Når kan man slutte med bilstol?

En tråd i 'Livet med barn fra 5 år og oppover' startet av LittleWonders, 27 Apr 2019.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. LittleWonders Forumet er livet VIP Julegavene 2019

Sikkert vært spurt om mange ganger før.

Men når kan barnet slutte med bilstol og heller bare bruke bilpute?

Må de være en viss høyde og vekt? Alder?

Når sluttet ditt barn med sete?

• Morsom Morsom x 1
  2. Mama Bear Forumet er livet Maiblomstene 2016 Julibarna2014

Råder deg til å melde deg inn i bilstol siden på fb, der finnes det et par eksperter på området. :)

Det finnes beltestoler opp til barnet er ca. 150 cm høy, mine barn skal ikke over på pute før denne er utvokst. Jeg har akkurat kjøpt nytt bakovervendt til 5-åringen som er 1.20 høy, her kan han nok sitte bakover i 1-2 år til, skal ikke snus før dette er utvokst. :)

• Liker Liker x 2
    • Enig Enig x 1
  3. Moxie Gift med forumet Marsboerne 20 18

Vi har en snart-10-åringen som sitter i beltestol, men det synger nok på siste verset mtp rygglengde. Ingen av vennene bruker noe lenger.

• Liker Liker x 1
  4. lykke_liten Forumet er livet Julibaluba 2017

Til 150 cm

• Liker Liker x 2
  5. Regnbuebarn 2015 Elsker forumet

9-10år. Kommer an på størrelse

• Liker Liker x 1
  6. Kobberfruen Glad i forumet Sensommerbarna 2019

I følge Trygg Trafikk skal barn sitte i beltestol minst til de er 135 cm, deretter på pute til de er 150cm. Dersom man har beltestol som er godkjent til 150cm, er det å foretrekke fremfor pute.

• Liker Liker x 1
    • Enig Enig x 1
  7. Kengu Forumet er livet VIP

Til de er en plass mellom 135 og 150

8. Mor2barn Gift med forumet Sommerfuglene

Anbefaling frå trygg trafikk.

9. Siadle Forumet er livet Tilgangsansvarlig Junilykke2018

Når de vokser ut av beltestolen. Så kan de sittet på pute frem til de kan oppfylle disse fem punktene.

FB_IMG_1556384053338.jpg

• Liker Liker x 3
    • Enig Enig x 1
    • Vinner Vinner x 1
    • Informativ Informativ x 1
  10. Solbrille Glad i forumet Vi som prøver :)

Den eldste byttet fra stol til pute da han fylte 11, da var han ca 143 cm høy.

11. Tigerbaby Forumet er livet Tilgangsansvarlig Himmelbarn Novemberbarna 19 Oktoberlykke 2019 Assistert-jentene

Hadde jeg skulle sitte på bilstolpute til jeg var 150 hadde jeg sittet på den til ungdomsskolen... :p

• Morsom Morsom x 2
  12. rødkopp *gleder seg til mars* Maiblomstene 2017 Marsmellows-15 Aprillykke 2017 Aprilbarna`15

Kan jeg spkh hvilken stol dere kjøpte? Har en småvokst 4-åring på 13kg som begynner å bli lengste laget for stolen sin, men er for lett for setene i klassen over...

13. Mama Bear Forumet er livet Maiblomstene 2016 Julibarna2014

Klippan Century. :happy:

• Liker Liker x 1
  14. Minimeg Forumet er livet Tilgangsansvarlig VIP ❤ Oktoberbaby 2016 ❤ Januarlykke 2019

Evt Britax maxway. Klippan century passer ikke så godt i biler med bratte seter..

Edit: som påpekt under er det motsatt. Den passer ikke så godt i biler med rette(?) seter..

• Liker Liker x 1
    Last edited: 26 Mai 2019
  15. Mama Bear Forumet er livet Maiblomstene 2016 Julibarna2014

Jeg har erfaring med det motsatte, at de passer best i bratte. :)

16. Minimeg Forumet er livet Tilgangsansvarlig VIP ❤ Oktoberbaby 2016 ❤ Januarlykke 2019

Oi, du har helt rett! Jeg skrev motsatt av det jeg mente :facepalm: vi har ikke bratte seter og klarer ikke å få mindre helling enn 33-34 grader med klippan century..

17. Ecinnaj Gift med forumet Oktoberskatter 2014

Hun blir 9 nå men skal sitte i stol så lenge den passer.
    Ser for meg å bytte til pute når hun blir 11 ca.

18. Klussedull Forumet er livet Maiblomstene 2016 Julibarna 2019 Junibarna 2019

• Vinner Vinner x 1
  19. Augustinaen Forumet er livet Junilykke2018

Mi er 9 og bruker beltestol enda

• Liker Liker x 1
  20. Veslejenta88 Forumet er livet Sensommerbarna 2019 Januarlykke 2016

Trygg trafikk har fine regler der. Men jeg hadde jo brukt pute til jeg gikk på videregående med de reglene. Jeg vokste mest 1 året på videregående og litt etter, e da er jeg kun 158 cm. I 7 kl var jeg 132.

Del denne siden