Når får barna begynne med sminke?

Turkistliv

Forumet er livet
VIP
Himmelbarn
Marslykke 2016
Julegavene 2019
Juliknøttene 2022
Når får barna dine begynne å gå med sminke? Her har jeg latt eldste på 8 bruke leppestift, neglelakk og litt øyenskygger noen få ganger om vi skal i et selskap ett par ganger eller noe. Synes hun er alt for liten til å tenke på slikt på kvardagen enda hvertfall! Men skjønner jo at det bare er uskyldig lek for hun og vennene hennes. Mascara og eyeliner og slikt synes jeg hun skal holde seg unna en god stund til.
 
Last edited:
Neglelakk får begge jentene bruke. 3 og 8 år gamle.

Annen sminke har det ikke vært snakk om enda og jeg synes det kan vente noen år.
 
Hun er 9 og får ikke lov enda. Kommer til å se an hva jevnaldrende gjør. Hun blir ikke den som starter sminketrenden i alle fall. Men skal få lov når flere i klassen har begynt.
 
;)Dattera mi på 8 er veldig opptatt av utseendet. (Dessverre) :( Hun har stadig vekk lyst til å låne rettetang, lyst til å bruke sminke, parfyme osv... Jeg syns dette er et helt feil fokus for ei lita jente på 8 år. Jeg har ikke satt meg opp noe mening om hvor gammel hun må være før hun får begynne å prøve sminke, men jeg tenker vel ikke før sånn i 12-13 års alder kanskje... Det er greit at hun bruker neglelakk av og til og selvfølgelig ordner jeg henne på håret, eller om hun gjør det selv. Men sminke o.l. er ikke aktuelt her i huset enda ;):shy:
 
Her satte jeg grense på ungdomsskolen. Eldste hadde en periode der hun "lekte" seg MYE med sminke i niende. Etter det har hun ikke brukt sminke. Hun som begynner i niende nå bruker litt sminke hver dag, og har gjort det siden hun startet i åttende.
 
Eldstesnupp har nettopp fylt 12 år( nå i juli) og hun bruker nå litt mascara hver dag:)
 
Hun på 7 er vanvittig opptatt av sminke... Men får ikke gå ut av huset med.
Får bruke neglelakk.

Har ikke tenkt på alder enda, men det er lenge til isåfall.
 
Når hun er like gammel som kusina si, pleie eg og svara. Hun konfirmerte seg i år. Men jentami tar jo ikkje igjen kusina i alder :D
 
Mine har fått lov fra de var 5-6 år gamle. Eldste på 12 bruker ikke mer nå, er litt ferdig med det men yngste på 8 sminker seg litt innimellom. Jeg tenker at det er når de er små de synes det er moro, og har null problem med at de ønsker å pynte seg litt.
 
Hu eldste maste i årevis. Når hu ble 12 år kjøpte ene tanta mascara og øyeskygge til hu. Hu bruker det så å si aldri. Var visst kjekkere med tanken enn å faktisk bruke det :p

Hu på 8 år har ikke annet enn noe lipgloss. Stas nok det.
 
Håper å utsette til ungdomsskole i hvert fall. Og da helst ved spesielle anledninger.
 
Mine er 10 og 11.5 år og får ikke lov enda. Er hun på 10 som er mest interessert, men tenker vel egentlig at 12 års alder er ok.
 
Jeg har tenkt ungdomsskole, men ikke bestemt noe enda. Har to gutter, og eldste er interessert i sminke :)
 
Ungdomsskolen.
Neglelakk går ikke under sminke for min del.
 
Skjønner sminke er gøy, men jeg mener sminke hører eldre til så her må hun nok vente til hun er 13-14, tenker jeg. Unger dør ikke av å måtte vente på ting. Dessuten syns jeg sminke er helt feil til små barn. Lek med sminken til mamma foran speilet en sjelden gang er OK, men ikke daglig og offentlig.
Neglelakk tenker jeg ikke på som sminke fordi det fungerer ikke på samme måte.
 
Back
Topp