Visdomstann - au

Bra du fikk time fort , jrg ventet for lenge dessverre grunnet en dårlig episode da jeg var inne for sjekk av de, det anbefales hvertfall ikke
Lykke til med fjerning
 
Jeg har operert ut to visdomstenner, begge vokste sidelengs. En oppe og en nede. Den nede var verst siden jeg hadde betennelse i den, og måtte vente med å operere til betennelsen var vekke.

Vil anbefale deg å kjøpe inn myk og flytende mat. Jeg levde på smoothie, kald/lunken suppe, most lapskaus, osv. i over en uke før jeg klarte å tygge mer og mer. Det var ikke noe særlig med for kald eller for varmt mat i starten.
 
Bra du fikk time fort , jrg ventet for lenge dessverre grunnet en dårlig episode da jeg var inne for sjekk av de, det anbefales hvertfall ikke
Lykke til med fjerning
Jeg har operert ut to visdomstenner, begge vokste sidelengs. En oppe og en nede. Den nede var verst siden jeg hadde betennelse i den, og måtte vente med å operere til betennelsen var vekke.

Vil anbefale deg å kjøpe inn myk og flytende mat. Jeg levde på smoothie, kald/lunken suppe, most lapskaus, osv. i over en uke før jeg klarte å tygge mer og mer. Det var ikke noe særlig med for kald eller for varmt mat i starten.

Tusen takk :) ❤️
Skal huske på det med flytende mat i starten! Det merkelig er at det ikke gjør noe vondt i dag, tror tannlegen fikk dratt litt i tannkjøttet i går da jeg var bedøvd ifbm den andre tanna jeg fiksa. Men den burde nok snart ut så det ikke går betennelse i den, i og med at den vokser skeivt og at det ikke er plass til at den kan holde på med det.
Skal snakke med tannlegen i morgen om vi kan reise på ferie først (bare bilferie i Norge hvor man evt kan oppsøke tannlegevakt ved krise). Sånn som det er i dag gjør det knapt vondt, men vet jo ikke hvor fort det plutselig kan bli betennelse da :confused005
Får høre hva tannlegen tror og når det i det hele tatt er mulig å få operert :)
 
Jeg fikk alle visdomstennene mine da jeg gikk på ungdomsskolen. Kan ikke huske at det gjorde vondt å få dem.
Kanskje du kan smøre på Dentinox- som man smører på gommene til barn som får tannfrembrudd ?
https://legemiddelverket.no/nyheter/bruk-av-dentinox-naf-ved-tannfrembrudd-bor-begrenses

God bedring! ❤

Tusen takk :) ❤️
Har vært hos tannlege og tatt røntgen, og det viser seg at den vokser vannrett, og ligge rundt nerva, så den må nok opereres ut!
Har en oppe som kom ut helt riktig vei, og den gjorde ikke spesielt vondt å få grodd ut, bare litt ømt noen dager.
 
Tusen takk :) ❤️
Skal huske på det med flytende mat i starten! Det merkelig er at det ikke gjør noe vondt i dag, tror tannlegen fikk dratt litt i tannkjøttet i går da jeg var bedøvd ifbm den andre tanna jeg fiksa. Men den burde nok snart ut så det ikke går betennelse i den, i og med at den vokser skeivt og at det ikke er plass til at den kan holde på med det.
Skal snakke med tannlegen i morgen om vi kan reise på ferie først (bare bilferie i Norge hvor man evt kan oppsøke tannlegevakt ved krise). Sånn som det er i dag gjør det knapt vondt, men vet jo ikke hvor fort det plutselig kan bli betennelse da :confused005
Får høre hva tannlegen tror og når det i det hele tatt er mulig å få operert :)
Smertene kommer og går. Noen dager er verre enn andre fordi tanna dytter på mer :) helt normalt
 
Tusen takk :) ❤️
Har vært hos tannlege og tatt røntgen, og det viser seg at den vokser vannrett, og ligge rundt nerva, så den må nok opereres ut!
Har en oppe som kom ut helt riktig vei, og den gjorde ikke spesielt vondt å få grodd ut, bare litt ømt noen dager.
Huffda, høres ikke noe godt ut at tannen ligger rundt nerven. :depressed:
Håper at du får operert den ut snart og at tilhelingen går fort over. ❤
 
Da blir det operasjon om 4 uker. Satser på at det går bra å dra på ferie og at den ikke blir betent. Den gjør ikke vondt i dag og var ikke vond i går
, så håper grundig tannpuss og munnskyll samt å kutte alle godterier skal hjelpe.
Gruer meg til operasjonen kjenner jeg, menmen, har ikke noe valg :)
 
Jeg har tatt 2 visdomstenner. Den oppe gikk det veldig greit i etterkant, men jeg var i dårlig form i noen dager etter å ha tatt den nede. Det er visst lettere å ta de oppe. Greit å være godt forberedt og ha nok smertestillende i tilfelle du trenger det :)
 
Da blir det operasjon om 4 uker. Satser på at det går bra å dra på ferie og at den ikke blir betent. Den gjør ikke vondt i dag og var ikke vond i går
, så håper grundig tannpuss og munnskyll samt å kutte alle godterier skal hjelpe.
Gruer meg til operasjonen kjenner jeg, menmen, har ikke noe valg :)
Lykke til og god ferie
 
Da har jeg vært hos tannlegen, og tanna vokser selvfølgelig SIDELENGS inn i den ved siden av :banghead: ikke nok med det, så ligger kjevenerven rundt hele tanna, som gir økt fare for nerveskader og dermed må en kirurg og ikke tannlege operere den ut. Ikke akkurat betryggende for en med tannlegeskrekk i utgangspunktet :arghh:
Jaja, om Ikke annet fikk jeg nå fikset i en sprukket fylling hvor det også var hull, som har vært plagsom en god stund (og som jeg har utsatt grunnet tidligere nevnte tannlegeskrekk:angelic:). Om ikke annet kom jeg meg gjennom det uten å freake helt ut, og klarte å gjennomføre boringa selv om hverken første bedøvelse av tanna eller bedøvelse av nerven funka helt.
Men siden den allerede har begynt å gjøre vondt, må den ut så fort en kirurg har mulighet, så da ryker planene om å dra på bilferie denne uka, men flaks at det ikke vr noen dyr ferie hvor ting var bestilt osv. Bilferie til familien kan vi alltids få til senere, selv om jeg hadde gledet meg veldig til denne. Meeen sjanser ikke på å reise bort med denne tannjævelen på vei opp. Enda godt jeg gikk til tannlegen i dag :cat:
Så er det bare å glede seg til å få operert ut faenskapen  :bag: :bag: :bag:

Føler med deg!

Har vært igjennom den der selv:-/ måtte operere ut alle 4 visdomstennene før jeg fyllte 20:-/ og den første var en såkaldt «komplisert» fjerning. Fordi den også vaks sidelengs og hadde en nerve helt ved røttene.

Grudde meg som bare fy i forkant hadde helt vondt i magen og slet med å sove, hadde ikke hatt tannlegeskrekk som barn, men i en alder av 17 år så klarte en udugelig kommunetannlege å lage tannlegeskrekk i meg i det han skulle dra en morro spøk (synes han) å late som han måtte trekke to av fortennene mine og han dro den spøken ganske langt før det kom frem at han tullet:-( fikk helt skrekken etter den episoden faktisk og nå 11 år etter har jeg det fremdeles!

Når alt kom til alt så var det jo absolutt ikke så veldig gale som jeg fryktet. Jeg fikk en haug med bedøvelser så følte jo ingen verdens ting. Men det er litt lyder. Sååå kan anbefale å ha med musikk på øret så du kan lukke både øye og øre og prøve å «tenke på andre ting» mens det står på. Det gjorde jeg på de siste tennene og synes opplevelsen ble bedre da:)

Lykke til!
 
Nå skjer det folkens - i dag skal tanna ut  :arghh: :bag: mvh gruer meg :nailbiting:
 
Og ikke at jeg vet hvor interessant det er å lese om mine tamnoppdateringer :hilarious: MEN, kanskje noen i samme situasjon leser det senere. Tanna er nå ute, operasjonen tok under en halvtime og det gjorde IKKE vondt. Har hatt vondere når jeg hr skyllet skifte litt dype fyllinger hvor jeg har noen tenner som er sykt vanskelig å bedøve. Så jeg vil si at det ikke er noe man trenger å grue seg til ❤️ :)
Nå som bedøvelsen er på vei ut gjør det derimot vondt da :blackeye:. Men får tro smertestillende skal hjelpe litt også.
 
Back
Topp