Barnebursdag

Syn=)

22/10-13<3
Oktobermirakler 2013
VIP
Novemberlykke 2015
Så du nyhetene i går på tv2? Press om dyre barnebursdager, opp i 5000,- kr for et selskap. Hva tenker du og hvor mye bruker dere?

På en side opp til den enkelte. Men på den annen side greit å ikke bidra til et press ..

Vi har lavterskel og bruker ikke mye penger

Vi låner skolen gratis. Baker pizzaboller, for eldste sammen med en i klassen så deler på. Jeg koker gele og hun lager kake. Vi tar med litt papirtsllerken og kopper og servietter og bruker ikke mer enn et par hundrelapper hver tenker jeg.

For mellomste har gjort det alene, men han har hele klassen (10 gutter og 5 jenter så litt dårlig gjort å ha bare guttene) og hennes klasse er derimot delt likt mellom gutter og jenter og hun hadde bare jentene i første klasse.

Nå lanserte mor til en gutt som hadde gutteselskap med en annen gutt i fjor at neste gang vil han ha sammen med vår på skolen, så vi får se. I så fall blir det hele klassen men vi er jo da igjen flere til å dele på.

Press kan vel lages uansett om det er hjemme eller bortebursdsg

Vi har brukt mye penger på hjemmebursdag

Bryr meg ikke om hva andre gjør. Men jeg bruker ikke slike syke summer gitt. Barnebursdag her i hus blir ca 500 kr gitt. [emoji39]

Press kan vel lages uansett om det er hjemme eller bortebursdsg

Vi har brukt mye penger på hjemmebursdag

Press kan gjøres både her og der ja.

Nettopp derfor har vi bevisst lagt lista lavt og ikke brukt mye penger. For at det skal være ok, og klassen gleder seg og synes det er kjekt sånn. Vi vet det er andre i klassene med trangere økonomi enn oss og nettopp ved å legge lista lavt bidrar i alle fall ikke vi til press samtidig som ungene altså stortrives og vil gjenta år etter år.

Så mye har vi aldri brukt.

For eldste har vi i mange år lånt gymsalen på skolen til samboer gratis, servert pølser, smågodt, potetgull og popcorn.
Droppet kaker.

Ikke blitt noe dyrere for yngste heller.

Begge har invitert hele gruppa i bhg eller hele klassen.

Press kan gjøres både her og der ja.

Nettopp derfor har vi bevisst lagt lista lavt og ikke brukt mye penger. For at det skal være ok, og klassen gleder seg og synes det er kjekt sånn. Vi vet det er andre i klassene med trangere økonomi enn oss og nettopp ved å legge lista lavt bidrar i alle fall ikke vi til press samtidig som ungene altså stortrives og vil gjenta år etter år.
Å det er deres valg

Jeg for min del legger mer i det selvom vi stort sett har hatt hjemmebursdag, for jeg har temabursdah.
Man velger forskjellig og jeg tenker det må være helt greit ,det viktigste er at man inkluderer

Vi har hatt en bursdag på leos og det ble ikke spesielt mye dyrere enn p ha det hjemme, i tillegg slapp vi rydding og vasking

Orker ikke å bry meg hva andre gjør og hvordan de gjør det.
Vi kommer nok på et tidspunkt, med mindre vi flytter og ha det andre steder enn hjemme. Gikk helt greit med 10 4åringer ute, men inn blir det verre og skal hele klassen bes på skolen, har vi ikke plass. Og alle skal inkluderes, så da må vi muligens fikse det sånn etterhvert.

Jeg liker å ordne og fikse, samt å ha med mange detaljer og et tema etter guttungen sitt ønske. Betyr ikke at det blir så dyrt uansett, men det får være opp til oss uansett.

Å det er deres valg

Jeg for min del legger mer i det selvom vi stort sett har hatt hjemmebursdag, for jeg har temabursdah.
Man velger forskjellig og jeg tenker det må være helt greit ,det viktigste er at man inkluderer

Ja Opp til den enkelte.

Det er det selvsagt
Inkludering er viktig ja. For meg er bare derre også en måte å inkludere på. Men hver sin måte å gjøre det på og ungene liker bursdag både på kino (men oppmøte utenfor salen og hente etter filmen, de var jo reelt sett ikke sammen i det hele tatt...) og burger king og lekeland og trylleshow og hjemme og skole og whatnot.
Bursdag er gøy det

Og mitt valg er mitt valg og trenger ikke være rett for alle. Hver sin måte å gjøre det på.

Orker ikke å bry meg hva andre gjør og hvordan de gjør det.
Vi kommer nok på et tidspunkt, med mindre vi flytter og ha det andre steder enn hjemme. Gikk helt greit med 10 4åringer ute, men inn blir det verre og skal hele klassen bes på skolen, har vi ikke plass. Og alle skal inkluderes, så da må vi muligens fikse det sånn etterhvert.

Jeg liker å ordne og fikse, samt å ha med mange detaljer og et tema etter guttungen sitt ønske. Betyr ikke at det blir så dyrt uansett, men det får være opp til oss uansett.
Nei det orker ikke jeg p bry meg om heller, får være opp til hver enkelt

Det får være opp til hver enkelt. Jeg tenkte en del på det siden dette er første året vi har hatt bhg bursdag og vært i det. Er ikke så mye rundt her så er greit ang utebursdager for da krever man at alle foreldre har bil og førerkort, noe som ikke går og ikke alle har. Her er der hjemme bursdag og alle med forskjellig budsjett. De ble i grunn veldig like.

Regner ikke på det selv , men kun hatt hjemmebursdager og det vil vi fortsette med en stund:) ofte hatt tema- brannbil, dinosaur. Kommet på maks 1000 for alt. Trist om folk føler press så har det litt i bakhodet.

Skal ha første barnebursdag i desember og synes det virker sykt digg å ha det på et lekeland. Da har de noe å finne på, får alt servert og vi slipper å rydde opp.

Om man regner på det, så blir det raskt litt penger. Jeg bryr meg fint lite om hva andre bruker, og håper andre bryr seg fint lite om hva vi bruker. Det viktigste er da at barna koser seg.

Nå har vi kun hatt én barnebursdag så langt, da leide vi lokale, bare dette kostet 1500,- (blir nok ikke bestandig vi leier, men vi har hatt total oppussing av hus denne sommeren). De får velge tema selv, og da blir det gjerne full pakke i temaet. I tillegg baker jeg alt fra bunnen av, og om det da er 3-4 ting, så koster dette litt. Godtepose til 20 barn koster litt det også. Legger man sammen alt, så blir nok de fleste overrasket. Bare innbydelsene kostet mye. Ja, dette var første gangen vi hadde barnebursdag, og det var nok råflott. Men, både tassen og jeg storkoste oss med både forberedelsene, og selve laget. :) Og DET er det viktigste for meg.

Har ikke hatt barnebursdag enda, bare selskap fot familie. Men merket bare der at jeg er vant til at man legger lista lavt på selskap og gjør ting enkelt, mens andre slår mer på stortromma.
Jeg hadde kjøpt inn litt pynt for 100kr, og brått tok svigers over og pynta for 2-300 til [emoji849]

Så jeg skjønner at det fort kan balle på seg og bli ganske dyrt, spesielt om mange skal tekkes.

Vi har ikke begynt med barnebursdag enda, og kommer nok ikke til å begynne med det før barna etterlyser det selv.

Vi har ikke plass til å ha det hjemme, så vi må nok bruke penger på å leie lokaler osv.
Bursdagene kommer ikke som noen overraskelse, så vi sparer opp gjennom året uansett til feiringer og gave.

Back
Topp