Helligdag og husarbeid

AnneS

Forumet er livet
VIP
Desemberlykke2017
Er det feil/frekt å tørke tøy ute på en helligdag? Det ble nevnt at andre tørket tøy inne pga helligdag og jeg må innrømme at det aldri har falt meg inn at det kan være feil :eek:
Jeg har tenkt at man ikke skal gjøre ting som kan forstyrre/bråke. Det står jo om å holde hviledagen hellig, men da skal man vel ikke gjøre noenting nesten :p

Så, gjør dere husarbeid på en helligdag? :)

Så lenge det ikke bråker, så! :) Skjønner ikke hvorfor klestørking ute skulle bråke, så :p Jeg bor f.eks i en veldig lytt leilighet så i dag vasker jeg ikke klær, fordi sentrifuga rister hele huset. Men om jeg hadde enebolig ville jeg ikke brydd meg! :)

Jeg er opplært til at klesvasken ikke skal henge ute på helligdager, så jeg henger den ikke ut. Bryr meg ikke om hva andre gjør da.

Vi henger ikke ut tøy, for mrg blir det feil og jrg vet mange reagerer.
Vi gjør husarbeid ja, men ikke noe som bråker

Ingen ser det = ingen kan bli plaget :) da kan det vel ikke bli feil? Ikke bråker det heller :p
Snakk om å følge med, da har jeg gjort feil i mange år :nailbiting::hilarious:

Vedlegg

• IMG_20190422_111159.jpg
    IMG_20190422_111159.jpg
    51,2 KB · Visninger: 60
Jeg hadde hengt ut tøy dersom jeg skulle vasket klær i dag. Skal sies at jeg må tørke klær på verandaen i en høyde under rekkverket, da vi ikke har stativ i hagen, så er begrenset innsyn (uten at det betyr noe for meg). Vi bråker ikke i dag, men kan bruke både støvsuger og andre husholdningsapparater inne. Hagearbeid ser jeg også på som innafor, så fremt det ikke bråker/er elektrisk. Men altså raking, såing, planting etc syntes jeg må være lov. Vi bor i et boligområde med eneboliger og god tomtestørrelse hos alle naboene, så har ingen naboer vegg i vegg...

Aldri hørt om at klesvask ikke kan henges ute på helligdager. Tar ikke noe hensyn til det nei. Strålende sol og varmegrader her og masse klær som skal vaskes. Det henges ut. Samboer skal lage trapp ute, så det blir litt bråk her også. Kommer til å støvsuge etter hvert også. Bor på bygda, så null hensyn her.

Jeg hadde hengt ut tøy dersom jeg skulle vasket klær i dag. Skal sies at jeg må tørke klær på verandaen i en høyde under rekkverket, da vi ikke har stativ i hagen, så er begrenset innsyn (uten at det betyr noe for meg). Vi bråker ikke i dag, men kan bruke både støvsuger og andre husholdningsapparater inne. Hagearbeid ser jeg også på som innafor, så fremt det ikke bråker/er elektrisk. Men altså raking, såing, planting etc syntes jeg må være lov. Vi bor i et boligområde med eneboliger og god tomtestørrelse hos alle naboene, så har ingen naboer vegg i vegg...
Vi bor i byggefelt, men har ikke naboene veggivegg :) har også levegg rundt tomt, så ingen som får innsyn i klesvasken som henger. Men jeg syns det var litt flaut at jeg har gjort feil så lenge, jeg har kun tenkt ifht bråk på helligdager :p aldri falt meg inn at det kan bli feil for andre at man henger ut tøy til tørk :nailbiting:

Aldri hørt om at klesvask ikke kan henges ute på helligdager. Tar ikke noe hensyn til det nei. Strålende sol og varmegrader her og masse klær som skal vaskes. Det henges ut. Samboer skal lage trapp ute, så det blir litt bråk her også. Kommer til å støvsuge etter hvert også. Bor på bygda, så null hensyn her.

Hadde dykk laga trapp i by og andre hørte det, så kunne dykk risikert og fått besøk av politi. Veit det er fleire som har fått politi på besøk.

Jeg er oppvokst på landet, dermed måtte man ikke ta slike hensyn som andre måtte. Så jeg har aldri lært annet enn at man ikke skulle bråke så veldig på disse dagene :p

Er ingen lov om hviledag, men om helligdagsfred. Dvs at man ikke kan bråke i den forstand at det blir forstyrrende.

Jeg bryr meg ikke om sånt. Driter i hva andre gjør, bruker ikke sirkelsag o.l. på slike dager. Men hadde hengt ut klesvaska. Hadde aldri falt meg inn at det ikke skulle være greit....

Mange eldre vil nok kanskje reagerer på tøy til tørk ute, men det gjelder skikk og bruk,mens dette med bråk på helligdager er lovregulert og kan gi bøter. Jeg hadde hengt opp tøy hvis det var behov for det. Når det gjelder støy respekterer jeg helligdagsfreden.

Back
Topp