Barnebursdag

Gjør det du føler er best. Drit i å føl deg presset til alt mulig. Om du ikke har mulighet til dyr bursdag så sett pris på at det blir spandert på ditt barn når det er i bursdag hos andre. Det sparer deg for å betale for turer til lekeland og andre steder det holdes. Og det trenger ikke være dårlige kjedelige bursdager selv om de er lavbudsjett - Finn litt kreativitet enten hos deg selv eller søk på nett/få hjelp av venner. Så blir Det så Bra så

Her er barna små ennå. Barnebursdag med små barn hjemme er overkommelig. Det samme er barnebursdag til «store» barn. Når det gjelder barn midt imellom så er nok jeg en av de som nok kommer til å velge den lettvinte løsningen med lekeland, bowling e.l hvis det vil gjøre hverdagen min litt mer overkommelig. En overfylt hverdag = en stresset mamma, og en stresset mamma ingen god mamma (sånn er det ihvertfall for meg).

Det var digg altså
Slapp popcorn over hele huset også
Skal ha første barnebursdag i desember og synes det virker sykt digg å ha det på et lekeland. Da har de noe å finne på, får alt servert og vi slipper å rydde opp.
Vært i et par lekelandbursdager selv.

Synes det Virker som lite inkluderende bursdager..

Alle leker ikke sammen, det blir de samme grupperingene som i bhg/skole.
Det eneste de gjør sammen er å spise.

Men nå er kanskje vi spesielt opptatt av at det skal være aktiviteter der alle deltar sammen og er sammen.. Mindre fokus på mat, mer på lek. Som vi voksne styrer. De får mat altså, men det er ikke servering rundt et bord. (gjelder eldste sine bursdager.) Ungene Digger det. De som har vært med før gleder seg til bursdagen, og sier det til oss. Må sies at vi kjører gymsalbursdager med eldste. Så det må styres litt.

Men nå er kanskje vi spesielt opptatt av at det skal være aktiviteter der alle deltar sammen og er sammen.. Mindre fokus på mat, mer på lek. Som vi voksne styrer. De får mat altså, men det er ikke servering rundt et bord. (gjelder eldste sine bursdager.) Ungene Digger det. De som har vært med før gleder seg til bursdagen, og sier det til oss. Må sies at vi kjører gymsalbursdager med eldste. Så det må styres litt.
Her lekte alle sammen og de hadde lekeland helt for seg selv
I vanlige bursdager hjemme grupperer de seg å finner det de liker å gjøre, ser ikke helt problemet med det

Det er unaturlig for små barn (godt opp i barneskolealder) å forholde seg til veldig mange på en gang. Helt naturlig at de deler seg i grupper. Og lekeland er jo så stort. Synes hjemmebursdsger med ferre unger er koseligere. Ungene får kontakt med hverandre og det er fokus på bursdagsbarnet. Ikke at alle bare driver med sitt rundt om kring. Men nå er det store forskjeller påstørrelsen på gruppa i bhg og skole, hvor mange som må bees som tilhører samme gruppe.

Jeg tenker at selv om det får være opp til hver enkelt å bestemme...så er det ikke helt greit for det. Da "rikingene" gjør det vanskelig for de som ikke har mulighet. Så når bursdagen er innen skole, bør det kunne holdes på et normalt nivå. Så får de ha dyre selskap med sine venner og familie.

Jeg vet rett og slett ikke, det er veldig sårt for de som ønsker seg en dur bursdag , men som ikke har sjans i havet til å få det til.

En trøst er jo at det er sant at det enkle er ofte det beste :)

Her så ber de alle jentene og guttene alle guttene. Servere mat og kaker, godteri og finner på leiker. Totalt havner bursdagene her på ca 600 kr for 12-14 barn. Kjøper billig brus, billig popcorn , lager sjokoladekake og muffins, pølser eller lager pizza, godteriposer. Det hadde blitt dyrt om vi skulle leie eventurfabrikken med så mange barn .

Selv om vi har hatt god inntekt , så har jeg ikke hvert villig til å bruke så mye penger på bursdag. Da finner vi heller på noe annet senere eller kjøper noe vi trenger eller ønsker oss. Men jeg føler veldig med de som dropper barneselskap pgr inntekt . for det er flere barn som ikke feirer bursdag av økonomiske grunner. Hadde vi alle gått sammen om å gjøre noe fint sammen :)

Har sagt nei mange ganger om ønske om bursdag selskap i disco avdelingen, men jammen har de hvert fornøyd med hjemme bursdag også . :)

Jeg tenker at selv om det får være opp til hver enkelt å bestemme...så er det ikke helt greit for det. Da "rikingene" gjør det vanskelig for de som ikke har mulighet. Så når bursdagen er innen skole, bør det kunne holdes på et normalt nivå. Så får de ha dyre selskap med sine venner og familie.

Jeg vet rett og slett ikke, det er veldig sårt for de som ønsker seg en dur bursdag , men som ikke har sjans i havet til å få det til.

Her så ber de alle jentene og guttene alle guttene. Servere mat og kaker, godteri og finner på leiker. Totalt havner bursdagene her på ca 600 kr for 12-14 barn. Kjøper billig brus, billig popcorn , lager sjokoladekake og muffins, pølser eller lager pizza, godteriposer. Det hadde blitt dyrt om vi skulle leie eventurfabrikken med så mange barn .

Selv om vi har hatt god inntekt , så har jeg ikke hvert villig til å bruke så mye penger på bursdag. Da finner vi heller på noe annet senere eller kjøper noe vi trenger eller ønsker oss. Men jeg føler veldig med de som dropper barneselskap pgr inntekt . for det er flere barn som ikke feirer bursdag av økonomiske grunner. Hadde vi alle gått sammen om å gjøre noe fint sammen :)

Har sagt nei mange ganger om ønske om bursdag selskap i disco avdelingen, men jammen har de hvert fornøyd med hjemme bursdag også . :)
Vel vi er definitivt ikke rike og jeg menerfortsatt det må være opp til hver enkelt og st det finnes mange grunner til st man ikke kan ha hjemmebursdag uten at det skal være nødvendig å måtte opplyse om grunn

Vi hadde barnebursdag i dag. Gikk sammen 3 bursdagsbarn og hadde det på bowlingen med lekeland og lazer x. De er 8 år. Ble 1100kr per familie. De har grupper på tvers av klassene på trinnet, og det som er vanlig hos oss er å invitere alle guttene eller jentene. De er nesten 20 gutter, og det er rett og slett ikke mulig å arrangere barnebursdag hjemme med så mange barn.

Vi kan låne lokale på skolen til 200kr, men dette er under oppussing nå og vi syntes ikke at en tusenlapp var ille når vi slapp å forberede noe og slipper å vaske og styre i for og ettertid [emoji4]

Tenker vi går sammen 4 eller 5 neste år, så blir det 6-700kr på hver. Det er virkelig ikke ille når det er inkludert alt og de er såppas mange. Blir fort den prisen i bursdagspynt, papptallerkner, mat, kake og snop for 20 unger uansett.

Bruker lite. Har selskap hjemme, pølser og kake og gelé. Kunne ikke falt meg inn å bruke 5000kr.

Vi har hatt enbursdag på lekeland
En ute på skolen
En ute på fotballstadion

Resten hjemme med de 20 barna vi inviterer , jeg må bare innrømme at det var utrolig digg å ha det på lekeland , slapp å rydde , slapp rot over hele huset +++

Det må hver enkelt få bestemme selv, vi har hatt dyre bursdager og vi har hatt billige bursdager. Merkelig at man skal skrike om press hver gang noen bruker penger på noe, om det er bursdager, gaver eller en vinterjakke. Kanskje vi skal begynne å jobbe med holdningene til ungene? Framfor å dømme de som bruker av egne tjente penger for å kjøpe seg noe eller gjøre noe de ønsker.

Jøsses, er jeg riking og nå...

Syns du det er sårt at andre ønsker å bruke penger de har jobbet for? Ser ikke helt logikken jeg, hvorfor legge så mye i det? Om jeg betaler for en bursdag på lekeland er da virkelig ikke det en fasit eller bedre enn en hjemmebursdag til 5-600kr

De grupperingene kan fint komme når man har bursdag hjemme også, vi har hatt mye uenigheter og krangling når vi hadde hjemmebursdag, mens på rush (det året vi hadde der) var alle sammen som en gruppe fordi det var stort der og mange andre ukjente....

Her var det mye fremheving av seg selv fra enkelte. Som vanlig. Som om penger er alt som telles.. Blir kvalm av slikt.

Vi har hatt bursdager som har kostet litt, og hatt billige bursdager. Har lært, og feilet.
Eneste jeg er sikker på er at det ser ut som barna koser seg mer når de er på bursdag hjemme hos hverandre, isteden for å bli trykket inn i ett A4 opplegg på ett hersens lekeland, badeland, en svett gammel gymsal eller noe annet ræl, bare fordi foreldre skal "slippe å få popcorn i hele huset".

Her var det mye fremheving av seg selv fra enkelte. Som vanlig. Som om penger er alt som telles.. Blir kvalm av slikt.

Vi har hatt bursdager som har kostet litt, og hatt billige bursdager. Har lært, og feilet.
Eneste jeg er sikker på er at det ser ut som barna koser seg mer når de er på bursdag hjemme hos hverandre, isteden for å bli trykket inn i ett A4 opplegg på ett hersens lekeland, badeland, en svett gammel gymsal eller noe annet ræl, bare fordi foreldre skal "slippe å få popcorn i hele huset".

Om du kun har a4-opplegg, svett gymsal eller hersens badeland å velge i så skjønner jeg du mener ungene koser seg mest hjemme[emoji6] heldigvis finnes det flotte badeland, gymsaler av nyere dato og mange flotte lekeland med opplegg utenfor a4-boksen. Vi har hatt knallbra bursdager på trampolinepark og i gymsal med godt organiserte leker og veldig fornøyde barn. Popcorn i stua hadde jeg brydd meg fint lite om, så er ikke det som stopper oss i og ha hjemmebursdag. jeg er såpass glad i å bruke penger at jeg har kjøpt meg robotstøvsuger[emoji6]

På hjemmebursdag har vi aldri brukt mer enn 1000,- inkludert all mat/drikke og utstyr.

Siste fellesbursdag er "utebursdag" og ungene har valgt bowling. 199,- pr person men vi har feiret med en annen i klassen. Betalte vel 1300 totalt i fjor.

Her er det 20 viltre gutter, det er faktisk slik at noen har fått hjemmet sitt ødelagt av å ha bursdag. Vi har hatt ute bursdag. Servert da pølser, lomper, kake, gele i appelsin båter og popcorn. Har da fått beskjed av ungene at man serverer ikke popcorn i bursdag, det må være noe mer godt og ungene har vært overalt, ikke fulgt regler og vi har kun vært 2 på tyve barn da alle foreldrene drar. Så vi har de siste årene slått oss sammen med 4 andre barn, upersonlig, men da får de en feiring :) Og for oss har det kostet 400-1000 for bowling, lekeland osv. Nå er vårt barn så stor, så neste år gidder jeg ikke å be så mange, det blir bare den lille gjengen :)

Ja ungene er som regne fornøyd allikevel!
Altså hvem har sagt at typ lekeland og sånn er best? Her handler det om holdninger og at vi voksne viser at hjemmebursdag eller utebursdag er like gjevt. Framsnakk og gjøre barna positive til forskjeller. Og IKKE ha fokus på pris. At. Det er ikke det som nødvendigvis er styrende for hva man velger.

Og for det andre: hvorfor skal man ikke kunne si nei til å bruke penger på bursdag på lekeland ol? Hver familie bestemmer det selv, uten at det handler om å ha råd eller ikke. Noen ønsker heller å bruke penger på andre ting selv om de har råd. Og ungene trenger ikke få vilja si hele tida

En bowling bursdag hadde kostet oss rundt 3000 + kake og annet snacks, siden de er såpass mange gutter i klassen.
Så utebursdag utgår pga pris.
Men orker ikke ha så mange hjemme heller, og skolen får vi ikke låne....
I fjor leide vi lokale (500kr, hadde familiebesøk der etterpå). Koster ikke så mye for kake/muffins/frukt/pølser og litt pynt..

Glad det er noen år til minste skal ha bursdager. Håper de blir færre på bhg avdelingen da enn det storebroren var, for det er kaotisk med 15ish unger...

Jøsses, er jeg riking og nå...

Syns du det er sårt at andre ønsker å bruke penger de har jobbet for? Ser ikke helt logikken jeg, hvorfor legge så mye i det? Om jeg betaler for en bursdag på lekeland er da virkelig ikke det en fasit eller bedre enn en hjemmebursdag til 5-600kr

Nå har ikke jeg sagt at jeg personlig synes det er sårt. Men det er sårt og se de som aldri får ha selskap . Det har blitt et press for mange. For å passe inn.

Når barn som blir bedt i store bursdager, så ønsker de det samme selv , men så igjen sitter det kanskje foreldre som også ønsker det , men ikke ha mulighet. Og føler det blir stusselig med langpanne kake hjemme.

Jeg vil bare at man skal tenke litt rundt dette :)

På de beste mnd våre har vi hatt utbetalt 70 000 , vi har ikke en gang da hatt bursdag vekke. Men nå vil ungene her ha hjemme bursdag , med buss hjem fra skolen og selskap ute :)

Mange har ikke råd til gaver en gang
Og jeg har hørt flere skoler gjøre smarte triks der. Nettopp for at ikke noen skal føle mer på det. Synes det er en hyggelig tanke jeg da . Unger i dag er så bortskjemte så :p det er ikke bra det heller ,de setter ikke pris på ting har jeg erfart :o (les...ikke alle)

Back
Topp