så jeg tenker at smertestillende er lurt.
 
Har ikke lagt noe plan. Er mitt 4 barn, og tar det som det kommer.

Har mange venninner som har sagt at de ikke skal ha noe smertelindring, ihvertfall ikke epidural, for de vil føde "naturlig", men når fødslene gjerne har tatt mye lenger tid enn de har sett for seg, så har det blitt epidural.

Jeg kan fint føde uten, dersom fødselen går relativt raskt, forrige var styrtfødsel, rakk ikke noe da, men de to første tok lang tid, da fikk jeg ikke noe valg, måtte ha epidural for å kunne samle krefter til å klare det.

Kommer nok til å starte på storken, men det er mer med tanke på at de har bedre barselavdeling der, og vil gjerne ha mannen min med meg litt lengre enn noen timer etter fødsel:)
 
Hos meg kommer de mest sannsynlig til å legge inn epidural uansett, men ikke «koble den på». Grunnen er at fødselen vil betegnes som en risikofødsel pga historikk. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke epidural, fordi jeg ble låst til senga forrige gang. Ble helt lammet i det ene beinet, og det var ledninger overalt.

Får ikke lov til å ligge i badekar da de må overvåke ekstra.Men lystgass fungerte godt med førstemann så satser på å bruke det denne gangen også. De sa jeg kunne stå i dusjen dersom jeg ønsket det.

Jeg beveger meg mye når jeg har smerter, så jeg drømmer om å ha en mer aktiv rolle i denne fødselen (stå i prekestol, sitte på ball, stå på kne osv.), og på den måten jobbe med kroppen.

Ellers så tar jeg ting som de kommer, fokusere på pusten og forsøke å holde fokus på målet og møtet med familiens nyeste tilskudd. Veldig spent på hvordan denne fødselsopplevelsen blir kjenner jeg. :nailbiting:
 
Har ikke planlagt det. Sist ble det uten noe , men mest fordi jeg ville være helt alene og i fred. Husker jeg spurte om det på slutten, men da var det for seint.
Tar det som det kommer nå og. Eneste jeg Absolutt ikke vil er epidural.
 
Jeg bestemmer ikke noenting på forhånd, men håper på kun lystgass. Har født én helt uten og én med lystgass tidligere.
 
Var veldig for epidural sist men rakk aldri å få det. Prøvde lystgass men ble fryktelig kvalm og svimmel av den så endte kun opp med oksygen.
Er helt enig i det Polying skriver. Kommer til å be om at de gjør alt klart til epidural når jeg kommer på sykehuset, ved førstemann opplevde jeg at jordmor utsatte å ta kontakt med anestesilege og da han endelig kom og fikk satt inn kanylen så var det for sent.
 
Naturen har gitt oss store hjerner som er kapable til å utvikle avansert vitenskap. Jeg tenker dermed at MED smertestillende er like "naturlig" som uten.

Jeg har ikke lyst til å ha mer vondt enn absolutt nødvendig, så jeg tenker at smertestillende er lurt.

Vi er nok ikke uenige i måten å se det på. Og jeg synes det er lurt å gjøre det man føler er mest riktig.

Jeg tror uansett at de fleste av oss ønsker å få det unnagjort så fort som mulig om det skjer "naturlig" eller ved hjelp av smertestillende. :)
 
Helt ærlig så har ikke jeg rukket å få noe smertelindring under mine to fødsler så jeg vet ikke bedre.

Skal føde på ei fødestue hvor de kun har lystgass så blir sikkert å benytte meg av det hvis vi rekker.

Tar det som det kommer tenker jeg :)
 
Hos meg kommer de mest sannsynlig til å legge inn epidural uansett, men ikke «koble den på». Grunnen er at fødselen vil betegnes som en risikofødsel pga historikk. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke epidural, fordi jeg ble låst til senga forrige gang. Ble helt lammet i det ene beinet, og det var ledninger overalt.

Får ikke lov til å ligge i badekar da de må overvåke ekstra.Men lystgass fungerte godt med førstemann så satser på å bruke det denne gangen også. De sa jeg kunne stå i dusjen dersom jeg ønsket det.

Jeg beveger meg mye når jeg har smerter, så jeg drømmer om å ha en mer aktiv rolle i denne fødselen (stå i prekestol, sitte på ball, stå på kne osv.), og på den måten jobbe med kroppen.

Ellers så tar jeg ting som de kommer, fokusere på pusten og forsøke å holde fokus på målet og møtet med familiens nyeste tilskudd. Veldig spent på hvordan denne fødselsopplevelsen blir kjenner jeg. :nailbiting:

Er i nesten samme båt pga ks forrige gang. Får lov til å vannet i begynnelsen, men jeg fikk nei til vannfødsel som jeg hadde håpet på.

Jeg blir inspirert av innstillingen din og ønsker deg masse lykke til med fødsel. :hello2
 
Tusen takk for alle svar! Det er veldig interessant å høre deres tanker om fødselen. Ønsker dere masse lykke til og gleder meg til å høre hvordan det går etter den store dagen. :Heartred
 
Er i nesten samme båt pga ks forrige gang. Får lov til å vannet i begynnelsen, men jeg fikk nei til vannfødsel som jeg hadde håpet på.

Jeg blir inspirert av innstillingen din og ønsker deg masse lykke til med fødsel. :hello2

Så hyggelig å høre at du ble inspirert :) Masse masse lykke til med fødsel du også! Hadde også håpet på vannfødsel, men forstår at historikken min krever ekstra overvåkning. Egentlig betryggende å vite, og veldig glad for all informasjonen jeg fikk på innskrivingssamtalen, tok brodden av de verste nervene. Følte meg trygg og ivaretatt med førstemann, så går inn i ny fødsel med forventning om å føle meg like trygg denne gangen (håper bare det tar betraktelig kortere tid, og at jeg slipper igangsettelse og keisersnitt:))
 
Jeg er åpen for epidural men tar det som det kommer. Forrige gang kom jeg inn kl. 10 og han var ute kl. 16 så jeg hadde ingenting, men er ikke fremmed for å ta epidural denne gangen. MEN jeg har fryktelig lyst til å teste vannfødsel denne gangen, så jeg kommer nok til å drøye det lengst mulig pga det :)
 
Sist fikk jeg Paralgin forte og lystgass, rakk ikke epidural. Syns bare lystgassen var ekkel, så ikke så gira på den igjen. Men skal sies at jeg fikk slappet veldig av mellom riene.
Usikker denne gangen. Tviler på at fødselen drar ut noe mer i tid enn sist, da gikk det 4 t fra vannet gikk v 5 cm til hun kom. Må virkelig bare ta det som det kommer.. men jeg vet at smertene var grusomme :hilarious:
 
Blir keisersnitt her, så spinalbedøvelse er vel ikke til å unngå. Hadde keisersnitt med førstemann også, pga tidligere operasjon i livmor. Hadde et stort ønske og en stor drøm om å føde vaginalt denne gangen. Tåler smerte bra, og ville da hatt badekar, akupunktur og lystgass som smertelindring. Men, det må bli keisersnitt denne gangen også. Kom meg veldig raskt etter første snitt, hadde ikke så mye smerter. Håper på det samme denne gangen også, en fin opplevelse selv om det ikke vil bli som jeg egentlig hadde ønsket.
 
Sist fødet jeg på miljøstove der det er begrenset med smertestillende, hadde kun badekar. Tanken er å badekar denne gangen også, men vil prøve lystgass som jeg ikke viste jeg kunne få sist... Men altså jeg er åpen for alt av smertelindring ved rette smerten!!
 
Hadde store planer om å føde uten smertestillande sist, men pga lang fødsel vart det epidural (som var heilt fantastisk, smertene forsvant med eingang). Fødselen enda i keisersnitt også då minien var so sliten.
So derfor legg eg ingen planer denne gangen, håper berre eg får født vaginalt denne gangen :)
 
Jeg er mottakelig for alle typer smertestillende som det blir tid og anledning til! Har en ønskedrøm om å starte rolig med badekar+få beveget meg rundt en del i starten, men planlegge fødsel er jo ikke akkurat noe man kan gjøre uten videre. Det går som det går!
 
Back
Topp