Permisjon: 80% eller 100%?

Vi gjorde det første gangen :) da startet han permisjon og jeg hadde da ferien min sammen med han og så tok jeg ulønnet permisjon helt til hun begynte i barnehagen. Vi har lyst å reise litt sammen som familie, det er hovedgrunnen til at vi vil gjøre det samme denne gangen :)

Ja, da vet du jo at d går annt[emoji28] Bare jeg som surrer fælt med alle disse reglene som skal følges, blir jo svett av mindre[emoji85]

Er det ikke slik at mannens foreldrepenger beregnes ut fra mors inntekt?
Vi er i den situasjonen at jeg tjener mer enn mannen min, så vi lurer på å ta 80% og la mannen ta ut flere uker enn de 15 han må ha :p Jeg tenker å gå frem til skoleslutt med 80% lønn, så tar mannen permisjon og ferie frem til desember. Er en ok deal for oss at han får 80% av min inntekt samtidig som jeg går i full jobb.

Tenker mer at jeg vil være med barnet enn på penger, vi har råd til å "tape" de pengene. Tror jeg. Haha.
Nei, mannens foreldrepenger regnes ut ifra hans inntekt.

Er det ikke slik at mannens foreldrepenger beregnes ut fra mors inntekt?
Vi er i den situasjonen at jeg tjener mer enn mannen min, så vi lurer på å ta 80% og la mannen ta ut flere uker enn de 15 han må ha :p Jeg tenker å gå frem til skoleslutt med 80% lønn, så tar mannen permisjon og ferie frem til desember. Er en ok deal for oss at han får 80% av min inntekt samtidig som jeg går i full jobb.

Tenker mer at jeg vil være med barnet enn på penger, vi har råd til å "tape" de pengene. Tror jeg. Haha.

Nei, det regnes ut ifra hans inntekt. Så da vil han få 80% av sin lønn

Vi må faktisk ta 80% grunnet timing med hans jobb og permisjon. Dt blir egentlig helt supert, har alltid ønsket at poden skal være fylt 1 år før barnehagestart. Vi har råd og mulighet til det, så da passer det fint [emoji4]

Takk for råd om den kalkulatoren! [emoji2]

Når må man søke permisjon? [emoji23] Jeg var student med førstemann og søkte bare engangsstønad da, så denne prosessen er ny for meg [emoji4]
Jeg var inne å skulle søke i stad, men da fikk jeg beskjed om at jeg måtte vente til jeg var 26 uker på vei...

Her blir det 100% denne gangen. Har hatt 80% med de to andre.

Mente også det var i starten av juni, men så at noen hadde delt en sak på FB ang dette, og da sto det i saken at det var i neste uke. Leste ikke så nøye, så vet ikke kilde. Men mulig den/de/jeg har tatt feil eller leste feil. Men det er uansett ikke så lenge til 6. juni om det fortsatt er den datoen som gjelder.

Ja det er sant. Forhåpentligvis er det avklart før vi kan søke om foreldrepenger uansett [emoji4]

Jeg savnet veldig den oversikten nav hadde før til hvor mye foreldrepenger man kom til å få. Den har de helt fjernet virker det som, og alle andre jeg finner er jo heller ikke oppdatert mot de « nye» permisjonsreglene som sansynligvis kommer. Noen som har kommet over en slik kalkulator?

Noen som skal gå hjemme ulønnet samtidig som mannen? Eller velger dere et par måneder på jobb og så tilbake i ulønnet permisjon? Jeg jobber selv som pedagog i barnehage og får heldigvis inn minsten etter nytt barnehageår hvor hun kan begynne som 1 år i oktober med rolig tilvenning og jeg på jobb i november:hello2 så jeg ønsker då å gå hjemme fullt 1 år, da også samtidig med mannens permisjon.

Jeg kommer nok til å gå ulønnet når mannen har permisjon..
Han kommer til å ta 6 uker neste sommer, så da kan det være jeg tar noen ekstravakter (jobber som sykepleier).. Ellers prøver han å ta noen uker når barna har ferie, men er ikke lett for han å få tatt ordentlig permisjon..
Jobben betaler det av utbetaling som Nav ikke dekker pga at han alltid på være tilgjengelig på tlf og PC..

Ellers blir det 100% foreldrepenger vi går for. Blir svangerskapspenger på meg fra 1.juni, så da får jeg ferie tilgode som jeg bruker for å forlenge permisjonen.
Også går jeg ulønnet frem til januar 2020.. Jobber turnus 60% så kommer til å jobbe kvelder og helger frem til barnehagestart 2020.. Har gjort det sånn med 1,5 åringen nå, og det fungerer greit.. [emoji4]

Jeg savnet veldig den oversikten nav hadde før til hvor mye foreldrepenger man kom til å få. Den har de helt fjernet virker det som, og alle andre jeg finner er jo heller ikke oppdatert mot de « nye» permisjonsreglene som sansynligvis kommer. Noen som har kommet over en slik kalkulator?

Ja, jeg fant en på smarte penger (googlet meg frem til det). Det ser ut til å være den samme. Du kan endre ukene selv, så får du riktig i forhold til de nye reglene.

Vi kommer til å ta 100% pluss ulønnet. Jeg har bare 50% fast stilling og jobber som selvstendig resten. Så får bare permisjon fra den faste stillingen min. Må begynne ganske snart å jobbe igjen etter fødsel, ellers går det ikke rundt økonomisk. Da kommer jeg til å jobbe 3 timer annenhver ettermiddag.

Tar ut 100%.

Mannen jobber turnus og planen er at han tar permisjon på friperiodene sine, og da blir jeg hjemme samtidig, noe jeg tror blir godt for begge parter då vi venter tvillinger :)

Etter at permisjonen er ferdig, skal jeg ta ulønnet permisjon frem til august 2020.

Vi har tenkt å ta 100 %, og heller spare de pengene vi får «til overs» til å ta ut ulønnet. Vil helst at hen begynner i barnehagen etter jul. Så da tror jeg vi gjør det sånn. Man får vel mer i feriepenger neste år også, om man velger 100%..?

Får dere denne kalkulatoren til å stemme? Jeg får det iallfall ikke til å bli riktig at vi «kun» taper 16000 på å velge 80% fremfor 100% som den sier når den kommer opp med at jeg har 10.000 noe i uken og han 9.000. Det vil jo bli mye mer enn 16000 da når 80% tilsvarer jo 10 uker uten lønn totalt sett slik jeg har forstått det?
Jeg tror ikke den regner tapt arbeidsinntekt for de ti ukene, så det må vel legges på i tillegg?

Får dere denne kalkulatoren til å stemme? Jeg får det iallfall ikke til å bli riktig at vi «kun» taper 16000 på å velge 80% fremfor 100% som den sier når den kommer opp med at jeg har 10.000 noe i uken og han 9.000. Det vil jo bli mye mer enn 16000 da når 80% tilsvarer jo 10 uker uten lønn totalt sett slik jeg har forstått det?

Vis du tenker at du uansett skal ha 10 uker «ekstra» permisjon, så vil du tape 16000kr på å velge 80% vs 100%. Da du uansett vil ta 10 uker ulønnet ved 100% slik at permisjonen blir like lang. Altså, vis du ønsker 59 uker permisjon totalt, lønner det seg å spare penger igjennom permisjonstiden og ta 100% + 10 uker ulønnet permisjon

Vis du tenker at du uansett skal ha 10 uker «ekstra» permisjon, så vil du tape 16000kr på å velge 80% vs 100%. Da du uansett vil ta 10 uker ulønnet ved 100% slik at permisjonen blir like lang. Altså, vis du ønsker 59 uker permisjon totalt, lønner det seg å spare penger igjennom permisjonstiden og ta 100% + 10 uker ulønnet permisjon

Å? Trodde at opplegget med 80% og 100% permisjon var at du har samme lønnen men over enten 49 uker eller 59 uker, som da etter sånn jeg tenker gir totaltsett 10 uker uten lønn. Trodde da at 80% ville bli det samme som 100% + 10 uker ulønnet?

Back
Topp