Permisjon

RemaFrue

Gift med forumet
Septemberhjertene 2018
Oktoberfruene 2018
Noen som vet hvordan det er med den nye permisjonsordningen med tanke på at mor overtar fars permisjon?
Vi har snakket litt om det her hjemme, det er ikke fordi far ikke vil ha permisjon, men han mener helt og holdent at han vil at barnet våres skal ammes lengst mulig, både dag og natt, i tillegg så er 15 uker nesten umulig for han å ta pga stillingen hans i jobb. Det går ikke an å bare hive inn en vikar der, det er en stilling som krever lang erfaring, og man må ha jobbet der en stund for å ha forståelse for hvordan ting er de forskjellige sesongene og høytidene. Jeg er ikke i mot tre delingen, men forstår også hva samboer mener og er enig med han på enkelte punkter. Han sier jo selv at han ønsker at jeg skal ha hans permisjon, men som jeg sa til han tror jeg nok dessverre det er døds vanskelig å få igjennom. Hva tenker dere? Han sier også at en evt gradert permisjon hvor vi tar noen dager hver vil være mer fysisk og psykisk slitsomt for både oss og småen. Firmaet som han jobber i er så avhengig av han og hans kunnskap at 15 uker blir utrolig vanskelig, 10 uker var vanskelig i utgangspunktet. Vi står alle med kniven på strupen om han må ta de og vist ikke så mister vi jo 15 dyrebare uker :-( er det noe som helst vi kan gjøre?

Tror dessverre at det er krav på at far ikke er i stand til å ta seg av barnet? :(
Tror dessverre de er ganske strenge...
Men håper du får respons fra noen som kanskje har bedre peiling enn meg på dette feltet!
For jeg er ikke 100% sikker

Med de grunnene du oppgir så tviler jrg på at du får overta den.
Vet det er vanskelig

Ja, er det jeg også tror. Han er jo fult i stand til å ta seg av ungen, er ikke det, men han ønsker ikke så lang permisjon og han ønsker at barnet skal ammes lengst mulig noe som blir vanskelig om jeg kommer tidlig i jobb igjen pga min jobb. Det er han selv som ønsker dette, veldig dumt om vi mister 15uker fordi nav skal være så forbanna streng og sta

Hva med gradert og at du pumper og bebisen får flaske med morsmelk de gangene han er hjemme?

Det er det som er idiotisk med tredelingen. Den er obligatorisk. Mer detaljstyring av foreldrene uten at de får noe mer. Man kan jo velge at far er hjemme 15 uker eller mer nå også, men nå er det valgfritt. Snart blir eet påtvunget.

Kryss fingrene for at jeg føder innen lørdag!!! ❤️

Hva med gradert og at du pumper og bebisen får flaske med morsmelk de gangene han er hjemme?

Som jeg skriver i innlegget vil gradert være en større belastning for oss både psykisk og fysisk. Pumping har også vært oppe til diskusjon, sambo er i utgangspunktet i mot det vist jeg kan amme, så vil han at det skal ammes. Ammefri er også vanskelig i min jobb, så det hjelper ikke hvor mye man har rett på det, jeg vil ikke få de vaktene jeg skal om jeg skal ha fri til å amme. Og sambo vil alikavell måtte være nødt å jobbe når han har permisjon vist det blir sånn, så då skal vi liksom jobbe hver vår del av døgnet og ikke se hverandre noe i 4 mnd for at det alltid skal være noen hjemme med baby..

Hvorfor vil gradert være belasting både fysisk og psykisk?
Nei, dette er nok for tynne grunner til at mor skal ta over permisjonen.
Og så får arbeidsgiver sette inn tiltak slik at far kan ta permisjon.
Hva skjer med bedriften om din mann blir alvorlig syk?

Vi fikk overført pga at samboer har ADHD, at han var selvstendig nærlingsdrivende var ikke god nok grunn. Det blir litt det samme som med mannen din sin jobb.
Gradert er vel det som er alternativet da, men det er heller ikke alltid like enkelt for alle i praksis

Hvis arbeidsplassen til mannen din er så avhengig av han at det blir vanskelig for han å ta permisjon, tror du at de kunne tilby han en bonus hvis han ikke benytter seg av den lovfestede retten til pappapermisjon?

Hvis en slik bonus dekker tapet du har ved å ta ulønnet permisjon i samme periode, så oppnår dere jo mye av det dere ønsker. Men det som er viktig å tenke på er at du i tillegg til lønn, også mister pensjon, feriepenger og trygderettigheter ved å ta så lang ulønnet permisjon.

Det kunne gjerne ha vært lettere å få godkjent overføring av permisjon mellom foreldrene når de nå gir familiene mindre frihet til å organisere seg i babyens første år.

Skal ganske mye til å få overført tror jeg. Samboer hadde ikke rett på permisjon (startet eget firma og hadde ikke jobbet lenge nok enda). Jeg fikk ikke hans permisjon til tross for at Han ikke kunne ta ut permisjon. Så vi mista hans uker helt. Pluss at vi mista en uke ekstra fordi jeg fødte før terminen.

Det der er nok for tynne grunner dessverre. Jeg fikk overført fedrekvoten da far ikke hadde jobbet nok til å få permisjon (student), en annen grunn er vel medisinske grunner, og samlivsbrudd da. Om jeg husker rett, forhåpentlig er det er det de samme grunnene som er godkjente nå da, dette gjaldt i 2017 (barn født mai 2016) :)

Hvorfor vil gradert være belasting både fysisk og psykisk?
Nei, dette er nok for tynne grunner til at mor skal ta over permisjonen.
Og så får arbeidsgiver sette inn tiltak slik at far kan ta permisjon.
Hva skjer med bedriften om din mann blir alvorlig syk?

Fordi han vil da alikavell måtte dra på jobb når jeg kommer hjem fra jobb, så da vil han ha noen dager der han jobber 7-15 og noen dager der han jobber 15-23, sier jo seg selv at å begynne på jobb kl 7 dager etter du slutter kl 23 er en ganske stor påkjenning over tid.

Om han blir alvorlig syk kan ikke sammenlignes, da har de ikke noe valg, det har dem jo nå, bare synd at regjeringen har gjort det slik at det går ut over barnet.

Vi fikk overført pga at samboer har ADHD, at han var selvstendig nærlingsdrivende var ikke god nok grunn. Det blir litt det samme som med mannen din sin jobb.
Gradert er vel det som er alternativet da, men det er heller ikke alltid like enkelt for alle i praksis

Det kommer ikke til å fungere det heller

Hvis arbeidsplassen til mannen din er så avhengig av han at det blir vanskelig for han å ta permisjon, tror du at de kunne tilby han en bonus hvis han ikke benytter seg av den lovfestede retten til pappapermisjon?

Hvis en slik bonus dekker tapet du har ved å ta ulønnet permisjon i samme periode, så oppnår dere jo mye av det dere ønsker. Men det som er viktig å tenke på er at du i tillegg til lønn, også mister pensjon, feriepenger og trygderettigheter ved å ta så lang ulønnet permisjon.

Det kunne gjerne ha vært lettere å få godkjent overføring av permisjon mellom foreldrene når de nå gir familiene mindre frihet til å organisere seg i babyens første år.

Absolutt mulig, men en slik bonus vil jo være dyrt for dem da jeg tjener ca 30.000 i mnd og vi har ikke altfor mye til overs hver mnd, de kan liksom ikke betale "lønn" for meg i nesten 4 mnd/15 uker heller om du skjønner?
Syns det burde være lettere ja, her så kan han til nøden ta ut 5uker maks, men da mister vi jo fortsatt 10 uker, siden det er så vanskelig å kunne overføre noe til meg [emoji17] er ett sant hel***** når ferie skal planlegges hvert år, han har kun 2 uker ferie hvert år pga stillingen gjør alt så vanskelig, vi har jo naturligvis godtatt at ting har blitt slik da sambo selv liker jobben sin sånn den er og av økonomiske grunner.

Skal ganske mye til å få overført tror jeg. Samboer hadde ikke rett på permisjon (startet eget firma og hadde ikke jobbet lenge nok enda). Jeg fikk ikke hans permisjon til tross for at Han ikke kunne ta ut permisjon. Så vi mista hans uker helt. Pluss at vi mista en uke ekstra fordi jeg fødte før terminen.

Fy faser så kjipt, vi har liksom ikke råd til at jeg skal ta ulønnet heller og hvor i alle dager skal vi gjøre av en baby på 7mnd når begge foreldrene må jobbe?

Det der er nok for tynne grunner dessverre. Jeg fikk overført fedrekvoten da far ikke hadde jobbet nok til å få permisjon (student), en annen grunn er vel medisinske grunner, og samlivsbrudd da. Om jeg husker rett, forhåpentlig er det er det de samme grunnene som er godkjente nå da, dette gjaldt i 2017 (barn født mai 2016) :)

Ja, regner egentlig med at det er sjanseløst, det har jeg og sagt til sambo, han prøver å finne de muligheter han kan, samt at vi har jo sett på de mulighetene vi kommer på.
Medisinske grunner finnes ikke annet enn at han ikke takler å være hjemme så mye, han får jo hetta av de to ukene med sommerferie. Samlivsbrudd er jo heller ikke akkurat et alternativ. Vi skal på møte med nav hvor hans arbeidsgiver også skal være med å høre hvilke muligheter vi har

Fordi han vil da alikavell måtte dra på jobb når jeg kommer hjem fra jobb, så da vil han ha noen dager der han jobber 7-15 og noen dager der han jobber 15-23, sier jo seg selv at å begynne på jobb kl 7 dager etter du slutter kl 23 er en ganske stor påkjenning over tid.

Om han blir alvorlig syk kan ikke sammenlignes, da har de ikke noe valg, det har dem jo nå, bare synd at regjeringen har gjort det slik at det går ut over barnet.

Synes ikke man har noen valg når man får barn heller jeg forstår du, derfor synes jeg det er vanskelig å ha forståelse for at en jobb er så viktig at man ofrer den tiden med barnet. En tid man aldri får tilbake. Er man syk så har man ikke valg, men det synes jeg ikke man skal ha når man får barn heller.
Mange mennesker som jobber slik som dette i Norge og for en liten periode tenker jeg det går fint. Jeg pendler, men har ofte få timer mellom vaktene mine, hatt det slik gjennom mange år.
Det er nettopp dette hele permisjonenordningen handler om, at far sin jobb er ikke mer viktig enn mor sin og jeg er veldig glad for at så enkelt er det ikke å få overført ukene til mor.
Håper dere finner en løsning, for permisjonen er rimelig fleksibel sånn egentlig :)

Fy faser så kjipt, vi har liksom ikke råd til at jeg skal ta ulønnet heller og hvor i alle dager skal vi gjøre av en baby på 7mnd når begge foreldrene må jobbe?
Vi måtte ta oss råd til det [emoji14] permisjonen min var over i mars, så vi har det traaaaangt med penger nå. Men vi flytter til Storbritannia beste fredag så jeg valgte å ikke gå tilbake på jobb etter permisjon

Du får nok neppe godkjent overføring av perm på slike vilkår - dersom du får det er det med på ånundergrave hele ordningen. Jeg synes det er flott at det er slik. Det er ikke til hinder for amming og skaper mer likeverd i arbeidslivet. Staten betaler, staten bestemmer - simple as that.

Back
Topp