Å få gå på do i fred?

LittleBiii

Forumet er livet
Hva er greia med at en mamma aldri får gå på do i fred? Det slår ALDRI feil. Hver gang jeg setter meg på do i god tro om at nå skal jeg få sitte der å få gjøre meg ferdig i fred, så kommer den ene etter den andre å banker på døra. Og gjør de ikke det, så kan jeg banne på at det i stedet er full krig i stua mellom barna og at jeg da må avbryte hele dobesøket for å skille to stk barn som holder på å ta knekken på hverandre. Jeg har noen ganger lagt skikkelig til rette for at jeg skal få noen minutter for meg selv på do, gjerne med å sette på en film og gi de en skål med popcorn hver bare for at de skal bli sittende i ro i hvert fall lenge nok til at jeg kan bli ferdig på do. Så fort jeg setter meg på rammen, så skal noen enten på do, filmen hakker, den ene stjeler popcorn fra den andre eller så henger en av barna på dodøra fordi h*n absolutt bare MÅ si meg noe eller MÅ vise meg noe... Noen som kjenner seg igjen?
 
Har man staff eller små barn , får man aldri gå på do alene. Bare å invitere dem med på do med en gang , så man slipper skraping, dunking og fingrer under dørsprekken haha
 
Nå har ikke jeg hatt to barn da, så det har ikke vært mulighet for krangling. Men jeg har vært helt tydelig med ungen at når noen er på do, så lar mann de være i fred med mindre huset brenner eller noe annet ALVORLIG skjer. Det lærte hun fra hun var 2 år, og det var ingen problem. Alltid fått gå på do i fred.
 
Haha, ja sånn har det vært her og :p

Han på 9 har ikke forstyrra på do på noen år nå, men hun på 6 kan finne på å komme innimellom. Absolutt ikke hver gang.

Det var verre når de var enda mindre
 
Kjenner meg ikke igjen med eldste på 3,5 ihvertfall. Yngste er såpass liten enda at han sitter i grinda eller keg tar ham med, om pappaen ikke er hjemme.
Pappaen derimot, får ikke gått på do i fred her, for hver gang han skal på do så skal frøkna og... Nå får vi flere doer da, så får vi se om det hjelper :p
 
Mor til ei venninne har5 barn. Da vi var liten hadde hun alltid døren åpe. Eldste var 6 (venninna mi) yngste i krypealder. Vi kunne ikke gå inn på badet, men spørre eller si hva vi ville.
Hvis noen kranglet løp de ut og sa det. Trengte de noe måtte de vente.
Stakkars . Men det funket.
 
Hahaha, akkurat sånn er det her også! Hvis minste sover og pappa er hjemme får jeg stort sett sitte i fred :p
 
Har man staff eller små barn , får man aldri gå på do alene. Bare å invitere dem med på do med en gang , så man slipper skraping, dunking og fingrer under dørsprekken haha

Haha, ja. Jeg pleier å si tydelig at nå skal jeg på do, er det noen som må inn på do før jeg skal? Nei det skal de ikke. Men når jeg setter meg på do, ja da må de plutselig på do allikevel eller så er det noe annet viktig. Kan bli noe folksomt på badet når jeg er på do av og til :rolleyes:
 
Ja, kjenner til det. Du kan være sikker på at når jeg har satt meg for å gjøre mitt fornødne, så kommer det fra eldste "mamma, ****** gjør det. MAMMA!" (da gjør minsten noe fant)
Pappaen får alltid fred på do :rolleyes:
 
Nå har ikke jeg hatt to barn da, så det har ikke vært mulighet for krangling. Men jeg har vært helt tydelig med ungen at når noen er på do, så lar mann de være i fred med mindre huset brenner eller noe annet ALVORLIG skjer. Det lærte hun fra hun var 2 år, og det var ingen problem. Alltid fått gå på do i fred.

Så heldig du er! Skulle visst vært flinkere til å lære de av mine også det fra de var små. Det rare er jo at når de selv skal på do, så sier de "gå ut, jeg vil sitte på do i fred". Da pleier jeg å si at selvfølgelig skal du få sitte i fred. Når jeg da sitter på do og ikke får sitte i fred, så sier jeg det at husk at når du sitter på do vil du gjerne sitte i fred. Det ønsker jeg også. Men de glemmer liksom det litt når det ikke er de selv som sitter på do :rolleyes:
 
Haha, ja sånn har det vært her og :p

Han på 9 har ikke forstyrra på do på noen år nå, men hun på 6 kan finne på å komme innimellom. Absolutt ikke hver gang.

Det var verre når de var enda mindre

Kanskje det er et håp om at det vil avta litt etterhvert? :D Mine er 7 og snart 4 år. Det er minsta som er verst på det. Hun henger på meg som en klegg når jeg er på do og skal helst bare stå der til jeg er ferdig :p
 
Kjenner meg ikke igjen med eldste på 3,5 ihvertfall. Yngste er såpass liten enda at han sitter i grinda eller keg tar ham med, om pappaen ikke er hjemme.
Pappaen derimot, får ikke gått på do i fred her, for hver gang han skal på do så skal frøkna og... Nå får vi flere doer da, så får vi se om det hjelper :p

Hun som er verst på det her i hus er snart 4 år. Hun kommer inn hvert 2. minutt og har så mye viktig å si og vise meg. Jeg sier at jeg gjerne vil sitte på do i fred, men det er visst ikke så nøye. Men når hun selv sitter på do så sier hun "gå ut, jeg vil sitte i fred på do :rolleyes:
 
Mor til ei venninne har5 barn. Da vi var liten hadde hun alltid døren åpe. Eldste var 6 (venninna mi) yngste i krypealder. Vi kunne ikke gå inn på badet, men spørre eller si hva vi ville.
Hvis noen kranglet løp de ut og sa det. Trengte de noe måtte de vente.
Stakkars . Men det funket.

Jeg låser døra når pappaen er hjemme, men har døra åpen om jeg er alene med de, sånn i tilfelle det skulle være noe. Men selv om pappaen er hjemme, kommer de heller til meg å spør om hjelp, selv om jeg sitter på do :rolleyes:
 
Ja, kjenner til det. Du kan være sikker på at når jeg har satt meg for å gjøre mitt fornødne, så kommer det fra eldste "mamma, ****** gjør det. MAMMA!" (da gjør minsten noe fant)
Pappaen får alltid fred på do :rolleyes:

Samme her! Og selv om pappaen er hjemme og sitter rett ved siden av dem i stua, så løper de heller inn til meg å spør om hjelp osv selv om jeg sitter på do :p
 
Går helt fint å gå på do i fred her. Jeg sier bare «mamma skal på do», og låser døra etter meg. Nå har jeg bare ett barn da. Hører jentungen setter i gang med noen leker (ofte duplo) i stedet for å mase.
 
Får gå på do i fred her, har do og stue i forskjellig etasje :p
Har også grind oppe slik at minstemann ikke kommer seg ned. Eldstemann klarer å åpne selv, men han har aldri hatt et behov for å bli med på do.
Selv om jeg sier ufra at "mamma skal bare på do", så tror jeg egentlig ikke de merker at jeg går :)
Når vi er på besøk til mamma (som har do og stue i samme etasje), så kommer gjerne minstemann og prøver å åpne dodøra. Da sier jeg bare at "mamma er på do" så går han til stua igjen :)
 
Haha, ja. Jeg pleier å si tydelig at nå skal jeg på do, er det noen som må inn på do før jeg skal? Nei det skal de ikke. Men når jeg setter meg på do, ja da må de plutselig på do allikevel eller så er det noe annet viktig. Kan bli noe folksomt på badet når jeg er på do av og til :rolleyes:
Da må de vente. Viktig å følge opp og være konsekvent, ellers «sier» du jo at det ikke spiller noen rolle og de kan komme inn når som helst. Det er jo det de lærer ;)

Jenta mi på 4 har latt meg være alene på do siden hun var 2, men i dag da jeg bæsja sto hun utenfor og sa «mamma jeg må tisse!». «Da må du vente til jeg er ferdig!» sa jeg.

Barn har godt av å lære seg å vente på tur, og godt av grenser og regler :) Lar man dem gjøre ting de egentlig ikke får lov til eller skaper en forventning om at det skal underholdes og varte opp med film og godteri/popcorn hver gang de skal respektere ditt behov for privatliv, er det å gjøre både dem og deg selv en bjørnetjeneste. Barn tåler å kjede seg litt og har godt av å lære seg det
 
Back
Topp