19 ukers pappaperm

Jeg tar ulønnet permisjon til lille et 1 år.
Men hun første startet jeg i 100% stilling da hun var 6.5mnd - nokså i tråd med disse nye reglene. Det var i august i år, så jeg visste de nye reglene som ville gjelde neste barn. Derfor tenkte jeg at jeg sikkert bare var hønemor med hvordan det FØLTES feil (fikk sjans på drømmejobben, så heiv meg rundt og tok den nokså på sparket).

Aldri mer.

Opp 2-4 ganger hver natt for å amme, så dra på jobb og være borte hele dagen, okkupere jobbens toalett og pumpe for harde livet - det er ikke mulig for meg å dra hjem, amme og returnere til jobb på 1t! Dårlig stemning ble det og, fordi jeg er borte og utilgjengelig når jeg sitter med puppen ute på do.. Så hjem, koke utstyr, spise, amme og legge meg utslitt med baby før det er på'n igjen. Det strider mot alle instinktene jeg har, og det er faktisk feigt at jeg jobber natt og dag, og at staten påstår pappaen og meg er likestilte på den måten! Jeg får mye jobb og lite kos, fordi det er så viktig at han som hverken var gravid, fødte eller ammer skal slippe å føle seg diskriminert av noe så "tullete" som biologi...

Ikke synes mannen det er så spennende å gå hjemme 3-4mnd heller. Jeg fikk den første tiden med spedbarnet ja, så da må han få den første småbarnsfasen? LITT forskjell på hva man kan gjøre og hvordan man kan samhandle med de i periodene våre... Og jeg blør inni meg av at jeg ikke får gjort det som er naturlig for oss - være med og amme vesla mi ♡

Takk og lov for at vi har økonomisk mulighet til at jeg kan gå ulønnet 5mnd!
 
Last edited:
Jeg tar ulønnet permisjon til lille et 1 år.
Men hun første startet jeg i 100% stilling da hun var 6.5mnd - nokså i tråd med disse nye reglene. Det var i august i år, så jeg visste de nye reglene som ville gjelde neste barn. Derfor tenkte jeg at jeg sikkert bare var hønemor med hvordan det FØLTES feil (fikk sjans på drømmejobben, så heiv meg rundt og tok den nokså på sparket).

Aldri mer.

Opp 2-4 ganger hver natt for å amme, så dra på jobb og være borte hele dagen, okkupere jobbens toalett og pumpe for harde livet - det er ikke mulig for meg å dra hjem, amme og returnere til jobb på 1t! Dårlig stemning ble det og, fordi jeg er borte og utilgjengelig når jeg sitter med puppen ute på do.. Så hjem, koke utstyr, spise, amme og legge meg utslitt med baby før det er på'n igjen. Det strider mot alle instinktene jeg har, og det er faktisk feigt at jeg jobber natt og dag, og at staten påstår pappaen og meg er likestilte på den måten! Jeg får mye jobb og lite kos, fordi det er så viktig at han som hverken var gravid, fødte eller ammer skal slippe å føle seg diskriminert av noe så "tullete" som biologi...

Ikke synes mannen det er så spennende å gå hjemme 3-4mnd heller. Jeg fikk den første tiden med spedbarnet ja, så da må han få den første småbarnsfasen? LITT forskjell på hva man kan gjøre og hvordan man kan samhandle med de i periodene våre... Og jeg blør inni meg av at jeg ikke får gjort det som er naturlig for oss - være med og amme vesla mi ♡

Takk og lov for at vi har økonomisk mulighet til at jeg kan gå ulønnet 5mnd!
Jeg må bare si at jeg syns det er litt rart å argumentere med at pappaen ikke syns det er så spennende å være hjemme med barnet.
Bare fordi biologien er forskjellig så er det vel ingen grunn til at pappaen ikke skal ville være sammen med barnet sitt.
 
Jeg må bare si at jeg syns det er litt rart å argumentere med at pappaen ikke syns det er så spennende å være hjemme med barnet.
Bare fordi biologien er forskjellig så er det vel ingen grunn til at pappaen ikke skal ville være sammen med barnet sitt.
Og jeg synes det er rart at du etter hele innlegget mitt sitter igjen med at grunnen til at jeg er imot forlenget fedrekvote er at "pappaen ikke syns det er spennende å være hjemme med barnet" :)
 
Og jeg synes det er rart at du etter hele innlegget mitt sitter igjen med at grunnen til at jeg er imot forlenget fedrekvote er at "pappaen ikke syns det er spennende å være hjemme med barnet" :)
For meg virker det bare litt rart at det er et argument i det hele tatt. Man er jo to om å få barn.
 
For meg virker det bare litt rart at det er et argument i det hele tatt. Man er jo to om å få barn.
Det var altså en sidenote, og ikke ett argument. Derav formuleringen "ikke synes han det er så spennende HELLER".

Men for all del, om en forelder ønsker å være hjemme og en forelder ønsker å ikke være hjemme.. Da forstår jeg faktisk ikke hvorfor de ikke kan få velge det som passer dem selv best - uten statens overformynderi i likestillingens navn :)
 
Last edited:
Her blir det 100 % og ulønnet perm. Vi hadde litt utfordring med amming kombinert med jobb sist. Mannen rakk ikke reise noe sted, fordi jeg måtte hjem og amme med sykt vonde pupper.
Og det stresset med få ungen til å spise fast føde.
Folk er forskjell, det burde permen vært også.
 
Jeg skjønner ikke helt hvordan foreldrepermisjon funker.. Hadde ikke sist da jeg var student og ble gravid med HG i sommerferien så fikk verken jobbet eller studert i graviditeten. Begynte da å jobbe som ekstrahjelp når sønnen var 5-6 mnd, men kunne aldri jobber 100% så tidlig:eek:
Er i 80% stilling nå, men går tilbake til 60% når permisjonen starter, altså går jeg tilbake til en 60% stilling etter permisjonen. Vil ikke far få sin permisjon da? Tror jeg må bestille time på nav for å få dette forklart, for det går virkelig ikke inn:dead:
 
Jeg synes pappapermisjonen er flott, men jeg savnet mer fleksibilitet. Vi går nok for 80%. Han får sine 19 uker og jeg får min egen + fellesperioden. Nå er det sånn at mannen jobber 2 uker og har to uker fri da. Han ønsker å ordne permisjonen slik at han i stedet får 3 uker fri og så en uke på jobb, hvis det lar seg gjøre. Og jeg må sikkert gå en del ulønnet, siden arbeidskontrakten går ut i august. Nei, det er ikke så lett dette puslespillet.

Det jeg synes er bra timet, er i alle fall at barna våre kan starte i barnehagen fra de er drøyt et år, hvis vi vil det. Sånn sett trenger vi ikke gå ulønnet i det lange og breie med vår termin i juli :)
 
Nå er jeg førstegangsfødende, men jeg synes i prinsippet den økte pappakvoten er en skikkelig bra greie for samfunnet og for likestilling. Vi har foreløpig planer om å dele permisjonen likt mellom oss, altså felleskvoten, muligens med noe gradert. Jeg har en arbeidsplass som er god til og villig til å tilrettelegge, og som i tillegg er 10 minutters gange hjemmefra, så har tro på at det kan la seg gjøre. Og vordende far gleder seg såpass mye til permisjon at jeg har lyst til å gi han den muligheten.

Håper det blir like gjennomførbart i virkeligheten, men har skjønt at det ikke er alt man kan planlegge for. :wacky:
 
Jeg skjønner ikke helt hvordan foreldrepermisjon funker.. Hadde ikke sist da jeg var student og ble gravid med HG i sommerferien så fikk verken jobbet eller studert i graviditeten. Begynte da å jobbe som ekstrahjelp når sønnen var 5-6 mnd, men kunne aldri jobber 100% så tidlig:eek:
Er i 80% stilling nå, men går tilbake til 60% når permisjonen starter, altså går jeg tilbake til en 60% stilling etter permisjonen. Vil ikke far få sin permisjon da? Tror jeg må bestille time på nav for å få dette forklart, for det går virkelig ikke inn:dead:
Du bør ikke gå ned til 60% når permisjonen starter, siden du får permisjonspenger basert på den stilling/inntekt du har permisjon fra.

Går du ut i permisjon når du har 80% stilling er det den lønnen du får, mens du kun får penger basert på en 60% stilling hvis det er den stillingsprosenten du har når du tar permisjon. Det høres ut som du kan ha blitt lurt, hvis du har akseptert redusert stilling fra og med permisjonsstart.. :dead:

Det er i hvert fall mye bedre økonomisk å gå ned i stilling ETTER permisjonstiden!
 
Du bør ikke gå ned til 60% når permisjonen starter, siden du får permisjonspenger basert på den stilling/inntekt du har permisjon fra.

Går du ut i permisjon når du har 80% stilling er det den lønnen du får, mens du kun får penger basert på en 60% stilling hvis det er den stillingsprosenten du har når du tar permisjon. Det høres ut som du kan ha blitt lurt, hvis du har akseptert redusert stilling fra og med permisjonsstart.. :dead:

Det er i hvert fall mye bedre økonomisk å gå ned i stilling ETTER permisjonstiden!
Har fast 60% stilling men et vikariat på 80% som går ut 1. Juni. Blir ikke foreldrepengene basert på lønn de siste 6 mnd før permisjonstart?
 
Har fast 60% stilling men et vikariat på 80% som går ut 1. Juni. Blir ikke foreldrepengene basert på lønn de siste 6 mnd før permisjonstart?
Hvis du har fast jobb når du går ut i permisjon er det den jobben du har permisjon fra som danner beregningsgrunnlaget. Så hvis du starter i 60% stilling dagen før du går ut i permisjon så har du permisjon fra en 60% stilling, og da er det dette du blir "lønnet" som..

For arbeidsledige og personer med variabel inntekt ser nav på de siste 10 mnd inntekt, hvor gjennomsnittet av de beste 6mnd gir permisjonsgrunnlag. Men en person som har 60% stilling har jo ikke variabel inntekt?

Jeg var i hvert fall veldig redd for å bli tilbudt en deltidsstilling etter endt vikariat (før permisjonen), fordi det ville redusert foreldrepenger mine så mye..

Sånn er min forståelse i hvert fall.
 
Har fast 60% stilling men et vikariat på 80% som går ut 1. Juni. Blir ikke foreldrepengene basert på lønn de siste 6 mnd før permisjonstart?
Får håpe du blir sykemeldt før 1.juni, for om du er sykemeldt og ikke får trødd inn i 60% stillingen får du foreldrepenger basert på den stillingsprosenten du sist jobbet i..

Hadde en venninne som skulle opp fra 60% til 80% stilling, men pga hun ble sykemeldt mens hun jobbet 60% måtte hun få en dags oppbrudd i sykemeldingen for å tre inn i 80% stillingen - ellers hadde hun fått foreldrepenger basert på det siste hun jobbet i (som var 60%). Legen og arbeidsgiver var oppgitt, men hun måtte altså ta 1 dag på jobb for å få sats etter 80% stilling..
 
Så bra! Det var jo mye bedre enn før :happy: Enig med deg da, har bare ikke sett de nye reglene, takk :)
Ahh, nå håper jeg at jeg har rett! Man hører så mye forskjellig så man blir jo helt skjelven:wideyed: Tror fortsatt jeg bestiller meg en time på nav så får jeg det inn med teskje:smiley-ashamed005
 
Leste på denne nå: https://familie.nav.no/om-foreldrepenger/nye-beregningsregler
Får forståelse av at det er de 3 siste månedene med lønn uansett?

Det stemmer. Og sånn har det vært hele tiden. Er ikke nye regler det. Det eneste nye er at de kun går etter de tre siste månedene.

Hadde 50% stilling da jeg var i permisjon for 10 år siden. Fikk fra arbeidsgiver for fastlønn og fra Nav for er ekstrajobbingen.

De var greiere med utregningen og tok de beste 3 av de 6 siste mnd. Eller. Arbeidsgiver regnet ut hva som lønte seg mest for meg og sendte det inn til NAV. Men var ihvertfall ikke sånn at man kun fikk for fast stilling. Skulle tatt seg ut så vanskelig det har vært og er å få stor fast stilling i f.eks helsevesenet.
 
Ahh, nå håper jeg at jeg har rett! Man hører så mye forskjellig så man blir jo helt skjelven:wideyed: Tror fortsatt jeg bestiller meg en time på nav så får jeg det inn med teskje:smiley-ashamed005

Når det gjelder Nav må du nok ringe for å få vite noe om foreldrepenger. På lokalkontorene er dette noe de ikke skal eller kan svare på. Du får nok vite hva som er riktig i ditt tilfelle når du ringer.
 
Når det gjelder Nav må du nok ringe for å få vite noe om foreldrepenger. På lokalkontorene er dette noe de ikke skal eller kan svare på. Du får nok vite hva som er riktig i ditt tilfelle når du ringer.
Det finnes en gruppe for Facebook for foreldrepenger fra nav. Der kan man stille spørsmål til folk med riktig kompetanse
 
Noen som vet om man må ta ut ferie før man går ut i permisjon?
 
Back
Topp