Kosthold

Ingeniørmamma

Glad i forumet
Februarbarna 2020
Juliknøttene 2022
Hva tenker dere om kosthold under graviditeten? Sånn utenom de matvarene man uansett skal holde seg unna.

Jeg skal prøve å ta sunne valg, fordi valgene går ut over babyen også. Før graviditeten var et faktum hadde samboer og jeg uansett snakket om at vi skal prøve å leve sunnere. Kostholdet vårt er ikke dårlig i utgangspunktet, men det er alltid rom for forbedring. Vi skal f.eks. prøve å bruke enda mer grønnsaker, og bruke mindre prosessert kjøtt. Nå i grillsesongen kan det fort bli mye pølser og burgere. Vi skal bytte ut noe av dette med laks og kylling.
 
Hva tenker dere om kosthold under graviditeten? Sånn utenom de matvarene man uansett skal holde seg unna.

Jeg skal prøve å ta sunne valg, fordi valgene går ut over babyen også. Før graviditeten var et faktum hadde samboer og jeg uansett snakket om at vi skal prøve å leve sunnere. Kostholdet vårt er ikke dårlig i utgangspunktet, men det er alltid rom for forbedring. Vi skal f.eks. prøve å bruke enda mer grønnsaker, og bruke mindre prosessert kjøtt. Nå i grillsesongen kan det fort bli mye pølser og burgere. Vi skal bytte ut noe av dette med laks og kylling.
Jeg har et ganske sunt kosthold fra før av, så jeg spiser mye det samme som før. Men har litt lettere for å vike unna sjokolade og annet usunt nå, da jeg heller vil få i meg mat som gir næring:)
 
Jeg spiser generelt sunt, er slank og trener mye, derfor har jeg også unnet meg mat og godteri jeg har lyst på. Men grunnet noe familiehistorikk når det kommer til svangerskapsdiabetes, vil jeg spise minst mulig sukker, passe på fruktsukker og melkeprodukter med sukker i. Heldigvis mange gode sukkerfri alternativer hvis man får lyst på noe, i forhold til før i tiden :wacky:

Anbefaler de fleste å spørre mor/kvinner i nær slekt om de har historie med det, er så greit å avverge det hele så godt man kan gjennom kosthold og aktivitet før det kan komme. Bør vel også nevnes at de aller fleste kan risikere å få svangerskapsdiabetes, ikke kun de "med det i slekten". Så det er alltid fint å passe på hva man får i seg og at man er i bevegelse.
 
Last edited:
Var i en prosess med å gå ned i vekt før jeg ble gravid, så passer på å ta flest sunne valg, og spise fornuftig nå også.
Har fortsatt noen kg for mye, så skal i samråd med legen passe på å ikke legge på meg unødig mye:rolleyes:
 
Jeg har kuttet søtsaker, brus og fast food, ellers så prøver jeg å redusere på de usunne valgene i hverdagen, som aioli, smør, kakao osv, samt holde meg til svinekjøtt ved grilling feks ;) I tillegg prøver jeg redusere størrelsen på porsjonene :) Jeg trenger jo ikke to store porsjoner til middag, selvom magen min tror det :hilarious:
 
Jeg prøver å velge litt sunnere produkter og spise en del grønnsaker og det, men da jeg er ganske så kvalm og uvell om dagen. Så jeg har ikke lyst på noe særlig med mat, så da blir det litt av hvert bare for å få i meg noe :smiley-ashamed004
 
Samme som sist, jeg spiser det jeg greier å få i meg. :hilarious: cravings på agurk og wiener brød, greide ikke å spise kjøtt. Enn så lenge craver jeg ost. :hilarious:
veide bare 1kg eller 2 mer når jeg skule føde enn da jeg ble gravid, så på mitt tynneste noen dager etter fødsel. Jeg har riktignok litt å gå på, så lege/jordmor syntes det bare var greit og babyen hadde det fint. ❤️
 
Jeg spiser rimelig sunt fra før. Holder meg til lørdagsgodtet som jeg alltid har gjort :happy: For leg funker det dårlig å kutte ut søtsaker 100%, da får jeg bare intenst lyst på det hele tiden. Spiser litt sjokolade eller noen biter smågodt på lørdagskvelden. Synes det er helt OK.
 
Jeg har egentlig lyst til å spise litt sunnere, med mer fisk + vegatatisk spesielt og mindre rødt kjøtt. Og kutte halvfabrikater. Men er vanskelig å få med sambo på det.

Sist jeg var gravid hadde jeg så lyst på frukt og grønnsaker. Så spiste masse salater og slikt. Håper akkurat det gjenntar seg:D
 
Spiser sunt til vanlig, så kostholdet er det samme som før, men jeg unngår selvfølgelig nei-mat for gravide da.
 
Vi spiser ikke kjøtt fra før, så kommer til å fortsette med det og i tillegg være ekstra nøye på å få i meg nok proteiner og jern :) Må også bli flinkere på ikke å spise så mye godteri.... :p
 
Spiser for før. Men prøver å bli flinkere til å kun spise søtsaker i helgene :)
 
Vi spiser ikke kjøtt fra før, så kommer til å fortsette med det og i tillegg være ekstra nøye på å få i meg nok proteiner og jern :) Må også bli flinkere på ikke å spise så mye godteri.... :p
Jod og b12 er også superviktig å fokusere på, egentlig for alle, men spesielt om man spiser vegetarisk.
 
Har klart å holde meg unna godis den siste uka. Med unntak av et par biter sjokolade på venninnebesøk, men da ble det ikke noe lørdagsgodis.
 
Spiser som før. Men egentlig litt mere siden blir så fort sulten og da blir kvalmen ille. Har bare godt av noen kg til og forrige svangerskap la jeg på meg masse så tipper det blir samme denne gang.
 
Back
Topp