Når kan man slutte med bilstol?

LittleWonders

Forumet er livet
VIP
Julegavene 2019
Sikkert vært spurt om mange ganger før.

Men når kan barnet slutte med bilstol og heller bare bruke bilpute?

Må de være en viss høyde og vekt? Alder?

Når sluttet ditt barn med sete?
 
Råder deg til å melde deg inn i bilstol siden på fb, der finnes det et par eksperter på området. :)

Det finnes beltestoler opp til barnet er ca. 150 cm høy, mine barn skal ikke over på pute før denne er utvokst. Jeg har akkurat kjøpt nytt bakovervendt til 5-åringen som er 1.20 høy, her kan han nok sitte bakover i 1-2 år til, skal ikke snus før dette er utvokst. :)
 
Vi har en snart-10-åringen som sitter i beltestol, men det synger nok på siste verset mtp rygglengde. Ingen av vennene bruker noe lenger.
 
I følge Trygg Trafikk skal barn sitte i beltestol minst til de er 135 cm, deretter på pute til de er 150cm. Dersom man har beltestol som er godkjent til 150cm, er det å foretrekke fremfor pute.
 
Den eldste byttet fra stol til pute da han fylte 11, da var han ca 143 cm høy.
 
Hadde jeg skulle sitte på bilstolpute til jeg var 150 hadde jeg sittet på den til ungdomsskolen... :p
 
Råder deg til å melde deg inn i bilstol siden på fb, der finnes det et par eksperter på området. :)

Det finnes beltestoler opp til barnet er ca. 150 cm høy, mine barn skal ikke over på pute før denne er utvokst. Jeg har akkurat kjøpt nytt bakovervendt til 5-åringen som er 1.20 høy, her kan han nok sitte bakover i 1-2 år til, skal ikke snus før dette er utvokst. :)
Kan jeg spkh hvilken stol dere kjøpte? Har en småvokst 4-åring på 13kg som begynner å bli lengste laget for stolen sin, men er for lett for setene i klassen over...
 
Kan jeg spkh hvilken stol dere kjøpte? Har en småvokst 4-åring på 13kg som begynner å bli lengste laget for stolen sin, men er for lett for setene i klassen over...

Klippan Century. :happy:
 
Evt Britax maxway. Klippan century passer ikke så godt i biler med bratte seter..

Edit: som påpekt under er det motsatt. Den passer ikke så godt i biler med rette(?) seter..
 
Last edited:
Evt Britax maxway. Klippan century passer ikke så godt i biler med bratte seter..

Jeg har erfaring med det motsatte, at de passer best i bratte. :)
 
Jeg har erfaring med det motsatte, at de passer best i bratte. :)
Oi, du har helt rett! Jeg skrev motsatt av det jeg mente :facepalm: vi har ikke bratte seter og klarer ikke å få mindre helling enn 33-34 grader med klippan century..
 
Hun blir 9 nå men skal sitte i stol så lenge den passer.
Ser for meg å bytte til pute når hun blir 11 ca.
 
Mi er 9 og bruker beltestol enda
 
Trygg trafikk har fine regler der. Men jeg hadde jo brukt pute til jeg gikk på videregående med de reglene. Jeg vokste mest 1 året på videregående og litt etter, e da er jeg kun 158 cm. I 7 kl var jeg 132.
 
Back
Topp