Permisjon: 80% eller 100%?

Å? Trodde at opplegget med 80% og 100% permisjon var at du har samme lønnen men over enten 49 uker eller 59 uker, som da etter sånn jeg tenker gir totaltsett 10 uker uten lønn. Trodde da at 80% ville bli det samme som 100% + 10 uker ulønnet?
80% betyr 80% av lønnen din i 59 uker. Hvis du feks får 1000 kr dagen ved 100% så får du kun 800kr dagen ved 80%. Du tjener mer på å ha 80% totalt, men det som gjør at man taper er mannens lønn. Det er stor forskjell på 800kr dagen i 15 uker og 1000kr dagen i 15 uker.

Åja det var ganske oppklarende, takk! [emoji4]
Men det totale tapet da på å ta 80% blir som å beregne 80% lønn over 59 uker mot 100% over 59 uker?

80% betyr 80% av lønnen din i 59 uker. Hvis du feks får 1000 kr dagen ved 100% så får du kun 800kr dagen ved 80%. Du tjener mer på å ha 80% totalt, men det som gjør at man taper er mannens lønn. Det er stor forskjell på 800kr dagen i 15 uker og 1000kr dagen i 15 uker.

Det er slik at de ukene jeg har permisjon så får vi foreldrepenger av min inntekt, og de ukene mannen har permisjon så får vi foreldrepenger av hans inntekt? Jeg har ca 10.200 kr i uka i brutto! Om jeg tar 10 uker ulønnet permisjon blir jo det 102.000 kr! Har ikke grovregnet på det, men kan ikke tenke meg at jeg taper så mye på å ta 80% lønn!? Vanskelig dette altså!! Om vi skal ha noe ulønnet her så blir det jeg som skal ta det ut!

Jeg har ikke lest alle innlegg her, men jeg er 4 måneder gravid nå. Får en liten en i slutten på oktober/begynnelsen på november (skal på oul på mandag). Er i et vikariat nå som går ut 31.12.18. Vil det lønne seg for meg å ha 80% eller 100%? Vet jo ikke om jeg kommer til å ha en jobb å gå til etter permisjonen, selv om jeg kommer jo til å være arbeidssøkende. Synes det er vanskelig dette her [emoji28]

Hvis 100% permisjon..
Hvor mange uker totalt for mor og far (49 uker?) og når slutter vår mammaperm? I mai?

Åja det var ganske oppklarende, takk! [emoji4]
Men det totale tapet da på å ta 80% blir som å beregne 80% lønn over 59 uker mot 100% over 59 uker?
Det vet jeg ikke, er ingen ekspert på dette:p jeg ville trodd at tapet blir å regne 100% over 49 uker, det er slik jeg ser på det ihvertfall. men jeg synes den kalkulatoren er veldig grei for da ser man hvor mye man som mor får ved 100% i sine uker og ved 80%. Samme med mannen og hans inntekt. Da skal det gå an å regne seg frem til hvor mye tapet er og om det lønner seg med 80% kontra ulønnet perm.

Det vet jeg ikke, er ingen ekspert på dette:p jeg ville trodd at tapet blir å regne 100% over 49 uker, det er slik jeg ser på det ihvertfall. men jeg synes den kalkulatoren er veldig grei for da ser man hvor mye man som mor får ved 100% i sine uker og ved 80%. Samme med mannen og hans inntekt. Da skal det gå an å regne seg frem til hvor mye tapet er og om det lønner seg med 80% kontra ulønnet perm.

Ok ja blir ikke riktig klok på det jeg heller [emoji28] har bare fått hørt at det lønner seg å ta 100% og noe ulønnet hvis du ikke trenger hele 10 ekstra uker

Ok ja blir ikke riktig klok på det jeg heller [emoji28] har bare fått hørt at det lønner seg å ta 100% og noe ulønnet hvis du ikke trenger hele 10 ekstra uker

Det har jeg også hørt, derfor tar vi 100% og ca 1 mnd ulønnet på meg:) Forskjellen på samboers lønn 80% vs 100% var over 30 000kr, det er alt for mye penger!

Det har jeg også hørt, derfor tar vi 100% og ca 1 mnd ulønnet på meg:) Forskjellen på samboers lønn 80% vs 100% var over 30 000kr, det er alt for mye penger!

Ja jeg regnet meg frem til at om vi har kun 80% av lønnen min og hans over 59 uker så er det snakk om i overkant av 100.000.. så det er litt vel mye når man ser på det sånn [emoji85] men hadde vi hatt behov for det så hadde vi klart oss med 80% av lønnen vårs de ukene.

Oppdater oss gjerne på denne. Tror jeg også kommer til å gjøre det slik. (Kommer litt an på om det blir satt inn vikar eller ikke.) Har ikke regnet på hvor lenge permen varer (kommer jo litt an på hva som blir besluttet i neste uke ang ny ordning eller ikke), men ser ikke for meg å starte i jobb igjen før august 2019, så hvis jeg kunne jobbet meg inn en uke eller to hadde det vært knall.

Jeg får jobbet inn avspasering mens jeg er i permisjon [emoji4] de klarte ikke finne noe som stod at det var umulig å gjøre da jeg ikke får utbetalt noe lønn fra de mens jeg gjør det. Det er når jeg først er ferdig med foreldrepengene at de da trekker meg for de opptjente avspaseringstimene som jeg da får betalt for. Dette blir jo ført som vanlig lønn når de sender inn. Så jeg er kjempe glad for at jeg får muligheten med de arbeidsoppgavene jeg har å få jobbet inn mye av det jeg ellers må ta ulønnet [emoji2]

Back
Topp