Min første dagbok - drømmen om vår første lille hjerteknuser

lillehjerteknuser

Betatt av forumet

Hei, og hjertelig velkommen inn til min digitale dagbok! Oppdatert info 28. mai 2020



Kjæresten og jeg er 24 år og har vært sammen i 7 år. Noen vil kanskje tenke at vi burde vente, men vi har drømt om barn siden vi var 16 - hehe.. Jeg er oppvokst med unge foreldre og unge besteforeldre, og ønsker det samme for mine barn. Vi føler begge at vi er på et perfekt tidspunkt i livet til å kunne ta i mot en liten bebis.


Jeg tok ut p-staven i november 2018 da vi diskuterte at det ville være lurt å ta den ut i god tid slik at kroppen min skulle komme tilbake til normalen. Det viste seg å skulle ta lang tid! Med sykluser som varierte fra 37-95 dager, var det mildt sagt frustrerende. Etter en tidlig SA i August, valgte vi å ikke fokusere så mye på prøvingen lenger. Når jeg ser tilbake, kan jeg tenke meg at vi hadde kun 2 prøveperioder i 2019.


Jeg håper at jeg kan roe stressnivået mitt ved å ha et sted og dele og snakke med andre i samme situasjon. Jeg er til tider ganske så rådvill! Kaster glitrende babystøv på dere som selv prøver, og som titter innom dagboken min!


:Heartpink:Heartpink:Heartpink:Heartpink:Heartpink:Heartpink:Heartpink:Heartpink:Heartpink:Heartpink:Heartpink:Heartpink:Heartpink:Heartpink:Heartpink:Heartpink:Heartpink




2019 oppsummert
- Syklusen var svært uregelmessig og varierte fra 37-95 dager.
- 2 prøveperioder
- Tidlig SA i august
- Slitt med depresjon og angst
- Gyn oppdaget follikler på eggstokkene, men blodprøver var normale. Ikke utredet noe mer.



2020
Januar - februar - mars

Syklusene har vært på 37 og 34 dager. Tror det endelig begynner å stabilisere seg.

Mars
IKM 28/3. Håper på en positiv graviditetstest!
• Endte med TR.

April
Lagt aksjer 4 av 5 dager hvor jeg var høyest fertil. Den beste pp hittil. IKM 29/4.
• Endte med TR

Mai
Var hos gynekolog, alt så normalt ut. Lagt aksjer 5 dager denne syklusen, 3 av dem dagene før EL. IKM 24/5.
:Heartpink GRAVID :Heartpink


 
Last edited:
Jeg vil skrive litt om nåværende situasjon. Jeg fjernet p-stav i november etter å ha hatt den inne i 3 år. Vi bestemte oss for at jeg ikke skulle begynne med noe ny prevensjon, og etter å ha sluttet med p-staven merket jeg en STOR forbedring i humøret mitt. Hvordan jeg hadde følt meg de siste årene ga plutselig mening, uten at jeg har tenkt noe på at det kan skyldes p-staven tidligere :smiley-ashamed004

Uansett, jeg fikk mensen 19. november. I følge appen "Flo", skulle jeg hatt eggløsning 2. desember. Jeg er ganske sikker på at eggløsningen skjedde 4. desember. Appen registrerte at neste menstruasjon ville være 19. desember. Jeg har enda ikke fått mensen, og i skrivende øyeblikk er det 8. januar. Vi har til nå ikke vært noe opptatt av å bruke tester for å finne ut av noe, ikke måle temp heller. Har ikke fått hatt samleie så ofte pga samboeren har vært borte pga jobb. Jeg har bestemt meg for å følge opp nøyere da jeg ser mange her inne følger nøye med på både eggløsning og legger inn aksjer.



:signs017

OVERSIKT:
Første mens etter uttak av p-stav; 19. november - varte i tre dager.
Første eggløsning etter uttak av p-stav; 4. desember.
Forventet menstruasjon; 19. desember, men den har ikke kommet enda.
Samleie; 2. desember, 27.desember og 2.januar.

Jeg har tatt graviditetstester og disse har vært negative. Jeg kunne skimte en ekstra strek på rfsu sine, men etter å ha testet med A1 har de vært negative. Derfor tenker jeg at det ikke skjedde befruktning da vi hadde samleie 2. desember (denne ville vel gitt meg positive tester da isåfall), men at det muligens kan ha skjedd noe 27. desember? Det er isåfall 13 dager siden, og for tidlig å teste?

Er det noen som vil hjelpe meg med å bli litt klokere? Burde jeg kontakte fastlege for en sjekk nedentil? OG er det noen av dere som har opplevd at menstruasjonen blir så forsinket etter uttak av p-stav? Har prøvd å google meg frem og lest mye her inne, men jeg blir ikke klok. Hjelp tas i mot med stoooor takk.

Stor klem :Heartpink
 
Hei.

Så spennende at dere har blitt prøvere :)
Det er en berg og dalbane følelsmessig med opp- og nedturer, men håper du vil finne god støtte og hjelpende erfaringer her inne.


Blødningen du hadde etter uttak av p-stav høres mest ut som en bortfallsblødning. Noen kommer raskt tilbake i syklus etter bruk av prevensjon, mens for andre tar det lengre/lang tid.

Har selv aldri brukt p-stav, men brukt p-sprøyt og for meg rotet det virkelig til systemet. Tok siste sprøyte i april 2017, måtte på hormontabletter for å få hjelp til å komme tilbake til syklus, og første normale mens fikk jeg da først i mars 2018.
Man får gjerne beskjed om å vente 1 år med å ta kontakt med lege/gyn i forbindelse med sykluskluss etter prevensjon pga at det kan ta tid for kroppen å komme tilbake til normalen.
Siden jeg er over 30 oppsøkte jeg hjelp privat i februar 2018 pga en "syklus" på 14 dager i 4 måneder. Har liksom ikke så mye tid å "kaste bort" :p
Tenker rett og slett at du må gi kroppen litt tid til å få hormonene under kontroll :) Vet at det er lett å bli utålmodig når man først har bestemt seg for å prøve, men er ikke mer enn 2 mnd siden du tok ut p-staven :)
Ønsker deg masse lykke til med prøvingen :):Heartred
 
Last edited:
Det kan være litt hormonkluss som belka sier. Har du bilde av noen av testene? Tenker de skulle være tydelige når det er så lenge siden du hadde eggløsning, ja. Er du sikker på at du hadde eggløsning 4/12?
Håper du får svar snart og at det stabiliserer seg :) Så ønsker jeg deg lykke til med prøvingen, håper det klaffer fort :love017
 
På tide med en liten oppdatering her igjen! Jeg har vært så nervøs da mensen ikke har kommet etter uttak av p-stav i november. Hadde en liten blødning som varte et par dager, men som det kom forslag om her inne; hørtes det ut som en forfallsblødning. I går derimot, kom mensen! Og denne gangen er det virkelig INGEN tvil om at det er akkurat en skikkelig ekte menstruasjon.:wav

Nå er planen å la mensen få herje så mye den vil med kroppen min, og forhåpentligvis blir jeg klar for min første prøveperiode. Jeg klarer nesten ikke vente.

Klem fra meg :Heartpink
 
På tide med en liten oppdatering her igjen! Jeg har vært så nervøs da mensen ikke har kommet etter uttak av p-stav i november. Hadde en liten blødning som varte et par dager, men som det kom forslag om her inne; hørtes det ut som en forfallsblødning. I går derimot, kom mensen! Og denne gangen er det virkelig INGEN tvil om at det er akkurat en skikkelig ekte menstruasjon.:wav

Nå er planen å la mensen få herje så mye den vil med kroppen min, og forhåpentligvis blir jeg klar for min første prøveperiode. Jeg klarer nesten ikke vente.

Klem fra meg :Heartpink
Så spennende! Krysser fingrene for full klaff på neste eggløsning :D
 
Jeg trenger å bli litt klokere når det gjelder eggløsningstester. Den med sterkest strek tok jeg på lørdag ettermiddag. Den med litt svakere strek tok jeg søndag morgen, og den med svakest strek søndag kveld. Når det er strek, betyr det da at eggløsningen er rett rundt hjørnet eller at den allerede har vært? La inn aksjer søndag kveld uansett :happy:
 

Vedlegg

  • C3F1CF35-69B4-4771-A47E-B40A75E43F52.jpeg
    C3F1CF35-69B4-4771-A47E-B40A75E43F52.jpeg
    36,8 KB · Visninger: 139
  • DF32C5E1-015C-4747-A3EC-B0D2FCCF3767.jpeg
    DF32C5E1-015C-4747-A3EC-B0D2FCCF3767.jpeg
    10,7 KB · Visninger: 138
  • 60D5A5CE-777A-494B-9011-10467C6961E1.jpeg
    60D5A5CE-777A-494B-9011-10467C6961E1.jpeg
    16,9 KB · Visninger: 140
Når teststreken er sterkere enn kontrollstreken, er EL rett rundt hjørnet. Noen har sterk strek lenge, mens andre så vidt klarer å få bekreftet det.

Litt forvirret, for søndag kveld har jo ikke vært enda? Henger du en dag forran oss andre kanskje?:p Uansett, EL var nok dagen etter du fikk sterk strek.
 
Når teststreken er sterkere enn kontrollstreken, er EL rett rundt hjørnet. Noen har sterk strek lenge, mens andre så vidt klarer å få bekreftet det.

Litt forvirret, for søndag kveld har jo ikke vært enda? Henger du en dag forran oss andre kanskje?:p Uansett, EL var nok dagen etter du fikk sterk strek.
Okei, så da tenker du at EL kanskje har vært? Jeg vimser fælt, haha! Jeg får rette meg litt hihi. Sterkest strek fredag ettermiddag, litt svakere strek lørdag morgen og svakest strek lørdag kveld. Da ble det riktig. Liker å ligge et skritt foran tydeligvis:smiley-ashamed008:smiley-bounce012
 
Okei, så da tenker du at EL kanskje har vært? Jeg vimser fælt, haha! Jeg får rette meg litt hihi. Sterkest strek fredag ettermiddag, litt svakere strek lørdag morgen og svakest strek lørdag kveld. Da ble det riktig. Liker å ligge et skritt foran tydeligvis:smiley-ashamed008:smiley-bounce012
Ja, da var nok mest sannsynlig EL på lørdag en gang:) Testen var jo kanskje enda sterkere tidligere på fredagen, men du testet kanskje ikke da? Fra positiv test, altså teststrek som er like sterk/sterkere enn kontrollstreken, går det ca. 24-36 timer til egget slipper.

Et svakt øyeblikk lurte jeg på om det var mandag:p Jeg bare:"Shit, skulle jeg vært på jobb nå?":hilarious:
 
I dag hadde jeg litt blod på papiret da jeg var på do. Før TR pleier jeg å ha litt brunlig farge, men nå var det rødrosa. Ikke så mye altså, kan vel ikke kalle det blødning. Men så kom jeg på at jeg har lest at det er noe som heter festeblødning??? Hadde EL i helga og la inn aksjer (seff:sign19) Hva tror du, erfaringer?:anyone


Stor klem fra meg :Heartpink
 
Ja, da var nok mest sannsynlig EL på lørdag en gang:) Testen var jo kanskje enda sterkere tidligere på fredagen, men du testet kanskje ikke da? Fra positiv test, altså teststrek som er like sterk/sterkere enn kontrollstreken, går det ca. 24-36 timer til egget slipper.

Et svakt øyeblikk lurte jeg på om det var mandag:p Jeg bare:"Shit, skulle jeg vært på jobb nå?":hilarious:
Da håper jeg på det!! Jeg testet ikke på fredagen. Hadde glemt at jeg hadde EL-tester liggende:whacky011 Tusen takk for oppklaringen din, da håper jeg at egget slapp. Beklager at jeg fikk deg til å lure, men da ble du vel ekstra glad for at det enda var søndag :dance008:Heartpink
 
9 DPO og jeg har skikkelig mye utflod! Beklager for too much information, men er dette vanlig? På morgenen i dag var jeg kliss bløt nedentil, og det har rent et par dager. Jeg må bruke innlegg liksom. Hadde jeg gått rundt og tenkt på seksuelle ting eller drømt noe, ville jeg forstått det. Men jeg skjønner ikke hvorfor det er sånn. Kan ikke si jeg har lest at det er normalt ved graviditet? 3 dager til jeg forhåpentligvis ikke får mensen!! Skal prøve å ta en test da:p
 
9 DPO og jeg har skikkelig mye utflod! Beklager for too much information, men er dette vanlig? På morgenen i dag var jeg kliss bløt nedentil, og det har rent et par dager. Jeg må bruke innlegg liksom. Hadde jeg gått rundt og tenkt på seksuelle ting eller drømt noe, ville jeg forstått det. Men jeg skjønner ikke hvorfor det er sånn. Kan ikke si jeg har lest at det er normalt ved graviditet? 3 dager til jeg forhåpentligvis ikke får mensen!! Skal prøve å ta en test da:p

Det var mitt eneste symptom i mitt første svangerskap som endte i sønnen min :)

Kom ganske tidlig også i dpoland og før positiv test 10 dpo
 
Det var mitt eneste symptom i mitt første svangerskap som endte i sønnen min :)

Kom ganske tidlig også i dpoland og før positiv test 10 dpo
Oi, er det sant! Kanskje det blir lignende for meg også. Håper isåfall det :angel8 Skulle jeg tatt en test allerede i morgen kanskje?
 
Oi, er det sant! Kanskje det blir lignende for meg også. Håper isåfall det :angel8 Skulle jeg tatt en test allerede i morgen kanskje?

Jeg personlig hadde testet i morgen :D
Krysser fingrene for at det er en spire!

Men om du får negativ test i morgen så kan det også bare være for tidlig for å fange opp hCG . Så ikke mist motet helt i så fall :)
 
I følge appen Flo skal jeg ha mensen i morgen. Tok denne testen i dag.. Synes liksom jeg skimter noe, men er vel bare håpet. Det er bare 11 dager siden EL.

Noen andre enn meg som kan se noe smått??? Jeg trodde jeg skulle klare å holde meg litt rolig, men jeg vil vite nåååå:rolleyes:

Klem:Heartpink
 

Vedlegg

  • AA9A15F9-FE84-438F-A037-B8DE49A9BF1D.jpeg
    AA9A15F9-FE84-438F-A037-B8DE49A9BF1D.jpeg
    23,9 KB · Visninger: 204
Back
Topp