Dere som handler mat for lite penger i uken?

https://www.nrk.no/livsstil/hemmelige-billigvarer-1.6495889

Denne kan være veldig interessant :)
Gammel artikkel, men fortsatt aktuell.
Her kan du se hvor mange av billigproduktene er produsert.

«Mens Tine produserer billigost for Coop, viser godkjenningskodene at det er Synnøve Finden som produserer billigosten for Ica, Rema 1000 og Norgesgruppen.»

(Dog kan reseptene variere litt, men allikevel.)

Selv om tine, Synnøvefinden, Nortura produserer også for kjedene så får de mindre betalt for det og det utkonkurrere egne varer.
Jeg smaker stor forskjell på billig ost fra Coop og norvegia, selv om jeg ikke vet hva jeg får servert så smaker jeg at dette var ikke riktig ost.
Jeg blir litt irritert på disse merkene til tider jeg, som f.eks grillmat på sommeren er det nesten klin umulig å få noe annet enn egne butikkmerker.
De er krydret forskjellige og kjøtt har jeg problemer med å spise veldig billig pga dyre.
Veldferdkoster. Derfor har vi bestemt at denne måneden spiser vi av kjøtt det vi har i fryseren så får vi lage mer kjøttfrie måltider.
Men jeg begynner å forstå hvorfor noen klarer å spare noe vanvittig på mat. Lite utvalg av pålegg, vi har ganske stort, minst 10 forskjellige, billige produkter ( noe kan vi sikkert kjøpe der også, men ikke produkter lagd av dyr), frossene grønnsaker ser at man sparer en god del der, baking av brød osv. Jeg skal ta med meg de tipsene som er aktuelle for oss. Takk for så mange flotte svar :)

Er du kyllingbonde så mener du sikkert at slik produksjonen er til vanlig kylling i dag er god nok. Jeg mener ikke det, de vokser for fort, bor for tett og aldri ute i dagslys. For meg er valget ingen kylling eller økologiske fra stange.
Den økologiske kyllingen til stange er en mer saktevoksen rase og de kan gå fritt mellom ute og inne og bor ikke så trangt. Når dyrene har det litt bedre i produksjon så kjøper jeg det. Så kanskje vi en dag får dette som vanlig. Og du smaker virkelig forskjell. :) Spist prior i alle år før jeg oppdaget stange, aldri igjen.
Men om du er kyllingbonde hvorfor kjøper du prior?
Kiwi ivareta bonden? Med sine egene merker utkonkurrere de jo bonden og bonden får ikke den prisen de vil ha og presser heller for pris. Akkurat som rema og Coop.. føler ingen av de er noen bedre enn de andre jeg
Jeg handler kun norsk, tro meg ikke noe utenlandsk kjøtt kommer i mine hyller :p
Men vi har handlet gris rett fra bonden, samme med okse, men nå begynner det å bli tomt. Vi støtter heller bonden enn norgesgruppen :)
Vi handlet faktisk på meny og tok med oss handlelappen på kiwi, overraskende nok vant meny på vår handling. Der ble vi litt sjokkert... Meny har også utvalg, men vi må fortsatt innom rema for noen produkter dessverre.
Ja, glutenfritt er dyrt. Men jeg tror vi har fler problemer enn det :p haha

Grønnsaksesong ja, da skjønner jeg. Vi handler nok ting utenom sesongen. Men jeg kan ikke varierer så pga allergi, men ett veldig godt tips.
Elsker sommeren for da går jeg på utsalg fra bønder med ferske grønnsaker og det får man jo vann i munnen av :)

Jeg står fint inne for at den psykiske helsen til våre kyllinger har det veldig bra jo. De har aktiviteter og leker, de kjeder seg ikke, noe vi ser på statistikken over ihjelhakkede kyllinger som vi har særdeles lite av. Dette skjer jo ofte med understimulerte kyllinger. At det dog kan forsvares med den hurtige veksten og ben som knekker, nei. Det er derimot et problem å drive økonomisk overskudd med kyllinger som du vil ha. Det er dyrt for produsenten, og du sitter ikke igjen med mye mer enn enn fancy hobby som ikke gir brød på bordet til familien. Så vi som lever av dette, med overskudd til å faktisk få betalt gjelda vår, vi må produserer kylling som er økonomisk for oss. Men det betyr ikke at vi ikke ønsker at dyra våre skal ha de beste livsbetingelsene mens vi har de :)

Neste gang du handler på rema, sjekk hvor mye importert mat fra andre land det er der. Så sjekker du feks kiwi :) kiwi støtter den norske bonden mer enn hva feks den stolte hane gjør. Der dumper de prisen på kyllingene, noe som til de grader går utover bonden, og de små fone gårdene går til helvete og legger ned produksjonen fordi de ikke kan overleve med lønna de får.

Jeg står fint inne for at den psykiske helsen til våre kyllinger har det veldig bra jo. De har aktiviteter og leker, de kjeder seg ikke, noe vi ser på statistikken over ihjelhakkede kyllinger som vi har særdeles lite av. Dette skjer jo ofte med understimulerte kyllinger. At det dog kan forsvares med den hurtige veksten og ben som knekker, nei. Det er derimot et problem å drive økonomisk overskudd med kyllinger som du vil ha. Det er dyrt for produsenten, og du sitter ikke igjen med mye mer enn enn fancy hobby som ikke gir brød på bordet til familien. Så vi som lever av dette, med overskudd til å faktisk få betalt gjelda vår, vi må produserer kylling som er økonomisk for oss. Men det betyr ikke at vi ikke ønsker at dyra våre skal ha de beste livsbetingelsene mens vi har de :)

Neste gang du handler på rema, sjekk hvor mye importert mat fra andre land det er der. Så sjekker du feks kiwi :) kiwi støtter den norske bonden mer enn hva feks den stolte hane gjør. Der dumper de prisen på kyllingene, noe som til de grader går utover bonden, og de små fone gårdene går til helvete og legger ned produksjonen fordi de ikke kan overleve med lønna de får.

Nå handles det kun kylling på rema for de har stange. Så har aldri sett masse utelandske produkter. Derimot har vår rema svært mye lokale produkter fra lokale bønder. Det synes jeg er veldig bra, støtter gjerne lokale produsenter.
Og det er det jeg mener, at kjøtt er egentlig for billig og når vi kun handler billig produkter i tillegg vil det aldri bli endring på dyrevelferden. Når du kommer på kiwi på sommeren å skal kjøpe grillmat finner du kun folkets. Selv om det er produsert av gilde så er det produsert til presset pris. Sånt kjøper ikke jeg, på rema derimot har jeg fått tak i gilde grillmat.
Vi er litt overalt, men handler mest på meny, de er best på glutenfritt, de kan kjøre hjem på de dagene jeg ikke orker å dra i butikken og jeg får tak i det meste der.
Mitt høyeste ønske er at dyr i produksjon skal ha det beste av det beste og at folk i Norge tenker litt en eller to ganger på dyrene de spiser og tenk at kjøttdeig til 20 kr, hvordan er det mulig om kua skal ha alt den trenger.
Så for min egen samvittighet så går jeg etter litt bedre dyrevelferd og støtter den produksjonen. Selv om den heller ikke er god nok.
Og det er ingenting vondt til deg som bonde, det er forbrukerene i Norge og de store kjedene som presser prisene så hardt.
Bonden burde sitte igjen med 75% av prisene på produktene, men det er jo heller motsatt :(

Vi bruker 7-1000kr per uke inkl. bleier, såpe, shampo, vaskemiddel, våtservietter o.l.

Alle spiser frokost i bhg/jobb (barna spiser noen ganger yoghurt og havregryn før bhg).
Alle spiser lunsj som er servert i bhg/jobb.
Eldste skal ha med en frukt hver dag.

Vi spiser to brød i helgene(hvis vi ikke setter på en kald heva deig med rundstykker) og 1 liter melk.
Kjøpe to liter yoghurt og to kg havregryn. Yngste kan noen ganger spise yoghurt og havregryn om morgenen.
Så kjøper jeg en stor pakke ost, to pakker skinke, to pakker egg og en smør.

Handler for en uke om gangen,
går ikke i butikken utenom. Lager billige middager, har en suppe dag, en til to middager i uka med egg, vi har skjært ned på kjøtt, spiser mye linser/kikerter/bønner og masse grønnsaker.
Vi kan også ha havregryn til middag, ungene får varm mat til lunsj hverdag i bhg.
I morgen skal vi fx ha hjemmelaga minestronesuppe, da er det nok til rester til mandag.

Vi slutta med å kjøpe «ekstra» eller «god» middag fredag og lørdag. I går hadde vi fx lasagne rester fra fryseren.

Vi spiser masse frukt og grønt, og nesten alt økologisk.

Vi spiser omtrent ikke godteri/søtsaker, det er kjempe dyrt.
Vi drikker ikke brus.

Vi prøver på ukesmeny. Sjekker alle tilbud hver mandag og reiser der det er billigst om det er noe vi liker. Fryser ned mye. Bruker kuponger og appen "too good to go"

Jeg tenker at for så lite så spiser man enten bare drittmat, eller legger seg sultne.

Jeg tenker at for så lite så spiser man enten bare drittmat, eller legger seg sultne.

Jeg litt enig med deg, men samtidig ikke.

Tenker det er mulig å leve økonomisk og samtidig sunt om man planlegger godt og tenker smart.
Men de færreste vil klare det på lang sikt tror jeg fordi det tar mye tid og energi. Derfor er det nok en del av de med lav kost på mat som lever litt kjedelig.

Personlig syns jeg ferske og gode råvarer er livskvalitet.
Jeg hadde blitt deppa om jeg skulle levd på First Price og frosne grønnsaker og evige restemiddager.
Jeg trenger noe mer, og ergo litt større budsjett.

Men tar med meg gode tips fra denne tråden om å bake eget brød. Der kan vi bli flinkere.
I tillegg bør vi kutte på søtsaker. Det er både dyrt og unødvendig.

Vi bruker rundt 500 kr i uka på mat. Skal sies at vi er en familie på tre og ungen min (1,5 år) spiser ikke de største porsjonene enda.

- Vi spiser mye frukt/grønt
- Hamstrer når det er gode tilbud og fryser ned/lagrer i boden
- Kjøper en del på 50% hvis vi finner det vi trenger. Fant f.eks både egg, kulturmelk og rømme der igår
- Spiser lite kjøtt. Vi er veldig glade i f.eks linser og bønner, så sparer mye penger der
- Kjøper en del av kjedene sine egne produkter. Liker for eksempel lefsene fra rema bedre enn de fra santa maria.
- Vi kjøper billig krydder og andre ting på innvandrerbutikken
- Og vi er ikke en brødfamilie, så sparer nok litt der også.

Ellers så har du bare ikke peiling på hvordan du skal være økonomisk ;)
Ganske enig i dette :p jeg skal ikke påstå at vi er de mest økonomiske, kan absolutt knipe inn her og der, uten at det går utover maten (jeg er til tider litt for glad i snop/chips, og der kan jeg spare mye:nailbiting:).

Ganske enig i dette :p jeg skal ikke påstå at vi er de mest økonomiske, kan absolutt knipe inn her og der, uten at det går utover maten (jeg er til tider litt for glad i snop/chips, og der kan jeg spare mye:nailbiting:).
Om vi ikke regner med snop så bruker vi lite penger på mat altså! :angelic: Vi spiser godt, sunt og variert og bruker ikke mye penger på mat. Men når lillegutt har lagt seg så åpner a mor skapet der vi har all snopen. Og deeeer er det mange hundrelapper :hilarious:

Om vi ikke regner med snop så bruker vi lite penger på mat altså! :angelic: Vi spiser godt, sunt og variert og bruker ikke mye penger på mat. Men når lillegutt har lagt seg så åpner a mor skapet der vi har all snopen. Og deeeer er det mange hundrelapper :hilarious:
Godt å høre at jeg ikke er alene :p samboer blir til tider litt oppgitt av meg, f.eks kan jeg fint sitte en torsdag kveld og spise snop, hvis jeg vet at jeg skal jobbe både fredag og lørdag kveld. Må jo ha lørdagskvelden min på en annen kveld da, kan skjønne :hilarious:

Godt å høre at jeg ikke er alene :p samboer blir til tider litt oppgitt av meg, f.eks kan jeg fint sitte en torsdag kveld og spise snop, hvis jeg vet at jeg skal jobbe både fredag og lørdag kveld. Må jo ha lørdagskvelden min på en annen kveld da, kan skjønne :hilarious:
Jeg har mandag-søndag godis :):) jeg har ærlig talt et godis problem jeg altså. Jeg er totalt avhengig. Hjelper ikke at familien i Norge sendte flere kg med norsk godis til meg i jula!!

Jeg har mandag-søndag godis :):) jeg har ærlig talt et godis problem jeg altså. Jeg er totalt avhengig. Hjelper ikke at familien i Norge sendte flere kg med norsk godis til meg i jula!!
Tror jeg lager en ny tråd om dette, ble nysgjerrig på hva du fikk og hva som er favoritten :p

Dere som bruker lite penger på marhandling i uka inkl dere dere da også all mat og drikke kjøpt innimellom (middag uke, lunsj ute, kaffe ute osv)?

Dere som bruker lite penger på marhandling i uka inkl dere dere da også all mat og drikke kjøpt innimellom (middag uke, lunsj ute, kaffe ute osv)?

Jeg bor ikke akkurat i verdens navle, så muligheten til å spise ute er lik null.

Jeg bor ikke akkurat i verdens navle, så muligheten til å spise ute er lik null.

Er imponert over deres samlede matbudsjett! Vi er 4., hvorav to små og bruker 1500-2000 kr i mnd. Anser meg som vekdig økonomisk når det kommer til mat, kjøper så og si alltid first price, baker alt av brødet lager mye pålegg. MEN så har storebror cøliaki og det er dyrt med glutenfritt. I tillegg kjøper vi mye frukt og grønt og det er også dyrt selv om jeg velger sesong varer og frossne grønnsaker.

Back
Topp