Jernmangel, noen anbefalinger?

Tulipan:)

Elsker forumet
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Vårspirene 2021
Har blodprosent på 10,6, som visstnok ikke var så uvanlig i dette trimesteret. Målte jernlager også da jeg har følt meg mye trett i det siste. Hadde ferritin på 7, noen som er for lavt og kan forklare tretthet og hodepine... Har fått beskjed om å ta 100mg. jerntilskudd til dagen, og lurer på om dere har noen å anbefale som ikke er så belastende på magen..? Har lite lyst å slite med forstoppelse på toppen av andre symptomer fremover :help:whacky011
 
På denne siden er det noen anbefalinger i forhold til matvarer. Du kan også sjekke matvaretabellen.no for å sjekke innholdet av jern i diverse matvarer. Eneste er at man må spise menger av diverse matvarer for å få samme dose jern som en enkel tablett ville gitt. Men det er jo bare å prøve seg frem. I tillegg til matvarer med mye jern er det lurt å drikke eller spise noe som inneholder c-vitamin for bedre opptak av jern :)

https://magasin.vitusapotek.no/mate...lKlRa-Pfg-tEw4g3tVoLppM0ZpHEN6SgaAjP8EALw_wcB
 
Amino jern kjøpt på helsekost Den er definitivt best. Snakker av erfaring, har hatt kronisk jernmangel nesten hele livet.

Den holder det stabilt og er fin for magen. Denne andefaler også hemataloger som jobber med blodsykdommer.
 
Amino jern kjøpt på helsekost Den er definitivt best. Snakker av erfaring, har hatt kronisk jernmangel nesten hele livet.

Den holder det stabilt og er fin for magen. Denne andefaler også hemataloger som jobber med blodsykdommer.
kjøpte denne i dag. fikk den anbefalt av en kollega. :) godt å høre at flere har gode erfaringer med den! :)
 
Jeg må også ta jerntabletter, men jeg endte opp med å måtte ta de på morgenen, fordi jeg vondt i magen i løpet av natta. Merker ingenting på dagtid, så kan jo ha vært tilfeldig.

Men lurt å få fulgt opp blodprosenten din, for vi mister jo litt blod under fødselen og da er det greit å ha litt ekstra. [emoji4]
 
Har blodprosent på 10,6, som visstnok ikke var så uvanlig i dette trimesteret. Målte jernlager også da jeg har følt meg mye trett i det siste. Hadde ferritin på 7, noen som er for lavt og kan forklare tretthet og hodepine... Har fått beskjed om å ta 100mg. jerntilskudd til dagen, og lurer på om dere har noen å anbefale som ikke er så belastende på magen..? Har lite lyst å slite med forstoppelse på toppen av andre symptomer fremover :help:whacky011

Jeg har god erfaring med Niferex 100mg. Unngår melk/yoghurt og kaffe de første timene etter jeg har tatt tablettene. Lykke til!
 
Da har jeg tatt aminojern 100mg. i ca 3 uker og tok nye målinger i går. Ferritin gått opp bare 1, fra 7 til 8. Og blodprosent gått ned fra 10,6 til 9,6.. :dead: og jeg som har spist mye brokkoli, leverpostei, kjøtt, spinat osv. i tillegg..
Nå skriver legen ut niferex 100mg. så får jeg teste om de virker bedre, hvis ikke er det snakk om intravenøst :eek:
Lei av denne trettheten :sleep011
 
Da har jeg tatt aminojern 100mg. i ca 3 uker og tok nye målinger i går. Ferritin gått opp bare 1, fra 7 til 8. Og blodprosent gått ned fra 10,6 til 9,6.. :dead: og jeg som har spist mye brokkoli, leverpostei, kjøtt, spinat osv. i tillegg..
Nå skriver legen ut niferex 100mg. så får jeg teste om de virker bedre, hvis ikke er det snakk om intravenøst :eek:
Lei av denne trettheten :sleep011
Du passer på å ta pillene utenom melk og sånn?

Håper det blir bedre med nye piller!
 
Du passer på å ta pillene utenom melk og sånn?

Håper det blir bedre med nye piller!
Ja, drikker lite melk generelt. Pleier ta de med et glass appelsinjuice på morgenen. Drikker jo en liten kopp kaffe når jeg kommer på jobb da, men skulle ikke tro det hadde så mye å si...?
 
Ja, drikker lite melk generelt. Pleier ta de med et glass appelsinjuice på morgenen. Drikker jo en liten kopp kaffe når jeg kommer på jobb da, men skulle ikke tro det hadde så mye å si...?
Har aldri brydd meg om kaffen, men jeg vet de strengeste sier ingen mat (annet enn juice) 2 timer før eller etter. Men jeg er ikke helsepersonell, så vet ikke altså :)
 
Jeg tar 100 mg Ferro-Retard og den fungerer veldig greit hvis jeg tar den alene om morgenen. Nå skal det sies at jeg tar den annenhver dag, siden det er 100. Prøvde å ta den samtidig med vitaminene og magnesiumen på kveldstid, men da våknet jeg opp midt på natta med vondt i magen!

Mitt jernlager hadde gått ned siden det ble målt sist (for en god stund siden), men da forklarte jordmor at det var bra for det betyr at morkaken gjør jobben sin og gir det den skal til ungene. [emoji4] Veldig greit å få en forklaring på tallene også!
 
Ja, drikker lite melk generelt. Pleier ta de med et glass appelsinjuice på morgenen. Drikker jo en liten kopp kaffe når jeg kommer på jobb da, men skulle ikke tro det hadde så mye å si...?
Når skal du sjekke lagrene igjen? Tenker på deg <3
 
Back
Topp