Sier du nei til ballonger etc.? (ikke fødselsballong)

I hvor stor grad tenker du på problem med plastikk og miljø i omgang med barna dine?

  • Jeg tenker veldig mye på det, og tar hensyn i alt vi gjør

  • Jeg tenker en del på det, men det hender at vi uforsiktig omgir oss med engangsplastikk

  • Jeg bryr meg ikke, fordi jeg tenker barna må få lov å ha det moro

  • Jeg bryr meg ikke i det hele tatt, og tenker det ikke er noe problem uansett


Results are only viewable after voting.
Det har jeg tenkt på også, det er mye plast og det strøs overalt [emoji15]
Men ungene mine skal ikke oppleve en ballong, det er noe feil ett sted[emoji85]

Hadde bare alle kunnet plukket opp etter seg så hadde det ikke vært et så stort problem :( Finner stadig ølbokser og burgeresker fra bensinstasjoner langs veien som folk bare hiver ut av vinduet mens de sitter i bil.
 
Hadde bare alle kunnet plukket opp etter seg så hadde det ikke vært et så stort problem :( Finner stadig ølbokser og burgeresker fra bensinstasjoner langs veien som folk bare hiver ut av vinduet mens de sitter i bil.

Der er du inne på noe veldig viktig. Hvor er fokuset på dette. Det er som om noen tror at det forsvinner av seg selv om jeg kaster det ut i naturen. Jeg plukker opp alt jeg ser som er kastet i naturen, forsøpling er noe dritt [emoji20]
 
Hadde bare alle kunnet plukket opp etter seg så hadde det ikke vært et så stort problem :( Finner stadig ølbokser og burgeresker fra bensinstasjoner langs veien som folk bare hiver ut av vinduet mens de sitter i bil.
Samboeren min var så oppgitt på meg da jeg hadde den gamle bilen. Fordi når jeg hadde søppel så havnet det baki bilen, den var ganske så rotete :p han ga meg den at jeg ikke hev det ut av vinduet, men han sa at man bare kan ta med seg søpla med en gang man skal ut av bilen :hilarious: jeg er forøvrig bedre på å ta det med meg nå!
 
Der er du inne på noe veldig viktig. Hvor er fokuset på dette. Det er som om noen tror at det forsvinner av seg selv om jeg kaster det ut i naturen. Jeg plukker opp alt jeg ser som er kastet i naturen, forsøpling er noe dritt [emoji20]

Ikke like flink, men plukker litt jeg og. Av og til ligger det boss nede med veien hvor vi setter bossdunkene på tømmingsdagene og da kan jeg av og til finne litt som jeg hiver i vår dunk. Burde ikke være nødvendig. Derfor er jeg veldig bevisst på å lære ungene det. Kjeftet på søsknene mine da jeg var yngre, men ble fortalt at det dreit nå de i. Ikke dem det gikk utover. Tror de er blitt litt mer intelligente nå. :p
 
Samboeren min var så oppgitt på meg da jeg hadde den gamle bilen. Fordi når jeg hadde søppel så havnet det baki bilen, den var ganske så rotete :p han ga meg den at jeg ikke hev det ut av vinduet, men han sa at man bare kan ta med seg søpla med en gang man skal ut av bilen :hilarious: jeg er forøvrig bedre på å ta det med meg nå!

Er ikke så kult med søppel i bilen, men blir bare sånn! Hehe, vi har en del boss i bilen som vi også er litt dårlige på å kaste. Havner ikke i naturen i det minste. :p
 
Er ikke så kult med søppel i bilen, men blir bare sånn! Hehe, vi har en del boss i bilen som vi også er litt dårlige på å kaste. Havner ikke i naturen i det minste. :p
Nettopp, det må da være det viktigste, at det ikke går ut av vinduet :D
 
Ikke like flink, men plukker litt jeg og. Av og til ligger det boss nede med veien hvor vi setter bossdunkene på tømmingsdagene og da kan jeg av og til finne litt som jeg hiver i vår dunk. Burde ikke være nødvendig. Derfor er jeg veldig bevisst på å lære ungene det. Kjeftet på søsknene mine da jeg var yngre, men ble fortalt at det dreit nå de i. Ikke dem det gikk utover. Tror de er blitt litt mer intelligente nå. :p

Aller monner drar tenker jeg. Plukker du opp litt og andre litt så får vi det renere med engang :)
Jeg lærer også mine barn at heller putt søpla i lomma om de ikke er i nærheten av en søppeldunk. Der synes jeg fokuset vårt burde ligge, ikke forsøple. Men det er dessverre kun fokus på plast, hjelper ikke spesielt å kaste plasten riktig sted når du hiver flasker og bokser ut av vinduet på bilen. Hvor mye vi forsøpler ser man jo veldig tydelig når snøen smelter. Etter en lang vinter [emoji32]
 
Nå er det sjeldent mine barn blir tilbudt ballongslipp eller sugerør så ingen problemstilling her
 
Har totalt angst for ballonger så vi styrer unna så godt vi kan. Sugerør er et must men skulle gjerne benyttet flergangsbruk ment for å vaskes i vaskemaskinen men har ikke funnet som tåler både biting i tuppen og maskinvask
 
Bruker ballonger og sugerør i bursdag. Det er to ganger i året.Vi sorterer mye, og vi bor på en plass hvor det finnes gjennvinningsstasjon. Der blir alt sortert og gjenvunnet.
 
Så det å bruke plast er lik å kaste det fra seg i naturen og havet tenker du?
Selv om jeg ikke sorterer plast blir det fortsatt kastet og brent i forbrenningsanlegg. Jeg kaster ikke fra meg søppel i naturen ;)
Tenker mer plast kommer på avveie når det sendes med biler, båter over hele verden før det brennes eller resirkuleres.
Klart lidelse påvirker meg, klart jeg skulle ønske jeg kunne gjøre så ingen dyr led.
Men jeg gjør mitt med å panteflasker og kaste det i søpla. Eneste jeg er uenig i er måten plast «resirkuleres» det er bedre å brenne den med engang i Norge enn å sende den rundt omkring i andre verdensdeler.
Ingen uvanlig mening dette, jeg tør bare si meningen høyt som strider litt mot det politiske rette å mene ;)

Men å skape mindre søppel er jo bedre og mindre belastning for miljøet? :)

Å forbrenne søppel er ikke bare magi hvor alt søppelet forsvinner og vipps var alt tilbake til null... Forbrenning skaper farlige avgasser som siver over ditt eller andres lokale nabolag, å forbrenne søppel skaper farlig avfall (aske) som også må lagres ett sted. Å forbrenne søppel krever utbygging av søppelforbrenningsanlegg som tar minst 5-10 mål skog eller mark vekk fra naturen. Å bygge ut et søppelretur-system koster naturen i utbygging av vegnett og utslipp fra søppelsamling. Dess høyere trykk på søppelsamlingsbehov, desto høyere utslipp. (Snakker ikke om CO2-utslipp, men f.eks lokal støvbelastning fra gamle dieselmotorer, og NOx-utslipp som skaper dårlig luftkvalitet). I tillegg havner søppel av og til på avveie gjennom vind og transport med mangelfull eller uheldig hulldannelse. Se gjerne bilder fra en gjennomsnittlig returstasjon i Norge; plastikken flyr rundt på området.

Dessuten koster prosessen av å lage plastikk også mye farlige miljøutslipp og problematikk for naturen.

I så måte er vel betimelig å stille spørsmålet: benytter man seg "first world luxuries" som f.eks engangsbestikk når man ikke må, når man vet hva det fører til, uten dårlig samvittighet? :)
 
Men å skape mindre søppel er jo bedre og mindre belastning for miljøet? :)

Å forbrenne søppel er ikke bare magi hvor alt søppelet forsvinner og vipps var alt tilbake til null... Forbrenning skaper farlige avgasser som siver over ditt eller andres lokale nabolag, å forbrenne søppel skaper farlig avfall (aske) som også må lagres ett sted. Å forbrenne søppel krever utbygging av søppelforbrenningsanlegg som tar minst 5-10 mål skog eller mark vekk fra naturen. Å bygge ut et søppelretur-system koster naturen i utbygging av vegnett og utslipp fra søppelsamling. Dess høyere trykk på søppelsamlingsbehov, desto høyere utslipp. (Snakker ikke om CO2-utslipp, men f.eks lokal støvbelastning fra gamle dieselmotorer, og NOx-utslipp som skaper dårlig luftkvalitet). I tillegg havner søppel av og til på avveie gjennom vind og transport med mangelfull eller uheldig hulldannelse. Se gjerne bilder fra en gjennomsnittlig returstasjon i Norge; plastikken flyr rundt på området.

Dessuten koster prosessen av å lage plastikk også mye farlige miljøutslipp og problematikk for naturen.

I så måte er vel betimelig å stille spørsmålet: benytter man seg "first world luxuries" som f.eks engangsbestikk når man ikke må, når man vet hva det fører til, uten dårlig samvittighet? :)

Men å forbrenne søpla i Kina eller Tyskland gir deg bedre samvittighet, mens det fraktes i båter og lastebiler halve jordkloden?
Så lenge lufta i nærmiljøet er bra så spiller det ingen rolle for deg om lufta i andre land blir dårlig?
Jeg omgir meg med luksus uten dårlig samvittighet, og det kommer jeg til å fortsette med også :)
(Nå kaller ikke jeg engangsbestikk, ballonger luksus egentlig, men jeg får kalle det da ;) )
Og om jeg skaper mindre søppel andre steder vet jo ikke du noe om?
Jeg har f.eks brukt tøybleier, vi kjører miljøvennlig, jeg har en jobb som er svært miljøvennlig, vi spiser opp maten vår, og kjøper gjerne gjenbruk av møbler.
Det at jeg bruker engangsbestikk og ballonger og ikke sorterer sier ingenting om mitt generelle forbruk av søppel.
Jeg synes bare samfunnet har så feil fokus isteden for å faktisk gjøre noe med problemet;)
 
Last edited:
Back
Topp