Permisjon: 80% eller 100%?

Ha ha, du har helt rett!! Ved 80% og 59 uker taper vi 14000 mot for 100% i 49 uker. Tror jeg har fått solstikk i denne varmen!! :joyful:
Hehe det ga mer mening!

Vi velger 100%, ved å sammenligne hvor mye jeg og sambo får utbetalt til sammen ved 80% og 100% så er det ca 20800 kr i forskjell. Det er alt for mye penger vi taper ved å velge 80%. Er innstilt på at jeg skal ha ulønnet perm i ihvertfall 1 mnd i tillegg til at jeg forskyver permen med noe av ferien for i år i nov/des. Håper at barnet kan begynne i bhg i des 2019/jan 2020.

Noen som skal gå hjemme ulønnet samtidig som mannen? Eller velger dere et par måneder på jobb og så tilbake i ulønnet permisjon? Jeg jobber selv som pedagog i barnehage og får heldigvis inn minsten etter nytt barnehageår hvor hun kan begynne som 1 år i oktober med rolig tilvenning og jeg på jobb i november:hello2 så jeg ønsker då å gå hjemme fullt 1 år, da også samtidig med mannens permisjon.

Her blir det 100%, så bruker jeg opp 5 uker ferie + 7 uker ulønnet perm... Da starter jeg i jobb 1 august... Så starter mannen på permisjonen sin fra 1 august... Da er snuppa ca 13 mnd når ho skal begynne i barnehagen... [emoji4]

Noen som skal gå hjemme ulønnet samtidig som mannen? Eller velger dere et par måneder på jobb og så tilbake i ulønnet permisjon? Jeg jobber selv som pedagog i barnehage og får heldigvis inn minsten etter nytt barnehageår hvor hun kan begynne som 1 år i oktober med rolig tilvenning og jeg på jobb i november:hello2 så jeg ønsker då å gå hjemme fullt 1 år, da også samtidig med mannens permisjon.

Jeg skal ikke ha fri når mannen har permisjon, føler det blir juks liksom :p Mannen har gledet seg til pappaperm siden før jeg ble gravid, så den skal han få ha i fred. Tenker det er fint å få litt alenetid for begge, sånn som jeg får, og finne ut av ting sammen uten meg som maser :D

Men han tar opphold i permisjonen sin et par uker i juli for å ha ferie samtidig som jeg har ferie, så kan vi dra på hytta sammen og sånt, det blir fint! :)

Jeg jobbet sist mannen hadde permisjon og tenker å gjøre det nå også. Han og baby har bare godt av å få være sammen bare de to uten at jeg blander meg:D

Er det lov? Innbilte meg at det var krav til jobb eller skolegang av mor når far er hjemme i perm? I tillegg mener jeg å ha lest at ulønnet perm må tas umiddelbart etter permisjon... (Mulig jeg husker feil altså[emoji38][emoji85])

Jeg skal ikke ha fri når mannen har permisjon, føler det blir juks liksom :p Mannen har gledet seg til pappaperm siden før jeg ble gravid, så den skal han få ha i fred. Tenker det er fint å få litt alenetid for begge, sånn som jeg får, og finne ut av ting sammen uten meg som maser :D

Men han tar opphold i permisjonen sin et par uker i juli for å ha ferie samtidig som jeg har ferie, så kan vi dra på hytta sammen og sånt, det blir fint! :)

Må dere ta ferie samtidig? Hvis han har permisjon uansett mener jeg[emoji28]

Jeg har regnet litt på dette, og dersom jeg har regnet riktig så taper vi mer på å ta 100% og ulønnet perm i 10 uker enn vi gjør ved å ta 80%! Så jeg tror det blir 80% her!

Er det lov? Innbilte meg at det var krav til jobb eller skolegang av mor når far er hjemme i perm? I tillegg mener jeg å ha lest at ulønnet perm må tas umiddelbart etter permisjon... (Mulig jeg husker feil altså[emoji38][emoji85])
Vi gjorde det første gangen :) da startet han permisjon og jeg hadde da ferien min sammen med han og så tok jeg ulønnet permisjon helt til hun begynte i barnehagen. Vi har lyst å reise litt sammen som familie, det er hovedgrunnen til at vi vil gjøre det samme denne gangen :)

Det er det arbeidsgiveren min skal finne ut om det går an å gjør på noen måte. Vett det ikke er lov å motta lønn så lenge man er i 100% permisjon og får utbetalt foreldrepenger. Om arbeidsgiveren min velger at jeg skriver ned timene også får disse utbetalt i lønn selv om jeg er hjemme etterpå når permisjonen er ferdig tror jeg skal gå.

Oppdater oss gjerne på denne. Tror jeg også kommer til å gjøre det slik. (Kommer litt an på om det blir satt inn vikar eller ikke.) Har ikke regnet på hvor lenge permen varer (kommer jo litt an på hva som blir besluttet i neste uke ang ny ordning eller ikke), men ser ikke for meg å starte i jobb igjen før august 2019, så hvis jeg kunne jobbet meg inn en uke eller to hadde det vært knall.

Oppdater oss gjerne på denne. Tror jeg også kommer til å gjøre det slik. (Kommer litt an på om det blir satt inn vikar eller ikke.) Har ikke regnet på hvor lenge permen varer (kommer jo litt an på hva som blir besluttet i neste uke ang ny ordning eller ikke), men ser ikke for meg å starte i jobb igjen før august 2019, så hvis jeg kunne jobbet meg inn en uke eller to hadde det vært knall.

Ja det kan jeg selvfølgelig gjøre. Det er ikke tenkt noe vikar for meg heller og vett at arbeidsgiver likte veldig godt tanken på å gjøre det slik hvis det er mulig på en eller annen måte [emoji4] blir det besluttet om ny permisjonsfordeling neste uke eller noe med jobben din? Trodde datoen for det med permisjon var satt 6 juni?

Er det ikke slik at mannens foreldrepenger beregnes ut fra mors inntekt?
Vi er i den situasjonen at jeg tjener mer enn mannen min, så vi lurer på å ta 80% og la mannen ta ut flere uker enn de 15 han må ha :P Jeg tenker å gå frem til skoleslutt med 80% lønn, så tar mannen permisjon og ferie frem til desember. Er en ok deal for oss at han får 80% av min inntekt samtidig som jeg går i full jobb.

Tenker mer at jeg vil være med barnet enn på penger, vi har råd til å "tape" de pengene. Tror jeg. Haha.

Hmmm, jeg kom til å tenke påmoe. Dersom jeg tar mine 15 uker + hele fellesperioden, og derretter 7 uker ferie før jeg så tar noe ulønnet, får jeg da «lønn» de 7 ukene jeg tar ut ferieukene mine? Noen som har peiling?

Eller må jeg planlegge for at jeg ikke kommer til å ha noe lønn de ukene jeg tar ut ferien min også?

Vi må faktisk ta 80% grunnet timing med hans jobb og permisjon. Dt blir egentlig helt supert, har alltid ønsket at poden skal være fylt 1 år før barnehagestart. Vi har råd og mulighet til det, så da passer det fint [emoji4]

Takk for råd om den kalkulatoren! [emoji2]

Når må man søke permisjon? [emoji23] Jeg var student med førstemann og søkte bare engangsstønad da, så denne prosessen er ny for meg [emoji4]

Må dere ta ferie samtidig? Hvis han har permisjon uansett mener jeg[emoji28]
Jeg må ha ferie når det er skoleferie uansett, er lærer. Jeg er ferdig med min permisjon i begynnelsen av mai.

Han har ikke permisjon mens jeg har ferie, men han tar opphold i permisjonen for å ta litt ferie og jobbe litt i skoleferien. Det er bedre for han å ta ut ferie om sommeren enn i august/september pga større vikarbehov om høsten (jobber i barnehage, får vikar når har permisjon men ikke når han har ferie).

Så av de seks ukene jeg har min ferie/avspasering så jobber han 3 (eller 4) uker og tar ferie 3 (eller 2) uker, ca :) Så får vi noen uker sammen hele familie i ferien også. Men han må jobbe litt mens jeg har ferie også for at permisjonen skal rekke ut helt til barnehagestart. Han tar siste ferieukene utover høsten når det passer, for å få litt myk barnehagestart :)

Ja det kan jeg selvfølgelig gjøre. Det er ikke tenkt noe vikar for meg heller og vett at arbeidsgiver likte veldig godt tanken på å gjøre det slik hvis det er mulig på en eller annen måte [emoji4] blir det besluttet om ny permisjonsfordeling neste uke eller noe med jobben din? Trodde datoen for det med permisjon var satt 6 juni?

Mente også det var i starten av juni, men så at noen hadde delt en sak på FB ang dette, og da sto det i saken at det var i neste uke. Leste ikke så nøye, så vet ikke kilde. Men mulig den/de/jeg har tatt feil eller leste feil. Men det er uansett ikke så lenge til 6. juni om det fortsatt er den datoen som gjelder.

Jeg må ha ferie når det er skoleferie uansett, er lærer. Jeg er ferdig med min permisjon i begynnelsen av mai.

Han har ikke permisjon mens jeg har ferie, men han tar opphold i permisjonen for å ta litt ferie og jobbe litt i skoleferien. Det er bedre for han å ta ut ferie om sommeren enn i august/september pga større vikarbehov om høsten (jobber i barnehage, får vikar når har permisjon men ikke når han har ferie).

Så av de seks ukene jeg har min ferie/avspasering så jobber han 3 (eller 4) uker og tar ferie 3 (eller 2) uker, ca :) Så får vi noen uker sammen hele familie i ferien også. Men han må jobbe litt mens jeg har ferie også for at permisjonen skal rekke ut helt til barnehagestart. Han tar siste ferieukene utover høsten når det passer, for å få litt myk barnehagestart :)

Aaah, DA forstår jeg[emoji16] Godt med såpass mye fri sammen da[emoji1319]

Back
Topp