Helligdag og husarbeid

Ja, det er jeg klar over i og med at jeg til og med bor i et land hvor det antakeligvis STÅR i loven :p Men jeg tenkte mer i norsk sammenheng, klarer ikke å finne noen lovtekst som åpner for at politiet skal komme om jeg står og henger opp klær på egen eiendom etter å ha hatt vaskemaskin på i eget hus.

Nei, det er vel bare noe noen slang ut et sted som ikke var i denne tråden engang. :)

Det finnes et fylke her hvor jeg bor, her hvor det er ulovlig - per lovtekst - å danse på alle påskedagene :p Men politiet gjør ikke noe med det utover at de selvfølgelig kommer til "uro" ved høylytte fester, som alle andre dager :D

Sånn ellers så vet jeg om noen som fikk lapp om st klesvask ikke skal henge ute på helligdager

Det fikk me dagen før helligdag. Det var han me leide av og han tok inn dyna. Me gav fint beskjed om at den skulle me ta inn når me kom heim og den skulle ikkje henge ute på helligdagen. Han vart så forbanna for at den hang ute kvelden før og ikkje mindre sur når me ba han la oss passe på våre ting.

Men hva med å holde på ute i hagen? Er det lov/norm?

At manikke selv bryr seg om det betyr ikke st man ikke skal følge lover liksom
Er det en reel lov å ikke skulle henge ut tøy? At man kan bli bøtelagt? Eller er det en norm som henger igjen?
Eller, du tenkte kanskje på støy nå? For det vet jeg jo at kan klages på og få bøter :)

Men hva med å holde på ute i hagen? Er det lov/norm?

Normen er: du skal holde hviledagen hellig. Og da holder du ikke på med hagearbeid.

Loven er: ikke noe støy. Da kan du fint grave litt i bedet, men ikke med noe elektriske remedier og sånt som lager lyd.

Er oppvokst med at vi ikke skal det, og ingen sv naboene gjorde det heller av respekt for helligdagen. Dette var på bygda. Men jeg har hengt ut to stativer med klær. Husarbeid gjør jeg også. Bor i by nå, men hadde jeg bodd hjemme hadde jeg ikke gjort det av respekt for helligdagen.

Helligdag er det samme som fri for min del. Og fridager bruker jeg til å komme ajur med husarbeidet. Har aldri reagert selv på at noen gjør husarbeid eller noe annet. Men nå er ikke jeg religiøs i det hele tatt da.
Men når du nevner, så er det overraskende stille ute i dag.. Selv om det er strålende solskinn.

Normen er: du skal holde hviledagen hellig. Og da holder du ikke på med hagearbeid.

Loven er: ikke noe støy. Da kan du fint grave litt i bedet, men ikke med noe elektriske remedier og sånt som lager lyd.

Skjønner :) takk takk!

Er det en reel lov å ikke skulle henge ut tøy? At man kan bli bøtelagt? Eller er det en norm som henger igjen?
Eller, du tenkte kanskje på støy nå? For det vet jeg jo at kan klages på og få bøter :)

Er en norm som henger igjen. Ikke noe i loven som sier du ikke kan henge klær ute. Men det står i loven at du ikke skal gjøre støyende arbeid.

Snakker. Om støy nå ja

Tørker ikke klær ute pga pollenallergi uansett, men jeg har aldri fått med meg at det ikke er lov på helligdager. Vi bråker ikke i dag, men det er eneste begrensning.

Sånn ellers så vet jeg om noen som fikk lapp om st klesvask ikke skal henge ute på helligdager
Der mamma bor får de generelt ikke lov å henge ut tøy uansett (hun bor i leilighetskompleks), for det er sjenerende. Samme hvilken dag det er. Så mye forskjellig ute og går rundt forbi :p

Det fikk me dagen før helligdag. Det var han me leide av og han tok inn dyna. Me gav fint beskjed om at den skulle me ta inn når me kom heim og den skulle ikkje henge ute på helligdagen. Han vart så forbanna for at den hang ute kvelden før og ikkje mindre sur når me ba han la oss passe på våre ting.
Dagen før ja, auch da det er vel å dra den litt langt

Der mamma bor får de generelt ikke lov å henge ut tøy uansett (hun bor i leilighetskompleks), for det er sjenerende. Samme hvilken dag det er. Så mye forskjellig ute og går rundt forbi :p
I dette tilfellet er det lov men ikke på helligdager
Spnn var det der vi bodde før igså

Back
Topp