19 ukers pappaperm

Noen som vet om man må ta ut ferie før man går ut i permisjon?
Man kan ta ut ferien etter at man er ferdig med permisjon eller underveis i permisjonen om man vil
 
Noen som vet om man må ta ut ferie før man går ut i permisjon?
Trodde ikke de kunne pålegge oss dette med mindre det står noe i kontrakten din? De fleste går vell i perm før felles ferien når vi tar med de 3ukene før. Ofte er jo mange sykemeldt på slutten og, så da blir det jo alikevell ikke mulighet til å ta ut ferien, tenker jeg
 
Trodde ikke de kunne pålegge oss dette med mindre det står noe i kontrakten din? De fleste går vell i perm før felles ferien når vi tar med de 3ukene før. Ofte er jo mange sykemeldt på slutten og, så da blir det jo alikevell ikke mulighet til å ta ut ferien, tenker jeg

De fleste steder må man ta ut ferie i løpet av året. Evt flytte litt til neste år. Når man er sykemeldt så må man også som regel ta ut ferie. Det har med feriepenger å gjøre.

Ta det ut i permisjonen, så forlenger du den litt på den måten.
 
De fleste steder må man ta ut ferie i løpet av året. Evt flytte litt til neste år. Når man er sykemeldt så må man også som regel ta ut ferie. Det har med feriepenger å gjøre.

Ta det ut i permisjonen, så forlenger du den litt på den måten.
Man kan ikke bli tvunget til å ta ut ferie i permisjon eller når man er sykemeldt. Kan ikke akkurat kreve at en som er sykemeldt skal ta ferie fra sykdommen sin
 
Ok, kan sikkert lønne seg å ta ut ferie i permisjonstiden da, så kort som den er blitt!
 
Noen som vet om man må ta ut ferie før man går ut i permisjon?

"Ferie under fødsels- og omsorgspermisjon
Arbeidstaker har rett, men ikke plikt, til å avvikle lovbestemt ferie i løpet av permisjonstid hvor det ytes fødselspenger eller adopsjonspenger. Permisjonen vil da forskyves tilsvarende den perioden en har ferie.

Arbeidstaker bestemmer selv når ferien skal avvikles i ferieåret. Ferie som ikke blir avviklet innenfor ferieåret overføres til neste år."

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/
 
Er dette vedtatt? I så fall er det jo helt på trynet... For vår del spiller det liten rolle da far nok uansett hadde tatt 19 uker eller mer men dette BØR være noe hver enkelt familie tilpasser til sin situasjon. Jeg er også i stor grad opptatt av likestilling men tvang er akjeldent et godt virkemiddel for endring...

Når jeg tester denne: https://tjenester.nav.no/foreldrepengeplanlegger er det regnet ut med 15 obligatoriske til far med vår termin 26. Juli så håpet kanskje i det lengste at forslaget enten er nedstemt eller fremdeles kun er på vurderingsstadiet?
 
Er dette vedtatt? I så fall er det jo helt på trynet... For vår del spiller det liten rolle da far nok uansett hadde tatt 19 uker eller mer men dette BØR være noe hver enkelt familie tilpasser til sin situasjon. Jeg er også i stor grad opptatt av likestilling men tvang er akjeldent et godt virkemiddel for endring...

Når jeg tester denne: https://tjenester.nav.no/foreldrepengeplanlegger er det regnet ut med 15 obligatoriske til far med vår termin 26. Juli så håpet kanskje i det lengste at forslaget enten er nedstemt eller fremdeles kun er på vurderingsstadiet?

Det er 19 uker med 80% og 15 uker med 100% foreldrepenger som er gjeldende vedtak.
 
Sniker her, men bruk sykemelding for hva det er verdt, damer!! De aller fleste fastleger er enige med jordmødre ect... Denne endringen skal staten få kjenne da sykemeldinger er rådyrt!! Det at vi tar ubetalt perm gnir staten seg bare i hendene for.
 
Sniker her, men bruk sykemelding for hva det er verdt, damer!! De aller fleste fastleger er enige med jordmødre ect... Denne endringen skal staten få kjenne da sykemeldinger er rådyrt!! Det at vi tar ubetalt perm gnir staten seg bare i hendene for.
Sylemelding fra permisjon
 
Ser det er en del av dere som skriver at dere kommer til å ta ut 100%dekningsgrad, også ta ulønnet permisjon på slutten. Har ikke tenkt å regnet mye på dette enda, men hvorfor er dette en bedre løsning enn å ta 80% også ulønnet i en kortere periode?

Og et spørsmål til, går det an å ta sykemelding fra permisjonen, eller mener du, JaneB, å ta sykemelding etter permisjonen er ferdig? For jeg ser ikke for meg at fastlegen min går med på noen slikt:nailbiting:
 
Ser det er en del av dere som skriver at dere kommer til å ta ut 100%dekningsgrad, også ta ulønnet permisjon på slutten. Har ikke tenkt å regnet mye på dette enda, men hvorfor er dette en bedre løsning enn å ta 80% også ulønnet i en kortere periode?

Og et spørsmål til, går det an å ta sykemelding fra permisjonen, eller mener du, JaneB, å ta sykemelding etter permisjonen er ferdig? For jeg ser ikke for meg at fastlegen min går med på noen slikt:nailbiting:

Tror reglene er sånn nå at om mor tar 80% så må far også ta 80%, og det kan være problematisk for mange.

Dersom mor tar sykemelding mens hun er i permisjon, tror jeg først og fremst at far må ta over ukene som mor er sykemeldt, altså lengre perm på far. Det nytter ikke å ta sykemelding mens du er i ulønnet permisjon selvsagt, da får du ikke noe penger. Eneste tidspunktet jeg ser for meg at en slik sykemelding hadde vært relevant for forlengelse av tiden med barnet ville være når både mor og far er/skal tilbake i jobb. Selvsagt uetisk hvis man faktisk ikke er syk uansett.

Jeg skjønner ikke hvorfor noen mener at de fortjener å lure til seg penger på den måten egentlig...?
 
hmm, okei. Skjønner enda ikke helt at det er bedre å få noen tusen mer i mnd en kortere stund, også få ingenting i mange? Istedenfor å få litt mindre i mnd. i flere månder, og ta mindre ulønnet. Men da har kanskje en av partene tydelig høyere lønn en den andre?Nei jeg må sette meg mer inn i systemet...
Men enig med deg med sykemelding. Jeg hadde aldri klart å gå til legen å be om sykemelding om jeg er frisk. Jeg greier nesten ikke be om sykemelding når jeg skikkelig trenger det heller:blackeye:
 
hmm, okei. Skjønner enda ikke helt at det er bedre å få noen tusen mer i mnd en kortere stund, også få ingenting i mange? Istedenfor å få litt mindre i mnd. i flere månder, og ta mindre ulønnet. Men da har kanskje en av partene tydelig høyere lønn en den andre?Nei jeg må sette meg mer inn i systemet...
Men enig med deg med sykemelding. Jeg hadde aldri klart å gå til legen å be om sykemelding om jeg er frisk. Jeg greier nesten ikke be om sykemelding når jeg skikkelig trenger det heller:blackeye:
Om man regner rent økonomisk i kroner og øre så vil man få mer utbetalt om man tar 100% lønn og så tar noen uker uten lønn for å få like mange uker som 80% gir. Grunnen til det er at det er færre uker enn 20% av permisjonen og dermed vil man miste mindre enn 20% lønn ved å gå noen uker ulønnet.
 
La oss ta et eksempel hvor du tjener 1000 kroner i uka.
Med 100% vil du får utbetalt 49 000 i løpet av permisjon og så må du ta 10 uker ulønnet. Fortsatt har du fått 49 000 på konto.

Med 80% får du 59 uker
Altså 59 000 ×0,80 = 47 200

Du har altså hatt like lang permisjon, men fått 1800 mindre utbetalt med 80% lønn
 
Back
Topp