Helligdag og husarbeid

Det handler ikke om å bry seg om andre, men det å få ting ferdig. Man skal ikke klippe gresset på søndag, ikke hverdager rundt sovetiden til små, ikke etter 19, helst ikke lørdag osv... alle burde bo i blokk så de slapp vedlikehold.
Jeg krever ikke at naboen tar hensyn til at jeg sover etter natt, eller at de klipper eller sager.
De til og med hadde store gravemaskiner her 7 dager i uken fra 06-23, og også midt opp i ett bursdagsekskap. Jeg tenker at om jeg ikke ønsker støy så får jeg bosette meg et annet sted enn med masse mennesker :)
Jeg bryr meg om naboene mine, vi snakker sammen, barneleker sammen og vi er for det meste enige om dette med helligdagsfred. Som er noe ordentlig tøys. Vi skal ikke være Kristene i Norge,kirken skal ikke være statlig, men å ikke bråke på helligdager det er en lov.
Jeg håper snart vi slutter med dette tullet :)

Da ryker jo kristne helligdager og?

Jeg bor jo i det såkalte bibelbeltet på Sørlandet, og her i nabolaget virker det generelt ganske avslappet ang dette. Dvs, ingen bråker noe særlig da :p

Da har jeg ingen logiske forklaringer igjen :p

Vi bor definitivt ikke i et kristent nabolag , men de fleste er likevel opptatt av normer og lover.

Haha, nei det er ikke til å begripe :hilarious: jeg vet ikke om slike normer henger mer igjen i mer kristne områder i Norge? Men så mye som naboene ordner og durer ihagene sine her i dag, kan det med klesvask eller ikke bråke på helligdag være noe som sitter i her.
Vi ba naboen stoppe å ruse med sportsbilen sin i sommer :hilarious: sto og rusa motoren 5 min før hver gang han skulle ut og cruise litt og lillegutt våkna HVER gang. (nå sover han gjennom det meste da, men var i utviklingstrinn og søvnregresjon samtidig da)

Vi bor definitivt ikke i et kristent nabolag , men de fleste er likevel opptatt av normer og lover.

Ja, da har det kanaksje ikke så mye å si. Men normer vil jo ikke være de samme i hele landet da :) og det med feks klesvask finnes det vel ingen lov for?
Jeg prøver selv å unngå gressklipper osv. På søndager og andre helligdager, bare fordi det kan være greit med litt ro og fred en dag i uka.

Men da har dere kanskje frihelger? Og dere har kanskje ikke tre barn som går på tre forskjellige idretter? Altså vi kan få gjort ting vi også, da kveld, det er nok mye mer upopulært å holde på mellom 22-23 mef sirkelsag på hverdagene. For å være ærlig tror jeg naboene mine hatt sett svart om vi satt igjen med saging og snekring klokken 22. De fleste her legger seg mellom 21-22, vi tar hensyn til det.
Ikke kan vi bytte på hvem som har unger heller vi jobber ikke slik så har muligheten til det.
Men flott at dere får det til, vi får ikke puste på hverdagen vår.
Jeg er alene med mine barn fra mandag til fredag, helger jobber vi motsatt av hverandre.
Vi jobber begge tredjehver helg, jeg jobber som regel den helgen vi begge egentlig har fri (tilkallingsvikar to steder):)
Aaah, har han reisejobb siden du er alene med ungene mandag-fredag? Da går det jo ikke ann å dele seg, den ser jeg :)
Vi har det jo forskjell, alle mann. Og alle nabolag er forskjellige. Men å ture frem i alle nabolag slik du skriver, hadde ikke gått :) her gjør ingen noenting som bråker på røde dager, og da syns jeg ikke det er riktig at en selv turer frem. Men når man bor i et avslappet nabolag der "alle" bråker litt, så er jo det helt supert :)

Btw, vi holder ikke på med sag osv mellom kl 22-23. Men vi kan fint gjøre det en gang mellom kl 19-21 :)

Men dine barn går vel på skole/bhg? Og når du jobber helger så har du vel fri noe midt i uka? Det har hvertfall vi når vi jobber turnus :)

Ja, da har det kanaksje ikke så mye å si. Men normer vil jo ikke være de samme i hele landet da :) og det med feks klesvask finnes det vel ingen lov for?
Jeg prøver selv å unngå gressklipper osv. På søndager og andre helligdager, bare fordi det kan være greit med litt ro og fred en dag i uka.
Nei ingen lov på klesvask

Da er det jo greit. Men eg er kristen og vil gjerne ha dei :)

Jeg tenker at vi skulle hatt en viss antall dager hver som da kan tas ut på en slik måte som helligdager :) Så vil ikke de Kristene miste sine og de som ikke er Kristene kunne plassere de da det passet. Ja en drøm :p haha

Jeg tenker at vi skulle hatt en viss antall dager hver som da kan tas ut på en slik måte som helligdager :) Så vil ikke de Kristene miste sine og de som ikke er Kristene kunne plassere de da det passet. Ja en drøm :p haha

Da får me heller berre ta dei vekk då. Men det er vel greit å ha visst antall fridager per år?

Vi jobber begge tredjehver helg, jeg jobber som regel den helgen vi begge egentlig har fri (tilkallingsvikar to steder):)
Aaah, har han reisejobb siden du er alene med ungene mandag-fredag? Da går det jo ikke ann å dele seg, den ser jeg :)
Vi har det jo forskjell, alle mann. Og alle nabolag er forskjellige. Men å ture frem i alle nabolag slik du skriver, hadde ikke gått :) her gjør ingen noenting som bråker på røde dager, og da syns jeg ikke det er riktig at en selv turer frem. Men når man bor i et avslappet nabolag der "alle" bråker litt, så er jo det helt supert :)

Btw, vi holder ikke på med sag osv mellom kl 22-23. Men vi kan fint gjøre det en gang mellom kl 19-21 :)

Men dine barn går vel på skole/bhg? Og når du jobber helger så har du vel fri noe midt i uka? Det har hvertfall vi når vi jobber turnus :)

Mannen min jobber ettermiddag/kveld, jeg dager som regel.
Fridager uten barn i skole/barnehage går til innsiden av huset, det er snakk om kun 3-4 timer. Har ikke sfo og med 3 barn så må ting gjøres inn og hunden trenger sitt før ungene kommer hjem. Helt ærlig jeg gleder meg til mitt liv blir roligere.
Vi alle gjør som vi vil her, og hadde faktisk solgt huset å flyttet ett annet sted om vi ikke kan gjøre ting da det passer oss men bare når det passet naboen satt på spissen.
Vi har på ukedagene mellom 3 og 4 treninger i tillegg til konkurranser opp til flere ganger i uken og helger. Så nei, fritid har jeg ikke på hverdager.
Mannen min må som regel sove ut litt mens ungene er på skolen/barnehager.
Vi alle lever forskjellige liv, og jeg liker ikke sånn sammenlingning som at jo vi klarer det da bør jo dere, flott at dere gjør det. Mulig vi er tragiske personer som ikke har mer energi eller tid til å gjøre så mye på hverdagen, men sånn er vi.
Vi har våre utfordringer, dere har sikkert deres utfordringer:)

Da får me heller berre ta dei vekk då. Men det er vel greit å ha visst antall fridager per år?

Jeg trenger ikke fri om det skal bety å tvinne tommler en hel uke ;)
Og min jobb stenger aldri, bare flaks når vi får fri
Skrev jo hva jeg mente med dette og det er faktisk slik at man har krav å vist antall dager ved religiøse feiringer. Tenker kristendommen har altfor stor plass i Norge til at vi ikke er Kristene. Så heller da et viss antall dager som man selv kan ta ut da det passer. Og ikke minst vil man spare penger i enormt mange bedrifter som må ut med helligdagstillegg

Jeg trenger ikke fri om det skal bety å tvinne tommler en hel uke ;)
Og min jobb stenger aldri, bare flaks når vi får fri
Skrev jo hva jeg mente med dette og det er faktisk slik at man har krav å vist antall dager ved religiøse feiringer. Tenker kristendommen har altfor stor plass i Norge til at vi ikke er Kristene. Så heller da et viss antall dager som man selv kan ta ut da det passer. Og ikke minst vil man spare penger i enormt mange bedrifter som må ut med helligdagstillegg

Eg meiner heller at da får man ta vekk helligdagene og ikkje erstatte dei med valgfrie dager. Enten så har me kristne helligdager eller så får me klara oss uten. Siden kristendommen tar så mykje plass.

Eg meiner heller at da får man ta vekk helligdagene og ikkje erstatte dei med valgfrie dager. Enten så har me kristne helligdager eller så får me klara oss uten. Siden kristendommen tar så mykje plass.

Ja, da er vi nok uenige om akkurat dette. Jeg synes heller man kan likestille alle religioner og da ha ett viss antall dager til alle slik at det blir likt :)

Ja, da er vi nok uenige om akkurat dette. Jeg synes heller man kan likestille alle religioner og da ha ett viss antall dager til alle slik at det blir likt :)

Ja me er det. Enn om det er likegyldig for deg, er det ikkje det for alle.

Ja me er det. Enn om det er likegyldig for deg, er det ikkje det for alle.

Det er jo det jeg skriver, men synes ikke noe om at en religion har så mye plass i ett land.
Derfor heller likt antall dager så de Kristene kan fortsatt ha fri på sine dager som idag og andre religioner får fri på sine.
Jeg jobber uansett som regel hadde flaks i år, så for meg spiller det ingenrolle, men skjønner at de Kristene vil ha fri.

Det er jo det jeg skriver, men synes ikke noe om at en religion har så mye plass i ett land.
Derfor heller likt antall dager så de Kristene kan fortsatt ha fri på sine dager som idag.

Nei du vil ha all religion likestilt og ha samme fridager enn om kristendom ikkje har dei helligdagene lengre. Det blir heilt feil for meg....

Nei du vil ha all religion likestilt og ha samme fridager enn om kristendom ikkje har dei helligdagene lengre. Det blir heilt feil for meg....

Hvorfor er det feil å likestille religion, hvorfor skal kristendommen få stå stor plass i ett land der vi har mange andre religioner og religionsfrihet?
Men det er en annen diskusjon, vi er nok grunnleggende uenig som går dypere enn fridager

Hvorfor er det feil å likestille religion, hvorfor skal kristendommen få stå stor plass i ett land der vi har mange andre religioner og religionsfrihet?
Men det er en annen diskusjon, vi er nok grunnleggende uenig som går dypere enn fridager

Fordi Noreg er kristent. Ja stat og kyrkje har skilt lag. Andre religioner må gjerne praktisere her men likestilt? Det hadde aldri skjedd i deira land.
Ja eg er kristen og du er ikkje det, det er forskjellen. Det er nok best å vere enig om at me er uenig.

Back
Topp