Er det snart vår tur?

Når jeg hadde vært på toalettet i dag tidlig og stod og vaska henna så rant det noe nedover det ene beinet mitt. Tanken gikk med en gang til foster vann, men forsøkte å la det passere ved å avfeie det som at jeg ikke tørka meg godt nok eller det var utflod. Tatt på et truseinnlegg etter dusjen så vi får nå se.

Har hatt nabogutta på frokost og fått satt sammen siste del av storebrors gamle vogn på morgenkvisten. Så kommer noe som kjennes ut som en tidlig rie. Men det er jo altfor tidlig nå så forsøker å si at det sikkert er vonde kynnere og sy det vonde har endre karakter fra vondt på magen til mensenvondt med stråling nedover beinet.

Gutta får se Barne-TV på morgenkvisten og jeg har lagt meg nedpå for å forsikre meg om at det går over.

Herregud, å begynne å tolke fødesignaler så tidlig er jo tullete

81,6% gravid
33+0
34. graviditetsuke
Trimester: 3
Kalendermåned: 8
Graviditetsmåned: 9
11 dager til høygravid
31 dager til permisjon
52 dager til termin
 
Hel
Hvordan går det nå? Eller ble det fødsel i mars? :nailbiting:
Heldigvis ikke! Bare enormt med vonde kynnere i perioder. 37+3 i dag. Å ha ferie er ingen ferie. Håper å ikke føde i påsken, men etter så jeg får litt hvile:D
 
Hel

Heldigvis ikke! Bare enormt med vonde kynnere i perioder. 37+3 i dag. Å ha ferie er ingen ferie. Håper å ikke føde i påsken, men etter så jeg får litt hvile:D

Så godt å høre! Vi får vel satse på at lille holder seg inne til godt over påske og helt til vi har bikket mai for oss alle sammen :rolleyes:
Godt det ikke ble fødsel i mars eller før påske :happy:
 
Poden stanger eller sparker mot det ømme bekkenet så jeg nesten hyler ut for hver bevegelse. Jeg er ikke så lang, men prøver å strekke meg ut og løper ned dørene hos bekken og barn.

Ellers er jeg helt utslitt av familiepåsle og veldig glad for å være hjemme ihjel forbi slappe av.

93,3% gravid
37+5
38. graviditetsuke
Trimester: 3
Kalendermåned: 9
Graviditetsmåned: 10
19 dager til termin
 
Til morgen i dag skjedde det ting. Våkna med sterke kynnere/ svake rier halv fem. De kom med jevne mellomrom. Hvert tiende minutt og varte i et minutt. Stod opp halv åtte og da kom det tre på ti minutter. Tok en dusj og det roa seg. Planleggingsdag i barnehagen så mann og barn er hjemme. Det var slik det startet sist også. Riene kom i bølger av ulik hyppighet fra søndag og natt til tirsdag var jeg i aktiv fødsel. Så får vi se om det samme skjer denne gangen eller om kroppen spiller meg et puss.

96,5% gravid
39+0
49. graviditetsuke
Trimester: 3
Kalendermåned: 9
Graviditetsmåned: 10
10 dager til termin
 
927B5D76-C788-432D-A537-2A809E39A528.png
Riene lå på 10 min i hele natt for å gå ned til hver halvtime i morges. Nå øker de i styrke, kommer mellom 6-10 min og er på et minutt. Vondt mellom 2-6 av 10. Snakka med kommeunejordmor, hun foreslo at jeg kunne komme dit for å sjekke åpning. Men tviler på at det er noe særlig å skryte av ennå. Mannen er hjemme fra jobb. Spise, varmeflaske på ryggen og se hjernedø serie på Netflix var rådet fra jordmor.

96,8% gravid
39+1
49. graviditetsuke
Trimester: 3
Kalendermåned: 9
Graviditetsmåned: 10
9 dager til termin
 
48C6403F-0BDC-42C0-9026-03138E961117.png Vis vedlegget 296591
Navn på barnet: Ivar
Kjønn: gutt
Termin: 09.05
Dato født: 01.05
Uke+dag: 39+2
Klokken: 05.02
Fødested: Storken, Haukeland
Vekt: 3415
Lengde: 50
Hodeomkrets: 35
Forløsningsmetode: vaginalt
Smertelindring: Akupunktur, badekar og mannen som holdt meg på panna og minte meg på å puste med magen. Det siste var helt ufattelig effektivt og vi vurderer å kalle ham snåsamannen.
Annet du vil fortelle: 36 timer med modningsrier før seks timer aktiv fødsel.


Fødselshistorie Ivar


  1. april - 39+0
04.00

Jeg våknet mellom 04.00 og 05.00 29. april (39+0) med det jeg trodde var sterke kynnere. De varierer i lengde. I perioder nede i 5 minutters mellomrom eller 10 for gå til en halvtime.


  1. april 39+1
Mellom 24-02 er de mellom 1-6 minutter. Vi ringer Besten som kommer for å være med storebror.


Vi snakker med kommunejordmora.

Hun ville jeg skulle ta en tur dit for å slippe bomtur til KK. I det vi drar dit klokka 11 og da dabber modningsriene av. Livmortappen ligger så langt bak ar hun ikke finner den, og hun tror bare det er kynnere jeg har og sier at slik som dette kan det være i mange dager - eller bare noen timer. Jeg blir demotivert selvom jeg har forberedt meg på det svaret. Jeg fikk beskjed om å ikke telle mellomrom mellom rier og kun se på styrken. (Fat chance - her måles og loggføres alt)


Vi drar på kafé og koser oss og for å få tiden til i gå. Riene tar seg litt opp og jeg klarer ikke å få i meg kaffen, men får spist og drukket smoothie. Forsøker hele tiden å spise og drikke. Blir så ubrukelig uten mat og drikke og vet at plutselig kommer det punktet hvor jeg ikke orker det.


Modningsriene tar seg opp igjen og blir hyppigere og bedre/sterkere. Ringer føden 1530 og får beskjed om komme inn når jeg vil. Spiser litt middag og så drar vi.


Blir tatt i mot av en jordmor jeg kjente fra studietiden og undersøkt. 3-4 cm. Vi får tilbud om å være på redet for å de om det tar seg opp. Etter dagsrevyn drar vi hjem igjen. Hjemme løper riene på igjen. Jeg tar en varm dusj og de kommet med 2-4 min mellomrom med en styrke på 6-7 av 10.


Kl 23 er vi tilbake på føden. 4-5 cm. Jordmor Anette tar i mot oss på Storken. Mannen lurer i meg frukt og tørre kjeks når han får til. Forsøker å holde meg i prekestol og på knærne i noen timer. Legger meg ned en stund og får akupunktur. Tror dette fungerer litt. Varmeflaske i ryggen. Får panikk hvis ikke mannen er oppå meg og holder en hånd på panna mi og en på ryggen. Riene er så mye enklere når han er der og vi finner en rytme selvom riene er sterkere og mye hyppigere.


  1. mai 39+2
Ny undersøkelse før jeg får gå i badekaret rundt kl 02-03. 5-7 cm og mormunnen er veldig myk. I badekaret dabber riene nesten helt av, men de som kommer er sterkere. Etter en 45 må jeg opp av karet for få i gang riene. Mulig jeg er i prekestolen en liten stund (husker ikke helt) men legger meg fort i senga. Riene tar seg ikke opp. Pausen i badekaret og i senga nå gjør godt når man er sliten i det minste.


Jordmor vil ha litt fart og setter klyster. Ingen effekt på riene. Så forsøker vi å fremprovosere en rie for å ta vannet. Det går kanskje 20 min før det kommer en. Masete puppene, gå rund eller dytte på magen fungerer ikke. Når den endelig kommer tar hun hull på posen og vannet flommer. Opp i prekestolen, men jeg synes ikke riene er gode. Kjempe sliten og vil legge meg. Da kommer trykketrangen. Mest av alt vil jeg trykke stående fordi jeg ikke vil flytte meg. Men kommer på siden i senga.


Etter fem trykk er han ute. Det er litt pause mellom hver rie og jeg får god tid til å tenke over at denne ungen må være enorm og at jeg ikke kan huske at storebror til like mye plass. Får beskjed om å høre på jordmor og innstiller meg på det. Maner frem råd fra jordmor på gravidsvømming om å kromme ryggen, knipe hender og lukke munn for å presse lenge når han skal ut og om å åpne hender og munn og puste rolig når jeg ikke skal presse.


Jeg er mye mer våken og tilstede når han kommer ut enn det jeg var med storebror. Ivar ble født 05.02 1. mai.


Morkaka kom fort ut og far klipte navlesnora.


Vi måtte raskt over til barsel. Fikk to-mannsrom alene i påvente av familierom. Hurra! Å føde på storken uten epidural ga oss familierom og ikke være alene på firemannsrom.


Ivar veide 3415 g, 50 cm lang og 35 cm rundt hode.

Fødte 1. mai 2019 på Storken. Er veldig for dop i fødsel, men valgte Storken for å få først sjanse til å få familierom. Fødte førstemann med epidural på Ullevål i 2015, og mer fornøyd med fødselen på Storken uten.

BESKRIVELSE AV STORKEN

Fikk tilbud om å være på Redet når fødselen ikke var kommet i gang for å slippe å kjøre hjem. Vi bor bare 30 minutter unna. Dro hjem likevel. Fantastisk jordmor, Anette, som var flink til å foreslå og lytte til hva jeg ønsket i fødsel. Dog kunne jeg tenke meg bistand under første amming slik at jeg ikke fikk så såre brystvorter.

Anette kom tilbake på vakt dagen etterpå og satte seg ned for å snakke igjennom fødselen og svare på spørsmålene jeg hadde.

Fikk tomannsrom i 12 timer rett etter fødsel i påvente av familierom. Det var kø av fødende så fikk ikke de to timene i samme rom som fødselen, men det fikk fint for vår del.

De er underbemanna på Haukeland, men de ansatte gjør en super jobb. Jeg har hatt mer vett denne gangen og ringt ukritisk på dem i tide og utide for å få hjelp til amming og fått god hjelp nesten hver gang. Et par gangen har de måttet gå til en fødende, men forklart meg hvorfor og beklaget samt sendt en annen inn så snart det lot deg gjøre. Proffe alle sammen, bortsett fra ledelsen.

Maten er vanlig sykehusmat, men ingen desserter eller kaffemat, det skulle jeg gjerne hatt. Vis vedlegget 296706

Mitt beste råd her - og alle andre steder. Ring på jordmødrene ellers kommer det ingen for å hjelpe deg.
 
Last edited:
Vis vedlegget 296593 Vis vedlegget 296591
Navn på barnet: Ivar
Kjønn: gutt
Termin: 09.05
Dato født: 01.05
Uke+dag: 39+2
Klokken: 05.02
Fødested: Storken, Haukeland
Vekt: 3415
Lengde: 50
Hodeomkrets: 35
Forløsningsmetode: vaginalt
Smertelindring: Akupunktur, badekar og mannen som holdt meg på panna og minte meg på å puste med magen. Det siste var helt ufattelig effektivt og vi vurderer å kalle ham snåsamannen.
Annet du vil fortelle: 36 timer med modningsrier før seks timer aktiv fødsel.


Fødselshistorie Ivar


  1. april - 39+0
04.00

Jeg våknet mellom 04.00 og 05.00 29. april (39+0) med det jeg trodde var sterke kynnere. De varierer i lengde. I perioder nede i 5 minutters mellomrom eller 10 for gå til en halvtime.


  1. april 39+1
Mellom 24-02 er de mellom 1-6 minutter. Vi ringer Besten som kommer for å være med storebror.


Vi snakker med kommunejordmora.

Hun ville jeg skulle ta en tur dit for å slippe bomtur til KK. I det vi drar dit klokka 11 og da dabber modningsriene av. Livmortappen ligger så langt bak ar hun ikke finner den, og hun tror bare det er kynnere jeg har og sier at slik som dette kan det være i mange dager - eller bare noen timer. Jeg blir demotivert selvom jeg har forberedt meg på det svaret. Jeg fikk beskjed om å ikke telle mellomrom mellom rier og kun se på styrken. (Fat chance - her måles og loggføres alt)


Vi drar på kafé og koser oss og for å få tiden til i gå. Riene tar seg litt opp og jeg klarer ikke å få i meg kaffen, men får spist og drukket smoothie. Forsøker hele tiden å spise og drikke. Blir så ubrukelig uten mat og drikke og vet at plutselig kommer det punktet hvor jeg ikke orker det.


Modningsriene tar seg opp igjen og blir hyppigere og bedre/sterkere. Ringer føden 1530 og får beskjed om komme inn når jeg vil. Spiser litt middag og så drar vi.


Blir tatt i mot av en jordmor jeg kjente fra studietiden og undersøkt. 3-4 cm. Vi får tilbud om å være på redet for å de om det tar seg opp. Etter dagsrevyn drar vi hjem igjen. Hjemme løper riene på igjen. Jeg tar en varm dusj og de kommet med 2-4 min mellomrom med en styrke på 6-7 av 10.


Kl 23 er vi tilbake på føden. 4-5 cm. Jordmor Anette tar i mot oss på Storken. Mannen lurer i meg frukt og tørre kjeks når han får til. Forsøker å holde meg i prekestol og på knærne i noen timer. Legger meg ned en stund og får akupunktur. Tror dette fungerer litt. Varmeflaske i ryggen. Får panikk hvis ikke mannen er oppå meg og holder en hånd på panna mi og en på ryggen. Riene er så mye enklere når han er der og vi finner en rytme selvom riene er sterkere og mye hyppigere.


  1. mai 39+2
Ny undersøkelse før jeg får gå i badekaret rundt kl 02-03. 5-7 cm og mormunnen er veldig myk. I badekaret dabber riene nesten helt av, men de som kommer er sterkere. Etter en 45 må jeg opp av karet for få i gang riene. Mulig jeg er i prekestolen en liten stund (husker ikke helt) men legger meg fort i senga. Riene tar seg ikke opp. Pausen i badekaret og i senga nå gjør godt når man er sliten i det minste.


Jordmor vil ha litt fart og setter klyster. Ingen effekt på riene. Så forsøker vi å fremprovosere en rie for å ta vannet. Det går kanskje 20 min før det kommer en. Masete puppene, gå rund eller dytte på magen fungerer ikke. Når den endelig kommer tar hun hull på posen og vannet flommer. Opp i prekestolen, men jeg synes ikke riene er gode. Kjempe sliten og vil legge meg. Da kommer trykketrangen. Mest av alt vil jeg trykke stående fordi jeg ikke vil flytte meg. Men kommer på siden i senga.


Etter fem trykk er han ute. Det er litt pause mellom hver rie og jeg får god tid til å tenke over at denne ungen må være enorm og at jeg ikke kan huske at storebror til like mye plass. Får beskjed om å høre på jordmor og innstiller meg på det. Maner frem råd fra jordmor på gravidsvømming om å kromme ryggen, knipe hender og lukke munn for å presse lenge når han skal ut og om å åpne hender og munn og puste rolig når jeg ikke skal presse.


Jeg er mye mer våken og tilstede når han kommer ut enn det jeg var med storebror. Ivar ble født 05.02 1. mai.


Morkaka kom fort ut og far klipte navlesnora.


Vi måtte raskt over til barsel. Fikk to-mannsrom alene i påvente av familierom. Hurra! Å føde på storken uten epidural ga oss familierom og ikke være alene på firemannsrom.


Ivar veide 3415 g, 50 cm lang og 35 cm rundt hode.

Fødte 1. mai 2019 på Storken. Er veldig for dop i fødsel, men valgte Storken for å få først sjanse til å få familierom. Fødte førstemann med epidural på Ullevål i 2015, og mer fornøyd med fødselen på Storken uten.

BESKRIVELSE AV STORKEN

Fikk tilbud om å være på Redet når fødselen ikke var kommet i gang for å slippe å kjøre hjem. Vi bor bare 30 minutter unna. Dro hjem likevel. Fantastisk jordmor, Anette, som var flink til å foreslå og lytte til hva jeg ønsket i fødsel. Dog kunne jeg tenke meg bistand under første amming slik at jeg ikke fikk så såre brystvorter.

Anette kom tilbake på vakt dagen etterpå og satte seg ned for å snakke igjennom fødselen og svare på spørsmålene jeg hadde.

Fikk tomannsrom i 12 timer rett etter fødsel i påvente av familierom. Det var kø av fødende så fikk ikke de to timene i samme rom som fødselen, men det fikk fint for vår del.

De er underbemanna på Haukeland, men de ansatte gjør en super jobb. Jeg har hatt mer vett denne gangen og ringt ukritisk på dem i tide og utide for å få hjelp til amming og fått god hjelp nesten hver gang. Et par gangen har de måttet gå til en fødende, men forklart meg hvorfor og beklaget samt sendt en annen inn så snart det lot deg gjøre. Proffe alle sammen, bortsett fra ledelsen.

Maten er vanlig sykehusmat, men ingen desserter eller kaffemat, det skulle jeg gjerne hatt. Vis vedlegget 296706

Mitt beste råd her - og alle andre steder. Ring på jordmødrene ellers kommer det ingen for å hjelpe deg.
Høres ut som en nydelig fødsel ❤️ Gleder meg til å føde på storken igjen, født to barn der :)
 
Ammehelvete!

Jeg leser meg opp på alle råd her - og så de jeg har gitt selv, oppløst i barseltårer. Har så såre bryster at det føles som en kniv dreies kraftig rundt. «Legger barnet til brystet med god teknikk» står det i journalen. Vi kobler av og av og av og av og av per amming for at set ikke skal gjøre vondt og finne rett. På KK i Bergen sa se at jeg ikke måtte finne på å pumpe med ødemer fordi det bare blir verre. Har så vondt at jeg ikke får til håndmelking nå. Vasker henda og håndspriter før jeg tar på puppene og hvis jeg er borti noe under amming. Lang tunge sier jordmortjenesten -nemlig sendt hjem etter 24-timer fra kk og kommunen overtar ansvaret i ei uke. Nå er kommunen stengt og jeg venter på at kl skal ringe meg opp igjen. Hadde det slik sist også og trodde jeg hadde tatt alle forhåndsregler. Hjelp!
 
Vis vedlegget 298049 Ivar har det bare bra:) Vi sliter med amming og jeg har fullpumpa siden dag 3. I dag er han 15 dager. Behandles for sopp. Han går fint opp i vekt heldigvis. På dagen er det hver fjerde time, på kvelden hver time og natta hver andre eller tredje time.

Ellers er bekkenløsningen blitt vondere, men det sitter litt annerledes enn før fødsel så kan gå litt mer.

Søvn på meg håper jeg det blir litt mer av fremover. Tida går med til koking av utstyr. Mannen gjør det meste, men han skal tilbake på jobb snart.
 
Godt det går fint med dere! Man finner seg fort en rutine i hverdagen når far drar på jobb igjen. Her kutta vi ut ammingen nå etter fire uker ca med delamming. Det fungerer bare ikke for oss av flere grunner. Så bra du orker å pumpe deg da amming ikke er noe lett :)
 
Godt det går fint med dere! Man finner seg fort en rutine i hverdagen når far drar på jobb igjen. Her kutta vi ut ammingen nå etter fire uker ca med delamming. Det fungerer bare ikke for oss av flere grunner. Så bra du orker å pumpe deg da amming ikke er noe lett :)
Det er ganske tøft. Sopp og nå også fått antibiotika. Hadde gitt alle andre råd om å kutte det ut, men det sitter langt inne å tenke å gå over selv.
 
Det er ganske tøft. Sopp og nå også fått antibiotika. Hadde gitt alle andre råd om å kutte det ut, men det sitter langt inne å tenke å gå over selv.
Kjedelig at det skal bli mer problemer... Huff ja.. Men skjønner godt det sitter langt inne om du har god melkeproduksjon. Hadde nok muligens jobbet mer for det om det hadde vært mer melk jeg og. Men valgte kos fremfor stress med det der en gang til. Og synes selv jeg har en mye bedre nyfødt tid nå enn sist gang. Mye friere og mere avslappet. Og fornøyd baby ikke minst.
Men det må man jo selv være komfortabel med, det valget med å gi seg.
Håper du finner ut av det! :Heartred
 
14 dager på penicillin og nå gått 14 dagers tablettsoppkur med diflucan. Høyre pupp har grodd såpass at jeg kan legge Ivar til, men ikke i tvilling. Venstre har fortsatt for store sår.

Ivar tar puppen sånn nogenlunde greit, men jeg må passe på å gjøre det skikkelig og koble av når det blir feil. Men han er blitt godt vant til at melka strømmer fritt fra flaska og spiser nok ikke puppen helt tom. Jeg pumper etter han har puppa og da får jeg ut 50 ml. Puppene har hatt ganske likt innhold og den venstre er på rundt 100 ml. Fra den venstre har litt godt til spille i ammeinnlegg. De oppsamlerne jeg har er der ikke nok plass i og å forsøke å stoppe det førte til tette melkeganger.

For å se om jeg kan få til å samle opp melk/pumpe samtidig som jeg ammer og gjerne er på farten har jeg bestilt meg denne pumpa:
036913B6-7D0D-47DC-9467-6C59008779C7.jpeg
Aner ikke om det vil fungere, men tenker det er verdt å forsøke.

Ellers er alt bare bra. Vektoppgang på Ivar er fint, han er fornøyd for det meste. Jeg har ca 5,5 t med søvn gjennomsnittlig i døgnet og renselsen har gitt seg ser det ut til.

Ivar er 5 uker og 3 dager i dag.
 
Back
Topp