Når får barna begynne med sminke?

Hu er 12,5 og har regne parfymeriet... har noen føringer på hva som er greit å bruke på skolen og ikke, hun bruker hovedsakelig maskara på skolen og ikke alltid hu bruker noe...
 
Syvende klasse tidligst. Da begynte jeg selv med lett sminke. Ungdomskolen så fikk jeg bruke mer. :)
 
Ungene får lov til å bruke neglelakk innimellom når de har veldig lyst, annen sminke syns jeg får vente til de begynner på ungdomsskolen.
 
Hun på 11 sminker bryn til hverdags, faktisk utrolig flink :)
Elsker sminke og sitter mye med det på rommet men får ikke gå ut med annet enn bryn.

Hun på 8 er ikke så int enda. En sjelden gang til selskap eller noe kansje.
 
Kommer an på typen sminke, tenker jeg. Noen nærmest sparkler hele ansiktet (og halsen og hender) med masse masse sminke. Mens andre er mer beskjedne og bruker såvidt litt maskara.

Mi har fått lov til å sminke seg (maskara) siden 9-10 års alderen. Har i det siste brukt det nesten daglig (14 år)
 
Ungdomsskolen tenker jeg:)
Neglelakk får alle 3 lov å bruke når de vil. 2 gutter på 3 og 5, jente på 9
 
Er det bare jeg som synes at jenter begynner med sminke alt for tidlig? :bag: Selvsagt får man gjøre det som passer best for sine barn, jeg ble bare litt overrasket over svarene her. Har det blitt vanlig med å begynne så tidlig? Jeg har sett at de som begynner tidlig med sminke her ikke klarer å gå ut blant folk uten sminke etterhvert. Blir som en maske, for uten den synes de selv at de er stygge :( De ser ikke sin egen skjønnhet
 
Neglelakk fra hun spurte om det, sminke (utenom i lek) var grensen ungdomsskole. Kjørte rundt med vaskeservietter i bilen, for hun prøvde seg noen ganger. Slutta fort da :)
 
Er det bare jeg som synes at jenter begynner med sminke alt for tidlig? :bag: Selvsagt får man gjøre det som passer best for sine barn, jeg ble bare litt overrasket over svarene her. Har det blitt vanlig med å begynne så tidlig? Jeg har sett at de som begynner tidlig med sminke her ikke klarer å gå ut blant folk uten sminke etterhvert. Blir som en maske, for uten den synes de selv at de er stygge :( De ser ikke sin egen skjønnhet

Enig, en av venninnene til datteren min bruker sminke til hverdager (begynte i 4.klasse, går i 7.). Har ikke sett henne uten sminke på lang tid, men det er jo opp til hver forelder. Skjønner godt at jeg er litt strengere enn andre mødre med barn i hennes alder, men sånn blir det. Datteren min har ikke mast noe særlig heller.
 
6 år og ha haft en periode hun var veldigt opptatt av att leke med sminke . Nå har hun lagt det til siden og spør ikke mer:p. Men hun er desværre veldigt opptatt av utseendet . hun liker att se fin ut og hun er veldigt flink att gi meg komplimanger nær jeg klær meg litt extra fin:p
 
Åh, dette er mange år frem i tid for vår del, ho er bare 3,5 år :hilarious: men klart man gjør seg opp noen tanker. Jeg kommer nok ikke til å sende ho ut av huset med sminke før tidligst 12 år. Og det er da snakk om maskara og kanskje litt bryn. Neglelakk går ikke under sminke synes jeg og det bruker ho titt og ofte allerede.
Men hvis ho interesserer seg tidlig for sminke skal ho absolutt få leke seg med det hjemme. Ingen problem :) og kanskje bruke maskara hvis ho skal i selskap og jeg vet andre gjør det. Interessant tema dette her. Jeg brukte selv sminke på barneskolen fordi "alle" gjorde det. Når jeg ser på bilder fra barneskolen nå syns jeg faaktisk at det ikke var så ille :hilarious::hilarious:
 
9 åringen kom hjem fra naboen sminket her en dag

Hun sa de bare lekte, ikke pyntet seg, men det var ikke "lekesminket med alle mulige farger" sånn der vanligvis er når hun leker med sminke, det var.... Sminket.

Jeg ba henne vaske det av. I to omganger for hun fikk ikke alt bort.
 
Back
Topp