19 ukers pappaperm

Malvinka

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Julibarna 2019
Nå virker det jo som vi må belage oss på 9 uker pappaperm om man går for 80%.
Med storesøster hadde pappa 10 uker + 4 uker ferie og syns det var lenge :cool:
Hva syns dere om dette?
Det forkorter jo en del ned på vår permisjon også.
 
Mjo, vi vil jo få det til å gå rundt, ligger nok an til en gradert løsning for oss, men må finregne på det om det vedtas. Evt ulønna perm, med all den risikoen det medfører, men det viktigste er en ålreit løsning for oss. Pappaen hadde ikke en dag pappaperm med eldste siden han var student, så han gleder seg masse, men han og kunne nok tenkt seg mer til fri fordeling. Han syns jo ikke den tidlige babytida med amming, amming, amming og oppstykka soving var så rasende festlig (siden han var student var han jo endel hjemme med oss) og foretrakk jo klart et eldre barn. Men det gjør jo jeg og, egentlig, selv om jeg syns babytida er koselig så er det jo morsommere jo eldre de blir :) Så derfor tenker vi ihvertfall foreløpig gradert, så får vi begge litt av alt. Får jo ammefri, så vil nok få det til å gå opp! Men skal innrømme det var mer behagelig sist gang med 15 mnd hjemme, kunne være hjemme helt til eldste var 14 mnd og begynte i barnehagen!
 
Syns hele forslaget er noe tull. Maks 10 uker perm til hver, resten er felles og kan fordeles som man ønsker, ferdig pruta! Vi kan ikke likestille noe som ikke kan likestilles på grunn av den biologiske forskjellen på mann og kvinne. Det er mor som er gravid i 40 uker, det er mor som føder barnet og det er mor som kan amme. Enkelte har knalltøffe svangerskap og/eller fødsler og trenger ikke bare permisjonen til å være med barnet, men til å komme til hektene igjen. Korte permisjoner fører også til kortere ammetid enn hva som er anbefalt, er klar over rett til ammefri, men det er ofte vanskelig å gjennomføre i praksis for svært mange.
Egentlig burde det vært opp til hvert enkelt familie å fordele permisjonen på den måten som passer best for de!
Ble et langt innlegg dette her, men dette er noe jeg irriterer meg grenseløst over!:mad::mad:
 
Syns hele forslaget er noe tull. Maks 10 uker perm til hver, resten er felles og kan fordeles som man ønsker, ferdig pruta! Vi kan ikke likestille noe som ikke kan likestilles på grunn av den biologiske forskjellen på mann og kvinne. Det er mor som er gravid i 40 uker, det er mor som føder barnet og det er mor som kan amme. Enkelte har knalltøffe svangerskap og/eller fødsler og trenger ikke bare permisjonen til å være med barnet, men til å komme til hektene igjen. Korte permisjoner fører også til kortere ammetid enn hva som er anbefalt, er klar over rett til ammefri, men det er ofte vanskelig å gjennomføre i praksis for svært mange.
Egentlig burde det vært opp til hvert enkelt familie å fordele permisjonen på den måten som passer best for de!
Ble et langt innlegg dette her, men dette er noe jeg irriterer meg grenseløst over!:mad::mad:

Enig! For da kan de som VIL fordele det likt fortsatt gjøre det, og de som vil ha andre løsninger er frie til det, one size does NOT fit all på det her.

Og det er jo råtrist at Helsedirektoratet på sin side gjør det de kan for å få flere til å amme og til å fullamme til 6 måneder og så amme videre til 12 mnd, men de blir virkelig kneskutt i likestillingens navn. Amming som er så viktig i et folkehelseperspektiv! Men det er jo ikke moderne at kvinner har puppa ute til noe annet enn seksuell nytelse strengt tatt :rolleyes:
 
Synes det burde være opp til hver enkelt egentlig .. i vårt tilfelle skulle vi ønske det var lettere å overføre alt til mannen
 
Jeg synes også at det burde vært opp til den enkelte familie. For oss er det ikke lønnsomt med 80% og 19uker til far. Han synes også at det blir altfor lenge. Løsningen for oss blir nok å ta 100% og så får jeg gå ulønnet i noen mnd:(
 
Enig! For da kan de som VIL fordele det likt fortsatt gjøre det, og de som vil ha andre løsninger er frie til det, one size does NOT fit all på det her.

Og det er jo råtrist at Helsedirektoratet på sin side gjør det de kan for å få flere til å amme og til å fullamme til 6 måneder og så amme videre til 12 mnd, men de blir virkelig kneskutt i likestillingens navn. Amming som er så viktig i et folkehelseperspektiv! Men det er jo ikke moderne at kvinner har puppa ute til noe annet enn seksuell nytelse strengt tatt :rolleyes:

Nettopp! Det henger jo ikke på greip, jordmødre går jo ut og sier at en slik fordeling ikke fungerer ift amming, politikerne burde jo høre på de som faktisk kan dette her. Og hvor er samfunnsøkonomien oppi dette? Amming er anbefalt for å bygge opp barnets immunforsvar, men det er tydeligvis bedre å ha syke barn hjemme fra barnehage og heller skrive egenmelding jevnlig pga sykt barn. Litt satt på spissen dette her selvfølgelig, men noe å tenke på allikevel mener jeg!
 
Syns hele forslaget er noe tull. Maks 10 uker perm til hver, resten er felles og kan fordeles som man ønsker, ferdig pruta! Vi kan ikke likestille noe som ikke kan likestilles på grunn av den biologiske forskjellen på mann og kvinne. Det er mor som er gravid i 40 uker, det er mor som føder barnet og det er mor som kan amme. Enkelte har knalltøffe svangerskap og/eller fødsler og trenger ikke bare permisjonen til å være med barnet, men til å komme til hektene igjen. Korte permisjoner fører også til kortere ammetid enn hva som er anbefalt, er klar over rett til ammefri, men det er ofte vanskelig å gjennomføre i praksis for svært mange.
Egentlig burde det vært opp til hvert enkelt familie å fordele permisjonen på den måten som passer best for de!
Ble et langt innlegg dette her, men dette er noe jeg irriterer meg grenseløst over!:mad::mad:
Er så enig!!!
 
Jeg er litt oppgitt over dette. Pappaen her synes det var leeenge med 10 uker. Han hadde nok trodd i forkant at han skulle digge det, men nope. Det var hyggelig nok men han nevnte allerede nå at uff da ble det lenge hjemme på ham da.

Og litt håpløst for ham vil jo få sommeren igjen!

Lille her var ikke av de raskeste heller så han ikke engang ålte seg da jeg begynte på jobb igjen, og da føltes det også litt for tidlig å komme tilbake på jobb. Og jeg begynte i jobb1 juni og siste snlen her gikk jo 5 mai!!!

Lange digresjoner her, men summa summarum, vår li!!efår like godt forhold til sin far om han skal være hjemme 10 eller 15 uker mener vi begge her i heimen
 
Far kan godt ha 15 uker, men baby trenger mor det første året i livet pga tilknytning og amming. Siden fars del hele tiden økes på bekostning av mors tid med baby, synes jeg det er synd. Far vil aldri kunne ta mors rolle og baby trenger en hovedtilknytningsperson det første året. Vi kan ikke la likestilling gå på bekostning av biologien. Far og mor er like viktige i barnets liv, men far sin plass vokser fram i løpet av de første 2-3 årene.

Jeg kommer til å være hjemme minst to år, kanskje tre, så tar far sin del når han har lyst.
 
Her har pappaen ingen mulighet til å ta permisjon så lenge, eller i det hele tatt, pga egen bedrift. Han har ingen som kan overta hans rolle. Så det blir vel permisjon uten lønn da :/ Syns det er helt idiotisk. Han har mulighet til å være mye hjemme innimellom da, men kan ikke ha fastsatte datoer pga reising.
 
Far kan godt ha 15 uker, men baby trenger mor det første året i livet pga tilknytning og amming. Siden fars del hele tiden økes på bekostning av mors tid med baby, synes jeg det er synd. Far vil aldri kunne ta mors rolle og baby trenger en hovedtilknytningsperson det første året. Vi kan ikke la likestilling gå på bekostning av biologien. Far og mor er like viktige i barnets liv, men far sin plass vokser fram i løpet av de første 2-3 årene.

Jeg kommer til å være hjemme minst to år, kanskje tre, så tar far sin del når han har lyst.

Jeg er helt enig med deg i at nå overstyres biologien til fordel for likestilling. Det er en vesentlig biologisk forskjell på oss.
Og så sier myndighetene at det er kjempetilrettelagt med ammefri og slikt, joda, jeg skulle amme fra 1. juni til feriestart midt juli, men det ble det fort slutt på da jeg kom tilbake til en 150% stilling og etter en måned fikk jeg enda 60% til fordi arbeidsgiver ikke hadde planlagt noe som helst. Ammingen ble slutt pga arbeidsgiver, ikke når jeg selv ønsket det.

Ellers synes jeg som deg, gjerne lengre tid til far/medmor, men ikke på bekostning av mor.
 
For å få alt til å gå rundt, tror jeg at vi også tar 100%. Utrolig kjipt at løsningen blir sånn, og at det går på bekostning av lille skatt, men vi skal jo klare oss økonomisk gjennom ganske mange måneder. En har jo både huslån og billån itillegg til generelt økte kostnader som må betales. Vi som førstegangsforeldre har jo ikke aning på hva vi går til, og jeg tror ihvertfall at jeg trenger hver dag som er overhodet mulig til å omstille meg til mammarollen.
 
Kan ikke skjønne at fagfolk ikke blir hørt i denne sammenhengen. Det ropes ut om viktigheten av amming, men samtidig skal mor tilbake i jobb ved 8 mnd.
Ammefri er en vits i min jobn. Hvis jeg går hjem for å amme går det utover pasientene jeg skal være sammen med. Forrige gang gikk jeg hjem en time før, men det resulterte i dårligere tilbud til pasientene mine :(
 
For å få alt til å gå rundt, tror jeg at vi også tar 100%. Utrolig kjipt at løsningen blir sånn, og at det går på bekostning av lille skatt, men vi skal jo klare oss økonomisk gjennom ganske mange måneder. En har jo både huslån og billån itillegg til generelt økte kostnader som må betales. Vi som førstegangsforeldre har jo ikke aning på hva vi går til, og jeg tror ihvertfall at jeg trenger hver dag som er overhodet mulig til å omstille meg til mammarollen.

Samme her. Har rett og slett ikke råd til å ta 80% :( Fikk vondt i magen når vi såg på regnestykket.. skulle så gjerne vært så lenge som mulig hjemme med lille, men det går bare ikke. Med huslån, billån og alle andre utgifter som hører med går det bare ikke opp.. Og vi som førstegangsforeldre, har som du sier, ingen aning på hva vi går til så her får vi bare prøve å gjøre det beste ut av det..
 
Samme her. Har rett og slett ikke råd til å ta 80% :( Fikk vondt i magen når vi såg på regnestykket.. skulle så gjerne vært så lenge som mulig hjemme med lille, men det går bare ikke. Med huslån, billån og alle andre utgifter som hører med går det bare ikke opp.. Og vi som førstegangsforeldre, har som du sier, ingen aning på hva vi går til så her får vi bare prøve å gjøre det beste ut av det..

Jeg skjønner veldig godt du også tar ut 100%. Tror ikke mange klarer seg kun på 80% når diverse betalinger på lån forutsetter at en er i full jobb. Alternativet blir jo å ta ut det en kan av ferie, og at en har en arbeidsgiver som er fleksibel med å overføre ferie. Da tenker jeg å ta ut noen ekstra uker på slutten av permisjonen, både for 2019 og 2020. Men igjen vil en jo ikke bruke opp all ferie på permisjon. Vi hadde kanskje klart oss på en eller to mnders ulønna permisjon, men det er for ille at det er et alternativ.
Vanskelig dette her!
 
Denne endringen syns jeg var fryktelig irriterende! Sist jeg hadde permisjon, så tok vi 100%, men planen var at jeg skulle ta noen uker ulønnet. I løpet av permisjonen så ble jeg imidlertid nedstemt av mannen, som mente at det ikke var nødvendig med ulønnet perm allikevel. Jeg sa "neste gang blir det 80% dekning, samme hva du sier".. Men! Det hjelper jo ikke en dritt nå! Han var hjemme 14 uker sist, 10 uker perm + 4 uker ferie, og han syns det var altfor lenge.. Han takler ikke 19 uker. Vi har ikke diskutert permisjon enda, men jeg har allerede begynt å spare, så satser på at vi klarer et par mnd ulønna perm..
 
Her har pappaen ingen mulighet til å ta permisjon så lenge, eller i det hele tatt, pga egen bedrift. Han har ingen som kan overta hans rolle. Så det blir vel permisjon uten lønn da :/ Syns det er helt idiotisk. Han har mulighet til å være mye hjemme innimellom da, men kan ikke ha fastsatte datoer pga reising.


Samme her.. veldig dumt..
 
Back
Topp