Hvor strenge er dere?

Hva har det med dere å gjøre?
Svarer på hva vi gjør og hva vi tenker.
Ikke kommer mine barn noen gang til å gå på lagidrett så ser ikke problemet med at jeg som mor betaler 5000 i halvåret men ikke møter opp hver gang i en individuellidrett. Er vi selv som taper på det.
Trening er trening og skal være lystbetont hos oss, orker de ikke så er det ikke mye lystbetont, og for meg selv så er jobb viktigere så noen ganger må jeg fordele energien min dit og ikke til trening.
Hva andre gjør eller ønsker med sine barn får da vært helt opp til de, toppidrett eller ikke.
Ser ikke noe galt om man ønsker at barna sine skal bli toppidrettsutøvere heller jeg da, det er bare ikke noe for mine barn.

Jeg reagerer på utsagnet ditt om at mine barn skal ikke bli toppidrettsutøvere, så derfor trenger de ikke på trening om de ikke orker. Det er et utsagn som blir brukt i sosiale medier og er en tankegang om foreldre som stiller krav at barna skal på trening.

Trening er lystbetont hos oss også, selv om vi stiller krav til at de stiller på trening. Ofte sprudler de når de kommer på trening, selv om de sier de er slitne før. Jeg har heller ikke planer om å trene de til å bli toppidrettsutøvere. Jeg har også en jobb som er viktig for meg. Jeg er også sliten og ofte jeg ikke vil, men allikevel skal de stille opp.
 
Jeg reagerer på utsagnet ditt om at mine barn skal ikke bli toppidrettsutøvere, så derfor trenger de ikke på trening om de ikke orker. Det er et utsagn som blir brukt i sosiale medier og er en tankegang om foreldre som stiller krav at barna skal på trening.

Trening er lystbetont hos oss også, selv om vi stiller krav til at de stiller på trening. Ofte sprudler de når de kommer på trening, selv om de sier de er slitne før. Jeg har heller ikke planer om å trene de til å bli toppidrettsutøvere. Jeg har også en jobb som er viktig for meg. Jeg er også sliten og ofte jeg ikke vil, men allikevel skal de stille opp.


Hva andre skriver på sosialemedier har da ikke noe med meg? hun spør hvor strenge vi er og jeg svarer hva vi tenker og mener om det. Hvordan vi ser på trening, mine barn synes ikke det er lystbetont når de ikke er i form.
Hva andre foreldre gjør eller ønsker for sine barn må være opp til de.
Og det er deres valg og hva man prioritere i livet. Vi lever veldig forskjellige liv alle sammen, med forskjellige forutsetninger, så får man gjøre det man mener er best.
Om man så trener barna til å bli som brødrene Ingebrigtsen eller kun på gøy, så har jeg ingen mening om det, de fleste gjør det barna ønsker uansett. For noen er sport viktig, jeg kunne brydd meg midt bak om sport ;)
 
Er man med på lagidrett så møter man på trening eller slutter. Og i min verden er man så klart med ut sesongen med mindre det ikke er noe problem at man slutter midt i n sesong. Da jeg spilte håndball hadde vi med oss ekstra matpakke to ganger i uka, dro rett fra skolen til hallen og trente 1,5t. Null stress. Man møter, også for å respektere andre. Individuelle idretter kan man ho styre helt selv :)
 
Jeg er sjeleglad for at vi ikke har noe trening klokka fire haha...folk kommer hjem fra jobb med bhg barn og skolebarn. Trøtte og sliten barn, dør av sult selv, lekser skal gjøres, klesvask, bikkja maser haha....hadde ikke orka jeg....

Nå har ikke bilder sånn hele tiden, men satt litt på spissen :) Hadde garantert skulka masse jeg...
 
Er man med på lagidrett så møter man på trening eller slutter. Og i min verden er man så klart med ut sesongen med mindre det
ikke er noe problem at man slutter midt i n sesong. Da jeg spilte håndball hadde vi med oss ekstra matpakke to ganger i uka, dro rett fra skolen til hallen og trente 1,5t. Null stress. Man møter, også for å respektere andre. Individuelle idretter kan man ho styre helt selv :)

I utg pkt krever vi at de stiller på trening, og legger til rette for det. Men av og til får barn en "down periode" når det gjelder idretten eller aktiviteten de holder på med. Å slutte er ikke aktuelt da han liker idretten og gjør det bra. Han vil heller ikke slutte, men trenger en liten time out.
Akkurat i dag følte jeg på dårlig samvittighet for laget og trenerene fordi jeg ikke presset og maste om trening da jeg kom hjem..
det ble bare : Ok, da kan du bare hoppe over treningen i dag, og var en smule lettet fordi jeg har hatt en lang dag på jobb, var sulten og leksene ventet..
 
Jeg tenker at er man først med på en aktivitet er man med ut sesongen. Dette både av respekt for de andre og treneren + at barna trenger å lære at selv om man er sliten å lei kan man ikke gi opp forpliktelser. Når det gjelder mat så går det med forberedelse. Brødskiver er også mat. Sykdom er selvsagt noe annet.
 
Det er egentlig ikke en problemstilling. Jeg trur at hvis ungene er helt ferdig lenge før leggetid så får de for lite søvn eller for dårlig mat.

Fritidsaktiviteter nært leggetid er uaktuelt.
 
Innimellom får hun droppe det, men vet av erfaring at «trettheten» går over når hun kommer seg ut.
Sender aldri ungene sultne noen steder.
 
I utg pkt krever vi at de stiller på trening, og legger til rette for det. Men av og til får barn en "down periode" når det gjelder idretten eller aktiviteten de holder på med. Å slutte er ikke aktuelt da han liker idretten og gjør det bra. Han vil heller ikke slutte, men trenger en liten time out.
Akkurat i dag følte jeg på dårlig samvittighet for laget og trenerene fordi jeg ikke presset og maste om trening da jeg kom hjem..
det ble bare : Ok, da kan du bare hoppe over treningen i dag, og var en smule lettet fordi jeg har hatt en lang dag på jobb, var sulten og leksene ventet..

Det hadde vært stusselig hvis et halvt lag skulle tenke slik. Jeg mener det er respektløst ovenfor de andre.
 
Last edited:
Det hadde vært stusselig hvis et halt lag skulle tenke slik. Jeg mener det er respektløst ovenfor de andre.

Enig. Spesielt når det er snakk om kamp og ikke bare trening. Da blir de for få til å kunne spille
 
Ganske streng. Det er heldigvis trenerene også.

Går ikke mine barn på trening får dem ikke spille kamp heller. Har ingenting på kamper å gjøre om du ikke har trent i uka som gikk. Uansett.
 
Ganske streng. Det er heldigvis trenerene også.

Går ikke mine barn på trening får dem ikke spille kamp heller. Har ingenting på kamper å gjøre om du ikke har trent i uka som gikk. Uansett.
Åh det kunne jeg ønske det var hos oss også
Vi har noen som aldri er på trening men får spille alle kamper
 
Ganske streng. Det er heldigvis trenerene også.

Går ikke mine barn på trening får dem ikke spille kamp heller. Har ingenting på kamper å gjøre om du ikke har trent i uka som gikk. Uansett.
Flott regel! Dette ble innført på håndballaget vårt når jeg spilte og da ble oppmøte på treningene så mye bedre og vi fikk gjort så mye mer, som også resulterte i bedre resultater.
 
Ingen skulking. Det betaler jeg for det første for mye til, og dårlig oppmøte = lite spilletid.
 
Åh det kunne jeg ønske det var hos oss også
Vi har noen som aldri er på trening men får spille alle kamper
Det er ikke trenerene som har satt de reglene da, men jeg har den reglen for mine.

F.eks i går.. guttungen var sliten etter en lang uke og ville ikke på trening. Jeg var dritsliten jeg også, men for å motivere han så tok jeg også på meg treningstøyet og sammen syklet vi ned på stadion. Han trente og jeg jogget tur. Syklet hjem igjen og flatet ut på sofaen.. han var glad han gikk etterpå.
Litt dumt med trening en fredags kveld. Alltid stort frafall
 
Det er ikke trenerene som har satt de reglene da, men jeg har den reglen for mine.

F.eks i går.. guttungen var sliten etter en lang uke og ville ikke på trening. Jeg var dritsliten jeg også, men for å motivere han så tok jeg også på meg treningstøyet og sammen syklet vi ned på stadion. Han trente og jeg jogget tur. Syklet hjem igjen og flatet ut på sofaen.. han var glad han gikk etterpå.
Litt dumt med trening en fredags kveld. Alltid stort frafall
Det er mange lag som hat de reglene også
 
Personlig syntes jeg det er bra. Men tror ikke det er lov før en viss alder. Med mindre det er flertall i foreldregruppen. Vet vi har snakket om det på foreldremøte her..
Jeg synes også det er bra , kjipt for de som alltid er på trening at andre som aldri , får spille like mye
 
Jeg synes også det er bra , kjipt for de som alltid er på trening at andre som aldri , får spille like mye

De beste får mye spilletid uansett om de er på trening eller ei..
Mitt eldste barn sitt lag har hatt flere fedre på laget som er trenere. De barna har fått maks spilletid og fått vært på "første laget" hele veien.. nå i fjor fikk de en helt ny trener som er helt utenforstående. Og de "trenerbarna" røyk rett ned på andrelaget. Taper mye kamper og det er mye sutring og klaging og misfornøyde foreldre ( konene til gamletrenerne )
Jeg for min del fryder meg en smule.. nå får de endelig kjenne på hvordan jeg har hatt det da min sønn gikk på fotball og ble sittende på benken..

Så glad han sluttet på fotballen.. nå blomster andre hobbyer for fullt
 
De beste får mye spilletid uansett om de er på trening eller ei..
Mitt eldste barn sitt lag har hatt flere fedre på laget som er trenere. De barna har fått maks spilletid og fått vært på "første laget" hele veien.. nå i fjor fikk de en helt ny trener som er helt utenforstående. Og de "trenerbarna" røyk rett ned på andrelaget. Taper mye kamper og det er mye sutring og klaging og misfornøyde foreldre ( konene til gamletrenerne )
Jeg for min del fryder meg en smule.. nå får de endelig kjenne på hvordan jeg har hatt det da min sønn gikk på fotball og ble sittende på benken..

Så glad han sluttet på fotballen.. nå blomster andre hobbyer for fullt


Dessverre så er det slik i barneidretten selv om det ikke er lov, de dårlige blir satt på benken mens de beste får spille, og favorisering av enkelte barn skjer. Egentlig skal man jo ikke se på prestasjoner så tidlig, alle skal med og alle skal ha glede av sporten. Virkeligheten er fjern fra dette. Vi merket dette den lille korte stunden vi har vært med på lagidrett. Så mine barn får ikke gå på dette før de selv forstår hva dette innebærer :)
 
Back
Topp