Håndarbeid

Jeg kom over denne på en blogg, men finner ikke ut hvor den kommer fra!
Noen som har sett den? Det stod et sted "kjoleoppskrift fra viking", men jeg tror at de egentlig mente et annet bilde.
Kan alltids trikse den til selv, men det er så mye enklere å ha ferdig oppskrift. :p
FB_IMG_1542554435538-414x480.jpg

Noen som har sett den? Det stod et sted "kjoleoppskrift fra viking", men jeg tror at de egentlig mente et annet bilde.
Kan alltids trikse den til selv, men det er så mye enklere å ha ferdig oppskrift. :p
Vis vedlegget 280972

Skal spørre i en strikkegruppe for deg.

Vis vedlegget 280972

Fikk tips i strikkegruppa at det kunne være en variant av denne

IMG_3992.jpg
IMG_3993.jpg

Håper du får strikka kjolen nå da :)

Dere erfarne strikkere. Jeg trenger en god lue til jenta mi på 4 måneder. Alle jeg har strikket til nå har øreklaffer, men hun kaster hodet sitt så mye frem og tilbake når hun skal sove at klaffene bare havner over ansiktet [emoji85] har dere noen tips til lue uten klaffer som sitter godt? Og gjerne er litt fin også [emoji6]

Dere erfarne strikkere. Jeg trenger en god lue til jenta mi på 4 måneder. Alle jeg har strikket til nå har øreklaffer, men hun kaster hodet sitt så mye frem og tilbake når hun skal sove at klaffene bare havner over ansiktet [emoji85] har dere noen tips til lue uten klaffer som sitter godt? Og gjerne er litt fin også [emoji6]
Prøvd djevelluer?
Dådyrkysen fra klompelompe satt veldig godt på mi frøken.

Klompelompe har fine luer uten klaffer. Feks lillemor, Gustav, gromgutt osv.

Jeg lurer også på noe (igjen..) :P Har så lust å strikke dale-oppskrift (Pynt til Pia, fra boken strikk til godungen). Den skal strikkes i Lille Lerke. Men er det noen alternativer til garnet? Har prøvd å google litt, men finner ikke egentlig ut noe fornuftig.

Du kan se det på strikkefastheten og finne lignende garn.

Jeg lurer også på noe (igjen..) :p Har så lust å strikke dale-oppskrift (Pynt til Pia, fra boken strikk til godungen). Den skal strikkes i Lille Lerke. Men er det noen alternativer til garnet? Har prøvd å google litt, men finner ikke egentlig ut noe fornuftig.

Tja, har ikke Lille Lerke samme strikkefasthet som feks Tynn merinoull fra Sandnes? Sånn omtrentlig. Lerke har i alle fall samme strikkefasthet som Merinoulla og Duo.

Ser LL har strikkefasthet 26 m på 10 cm på pinne 3. Da kan du bruke garn med samme strikkefasthet, evt 1 maske mer eller mindre, så jeg vil si du kan bruke feks tynn merino ja, eller Sisu. Evt bruke er halvt pinnenr større for å kunne strikke med babyull som har 28 m pr 10 cm.

Strikk en prøvelapp med garnet du velger, så kan du regulerer pinnestørrelsen ut fra det, men hold deg gjerne til garn som ikke viker mer enn nevnt over. Hvis feks en overdel skal være 60 cm og da består av 156 masker med strikkefasthet 26/10, så utgjør det en hel del når du da feks strikker med garn 28/10, som betyr at du i utgpkt må ha 168 masker for å oppnå 60 cm. Dette kan du også forsøke tilpasse med å strikke plagget i en str større enn du egentlig skal ha.

Her er en kjapp oversikt som kanskje kan være til hjelp for deg ifht strikkefasthet:
https://www.martehelgetun.no/strikke-abc/garnalternativer/

Back
Topp