Tar dere opp lån til ferie ?

Man får mye fordeler av å betale med kredittkort, så hvis man kan å bruke dem riktig, er det ikke farlig. Vi har mye bonuspoeng og rabatter via kredittkort, men regningene betales innen forfallsdato. Det er en fin måte å skaffe seg fordeler på, dersom man klarer å ha disiplin.
Mannen reiser ekstremt mye i jobb, og har opparbeidet seg mye fordeler ved å betale med kredittkort. Vi bruker derfor ofte kredittkort på reise, men regningen betales når vi er hjemme igjen.

Absolutt! For eksempel handler jeg alltid dagligvarer på Kiwi med Trumf Visa MasterCard og får mer Trumfbonus, men jeg setter alltid inn igjen alle pengene slik at det aldri betales noe renter eller gebyrer, tjener kun bare på bonusen. :)
 
De 300.000 tar de virkelig opp lån eller betaler de ferien med kredittkort?
Vi betaler den med kort men betaler inn før rentene løper. Så vi låner jo penger en uke eller tre.
Enig her. Jeg får reiseforsikring når jeg betaler reisen med kredittkortet. Men dette er penger jeg har på konto, og bare betaler inn igjen før renta løper. Så jeg definerer ikke dette som «lån» som sådan, selv om det jo faktisk er et lån.
Vi bruker kredittkortet fast hver måned til fellesutgifter også, da dette var det rimeligste kortet i året for to personer. Dessuten er det så fint oppført i faktura hvem som har brukt på hva, så set er lett å regne ut fordelingen og overføre penger. Dvs at kreditten står på meg, så ved hver månedsslutt overfører han summen for sin andel av utgiftene til meg. Vi slipper styr med kvitteringer da, samtidig som vi har full oversikt. Så her låner vi penger hver eneste måned.
 
Nei, ikke lån, men bruker kredittkort av praktiske årsaker (svindel osv.) :) Vi reiser på ferier med penger vi har, ellers gjør vi det billigere :)
 
Leste dette i dag
Over 300.000 nordmenn har planer om å låne penger for å få råd til årets sommerferie, og 180.000 har ennå ikke nedbetalt fjorårets ferie.

Så , tar dere opp lån?
Oi, ikke fått med meg at folk har det for vane.

Jeg bruker kun kredittkort, så sånn sett låner jeg jo penger, men betaler faktura i sin helhet ved forfall.

Må jo bli sinnsykt dyr ferie hvis man enda ikke har betalt fjorårets lån!?!?
 
Pleier å bruke kredittkortet pga sikkerhet og reiseforsikring. I fjor gikk vi litt over det jeg hadde råd til å betale tilbake umiddelbart men det var da spesielt tilfelle med bryllupsreise og vi ønsket å skjemme oss bort litt. Ble tilbakebetalt en måned senere da. Ville ikke gått over det vi har råd til for en vanlig sommerferie.
 
Vi har aldri tatt opp lån til ferie. Vi bruker gjerne kredittkort for å betale ferie, men det handler mer om det praktiske med reiseforsikring osv. Vi har pengene stående på sparekonto og overfører da med en gang. Anser ikke det som et lån.
 
Jeg er nok litt motsatt der, jeg forstår det ikke helt. Så vi er ikke såå avhengig av å reise, liker oss godt hjemme også, så vi er forskjellige der :)
(og jeg nekter å henge meg på dette med at "alle andre reiser, da må vi også" :p hvis vi har dårlig råd, så må vi tenke over hvor pengene går)
Nei men det finnes de som aldri får gitt barna noen ferie og da skjønner jeg det faktidk
 
Lurer på hvor mange av disse 300 000 som betaler med kredittkort som de faktisk betaler ned på forfall.

for ja, vi betaler store deler av ferien med kredittkort, men jeg vil ikke si at vi tar opp lån. Det betales når fakturaen forfaller så pengene er lånt, rentefritt i et par uker. Det er jo formelt sett lånt. Men reelt sett betalt.

de 180 000 som ikke har betalt ned fjorårets ferie enda, det er langt mer bekymringsverdig. Ferieoppholdet vi bestilte og betalte med kredittkort i starten av juni er jo betalt før oppholdet begynner, og fortløpende utgifter i juli som betales med kredittkort betales jo i august. Vi betaler det meste med trumfkort, altså kreditt, men det betales uten renter og gebyrer på forfall fortløpende. Og vi har penger til å betale kontakt, ser bare ikke poenget når vi kan samle trumfbonus og få renter på pengene våre en måned ekstra i banken. siden vi VET at det betales på forfall og derved ikke koster oss noe.
Nettop dere har råd
Alle har ikke det men vil kanskje gi barnet sitt ferie en gang å dermed tar opp lån
 
Ingen vil jo innrømme noe sånt dessverre, er veldig tabu å ikke ha råd til det som er vanlig i Norge og forstår godt de som har tatt opp lån.
Vi skal ikke reise som vi vet om og da brukes ikke kredittkort.
Jq nettop , set er lett å si man aldri ville gjort det fordi man har penger nok men det finnes folk som aldri har råd til ferie
 
Nettop dere har råd
Alle har ikke det men vil kanskje gi barnet sitt ferie en gang å dermed tar opp lån
Ja, vi er heldige. Eller, det handler også om prioritering. Vi har hatt 5 år på rad med ferie som er billigere enn hverdagen. Og hvordan vi prioriterer hverdagen. Og hva vi og ungene våre ser på som ferie. Ingen av våre har vært i "Syden" enda, f. Eks.
 
Nei det ville jeg aldri gjort.

Vi drar lite på ferier da. Når vi drar er det stort sett for å besøke familie og venner. Jeg har flydd to ganger siden 2013, og sist var i 2017. Begge to gangene var til et land i Nord-Europa der familien min bor.
 
Nei men det finnes de som aldri får gitt barna noen ferie og da skjønner jeg det faktidk
Men må ferie koste så mye, det er min tanke?
F.eks så får man gratis dagstur til dk (ikke i fellesferien da). Gratis tur over til strømstad. Mye man kan gjøre uten å måtte låne flere tusen :)
Det må være innafor å ikke klare å forstå det, nettopp fordi vi ikke er der selv. Men igjen, dyreste turene vi drar på er til dk :p
 
Tar aldri opp lån til slike ting. Kjøper jeg noe på kredittkort har jeg allerede disse pengene klare før den rentefrie perioden er utløpt. Noen ganger kan det lønne seg å bruke kredittkort, men hvis ikke bruker jeg vanlig bankkort.
 
Nei, kommer aldri til å skje :stop:
 
Ja, vi er heldige. Eller, det handler også om prioritering. Vi har hatt 5 år på rad med ferie som er billigere enn hverdagen. Og hvordan vi prioriterer hverdagen. Og hva vi og ungene våre ser på som ferie. Ingen av våre har vært i "Syden" enda, f. Eks.
Å det er jo fint nårman kanprioritere
 
Men må ferie koste så mye, det er min tanke?
F.eks så får man gratis dagstur til dk (ikke i fellesferien da). Gratis tur over til strømstad. Mye man kan gjøre uten å måtte låne flere tusen :)
Det må være innafor å ikke klare å forstå det, nettopp fordi vi ikke er der selv. Men igjen, dyreste turene vi drar på er til dk :p
Jo men du skjønner vel at en gang i blant ønsker man å gi barna en fin ferie, noe utenom det vanlige
Når man har små barn så må man ikke så mye
 
Jo men du skjønner vel at en gang i blant ønsker man å gi barna en fin ferie, noe utenom det vanlige
Når man har små barn så må man ikke så mye
Men har man ikke råd, så har man ikke råd der og da:shy: jeg forstår ønsket om det, men jeg forstår ikke at man kan overse det faktum at når man låner så skal det betales tilbake, med renter :sorry: jeg forstår ikke at det er verd å sette seg i gjeld for en ferie.
Vi har lyst å dra til usa, oppleve disneyland osv når barna blir større, og vi setter allerede av penger til det. Når man gjør det i god tid, så merker man det ikke noe særlig at penger blir satt av :)
 
Back
Topp