100 % sykemelding under ferie.

annafk

Gift med forumet
Maiblomstene 2016
Oktoberlykke 2019
Er det slik at man ikke automatisk har krav på å få tilbake ferie med en 100% sykemelding?
Er det ikke slik at en 100% sm i seg selv bekrefter at man er arbeidsufør?
Sjefen sier det må dokumenteres at man ikke kan reise på ferie, at arbeidstaker må avvikle ferie som. Oralt selv om sm. I ferieloven 9-1 står det at man må levere krav og legeerklæring, hva skal det stå i den erklæringen?

Spør for en venn :hilarious:
 
Jeg er nå 100% sykemeldt, og skulle ha hatt ferie.
Etter hva jeg forstod av sjefen min vil jeg få tilbake disse feriedagene, og kan avvikle dem på et senere tidspunkt
 
Det må vel være en viss lengde man er sykemeld for å få tilbake ferien
 
Jeg er nå 100% sykemeldt, og skulle ha hatt ferie.
Etter hva jeg forstod av sjefen min vil jeg få tilbake disse feriedagene, og kan avvikle dem på et senere tidspunkt

Jeg har blitt 100% sm nå, etter å ha vært 50 % en stund. Er gravid med termin i oktober. Hun sier hun må ha legeerklæring på at jeg er for syk til å gjennomføre planlagt ferie..
 
Jeg har blitt 100% sm nå, etter å ha vært 50 % en stund. Er gravid med termin i oktober. Hun sier hun må ha legeerklæring på at jeg er for syk til å gjennomføre planlagt ferie..
Ja,mener det er slik som dette. Dersom du er sykemeldt på en sånn måte at du ikke får noen reell ferie, så får du feriedagene tilbake.Er slik jeg har oppfattet det.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/ferie-og-sykmelding

Du må være 100% arbeidsufør ved ferieavvikling, da får du dagene tilbake. Vanskelig å tenke seg en100% sykemelding der du ikke er det.
 
Last edited:
Jeg har blitt 100% sm nå, etter å ha vært 50 % en stund. Er gravid med termin i oktober. Hun sier hun må ha legeerklæring på at jeg er for syk til å gjennomføre planlagt ferie..
Ikke for å være kverulant, men er ikke en sykemelding i praksis en legeerklæring på at du er for syk?
 
Jeg leste akkurat tidligere i dag, og forstår og det som at jeg kan kreve tilbake. Men tror jeg skal sjekke med fagforeningen min, for har jeg krav på å få den tilbake så skal jeg ha det!!
3 uker lenger permisjon med baby hadde vært fint..
Jeg har vært i sin situasjon, og det var ikle engang spørsmål fra arbeidsgiver.
En gang ble jeg sykemeldt når jeg var i utlandet på ferie - fikk tilbake ferie uten spørsmål.

Lykke til :)
 
Jeg har vært i sin situasjon, og det var ikle engang spørsmål fra arbeidsgiver.
En gang ble jeg sykemeldt når jeg var i utlandet på ferie - fikk tilbake ferie uten spørsmål.

Lykke til :)

Jeg ble og syk i Thailand for 4 år siden. Var hos lege og fikk det dokumentert, fikk tilbake 2 uker ferie uten noe spm. Det var annen arbeidsgiver..
takk :)
 
Ikke for å være kverulant, men er ikke en sykemelding i praksis en legeerklæring på at du er for syk?

Men det er jo forskjell på å ikke kunne være i stand til å jobbe, og å ikke være i stand til å ha ferie. Jeg har f.eks i perioder vært 100% sykmeldt på grunn av betennelse i ei skulder. Skulderen hindret meg i å gjøre det jeg skal på jobb, men jeg hadde ingen problemer med å feriere.
 
Men det er jo forskjell på å ikke kunne være i stand til å jobbe, og å ikke være i stand til å ha ferie. Jeg har f.eks i perioder vært 100% sykmeldt på grunn av betennelse i ei skulder. Skulderen hindret meg i å gjøre det jeg skal på jobb, men jeg hadde ingen problemer med å feriere.
Det kommer jo an på , man kan være for syk til jobb men frisk for ferien
Jo, men her har man også litt av problemet..
La oss si man blir 100% sykemeldt når man egentlig ikke har planlagt ferie, men bare er for syk til å jobbe, men ikke dra på ferie, og man drar på hytte.
Skal man da trekkes for feriedagen?
 
Jo, men her har man også litt av problemet..
La oss si man blir 100% sykemeldt når man egentlig ikke har planlagt ferie, men bare er for syk til å jobbe, men ikke dra på ferie, og man drar på hytte.
Skal man da trekkes for feriedagen?

For en tur på hytta, nei.
 
Jeg har vært sykemeldt i den perioden jeg skulle ha ferie, både dette og forrige svangerskap, aldri vært noe spørsmål fra sjefen, har fått utsatt ferien og utvidet permisjonen med ferie.

Nå skal jeg og til syden, er sykemeldt, og er midt i ferietid, men jeg har godkjenning fra nav at jeg får beholde sykepenger i ferien til utlandet.

Jeg er ikke i form til å jobbe, og ferieturen ser legen min som en positiv ting for min helse. Men får ikke akkuratt det utbytte av turen som jeg ville fått dersom jeg var frisk.
 
Jeg har sendt Mail til fagforeningen min, regner med jeg får svar i morgen.. spent på det!
 
Jeg trodde det var opp til hver enkelt arbeidsgiver, uten at det er noe jeg vet. Spurte sjefen min og jeg får vertfall ferien min tilgode selv om jeg ikke er syk i den forstand at det hindrer meg i å ha ferie (selv om den blir amputert da, kraftig bekkenløsning)
 
Back
Topp