Melkeallergi

Lillerose

Forumet er livet
Februarlykke 2016
❤ Juliskattene 2018 ❤
Ved mistanke om melkeproteinallergi hos baby, kan det hjelpe å kutte de mest åpenbare melkekildene som ren melk, ost, joghurt og matvarer med som tydelig inneholder melk? Vil man kunne se en bedring selv om jeg får i meg mindre mengder/spor av melk fra andre kilder? Dette for å "diagnostisere" om det faktisk er melk hun reagere på.

Jeg har en baby på 5 uker med mye magevondt som har eskalert den siste uka, hun har vært forstoppet, men når proppen løsnet hjalp det ikke på smertene. Hun går dårlig opp i vekt på tross av at hun nå får mme som tillegg til amming. Hvis det virkelig er melkeproteinallergi kommer jeg til å kutte ammingen, da vi alt har jobbet og slitt ekstremt mye med dette uten å få det helt til. Og jeg har ikke kapasitet til å fjerne det minste spor av melk fra kosten min da jeg har en 2-åring i tillegg som krever mye. Men jeg vil ikke kutte ammingen hvis jeg ikke er temmelig sikker på at det faktisk er melkeproteinallergi. Derfor spør jeg om dette.

Jeg antar at også babyer kan ha ulik grad av allergi. Jeg skjønner at de med veldig sterke symptomer (som blod i avføring, utslett etc) bør kutte absolutt alt. Men siden vi "bare" har magevondt og dårlig vektoppgang tenker jeg dette kan skyldes mange ting og evt kanskje kan være en mildere form for allergi. Derfor at det kanskje vil hjelpe noe hvis jeg kutter de åpenbare melkekildene. Og hvis vi ser bedring da, så går jeg over til kun melkefri mme. Noen som vet eller har tanker?
 
Dattera til min venninne har melkeproteinallergi og der måtte mor kutte ut absolutt alt som inneholdt melk. Det minste spor av melk i kostholdet hennes utløste magevondt hos lille. Var jeg deg ville jeg dratt til legen og fått det sjekket ut.
 
Må nok kutte ut alt [emoji4]
Men snakk med helsesøster/legen på helsestasjonen om dette [emoji4] Vi har testet melkefri mme i 2 uker nå og legen på helsestasjon sender oss nå videre til spesialist for å se om vi får et vedtak på melka..

Symptomene her er/var;
- utslett (nesten helt borte)
- mengder gulping (flere skift daglig) (Har blitt betraktelig redusert, men forekommer fortsatt)
- avføring annenhver dag med mye strev (nå 2-4 ganger daglig)
- mye uro på kvelden med intens gråt i timer og tydelig ubehag hvor hun spente hele kroppen (hatt mange gode kvelder nå hvor hun er blid og spreller med armer og bein, våken og smiler, men litt uro av og til, men ikke i nærheten av hvordan det var)..
 
Tror en må kutte alt for å kunne utelukke allergi og hvis hun får mme i tillegg vil det jo være melkeproteiner der også.. Ville snakket med helsesøster/lege om hva en kan gjøre for å finne ut hva det er..
 
  • Liker
Reactions: AM
Dattera til min venninne har melkeproteinallergi og der måtte mor kutte ut absolutt alt som inneholdt melk. Det minste spor av melk i kostholdet hennes utløste magevondt hos lille. Var jeg deg ville jeg dratt til legen og fått det sjekket ut.
Må nok kutte ut alt [emoji4]
Men snakk med helsesøster/legen på helsestasjonen om dette [emoji4] Vi har testet melkefri mme i 2 uker nå og legen på helsestasjon sender oss nå videre til spesialist for å se om vi får et vedtak på melka..

Symptomene her er/var;
- utslett (nesten helt borte)
- mengder gulping (flere skift daglig) (Har blitt betraktelig redusert, men forekommer fortsatt)
- avføring annenhver dag med mye strev (nå 2-4 ganger daglig)
- mye uro på kvelden med intens gråt i timer og tydelig ubehag hvor hun spente hele kroppen (hatt mange gode kvelder nå hvor hun er blid og spreller med armer og bein, våken og smiler, men litt uro av og til, men ikke i nærheten av hvordan det var)..
Tror en må kutte alt for å kunne utelukke allergi og hvis hun får mme i tillegg vil det jo være melkeproteiner der også.. Ville snakket med helsesøster/lege om hva en kan gjøre for å finne ut hva det er..
Det var helsesøster som anbefalte meg å kutte alt for å teste om det kunne være melkeallergi. Jeg syns det er var et drastisk tiltak etter kun 3-4 dager med kolikkgråt. Og jeg kjenner jeg ikke kommer til å klare å kutte alt, så hvis jeg skal "teste" dette så må jeg kutte amming helt og da bør det liksom være verdt det, ikke bare et "eksperiment" hvis dere skjønner.

Før i tiden så kuttet jo folk ut melk (kun melk) og mange merket bedring. Tenkte kanskje konsentrasjonen av melkeprotein i melka mi ville ha noe å si, altså at man kan se bedring (men ikke helt fravær av) kolikk ved mindre mengder melkeprotein hos meg. Det er jo sånn ved mange typer intoleranse, at jo mer man får i seg jo verre blir det liksom.
 
Må nok kutte ut alt [emoji4]
Men snakk med helsesøster/legen på helsestasjonen om dette [emoji4] Vi har testet melkefri mme i 2 uker nå og legen på helsestasjon sender oss nå videre til spesialist for å se om vi får et vedtak på melka..

Symptomene her er/var;
- utslett (nesten helt borte)
- mengder gulping (flere skift daglig) (Har blitt betraktelig redusert, men forekommer fortsatt)
- avføring annenhver dag med mye strev (nå 2-4 ganger daglig)
- mye uro på kvelden med intens gråt i timer og tydelig ubehag hvor hun spente hele kroppen (hatt mange gode kvelder nå hvor hun er blid og spreller med armer og bein, våken og smiler, men litt uro av og til, men ikke i nærheten av hvordan det var)..
Hvor fort merket dere bedring? Et alternativ er å gi kun melkefri mme et par dager og så pumpe og fryse melka mi. Det sitter så langt inne å kutte amming helt hvis det ikke helt sikkert vil funke . Har jobbet så hardt for å få til den amminga/produksjonen jeg har nå.
 
Hvor fort merket dere bedring? Et alternativ er å gi kun melkefri mme et par dager og så pumpe og fryse melka mi. Det sitter så langt inne å kutte amming helt hvis det ikke helt sikkert vil funke . Har jobbet så hardt for å få til den amminga/produksjonen jeg har nå.
2-3 dager så var mye annerledes[emoji4] men gulpingen og utslettene ble raskt bedre, omtrent samme dag eller dagen etter så kunne vi se at utslettene ikke var like hissige.. noe av gulpingen kom tilbake etter en ukes tid, men ikke like mye som tidligere.. og nå er det litt ulikt hvor mye/lite hun gulper (1 dag kan vi bytte antrekk 6 ganger fordi det er gjennomvått av gulp, mens dagen etter kan samme body sitte på hele dagen). [emoji4]
Skjønner veldig godt at du ikke evner å kutte ut alt som inneholder melkeprotein[emoji4]
Om du har tid og ork til å pumpe masse og evt. fryse ned (holder seg jo også i kjøleskap 3-5 dager) så er jo det gull [emoji4][emoji106]
Det tar jo litt tid å pumpe mange ganger i døgnet samtidig som du evt. skal gi flaske med mme, men får du det til så er det tommel opp til deg [emoji6][emoji106] Se litt hva som virker best for deg [emoji6]
 
Vet ikke om det vil hjelpe, men Mini har mest trolig melkeproteinallergi og vi har kuttet alt foruten det det står «kan inneholde spor av». Dette har hjulpet mye. Men skal lite til for at han reagerer igjen.

Husk når du slutter så kan det ta tid før du ser bedring. Hos noen går det fort, hos andre tar det noen uker.

Vi så bedring etter 3 dager og så har det bare fortsatt å bli bedre.
 
Her hjalp det veldig med nan ha. Den er ikke kumelkfri. Men melkeproteiner er nedspaltet, så magen slipper å gjør jobben. Om barnet har umodne tarmer, kan de reagere på de store melkeproteiner i vanlig mme. Siden hun har respondert så godt på ha, ville legen vi skulle utredes. ( skjønner ikke helt hvorfor, siden vi ikke har hatt skrik etter vi startet)
Men virkelig verdt å prøve for dere som gir erstatning og sliter med magevondt!
Bare ikke vær redd når de får algegrønn bæsj. Det er vanlig bivirkning
 
Her hjalp det veldig med nan ha. Den er ikke kumelkfri. Men melkeproteiner er nedspaltet, så magen slipper å gjør jobben. Om barnet har umodne tarmer, kan de reagere på de store melkeproteiner i vanlig mme. Siden hun har respondert så godt på ha, ville legen vi skulle utredes. ( skjønner ikke helt hvorfor, siden vi ikke har hatt skrik etter vi startet)
Men virkelig verdt å prøve for dere som gir erstatning og sliter med magevondt!
Bare ikke vær redd når de får algegrønn bæsj. Det er vanlig bivirkning
Tusen takk for tips! :) Skal sjekke ut!
 
Sniker.
Som de over sier, kutt ut absolutt alt som inneholder melk.
Har baby melkeproteinallergi kan de ha vondt i 14 dager etter siste inntak av melk. Det tar 6-8 uker før all melk er ut av kroppen.

Håper dere finner ut av det og at det ikke er allergi.
 
Sniker.
Som de over sier, kutt ut absolutt alt som inneholder melk.
Har baby melkeproteinallergi kan de ha vondt i 14 dager etter siste inntak av melk. Det tar 6-8 uker før all melk er ut av kroppen.

Håper dere finner ut av det og at det ikke er allergi.
Takk for svar. :)
 
Nå har vi og fått diagnosen. Hun hadde noen fine dager på nan ha, men så blusset det opp med slim, blod og eksem. Du må nok kutte alt og når du ammer kan det opp til 6 uker for resultat. Vi bruker melk som er hydrolisert og da sier de 2-3 uker før melkeprotein er ute. Synst ikke det høres ut som dere har en allergi da. Typiske er eksem, slim gjerne med blod og refluks.
 
Nå har vi og fått diagnosen. Hun hadde noen fine dager på nan ha, men så blusset det opp med slim, blod og eksem. Du må nok kutte alt og når du ammer kan det opp til 6 uker for resultat. Vi bruker melk som er hydrolisert og da sier de 2-3 uker før melkeprotein er ute. Synst ikke det høres ut som dere har en allergi da. Typiske er eksem, slim gjerne med blod og refluks.

Det er 2 typer melkeallergi, den ene gir IgE-mediert respons i immunforsvaret og fører til umiddelbar respons med bl.a. eksem, blod i avføring og det du beskriver. Den andre går direkte på tarmtottene og gir magevondt og diare/forstoppelse. Den siste typen er vanskeligere å diagnostisere, men er fortsatt melkeproteinallergi.

Her måtte vi kutte amming da vekten har helt stoppet opp og vi trengte å vite hvor mye hun spiser hver dag. Hun nektet også å amme på slutten, var bare hyl og skrik hver gang jeg skulle legge henne til, og hun brukte opp all sin lille energi på det. Så da ble det kun melkefri erstating. Hun har nå gått på det 1 uke og magen er mye bedre, ikke noe særlig hyl og skrik lengre! :) Skal til legen på tirsdag, så får høre om veien videre da.
 
Det er 2 typer melkeallergi, den ene gir IgE-mediert respons i immunforsvaret og fører til umiddelbar respons med bl.a. eksem, blod i avføring og det du beskriver. Den andre går direkte på tarmtottene og gir magevondt og diare/forstoppelse. Den siste typen er vanskeligere å diagnostisere, men er fortsatt melkeproteinallergi.

Her måtte vi kutte amming da vekten har helt stoppet opp og vi trengte å vite hvor mye hun spiser hver dag. Hun nektet også å amme på slutten, var bare hyl og skrik hver gang jeg skulle legge henne til, og hun brukte opp all sin lille energi på det. Så da ble det kun melkefri erstating. Hun har nå gått på det 1 uke og magen er mye bedre, ikke noe særlig hyl og skrik lengre! :) Skal til legen på tirsdag, så får høre om veien videre da.
Så bra at hun har blitt bedre :) håper vekten snart følger etter.

Vår gutt har også mest trolig den type du nevner. Han får slimete, ekstremt grønn avføring og diaré. I tillegg lukter det surt. Pluss mye slimete gulp.

Hos oss stresser de ikke med å sette diagnose pga at jeg ammer. Ble enig om at legen skal kontaktes igjen når vi begynner med fast føde.
Jeg synes det er viktig at legen sendes blandes inn da, for dette er en allergi man som regel vokser av seg. Så hadde vært greit med avtale med når og hvordan man forsøker å reintrodusere melk.
 
Det er 2 typer melkeallergi, den ene gir IgE-mediert respons i immunforsvaret og fører til umiddelbar respons med bl.a. eksem, blod i avføring og det du beskriver. Den andre går direkte på tarmtottene og gir magevondt og diare/forstoppelse. Den siste typen er vanskeligere å diagnostisere, men er fortsatt melkeproteinallergi.

Her måtte vi kutte amming da vekten har helt stoppet opp og vi trengte å vite hvor mye hun spiser hver dag. Hun nektet også å amme på slutten, var bare hyl og skrik hver gang jeg skulle legge henne til, og hun brukte opp all sin lille energi på det. Så da ble det kun melkefri erstating. Hun har nå gått på det 1 uke og magen er mye bedre, ikke noe særlig hyl og skrik lengre! :) Skal til legen på tirsdag, så får høre om veien videre da.

Nei, jeg blander ikke. Blod i avføring er i den gruppen som ikke slår ut på prikk test. Sammens med slim, og blod og hyppig avføring. Men vår var faktisk forstoppet en periode og når du sier det. Men eksem hører ikke inn der, det er helt riktig. Men ofte har kan man se en blanding fra de to forskjellige gruppene. Her har vi både tarm problematikk og eksem.
Men så godt dere har virkning! Virker som det går veien her å! Men fortsatt litt bluss av eksem etter nutrimagen. Men magen er bedre.

Håper du slipper å provakere med melk. I og med dere har lite synlig symptom, så vil jo eneste synlige symptomet vær gråt? Vi begynte med melkefritt dagen før. Slo ikke ut på prikk, men som du skriver, så er det jo sjelden de gjør det. Bare ga sykdombeskrivelse og viste bilder av bleier og utslett.
Skjønner godt du sluttet å amme da og spesielt med den spesialkosten man må på. [emoji24] hvor mye gråt hadde dere PR dag? Og om kvelden ?
 
Vi hadde forresten ikke dårlig vektoppgang når hun var forstoppet, men når hun hadde så mange hyppige bleier.
 
Back
Topp