Er det snart vår tur?

8+5 i dag. 61 dager av svabgerskapet og 219 igjen. Himmel. Det går fort selvom det går sykt sakte.

Vi har endt opp med å fortelle det til foreldre og tre nærme venninner. Og det virker i grunn greit. Den ene venninna mi Simone ønsker seg barn ble helt i hundre og kjempe glad. De andre to som som har barnedilla var litt merkelig avmålt. Jaja, sikkert bare jeg som overreagerer.

Jeg har heldigvis ikke så mange sympotmer så mange har og kaster gudselov ikke opp. Hadde ei venninne som spydde hele svangerskapet og var innlagt et par ganger og kunne slik sett gjerne vært litt dårligere mot at hun slapp litt billigere unna. Når det er sagt så er man jo nærmest seg selv og egne sympotmer..

Jeg skulle gjerne vært mindre svimmel og ha litt mindre hjertebank - og litt mer overskudd. Heldigivis har jeg mulighet for mye hjemmekontor og kan bruke lunsjen til å sove ut litt.

Føler meg konstant fyllesyk. Ikke slik henge over doskåla, men slik grave seg under et teppe på sofaen og bli der til det går over.

Løper på toalettet i tide og utide og for en som alltid har hatt partyblære er dette en veldig ny opplevelse. I natt måtte jeg stå opp to ganger!

Ellers litt stikking i underlivet, men ikke i nærheten var skikkelig menssmerter.

Da vi var 7+1 dro vi på tidlig ultralyd og var på tidenes raskeste undersøkelse. Mannen ble rørt over å både se og høre hjerteslag, mens jeg var mest opptatt av å vite om det var en (noe det var) og spørre etter noen medisiner. Vet ikke helt hva jeg hadde forestilt meg, men jeg hadde trodd at det skulle være tid til å snakke og spørre litt. 15 fra vi håndhilste til vi var på vei ut hoveddøra. Vis vedlegget 102497
Vis vedlegget 102498
132 hjerteslag i minuttet og 1 cm stort.
Dette skrev jeg da jeg var 8+5 med vår første. I dag er det 8+2 og jeg mener jeg er vesentlig kvalmere enn sist og hjertet slår som bare pokker, men jeg er verken svimmel eller føler meg konstant fyllesyk. Jeg er mye mer opplagt enn sist, men kanskje fordi jeg har vett til å legge meg mellom åtte og ni på kvelden:) ikke så mye stikkinger at det er ubehagelig er det heller. Dog er bekkenproblemene her med symfysrsmerter.
 
I morgen skal jeg på første svangerskapskontroll. Og neste mandag en snakk med jordmor og vi skal på ny tul. Tenker å ta opp det at vi flytter til Vestlandet og hvordan parere det å ha lege i øst og jordmor i vest mens jeg helgependler.

Jeg er også bekymret for å at grenser mot en depresjon. Mannen har allerede flyttet til vest og jeg føler meg likegyldig til det meste eller sint. Og når poden flytter over neste helg er jeg redd for å bli ensom og forsterke det hele.

Av sympotomer er det kvalme og trøtthet som tar mest på. Men det er overlevbart. Bekkenet holder jeg foreløpig i sjakk

Redd for Haukeland og ønsker om at flergangsfødene skal ligge på flermannsrom og hjem så fort som mulig. Slet med amming sist og vil gjerne ikke reise før jeg er klar. Sydd uten at bedøvelse virket og dette bekymrer meg igjen. Klarte ikke å sitte første 14 dagene og å bytte posisjon eller gå var nærmest umulig. Gruer meg til den første barseltida.

Influensavaksine - bør jeg ta den?

Celleforandringer har jeg hatt. Når og hvor bør det følge opp nå som jeg er gravid.

I morgen er jeg 11+2.
 
I morgen skal jeg på første svangerskapskontroll. Og neste mandag en snakk med jordmor og vi skal på ny tul. Tenker å ta opp det at vi flytter til Vestlandet og hvordan parere det å ha lege i øst og jordmor i vest mens jeg helgependler.

Jeg er også bekymret for å at grenser mot en depresjon. Mannen har allerede flyttet til vest og jeg føler meg likegyldig til det meste eller sint. Og når poden flytter over neste helg er jeg redd for å bli ensom og forsterke det hele.

Av sympotomer er det kvalme og trøtthet som tar mest på. Men det er overlevbart. Bekkenet holder jeg foreløpig i sjakk

Redd for Haukeland og ønsker om at flergangsfødene skal ligge på flermannsrom og hjem så fort som mulig. Slet med amming sist og vil gjerne ikke reise før jeg er klar. Sydd uten at bedøvelse virket og dette bekymrer meg igjen. Klarte ikke å sitte første 14 dagene og å bytte posisjon eller gå var nærmest umulig. Gruer meg til den første barseltida.

Influensavaksine - bør jeg ta den?

Celleforandringer har jeg hatt. Når og hvor bør det følge opp nå som jeg er gravid.

I morgen er jeg 11+2.
Født to barn på kk Haukeland og er superfornøyd, fått familierom begge gangene, med første var vi i nesten 2 døgn etter fødsel, med nr to valgte vi å reise hjem neste formiddag, fødte på kvelden :) Fikk da jordmor hjem to ganger, kunne få flere ganger, men vi var såpass trygge at vi takket nei :) Føder en på storken er det størst sannsynlighet for familierom :)
 
65C8A943-0A2F-4AB1-91A9-2AEDAE82D92D.jpeg I dag er jeg 12+3 og familien har akkurat fått beskjed. Begynner å komme hyggelige meldinger inn:)

I går var vi på ultralyd og fikk bekreftet min mening av hva som er termin og hvor langt jeg har kommet. Jordmor tok også celleprøver for å følge opp endringer fra sist år. Fastlegen ville ikke det, men glad det er gjort.

Etter dette var vi hos den vanlige jordmoren. Fått time hos psykolog på helsestasjonen for jordmor mente jeg trengte noen å snakke med etter mamma døde, det å helgependle og at poden sover dårlig.

Vi reiste over på lørdag og søndag var jeg helt ødelagt. Ble ødelagt etter ul, jordmor og hjemmekontor i går og var også helt kjørt i dag så dro hjem for å ha hjemmekontor. Skal på jobbtur til Finnmark i morgen og Trondheim neste uke før det er jobbtur til Bergen første uka i november. Men da kan jeg i det minste bo i nytt hus.
 
Kvalmen har gitt seg for det meste, men dukker fortsatt opp i utide. Trøttheten har derimot tatt seg opp. Ferdig med en av to arbeidsintensentive uker på jobb. I dag bør jeg pakke både til neste jobbtur på tirsdag og helgependling hjem på fredag.

13+1
Uke 14
Trimester: 2
Kalendermåned: 3
Gravidmåned: 4
92 dager gravid
109 dager til 3 trimester
191 dager til termin
 
Føler meg pressa ut på jobb fordi jeg er gravid og helgpendler. No skikkelig dritt!

I dag ringte jeg Haukeland og spurte om dato for oul. De hadde ikke registrert meg sa de selvom de hadde fått tilsendt svangerskapskortet. Det mangla visst et ekstra brev fra legen. Men det burde være en rutine hvis man får et førekort og vedkommende ikke er registrert at det mangler noe. Og ikke opp til brukeren å få kjeft av føden så en forklaring når man ringer dokumentasjonsavdelinga, så forklare legekontoret hvilke papirer som er nødvendige for å så måtte dobbelsjekke at alle gjør som de skal. Men i ettermiddag fikk jeg plutselig innkallelse elektrisk: 28.november kl 12.30.

Litt positive nyheter, tror jeg kjente spark i dag!

15+5
Uke 16
Trimester: 2
Kalendermåned: 4
Gravidmåned: 4
110 dager gravid
78 dager til 3. Trimester
173 dager til termin
 
De siste dagene har jeg kjent litt spark hver dag. Utrolig hvor mye tidligere det er nå enn sist. Men samme som sist, astmaen er blitt forverret. Sikkert noe med graviditeten samt at alle fyrer nå som det er kaldere. Kjipt, men venter på svar fra legen for å øke dosene med medisin.

42,8% gravid
17+2
Uke 18
Trimester: 2
Kalendermåned: 4
Gravidmåned: 5
121 dager gravid
67 dager til 3. Trimester
162 dager til termin
 
Slettet
 
Last edited:
Med førstemann var nervene i høyspenn, men nå var jeg ganske avslappa. Ble justert to dager tilbake til 17+2. 17 cm og hjerteslag på 150. En liten lillebror som kommer:)

42,8% gravid
17+2
Uke 18
Trimester: 2
Kalendermåned: 4
Gravidmåned: 5
121 dager gravid
67 dager til 3. Trimester
162 dager til termin
 
I går var jeg på svangerskapskontroll igjen og tok nye blodprøver for høyt stoffskifte. Håper disse blir fine også.

I dag fikk jeg urinveisinfeksjon og har begynt på antibiotika. De påviste også sukker i urinen og blir fasting og glukosebelastning i morgen. Kjedelig, men satser på at det går bra.

Kjent masse liv til morgen i dag og også gjennom magen. Deler ble hardt og det var så stor området at det må være ryggen. Første gang gjennom magen. Stor stas!

45,2% gravid
18+2
Uke 19
Trimester: 2
Kalendermåned: 4
Gravidmåned: 5
128 dager gravid
60 dager til 3. Trimester
154 dager til termin
 
Fortalte ny arbeidsgiver fra januar at jeg var gravid og fikk «oh shit, når er termin?» «9. mai» «oh no, nå må jeg gå. Vi snakkes».

Bah! Det jeg frykta. Godt å si det før jul, men ikke kult. Itillegg har jeg takka ja muntlig og ikke fått kontrakten til undertegnelse fordi administrasjonen er i ferie.

Glukoseprøven var fin i det minste.

50,2% gravid
20+2
Uke 21
Trimester: 2
Kalendermåned: 5
Gravidmåned: 6
142 dager gravid
55 dager til 3. Trimester
141 dager til termin
 
Siden sist har jeg tatt by glukosebelastning, men ikke rukket å gå svarene ennå. Neste uke skal vi på 3D-ultralyd på det som kalles babyshow.

Nå har jeg fått influensa av poden på tre år. Eller jeg tror det. Har ikke feber, men alle andre sympotomer. Og det holder forsåvidt. Føler meg elendig. Har jo tatt influensavaksina og har astmamedisin så veldig fornøyd med det. Tenk hvor dårlig jeg ville vært ellers. Bah


62,5% gravid
25+2
26. graviditetsuke
Trimester: 2
Kalendermåned: 6
Graviditetsmåned: 7
18 dager til tredje trimester
106 dager til termin
 
I dag har det vært lite liv synes jeg. Etter legging av poden pleier det å være vilt mye liv. Spiste podens godis og la meg nedpå for å kjenne etter. Nå har jeg ligger i 1 time og 40 minutter og det har vært 5 veldig svake bevegelser. Ringer føden om det ikke tar seg opp de siste 20 minuttene. Sliter med astmaen.

Oppdatering
Ringte kk og snakka med en jordmor som sier: ja, og så ringer du nå kvart over ni, men du får vel komme inn. Spør hva hun mener med det og får til svar at dette er helt normalt og hvis jeg absolutt vil komme inn så får jeg vel gjøre det da. Ble oppløst i tårer. Mannen var hos en kompis et stykke unna og jeg hørte om den ene naboen kan være barnevakt og den andre kjøre meg til kk. Da vi kom til kk ble vi tatt utrolig godt i mot av verdens beste jordmor. Og alt stod bra til :D vi fikk evalueringsskjema og var greit å få ut frustrasjonen over telefonsamtalen.

63,6% gravid
25+5
26. graviditetsuke
Trimester: 2
Kalendermåned: 6
Graviditetsmåned: 7
15 dager til tredje trimester
103 dager til termin
 
Last edited:
68CA5388-C6AD-4CB3-8ABC-76657FE64B41.jpeg 5CF9A5B9-1085-456E-A7F7-A4CB238900A7.jpeg I dag har vi vært på babyshow på Volvat og fått sett like babyfrøyets ansikt<3 Utrolig flott. Jordmoren synes ikke at det var de beste bildene, men vi er fornøyd. Gleder meg til i kveld hvor vi kan se på minnepennen vi fikk.



Fikk også vite i dag at det er lavt stoffskifte jeg har og ikke høyt. Skal hente ut medisin etterpå.


64,7% gravid
26+1
27. graviditetsuke
Trimester: 2
Kalendermåned: 6
Graviditetsmåned: 7
12 dager til tredje trimester
100 dager til termin
 
Last edited:
3590BE9D-E56B-47C2-8DD5-3AFB759F2A3B.jpeg Sparkelogg
 
I dag skal jeg inn for å ta blodprøver og sjekke urinen for UVI som gjør titt og ofte fordi legen ikke er helt fornøyd. Sist jeg var ser ville han sykemelde meg gradert, men jeg ville prøve litt til. Nå forstår jeg at jeg burde takket ja til det.

Jeg har bekkenløsning og hadde lovet meg selv å sykemelde meg før jeg gjorde det sist, men tydeligvis hjalp ikke det. Jeg har all mulig flott tilretteleggelse, mannen som i utgangspunktet gjør det meste av husarbeid gjør nå alt. Fått parkeringsplass rett ved døra på jobb, sjefen passer på at jeg skal dra mye rundt på møter og at alle skal komme til meg. Bruker fitbiten for å overvåke at jeg ikke går for mye. Løper til kiropraktor, går på gravidsvømming tilrettelagt for bekkenløsning og glatt laken i senga.

Men i helga ble det for mye en dag og jeg sliter fortsatt nå. Og kroppen og hodet blir sliten av å ha vondt.

Men jeg føler jeg ikke gjør nok, selvom jeg et jeg gjør det. Akkurat starta i ny jobb og arbeidsgiver hadde ikke skjønt at jeg var gravid. Bah!

74,4% gravid
30+0
31. graviditetsuke
Trimester: 3
Kalendermåned: 7
Graviditetsmåned: 8
33 dager til høygravid
73 dager til termin
 
Da ble det 50% sykemelding med beskjed om å komme tilbake senest 18. mars for å vurdere om det var nok. Ser ut som jeg jobber full mandag og onsdag og halv fredag.

74,6% gravid
30+1
31. graviditetsuke
Trimester: 3
Kalendermåned: 7
Graviditetsmåned: 8
32 dager til høygravid
50 dager til permisjon
72 dager til termin
 
Back
Topp