Tette barn, erfaringer?

Linkii

Forelsket i forumet
Jeg har en gutt på 3 1/2 og en på 2 mnd. Vi hadde egentlig tenkt to barn, men vurderer Nr 3. Jeg vurderer å kjøre på og da 1 år mellom Nr 2 og 3? Noen som har erfaring med dette? Er jeg GAL?

Planen med Nr 2 var å gå hjemme i 2 år. 1 år ulønnet.. vet ikke om jeg klarer en 1 åring og en baby? Redd jeg isåfall tar meg vann over hodet;)

Har så lyst på tette barn som får glede av hverandre. Jeg ser at han på 3 1/2 burde hatt noen han kunne ha lekt med på sin alder.

Kom med postitivt og negative erfaringer :)

Jeg har en gutt på 3 1/2 og en på 2 mnd. Vi hadde egentlig tenkt to barn, men vurderer Nr 3. Jeg vurderer å kjøre på og da 1 år mellom Nr 2 og 3? Noen som har erfaring med dette? Er jeg GAL?

Planen med Nr 2 var å gå hjemme i 2 år. 1 år ulønnet.. vet ikke om jeg klarer en 1 åring og en baby? Redd jeg isåfall tar meg vann over hodet;)

Har så lyst på tette barn som får glede av hverandre. Jeg ser at han på 3 1/2 burde hatt noen han kunne ha lekt med på sin alder.

Kom med postitivt og negative erfaringer :)
Send meg en PM :) 11 mnd mellom mine :)

11,5 mnd i mellom mine to barn. Det var travelt da eldste ikke begynte i bhg før babyen var 4 mnd. Den eneste gangen jeg satt på rompa var når en av dem skulle ha mat. Leggingen på eldste var litt utfordrende også. Samtidig hadde yngste kolikk(heldigvis kun fra kl 19 og fram til midnatt), men i starten var hun klistremerkebaby også. Hun hadde/har stramt tungebånd, så det var en del utfordringer med mat(amming og flaske). Hvert måltid ble en kamp til slutt. Men! Jeg kunne jo ha gjort det igjen... jeg sa det ikke der og da(jeg gråt faktisk en del) da jeg var i situasjonen, men nå i ettertid. Men skulle jeg ha gjort det igjen ville jeg ha gjort det sånn at storebror/storesøster hadde begynt i bhg før babyen kom Hverdagen ble såå mye lettere med bare babyen hjemme.

18 mnd mellom mine. Gleden av hverandre?
Jeg angrer...mine ble ekstremt allergiske mot hverandre ved sånn 6 års aldern.

Finnes ikke kur, og det er så ille at et blikk kan få den ene til å grine eller skrike av smerte. Så selv ville jeg anbefalt 15 år mellom hvert barn :)

Hadde verdens snilleste babyer og småbarnstid, kunne hatt 3 av dem hver. Helvette kommer noen år senere..... Så ordet glede av hverandre ? Haha .....

Det er 10 mnd mellom min bror og meg ....mamma sa vi kranglet også sånn...

Hadde nok dødd om det var kolikk , ADHD eller noe ekstra på toppen.

Mest slitsomme med baby var at mi begynte å tisse på do når hun var 13 mnd. Så det var standar når jeg hadde kobla babyen på puppen, så måtte hun akutt på do. Så jeg løp på do med baby til puppen og unge under armen haha..ellers var det veldig fint og de lekte sammen godt etterhvert....helt til de får denne søskenallergien .

To tette...glede.....trokke det ass....

Det går over, det vet jeg hehe....

Er 15 mnd mellom mine. Storebror hadde akkurat begynt i barnehagen da lillesøster kom til verden. Var veldig glad for det for de første 3 mnd var hektiske. Lillesøster er født prematur og trengte en del ekstra oppfølging i begynnelsen (ble bla 2 reinnleggelser på sykehuset). MEN når vi kom over den første fasen har vi vært veldig glad for at vi har valgt to tette barn. Lillesøster har akkurat blitt 1 år og storebror 2 år. Det første året har vært hektisk med kronisk søvnmangel, men helt klart verdt det når søster og bror i dag er like avhengige av hverandre som tvillinger :)

Jeg har to med 15 måneder i mellom, jente og gutt.

Glede av hverandre? Mjaaa, vi venter vel egentlig på at den der gleden skal dukke opp enda, og nå er de 12 og 13 år gamle. :knegg:

Når de var helt små gikk det for så vidt greit, mye bleieskift og nattevåk med to babyer på en gang - og de kunne liksom ikke samkjøres på samme måte som tvillinger, fordi de hadde ulike behov til ulike tider. Men, det gikk greit altså.

Nå krangler de bare. Veldig sjelden de befinner seg i samme rom uten å småkjekle, og irritere seg over hverandre. Det er særlig hun på 13 som ergrer seg over broren på 12. Hadde kanskje vært bedre om de var av samme kjønn? Ser i hvert fall at de to eldste (16 og 13 - begge jenter) har mye mer glede i hverandre enn de to tette, og det samme gjelder de to mellomste (12 og 9 - begge gutter).

Jeg ville ikke valgt å få så tette barn igjen i hvert fall, da hadde det måttet skje enda et arbeidsuhell.

Anbefaler tettere enn 2.5 år i alle fall, her har vi både tett og ca 3 år mellom, og der der var langt mellom ble det veldig kjedelig for eldste... De som er tettere leker mye sammen! Jeg tror de har mye glede av hverandre ja! Krangling blir det uansett, går også på kjemi, men tror det er flott når de er små og voksne i alle fall!

Jeg har 15 mnd mellom mine unger og ville valgt det igjen. Det var dager da de var små jeg skulle ønske ting var annerledes men de har veldig glede av hverandre.

Nå er de skolebarn og har dager der de hater hverandre og ikke kunne tenke seg å være i samme rom som den andre (en gutt og en jente om det betyr noe) men stort sett trives de sammen.

Eldste kunne ikke gå når yngste ble født (lærte når han var 19 mnd) og gikk ikke i barnehage før han var 2,5 år. Og da på 50% plass. Men likevel veldig glad vi gjorde det slik.

Hadde snakket sammen at vi ønsket to tette og at jeg skulle gå hjemme med dem i fler år etterpå. Så jeg sa opp jobben i permisjon med nummer 2. Den var ikke foreenlig med å gå hjemme med ungene.

19 mnd mellom 1 og 2 , som katt og mus til tider men ser hvor mye kjærlighet di også har til hverandre og det er så godt å se :) Nesten 3 år mellom 2 og 3, for jeg hadde ikke orket 3 tette :wacky: Go for it om det er det dere vil:smug:

Fordeler og ulemper med begge deler, tenker jeg :-) Har ikke barn, men som eldste av 3 søstre (vi er nå 27, 25 og 23 år) har jeg mye erfaring. Krangling blir det uansett, i alle aldre og kjønn (bare tull at jenter ikke krangler og sloss). Men vi hadde hverandre hver ferie og høytid, og hadde og har stor glede av hverandre da og nå :-) Jeg hadde nok aldri vært venninne med søstrene mine hvis dvi ikke var søsken, men vi har et spesielt bånd som holder oss sammen. Utrolig glad i dag for at de ikke var mye eldre eller yngre enn meg, da hadde vi nok ikke hatt den samme kontakten.

Her er det 9 år i mellom, så er i andre enden. Beundrer dere:woot:

Ikke så tette, men mine er 22 mnd mellom, nå er minste blitt 1 og mellomste 3, de to er veldig bestemte begge to, så allerede nå freser de til hverandre :p

Men de koser seg også sammen!

Var mye alene med ungene fra minste var født, gikk bedre enn forventet selvom hun hadde kolikk, endte opp med å amme begge de minste for husfredensskyld, angrer litt nå når jeg har en treåring som vil ha pupp HELE tiden :p

Var 6 år mellom meg og min storebror, vi kranglet og sloss, til tross for aldersforskjellene og kjønnsforskjellen :p

Min lillesøster som er 15 år yngre enn meg krangler jeg ikke med :p

Ville venta liiiitt kanskje? Selv om denne babyen kanskje er drømmebaby så kan kanskje neste få kolikk eller noe og da er det i hvertfall gull å kunne sende de andre barna i bhg...

Og tette, ikke tette. Tja. Kjenner tvillinger som elsker hverandre, kjenner noen som krangler villt og galt, kjenner tette (11 mnd) som aldri har kommet overens (16 og 17 år) og tette søsken som er bestevenner (30 og 29). Men er vel større sjans for et nært forhold i voksen alder dersom barna er noenlunde på samme sted i livet på samme tid.

Men er vel større sjans for et nært forhold i voksen alder dersom barna er noenlunde på samme sted i livet på samme tid.
Bare en liten kommentar til denne.. her har mannen to søsken som er 2 år yngre, og de har alltid vært tette, men når den ene har barn, vi prøver og den siste ikke ser for seg barn i livet sitt har jeg faktisk fått høre at det er vanskelig å vite hva de skal snakke om til tider :p så sånne ting forandrer seg jo hele tiden.

Bare en liten kommentar til denne.. her har mannen to søsken som er 2 år yngre, og de har alltid vært tette, men når den ene har barn, vi prøver og den siste ikke ser for seg barn i livet sitt har jeg faktisk fått høre at det er vanskelig å vite hva de skal snakke om til tider [emoji14] så sånne ting forandrer seg jo hele tiden.
Mens jeg har to brødre hvorav jeg er mye nærmere han som er fem år eldre og ikke har/aldri kommer til å få barn, enn han som er to år yngre med barn.

Har ikke barn enda selv men planlegger selv få tett. Når jeg ser på nevøene mine er det 2 år mellom og de koser seg sammen men krangler og. Ser på venner som har tette barn og de og storsett har det bra sammen, men ja krangling vil forekomme. Jeg er selv yngst av 3 barn på 4 år. Vi har god kontakt nå, vi kranglet som bare det når vi kom i typisk tenårene. Men vi hadde det også veldig kjekt sammen. Man vet aldri hvilke type personlighet barna har. Så det kan like godt gå bra som dårlig når de er tett eller har mye aldersforkjell. Finnes ingen fasit. Tror og her må foreldrene være godt inni bilde og rettlede ungene når de krangle og styrer på!!

Mens jeg har to brødre hvorav jeg er mye nærmere han som er fem år eldre og ikke har/aldri kommer til å få barn, enn han som er to år yngre med barn.
nettopp.. man kan aldri vite hvordan det kommer til å gå når man får tette barn eller barn med større aldersvariasjoner.

Jeg vil si du er gal! Hadde jeg aldri orka ass:p nei,fy søren.. oppskriften på mas, utbrenthet og krangler

Back
Topp