Sier du nei til ballonger etc.? (ikke fødselsballong)

I hvor stor grad tenker du på problem med plastikk og miljø i omgang med barna dine?

  • Jeg tenker veldig mye på det, og tar hensyn i alt vi gjør

  • Jeg tenker en del på det, men det hender at vi uforsiktig omgir oss med engangsplastikk

  • Jeg bryr meg ikke, fordi jeg tenker barna må få lov å ha det moro

  • Jeg bryr meg ikke i det hele tatt, og tenker det ikke er noe problem uansett


Results are only viewable after voting.

Nordlys2018

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Siden det er et tema som ofte kommer opp i forbindelse med barn:
sier du nei takk til ballonger og/eller ballongslipp?
Sier du nei takk til sugerør? Sier du nei takk til engangsutstyr som ofte blir liggende i ei grøft?

Ballongslipp er verstingen i spørsmålene her, men passer du på at alt dere har av sånt "plastikkmøl" går i riktig søppelboks for sortering og resirkulering? :) Eller glemmer man seg som forelder og tenker at miljøet er det ikke så nøye med så lenge ungen min får ha en ballong?

To relevante linker:

https://balloonsblow.org/thinking-about-having-a-balloon-release/

https://www.theguardian.com/environ...easing-risk-from-microplastic-pollution-study
 
Bruker verken ballonger eller sugerør, eller engangsservice/bestikk/kopper for den del.
 
Trodde ballonger var gummi :eek: Eller latex. Hmm. Vi har ballonger i bursdager:) Vanlige ballonger uten helium.. Bruker til og med engangstallerkner innimellom.
 
Vi bruker litt ballonger og engangsartikler til barnebursdager. (Vi bruker da papirsugerør)
Til vanlig har vi bl.a gjenbrukbare sugerør i stål.
Alt sorteres nøye etter bruk. Vi slipper ikke ballonger eller annet søppel ut i naturen, det vet ungene også.
 
Heliumballonger kjøper vi ikke :)

Synder nok en del med plast generelt, men prøver å være bevisst på det :)
 
Nå skal fylket vårt sortere plast også så jeg sorterer en del. Skal ikke si jeg er 100% konsekvent.

Ungene lærer ganske inngående at søppel skal aldri ligge i naturen og hun på seks kan bemerke det når hun finner boss ute. :p «her er det noen som ikke skjønner at det skal i boss.»

Sugerør har vi, men det går det veldig lite av så har hatt en pakke nå i ca et år.

Kjøper ikke heliumballonger.
 
Sugerør bruker vi ikke annet enn et sugerør i en sånn kopp jeg har, men det er jo hardplast og blir brukt om igjen og om igjen. Her i UK så driver nesten alle restauranter å slutter med sugerør. Så blir ikke mye sugerør der heller. Vi har vanlig ballonger i blant. Når vi får de på restauranter til lillegutt.

Vi sorterer plast å prøver å bruke mindre plast. Men ikke så lett her da til og med melken kommer i plastkartonger :p prøver å kjøpe kjøtt ferskt hos «butchers» husker ikke navnet på norsk [emoji23] da får vi uten plast. Prøver å kjøpe frukt uten plast, altså løsvekt. Samme med poteter osv. Har egne gjenbruksposer til å putte sånn i.

Når vi bodde i Norge på landsbygda så plukket vi ofte opp søppel som hadde blitt kasta ut. Særlig på egen tomt da vi hadde jorder som produserte mat til dyr. Viktig å fjerne alt dritt folk kaster ut av bilvinduene sånn at dyra ikke spiser det.
Her i UK rydder vi ikke bort søppel vi ser, fordi vi bor i en storby og det er mye nåler og dritt slengt rundt.
 
Jeg pynter gjerne med ballonger, men heliumballonger er jeg ingen fan av, heller ikke å slippe ballonger opp i lufta. Jeg kaster selvfølgelig ballongene i søpla etter bruk. Det er så sjelden jeg bruker ballonger, så får ikke dårlig samvittighet for det. Jeg bruker flerbruksposer og sparer der jeg kan i forhold til plastsøppel. Søppel kaster jeg aldri i naturen, det er da ikke noe problem å bære det med seg hjem fra tur. Alt sorteres her, og da regner jeg med at plastsøpla ender opp riktig sted.
 
Bruker ballonger, sugerør, engangsartikler, bæsjeposer, bæreposer, sorterer ikke plast.
Hva hjelper det å sortere når alt dumpes samme sted[emoji57]
 
Hvorfor ber de oss sortere om alt går på samme dynge da?

Alt går ikke på samme dynge. Restavfall gjør det. Plast resirkuleres, samme med papp, metall og glass. Det er plast på søppeldynga fordi late mennesker ikke sorterer plast :p
 
Alt går ikke på samme dynge. Restavfall gjør det. Plast resirkuleres, samme med papp, metall og glass. Det er plast på søppeldynga fordi late mennesker ikke sorterer plast :p

Haha :p
Min søster sier også at det ikke er vits i å sortere fordi alt havner på samme plass. Hvor får folk dette fra? For hvis det er sant så skjønner ikke jeg hvorfor de ber oss sortere. Skulle ønske folk hadde beviser når de sier slikt.
 
Haha :p
Min søster sier også at det ikke er vits i å sortere fordi alt havner på samme plass. Hvor får folk dette fra? For hvis det er sant så skjønner ikke jeg hvorfor de ber oss sortere. Skulle ønske folk hadde beviser når de sier slikt.

Mange tror alt havner på en plass fordi de ser en bil som henter ting.
De får ta en tur på gjennvinninga å se hva som skjer der :p
For det første så har søppelbiler to forskjellige oppbevaringsrom slik at søpla ikke blandes.
Plast blir hentet av en egen bil.
Noe søppel blir brent, noe blir omgjort til andre ting (plast for eksempel).
Restavfall som er som ordet, rest. Det blir slengt på dynga. Dynga er full av plast fordi det er så mange som ikke sorterer. Derfor flyr det også plast overalt og forurenser, fordi plast er lett å blir tatt med vinden.
En annen grunn til at plast er på dynga er pga alle offentlige søppeldunker, som ikke har sortering. Det burde vært sånne søppeldunker som det er på Gardermoen (vi har disse i gatene her i UK). Som er delt opp, plast, papp og rest.
 
Mange tror alt havner på en plass fordi de ser en bil som henter ting.
De får ta en tur på gjennvinninga å se hva som skjer der :p
For det første så har søppelbiler to forskjellige oppbevaringsrom slik at søpla ikke blandes.
Plast blir hentet av en egen bil.
Noe søppel blir brent, noe blir omgjort til andre ting (plast for eksempel).
Restavfall som er som ordet, rest. Det blir slengt på dynga. Dynga er full av plast fordi det er så mange som ikke sorterer. Derfor flyr det også plast overalt og forurenser, fordi plast er lett å blir tatt med vinden.
En annen grunn til at plast er på dynga er pga alle offentlige søppeldunker, som ikke har sortering. Det burde vært sånne søppeldunker som det er på Gardermoen (vi har disse i gatene her i UK). Som er delt opp, plast, papp og rest.


Dette er forskjellig i hele Norge. Fordi om bilen har samme farge så skjønner de fleste at den kan kjøre andre steder.
Mange kommuner i Norge har ikke sortering engang. Så snakk for deg selv når du tror hvorfor folk mener som de gjør ;)
https://forskning.no/resirkulering/hva-skjer-med-plast-som-kastes-eller-resirkuleres/1207646

Skikkelig miljøvennlig å sende mye av plasten samlet inn i Norge sende til Tyskland og mulig Kina før den resirkuleres. Og om den resirkuleres det for det var vi ikke sikre på, en del brennes også som dere kan lese. Var det så resirkulert som dere håpet på?
Hver og en må gjøre som de selv vil, men jeg synes det er ti ganger bedre at de brenner den her i Norge og ikke sender den til ett annet land og sortere den gidder jeg ikke å bruke tid på. Finnes andre ting som er mer miljøvennlig [emoji4]

Liten avisartikkel fra 2015, ikke mye har endret siden da. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/KaVG/8-grafer-som-viser-hva-som-skjer-med-sopla-var
Altså sorter alt dere orker, men ille forvent at alle som ikke er enige i måten Norge gjør dette er dumme og bare tar ting fra løse luften.
Ha gjerne troen på at å sortere plast redder verden, men ikke forlang at alle er enig.
 
Last edited:
Bruker ballonger, sugerør, engangsartikler, bæsjeposer, bæreposer, sorterer ikke plast.
Hva hjelper det å sortere når alt dumpes samme sted[emoji57]

Men om du vet at det ikke hjelper å sortere det, hvorfor bruker du produkter som er unødvendige? :) Det er riktig at enkelte kommuner ikke sorterer alt - men da kan jo vi som mennesker si nei takk til unødvendige produkter for å hjelpe mot mindre plastsøppel? :)
 
Men om du vet at det ikke hjelper å sortere det, hvorfor bruker du produkter som er unødvendige? :) Det er riktig at enkelte kommuner ikke sorterer alt - men da kan jo vi som mennesker si nei takk til unødvendige produkter for å hjelpe mot mindre plastsøppel? :)


Jeg synes ikke de produktene er unødvendige :)
 
Jeg synes ikke de produktene er unødvendige :)

Oi, en svært ukonvensjonell mening :) Tør jeg stille enda et spørsmål siden jeg blir nysgjerrig når jeg møter mennsker med "uvanlige" meninger; påvirker bilder og fakta på internett, tv, etc. om dyr som dør og/eller plages pga nettopp engangsplastikkartikler på noen måte din oppfattelse av "nødvendighet"? Eller er ditt behov for sugerør viktigere enn den eventuelle effekten på hav/dyreliv?
 
Oi, en svært ukonvensjonell mening :) Tør jeg stille enda et spørsmål siden jeg blir nysgjerrig når jeg møter mennsker med "uvanlige" meninger; påvirker bilder og fakta på internett, tv, etc. om dyr som dør og/eller plages pga nettopp engangsplastikkartikler på noen måte din oppfattelse av "nødvendighet"? Eller er ditt behov for sugerør viktigere enn den eventuelle effekten på hav/dyreliv?

Så det å bruke plast er lik å kaste det fra seg i naturen og havet tenker du?
Selv om jeg ikke sorterer plast blir det fortsatt kastet og brent i forbrenningsanlegg. Jeg kaster ikke fra meg søppel i naturen ;)
Tenker mer plast kommer på avveie når det sendes med biler, båter over hele verden før det brennes eller resirkuleres.
Klart lidelse påvirker meg, klart jeg skulle ønske jeg kunne gjøre så ingen dyr led.
Men jeg gjør mitt med å panteflasker og kaste det i søpla. Eneste jeg er uenig i er måten plast «resirkuleres» det er bedre å brenne den med engang i Norge enn å sende den rundt omkring i andre verdensdeler.
Ingen uvanlig mening dette, jeg tør bare si meningen høyt som strider litt mot det politiske rette å mene ;)
 
Last edited:
Så det å bruke plast er lik å kaste det fra seg i naturen og havet tenker du?
Selv om jeg ikke sorterer plast blir det fortsatt kastet og brent i forbrenningsanlegg. Jeg kaster ikke fra meg søppel i naturen ;)
Tenker mer plast kommer på avveie når det sendes med biler, båter over hele verden før det brennes eller resirkuleres.
Klart lidelse påvirker meg, klart jeg skulle ønske jeg kunne gjøre så ingen dyr led.
Men jeg gjør mitt med å panteflasker og kaste det i søpla. Eneste jeg er uenig i er måten plast «resirkuleres» det er bedre å brenne den med engang i Norge enn å sende den rundt omkring i andre verdensdeler.

Noen som faktisk strør om seg med plastsøppel er jo bøndene med sine rundballer. :p
 
Back
Topp