Helligdag og husarbeid

Fordi Noreg er kristent. Ja stat og kyrkje har skilt lag. Andre religioner må gjerne praktisere her men likestilt? Det hadde aldri skjedd i deira land.
Ja eg er kristen og du er ikkje det, det er forskjellen. Det er nok best å vere enig om at me er uenig.

Heldigvis så er det mye som skjer i vårt land som ikke skjer i andre land og det burde vi være glade for. Og Norge er ikke kristent, var det engang i tiden, men nå er flertallet av oss er ikke Kristene, stat og kirke har skilt lag. Så blir veldig feil å si vi er ett kristent land. Men respekt for religionen sin skal vi alle ha uansett kristen, jødisk, muslim osv.
Men nå sporer det av, denne diskusjonen får vi ta ett annet sted :)

Mannen min jobber ettermiddag/kveld, jeg dager som regel.
Fridager uten barn i skole/barnehage går til innsiden av huset, det er snakk om kun 3-4 timer. Har ikke sfo og med 3 barn så må ting gjøres inn og hunden trenger sitt før ungene kommer hjem. Helt ærlig jeg gleder meg til mitt liv blir roligere.
Vi alle gjør som vi vil her, og hadde faktisk solgt huset å flyttet ett annet sted om vi ikke kan gjøre ting da det passer oss men bare når det passet naboen satt på spissen.
Vi har på ukedagene mellom 3 og 4 treninger i tillegg til konkurranser opp til flere ganger i uken og helger. Så nei, fritid har jeg ikke på hverdager.
Mannen min må som regel sove ut litt mens ungene er på skolen/barnehager.
Vi alle lever forskjellige liv, og jeg liker ikke sånn sammenlingning som at jo vi klarer det da bør jo dere, flott at dere gjør det. Mulig vi er tragiske personer som ikke har mer energi eller tid til å gjøre så mye på hverdagen, men sånn er vi.
Vi har våre utfordringer, dere har sikkert deres utfordringer:)
Forstår at du gleder deg til det blir roligere, hvor gamle er barna? :)
Jeg skriver jo at vi er forskjellige og at nabolag er forskjellige, jeg tenkte bare at jeg kunne foreslå ifht hvordan vi gjør det. Samboer jobber 12,5t skift, så de dagene (typ når han jobber natt) må jeg gjøre alt etter ungene er i seng :shy:

Forstår at du gleder deg til det blir roligere, hvor gamle er barna? :)
Jeg skriver jo at vi er forskjellige og at nabolag er forskjellige, jeg tenkte bare at jeg kunne foreslå ifht hvordan vi gjør det. Samboer jobber 12,5t skift, så de dagene (typ når han jobber natt) må jeg gjøre alt etter ungene er i seng :shy:

Barna er 10,7 og 4 år gamle. De to eldste krever mest med skole og fritid. 4 åringen vår har kun en ting i uken. Mannen min har lange dager han også, men de få fridagene han har blir spist opp av alt annet. Så han kan sikkert snekre litt på en tirsdag, men da er det kanskje 3-4 uker til han får til noe igjen. Vi må bli ferdig med ting.
Det er mye her men jeg ønsker ikke å legge ut alt på nett, vi får i allefall ikke til å gjøre så mye unntatt slike fridager når vi er heldig å få de sammen og våre ferier :)

Barna er 10,7 og 4 år gamle. De to eldste krever mest med skole og fritid. 4 åringen vår har kun en ting i uken. Mannen min har lange dager han også, men de få fridagene han har blir spist opp av alt annet. Så han kan sikkert snekre litt på en tirsdag, men da er det kanskje 3-4 uker til han får til noe igjen. Vi må bli ferdig med ting.
Det er mye her men jeg ønsker ikke å legge ut alt på nett, vi får i allefall ikke til å gjøre så mye unntatt slike fridager når vi er heldig å få de sammen og våre ferier :)
Får dere ferie samtidig? :happy:det må jeg si, det misunner jeg litt (eneste tid på året det er enkelt å fylle opp min timeplan full og gjerne litt ekstra) :Heartred men, hvis jeg får den jobben jeg søkte på, så våger jeg å ta ferie og aller helst sammen med de andre :D

Har de mange aktiviteter, hver av de to eldste? :)

Får dere ferie samtidig? :happy:det må jeg si, det misunner jeg litt (eneste tid på året det er enkelt å fylle opp min timeplan full og gjerne litt ekstra) :Heartred men, hvis jeg får den jobben jeg søkte på, så våger jeg å ta ferie og aller helst sammen med de andre :D

Har de mange aktiviteter, hver av de to eldste? :)

Ferie sammen har vi, noe annet hadde ikke gått. Da hadde vi bare hatt samme adresse uten å være kjærester :p
Nei, en hver men det er flere treninger og løp. Vi kuttet ut en på eldste for den ene krevde for mye.

Tror det er optimistisk tenkt at man skal gå vekk fra kristne feriedager. Vi fikk nylig en kristen nasjonal feriedag innført: 31 oktober er reformasjonsdagen. Hurra, enda en dag med fri fra jobb! :p

Ferie sammen har vi, noe annet hadde ikke gått. Da hadde vi bare hatt samme adresse uten å være kjærester :p
Nei, en hver men det er flere treninger og løp. Vi kuttet ut en på eldste for den ene krevde for mye.
Ja, den ser jeg. Jeg gikk på ridning og fotball da jeg var yngre, men måtte velge en av dem etterhvert :)

Her gjør vi alt på en helligdag uten lyd..
vi maler hus, tørker klær ute og styrer.
Hva en gjør i sin egen hage er opp til hver enkelt.. så lenge en ikke bråker..
Dette gjelder mest på høytidsdager..

Men vanlige søndager klipper folk gresset og gjør andre ting.
Helt greit for meg. Det er jo da en har tid til å gjøre slike ting.

Vi endte opp med å måtte bruke litt bråk ute, men timet det til når de 5-6 lange motorsykkelkolonnene dura forbi eller vannscooteren holdt på nedi havna, samt når nabobonden kjørte traktor, så tror ikke noen merket at vi banket inn et par spiker og skrudde litt for å være ærlig :p

Det er kjekt å ha muligheten til å gjøre ting når som helst ellers på året for de som har det, det har ikke vi, med turnusjobbing på ene parten, ingen barnevakt (og jeg er 30 uker gravid og begynner å få litt begrensninger på hva jeg klarer) og man er avhengig av finvær måtte vi bare når alt slo til.

Vi endte opp med å måtte bruke litt bråk ute, men timet det til når de 5-6 lange motorsykkelkolonnene dura forbi eller vannscooteren holdt på nedi havna, samt når nabobonden kjørte traktor, så tror ikke noen merket at vi banket inn et par spiker og skrudde litt for å være ærlig :p

Det er kjekt å ha muligheten til å gjøre ting når som helst ellers på året for de som har det, det har ikke vi, med turnusjobbing på ene parten, ingen barnevakt (og jeg er 30 uker gravid og begynner å få litt begrensninger på hva jeg klarer) og man er avhengig av finvær måtte vi bare når alt slo til.
Greit å kunne samkjøre slik da, tviler på at noen hørte dere over de andre :hilarious:

Kanskje fordi mange jobber en vanlig hverdag ;) alternativet kan jo være å bruke en kveld, personlig syns jeg det er bedre å bruke dagtid jeg da. har full forståelse for at folk ikke kan sette seg ned en hel dag bare fordi det er rød dag.
Pff, det handler om planlegging. Og det er jaggu ikke mitt problem hvis naboen ikke klarer å klippe plenen en av de andre dagene. En vanlig uke har vi jo hele 6 dager på å bråke fra oss, så hvorfor vente til søndagen? Er jo helt fantastisk at det finnes en dag i uken der man kan slappe av uten at naboen drar frem alle mulige maskiner:happy:

Den plenen tåler å vente til mandagen:p

Observerer foresten at i nabolaget vårt er det bare de som jobber turnus som har bråkt på helligdagene. Så de kan ikke skylde på at de ikke har fri andre dager...

Og helt alvorlig... Dere som har så dårlig tid at dere MÅ bruke søndagen på arbeid utenfor som krever maskiner: Prioriter tiden din, eller flytt i en leilighet. Folk (jeg inkludert) kaster vekk timesvis på surfing, spilling, TV, Netflix, forum og alt mulig fjas som kunne vært kuttet ned på hvis man har dårlig tid.

Eller så får man leie inn noen til å gjøre det i hverdagen:rolleyes:

Pff, det handler om planlegging. Og det er jaggu ikke mitt problem hvis naboen ikke klarer å klippe plenen en av de andre dagene. En vanlig uke har vi jo hele 6 dager på å bråke fra oss, så hvorfor vente til søndagen? Er jo helt fantastisk at det finnes en dag i uken der man kan slappe av uten at naboen drar frem alle mulige maskiner:happy:

Observerer foresten at i nabolaget vårt er det bare de som jobber turnus som har bråkt på helligdagene. Så de kan ikke skylde på at de ikke har fri andre dager...

Vel, her er plenen vår såpass skrånende at jeg ikke klarer å klippe hele selv (ihvertfall ikke denne våren, med et skrantende bekken pga graviditet), den også for skrå for robotklipper. Jeg har 8-16-jobb. Samboer jobber turnus, men i perioder mer enn 100%-stilling. Eksempelvis plenklipping er jo og avhengig av været - det hjelper ikke at samboeren min har fri på dagtid hvis det bøtter ned liksom. Vi bor i et land med vekslende vær store deler av sommerhalvåret ass, sorry men sånn er det. Selv midt på sommeren kan det fortsatt være såpass fuktig at å klippe gresset er vanskelig på formiddagen. Det er ikke «bare» å planlegge, for man er faktisk avhengig av andre ting enn tid noen ganger. Nei, vi klipte ikke plen i går og prøver også å unngå det på søndager, men er alternativet å måtte vente i 1-2 UKER til før ny mulighet så klipper vi heller en søndag.

Vel, her er plenen vår såpass skrånende at jeg ikke klarer å klippe hele selv (ihvertfall ikke denne våren, med et skrantende bekken pga graviditet), den også for skrå for robotklipper. Jeg har 8-16-jobb. Samboer jobber turnus, men i perioder mer enn 100%-stilling. Eksempelvis plenklipping er jo og avhengig av været - det hjelper ikke at samboeren min har fri på dagtid hvis det bøtter ned liksom. Vi bor i et land med vekslende vær store deler av sommerhalvåret ass, sorry men sånn er det. Selv midt på sommeren kan det fortsatt være såpass fuktig at å klippe gresset er vanskelig på formiddagen. Det er ikke «bare» å planlegge, for man er faktisk avhengig av andre ting enn tid noen ganger. Nei, vi klipte ikke plen i går og prøver også å unngå det på søndager, men er alternativet å måtte vente i 1-2 UKER til før ny mulighet så klipper vi heller en søndag.
Selvsagt er det mange faktorer, men det er jo de færreste som har all verdens tid. Vi andre må planlegge og gjennomføre når det går:)

Vi som ikke klipper plenen på søndager har også regn, travle hverdager og andre ting vi skulle ha gjort. Nå er vi så heldig at vi har bygget vår egen hage etter vårt behov og lyst til å jobbe i den. Det er jo en luksus, men hvis plenen er et så stort problem, hadde jeg heller hatt noe annet der hvis det var mulig. Eng? :D

Jeg tror jeg kjenner mange som har et mer travelt liv enn deg ;) vi må nok bare være enige om å være uenige, noen ganger må ting gjøres uansett hva kalenderen sier.

Jeg har så dårlig tid i dagslaget at jeg ikke en gang har tid til å vaske bilen min før på Lørdager (for det stenger så tidlig på hverdager + er stengt søndag). Før i tiden (når "kristne helligdager" ble til) fantes det ikke folk som jobba på akutttjenesten 24/7, samtidig som partner jobber motsatt turnus eller bare vanlig 40timers uke. Vi må tilpasse oss den moderne verden, religion er old fashion.

Selvsagt er det mange faktorer, men det er jo de færreste som har all verdens tid. Vi andre må planlegge og gjennomføre når det går:)

Vi som ikke klipper plenen på søndager har også regn, travle hverdager og andre ting vi skulle ha gjort. Nå er vi så heldig at vi har bygget vår egen hage etter vårt behov og lyst til å jobbe i den. Det er jo en luksus, men hvis plenen er et så stort problem, hadde jeg heller hatt noe annet der hvis det var mulig. Eng? :D

Nei, plenen er ikke et enormt problem, er bare en håndfull ganger ila 6 år vi har måttet klippe på søndager. Men noen ganger holder det ikke «bare å planlegge», det er poenget mitt. Og må man velge mellom to onder klipper jeg heller kl 13 på en søndag enn kl 22 på en tirsdag eller 07 på en torsdag, selv om det siste er «mer greit». Det setter naboene pris på og de prioriterer likt, heldigvis :)

Jeg henger tøy ut på vanlige søndager, vet at det ikke er så populært her jeg bor. Respekterer helligdagene litt mer og henger da ikke ut klesvask. Tar generelt hensyn og bråker ikke eller jobber veldig utendørs :)

Back
Topp