17.mai.....

Trebarnsmor<3

Forelsket i forumet
Det nærmer seg 17.mai, og jeg kjenner at jeg har mer lyst til å gjøre noe annet enn det vi bruker å gjøre den dagen!
Vanligvis er det stress og styr med å få klare alt av klær, få pyntet alle sammen, for så å være i et folkehav, gå i tog, stå i kø, bruke masse penger på is osv. Samboer er introvert og liker ikke å være blant mye folk, og jeg plages mye med migrene, som gjerne utløses av store folkemengder, stress, støy osv.
Jeg kjenner at jeg har mer lyst til å hoppe over feiringa. Markering av nasjonaldagen er jo viktig, men kjenner at for vår del blir det mer styr enn hygge med denne dagen. De yngste har ingen forventninger eller ønsker for dagen, men eldste har høye forventninger, og hun elsker å se på diverse tog, og synes det er moro med russ og alt som hører 17.mai til..
derfor lurer jeg på hva dere som ikke feirer 17.mai gjør istedenfor, eller om noen av dere har noen gode tips til hva man evt kan gjøre som også kan vekke begeistring hos barna! Og så lurer jeg på hva dere tenker om 17.mai; er det viktig at barn får være med på den tradisjonelle 17.maifeiringa?

Så får vi se om vi fortsetter å hive oss på 17.mai-bølgen for barnas skyld, eller om vi prøver å heller finne på noe som vi alle vil synes er gøy..:)
Det føles jo litt som man frarøver barna den gleden man kan føle ved alt som er spesielt for 17.mai, så kanskje det er verdt den ekstra innsatsen det koster oss å være med på 17.mai-festen!
 
Jeg kjenner flere som går turer i skogen eller på fjellet. Det er visst en god del som gjør det, og skal være veldig god stemning. Mange har med flagg :)

Vi drar sannsynligvis og ser toget, men siden ingen av barna er i skolealder og vi bor i en mindre by, blir det ikke grytidlig og det er heller ikke like fullt som på større steder :)
 
Her er det feiring hvert år. I grunn umulig å unngå siden 17 mai toget begynner på skolen som er vår nabo og går forbi oss. Men vi har rosa russ i huset i år og da må vi jo ha en skikkelig feiring av 17 mai. Men må si at jeg hadde de samme tankene som deg i mange år, men med den mannen jeg valgte og hans familie så slipper man ikke unna. Der var begge brødrene til mannen i skolekorpset når vi ble sammen og deres far gikk med fanen. Nå er den ene broren dirigent i skolekorpset og far skal gå med fanen igjen etter ett par års opphold( den nye går for fort og barna må løpe).
 
Her er det feiring hvert år. I grunn umulig å unngå siden 17 mai toget begynner på skolen som er vår nabo og går forbi oss. Men vi har rosa russ i huset i år og da må vi jo ha en skikkelig feiring av 17 mai. Men må si at jeg hadde de samme tankene som deg i mange år, men med den mannen jeg valgte og hans familie så slipper man ikke unna. Der var begge brødrene til mannen i skolekorpset når vi ble sammen og deres far gikk med fanen. Nå er den ene broren dirigent i skolekorpset og far skal gå med fanen igjen etter ett par års opphold( den nye går for fort og barna må løpe).
Hva er en rosa russ?
 
Før vi fikk barn dro vi alltid på tur i skogen 17.mai. Har gjort det med barna også, men de er små ennå. Storebror blir 3. Ser for oss at vi kan gjøre det noen år til før ungene nok heller vil gå i 17.mai tog. Så etter noen år så vil ikke tog være like stas lenger og da ser jeg for meg at vi kan ta opp igjen skogsturer.
 
Om barna ønsker så synes jeg det er viktig å delta i tog og på det tradisjonelle.
Vi har vært på tudenfryd en gang , orket ikke gå i tog grunnet personlige årsaker så da stakk vi men ellers har vi deltatt
 
Hva er en rosa russ?
Det er de som er ferdig i bhg. De har bukse, genser og lue akkiratbsom den vanlige russen bare at de er rosa. De går også i russetoget. Er ikke alle steder som har det. Ble funnet opp i Eidsvoll for en del år siden. Fantes rosa russ når jeg var liten men var det ikke der jeg bodde.
 
Vi feirer tradisjonelt.

Vi har en i korpset og ei som skal gå med klassen. Jeg er i fau som er 17.mai komité så det er mye jobb også i år og neste år. Men vi bor på et lite sted så det er ikke veldig mye folk og kø og jeg elsker 17.mai
 
Vi dro på hytta heller et par år når vi var barn. Ene året lagde vi eget tog med egendesigna faner av papp og flagg som vi bar et stykke opp i veien og grillet noen pølser og spiste is. Kjempekjekk feiring, bare oss familien og familien i nabohytta. Tok vel på oss noe finere tøy, men ikke noe bunad og slikt. :) Jeg selv hatet å gå i tog som barn så var veldig glad for å slippe de åra vi dro på hytta. :joyful:
 
Vi ser på togene, men deltar ikke på feiringen i kretsene. Drar hjem, spiser middag og kaker og koser oss sammen i stedet for.
 
Når jeg var mindre var familien ofte på fisketur på 17. Mai sammen med familien til bestevenninna mi. Vi fisket, grillet og koste oss! Så dro vi til en campingplass i nærheten og kjøpte softis på tur hjem. Syns det var superkoselig! :)
 
Jeg bor i ei lita bygd så her er 17 mai feiring bare koselig:)

Vi har et lite skoletog som går en veldig kort vei igjennom bygda, så er det ned på skolen å feire der. Å det er som nevnt ei lita bygd så det vlir liksom ikke så enorme folkemengder, koselig å sitte på en benk sammen med familien ute i sola å spise is mens barna herjer rundt å leker:)

Dette er mitt første år med eget barn men jeg ble med på 17 mai feiringene før jeg fikk barn også. 17 mai har heller aldri handlet om alkohol for meg som det gjør for mange av mine single og barnløse venner.

Spiser heller pølser og drikker brus å drar hjem til en rolig kveld:) gleder meg til jeg og lille jenta mi skal bli med i toget i år:)
 
Synes faktisk 17 mai er en tradisjon det er viktig å holde på og ville latt barna tatt en del av det uansett hvor pes det kan føles for oss voksne. Trenger ikke gjøre alt, noe kan modereres.
Vi pleier å stå å se på/være med i skole/bhg-toget, også har vi lunsj med familien hjem til oss etterpå. Da er det kurvfest så alle har med noe mat.
 
Her bli mini sin første 17 mai. Han er da 4,5 mnd. Vi skal til stedet der samboeren min er fra og se på toget :) Håper det går bra med en liten en.
 
har nå to gutta på skole som skal gå i tog så slipper ikke unna ;)

Husker selv at 17 mai var stort som liten

Men vi er kjappe med å stikke hjem etter det viktigste av leker og arrangementer , så griller vi og spiser kake slapper av hjemme :)
 
Kjører vår egen faste tradisjon vær 17.mai.
Ungene går i toget, også tar vi dem ut, og reiser til foreldrene mine sin kommune og har koldtbord der med resten av familien. Noen ganger ser vi barnetoget der om vi rekker det også er vi der hvor alle samles og har leker osv. Kjøper oss noen is, pølser ol FØR vi tar for oss koldtbord :)
Jeg/vi liker bedre det enn, og være på barnas skole i vår kommune :) Ungene ser alltid frem til det...
 
Jeg har selv spilt i korps mesteparten av livet, samme med søstrene mine, så 17.mai har alltid hvert en stor dag hos oss. Og jeg synes også det er viktig å holde på tradisjonene. Men man må ikke bruke masse penger, være på skolen osv. Man kan se på toget og lage sine egne tradisjoner etter det.
Vi drar til mamma, ser på toget der, spiser lunsj i byen og ser på russetoget før vi drar hjem til dem. Der skifter vi fra bunader ol og griller og koser oss, gjerne i Hagen.
 
Back
Topp