17.mai.....

Vi er på skolen og kjøper is og brus og pølse og kake og lodd og bruker en del penger ja. Det går til fau. Som igjen bruker det på buss til skidagen, buss til leirskolen, leker til skoleplassen etc. Når alle er lei går vi hjem (vel Jeg må være der til kioskene er stengt Som kasserer skal jeg ha med pengene hjem. Og være med på oppryddingen dersom jeg ikke trekker det korte strå og må være der på morgen. Da bør jeg være hjemme og kle på ungene mine. Og meg selv.

Vi har ca annethvert år mine foreldre her, tror jeg vi har landet på etter et par forsøke på å spise sammen med min bror og våre foreldre, men deres skole har tog som begynner noe etter vårt er ferdig så det blir jo ferdig arr på helt ulike tider. Det varer vel bare til felles skole om noen år. Vi får se.

Det er koselig det Men å være på skoleplassen etter toget er en del av det for ungene. Is, brus, pølser og lodd. Og lekene.
 
Jeg har litt kognitive problemer og blir veldig sliten av folkemengder. Før var det inn til byen veldig tidlig men orker ikke nå lenger. Det vi har gjort her, er å stille opp og se på toget som går forbi nede i veien. Det går kl 11 så vi spiser frokost (med noen flagg på bordet) som vanlig og kler på oss og det er ikke stress.
Så drar vi på lunsj hos familie, og koser oss før det er tilbake så er vi litt på skolen så barn kan leke litt og vise frem den fine kjolen og dressen og leke en konkurranse og vinne en leke. Så er det hjem og 17 mai er over.
 
Vi går ikke i tog. Istedenfor har vi 17. mai brunch hjemme hos oss der vi inviterer venner. TVen står gjerne på slik at vi kan se på toget derfra, men jeg synes det er så hyggelig å feire på den måten. God mat, gode venner og ikke noe av det styret og bråket som er «tradisjonell» 17. mai feiring.
 
Om barna ønsker så synes jeg det er viktig å delta i tog og på det tradisjonelle.
Vi har vært på tudenfryd en gang , orket ikke gå i tog grunnet personlige årsaker så da stakk vi men ellers har vi deltatt

Ja, det er akkurat det som gjør at vi har feiret 17.mai, og som holder meg igjen fra å endre denne tradisjonen. Samtidig kan det kanskje også bli en fin 17.mai, feiret på en litt annen måte, om alternativet er bra.
Eldste elsker å være med på alt som skjer, og vil gjerne få med seg så mye som mulig! Så det er mest for hennes del at vi deltar.
Den mellomste derimot, som ellers er veldig lett å ha med å gjøre, blir ofte en helt annen unge på dager som det her, på bursdagen sin og på julaften.
 
Synes faktisk 17 mai er en tradisjon det er viktig å holde på og ville latt barna tatt en del av det uansett hvor pes det kan føles for oss voksne. Trenger ikke gjøre alt, noe kan modereres.
Vi pleier å stå å se på/være med i skole/bhg-toget, også har vi lunsj med familien hjem til oss etterpå. Da er det kurvfest så alle har med noe mat.

Ja, kjenner det er vanskelig å skulle gjøre noe annet, selv om vi voksne hadde foretrukket det. Eldste vil gjerne være med på å gå i tog, være på arrangementet på skolen, og dra inn til sentrum og se på ulike tog, så vi kan kanskje heller kutte litt ned på det som skal skje.
 
Eldstemann går på barneskolen og er dermed med i toget, så vi pleier å se det. Det hadde heller ikke vært det samme uten toget og stemningen, synes jeg, selv om det er et styr å få alle klar. Jeg tenker også at det er viktig å videreføre den type tradisjoner.

Etter en kjapp tur innom skolen har vi imidlertid som tradisjon at min side samles hos foreldrene mine for smørbrød og kake, og da er vi der store deler av dagen. Kan hende vi går og ser folketoget i år, men får se. Så lenge ikke ungene bryr seg synes vi det er veldig greit å bare slappe av :) Det hender også vi inviterer til eller går på kaffebesøk til venner seinere på dagen.
 
Vi står opp 06 og ordner oss...så er det barnehagetog og barnetog . Møter familie og venner, drikker kaffe og spiser is/kake. Så reiser vi til en annen by og spiser middag og kikker rundt, oftest hjemme igjen i 19-20 tiden på kveld
 
I voksen alder er jeg ikke så begeistret for alt styret og stresset rundt 17.mai. Jeg liker at vi feirer nasjonaldagen våres og jeg er stolt over hva 17.mai står for. Men jeg savner et litt mer avslappet forhold til det. Ikke så mye "tvang" rundt det og mer kos. At noen må vekkes gry tidlig om morran og varer til langt på kveld. Da blir mye av sjarmen borte.
Når vi får barn, skal vi så klart være med på barnetoget og barna skal få klart få is og se russetoget. Ut og spise med familien eller grille hjemme. Med masse lek og morro.
Det er bare min mening ;)
 
De siste to årene har vi hoppet over barnetoget og heller hatt lang og rolig morgen hjemme, og så dratt på skolen for å feire med naboer og venner. I år må jeg jobbe 17. mai, så mann og barn får gjøre hva de vil, så drar vi ut og spiser på restaurant når jeg kommer hjem fra jobb.
 
Back
Topp