Glukosebelastning

Villkvinne

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2024
Hei :)

Jeg har akkurat vært på glukosebelastning (uke 22, så litt tidlig) og lurte egentlig litt på hvilke resultater andre har fått.

Litt kjapt tilfelle spørsmål;
- Du må faste i minimum 8timer før glukosebelastning
- I noen kommuner må du betale selv, andre slipper unna.
- Du drikker omtrent 2,5dl med vann tilsatt glukose
- Testen tar ca. 2,5 time, så sørg for din egen underholdning for du blir på legekontoret en stund.
- dvs. Fullt oppladet mobil, bok, strikketøy eller det som funker for deg.

Resultat av testen:
- før du drikker har du ca blodsukker rundt 4-5
- svangerskapsdiabetes påvises dersom du har bl.s. over 9
- normalt bl.s. er omtrent 6-8
- Du kan få påvist diabetes type 1 eller 2 jeg håper at type 1 har blitt påvist tidligere for din skyld :) )

Såeh, hva ble ditt resultat?
 
Min glukosebelastning viste 4,3 fastende. Men jeg tror jeg har reaktiv hypoglykemi, dvs. Overproduksjon av insulin ved inntak av for stor mengde karbohydrater, så etter ca 2timer viste ny bl.s. 3,7
 
Jeg skal i midten av august, i min uke 24. Trodde ikke man kunne gjøre det før uke 24?
 
Tror det er litt ulik oppfattelse hos legene som spiller inn, men mest sannsynlig i mitt tilfelle så tror jeg legen min ikke fulgte helt med.
 
Er mange som tar den flere ganger altså, noen som tar den første gang allerede i uke 16 som jeg har lest om
 
Er mange som tar den flere ganger altså, noen som tar den første gang allerede i uke 16 som jeg har lest om

Ja selvfølgelig, når det er andre faktorer som spiller inn :) Tenkte på i forbindelse med screeningen, den alle førstegangs over 25 nå må ta. Jeg mener nemlig å huske at jeg prøvde å få tid et par uker tidligere pga jobb, men der var de strikte og det måtte bli tidligst uke 24. Men kan sikkert variere litt.
 
Jeg skal ta den når jeg er i uke 28 :)
 
Jeg skal ta den på mandag, da er jeg 24+6.
 
Bah, jeg hadde trodd jeg slapp unna, da jeg ikke når noen av kriteriene med bmi, alder eller diabetes i familien. Men nå rådet jordmor meg til å gjøre glukosebelastning, fordi forrige baby veide nesten 4,5 kg og jeg skal føde hjemme.
 
Gjorde en test i uke 15 eller 16, på eget initiativ da en ul viste en større baby enn jeg hadde regnet med. Skal ta ny når jeg er i uke 27 eller noe slikt (etter ferien værtfall)

Resultatet av første testen var 4,3 fastende og 4,6 etter 2 timer, så hadde ikke tegn til sva.dia.

Forrige svangerskap hadde jeg 4,4 fastende og 3,7 etter 2 timer.

Lite tips, ha med noe du kan spise rett etter testen er ferdig. Jeg ble både kvalm og svimmel mot slutten, og var veldig glad for at jeg hadde med meg noe å spise.
 
Jeg tok testen i morges. Første målingen var 5,2 så rett under grensen. Den andre var 5,5 så godt innenfor. Men siden den første var såpass nær må jeg måle blodsukkeret 2 ganger om dagen i 2 uker :( Jeg var virkelig ikke i form i dag. Holdt på å besvime da de tok første blodprøven så fikk ligge inne på et eget rom de to timene. Tiden gikk sykt sakte, for jeg var så svimmel og kvalm at jeg ikke orket å lese. Er spent på hvordan blodsukkeret er i morgen, jeg mistenker at den første målingen ikke er helt riktig.
 
Hei :)

Jeg har akkurat vært på glukosebelastning (uke 22, så litt tidlig) og lurte egentlig litt på hvilke resultater andre har fått.

Litt kjapt tilfelle spørsmål;
- Du må faste i minimum 8timer før glukosebelastning
- I noen kommuner må du betale selv, andre slipper unna.
- Du drikker omtrent 2,5dl med vann tilsatt glukose
- Testen tar ca. 2,5 time, så sørg for din egen underholdning for du blir på legekontoret en stund.
- dvs. Fullt oppladet mobil, bok, strikketøy eller det som funker for deg.

Resultat av testen:
- før du drikker har du ca blodsukker rundt 4-5
- svangerskapsdiabetes påvises dersom du har bl.s. over 9
- normalt bl.s. er omtrent 6-8
- Du kan få påvist diabetes type 1 eller 2 jeg håper at type 1 har blitt påvist tidligere for din skyld :) )

Såeh, hva ble ditt resultat?


Jeg har valgt å ikke ta testen, møter ingen risikokriterier (bortsett fra at jeg er over 25 år og 1.gangs) og jordmor og legen syntes det var helt greit.
 
Jeg tok testen i morges. Første målingen var 5,2 så rett under grensen. Den andre var 5,5 så godt innenfor. Men siden den første var såpass nær må jeg måle blodsukkeret 2 ganger om dagen i 2 uker :( Jeg var virkelig ikke i form i dag. Holdt på å besvime da de tok første blodprøven så fikk ligge inne på et eget rom de to timene. Tiden gikk sykt sakte, for jeg var så svimmel og kvalm at jeg ikke orket å lese. Er spent på hvordan blodsukkeret er i morgen, jeg mistenker at den første målingen ikke er helt riktig.

Jeg fikk ligge på benken på kontoret til fysioterapeuten i to timer. Kjekt at jeg fikk 2t gratis liv på spillet mitt :cat:
Jeg sovnet og sov kanskje 40min. Veldig glad jeg hadde med mat og et eple, for jeg var helt skjelven og hadde nesten tendenser til føling (og jeg har ikke diabetes) etterpå.

Lykke til de to ukene her! Krysser fingrene for at du slipper unna insulin!
 
Godt at man ikke må :)

Absolutt! Det er viktig å påpeke at man ikke er tvunget til å ta denne testen (eller noen som helst behandling/tester forsåvidt). Det er kun en anbefaling, og så er anbefalingen sterkere hos de med flere risikofaktorer naturligvis! :)
 
Jeg fikk ligge på benken på kontoret til fysioterapeuten i to timer. Kjekt at jeg fikk 2t gratis liv på spillet mitt :cat:
Jeg sovnet og sov kanskje 40min. Veldig glad jeg hadde med mat og et eple, for jeg var helt skjelven og hadde nesten tendenser til føling (og jeg har ikke diabetes) etterpå.

Lykke til de to ukene her! Krysser fingrene for at du slipper unna insulin!
Takk:) begge målingene i dag var lavere enn den første i går, så kan se ut som den var feil. Får se hvordan det går utover uken.
 
Skal ta testen i midten av august. Jeg ble mest anbefalt å ta den pga at jeg er halvt afrikansk, men jeg er også førstegangsfødende. Har ikke tatt den før så vet jo ikke hva jeg går til, men den tid den sorg :hilarious:
 
Skal ta testen i midten av august. Jeg ble mest anbefalt å ta den pga at jeg er halvt afrikansk, men jeg er også førstegangsfødende. Har ikke tatt den før så vet jo ikke hva jeg går til, men den tid den sorg :hilarious:
Noen spesiell grunn til at man blir ekstra anbefalt når man er afrikansk? Eller halvt da :p
 
Skal ta min i begynnelsen av august, gruer meg skikkelig til å drikke noe sukkerholdig på tom mage. Hva om jeg spyr det opp igjen da?!?:bored:
 
Back
Topp