Pleiepenger/Foreldrepenger

Ja, det vet jeg. Men jeg har fått vedtak på at jeg ikke har fått utsatt permisjon selv om at jeg har fått innvilget pleiepenger. Det er det som er frusterende.
At permisjonen løper likevel?
At du ikke fikk igjen de tre ukene dere fikk pleiepenger for? høres jo rart ut
 
Ja, det vet jeg. Men jeg har fått vedtak på at jeg ikke har fått utsatt permisjon selv om at jeg har fått innvilget pleiepenger. Det er det som er frusterende.
Prøvd å klage? Jeg har måttet klage to ganger på endring av graderte foreldrepenger fordi de hadde trykket feil!
 
Da må der være en begrunnelse i vedtaket ?

Bare at fødselen skjedde 6 uker før termin og at foreldrepengene starter da. Og i vedtaket om pleiepenger så henviser de til dette vedtaket. Ikke noe endret
 
Bare at fødselen skjedde 6 uker før termin og at foreldrepengene starter da. Og i vedtaket om pleiepenger så henviser de til dette vedtaket. Ikke noe endret
Merkelig.
Dersom dere får innvilget pleiepenger skal jo permisjonen vente til etterpå. Men ellers tror jeg de er ganske strenge på hvem som får innvilget pleiepenger.
 
Hei.
Jeg og min samboer ble foreldre til ei datter 31.05.
Dagen etter ble hun undersøkt av barnelege og ble fraktet til nyfødt intensiv pga infeksjon,høy feber og høy puls.
Ble begynt med antibiotika behandling,da verdiene ble målt til 104.
Nå har vi vært på intensiven en uke og skal hjem imorgen.
Min samboer har bekkenløsning og store problemer med vann i føttene etter fødsel.
Hun går også på AAP,så har ikke rett på pleiepenger. Totalt ifra fødselen ble igangsatt mandag 28.05 har vi vært på sykehuset i 12 dager.
Jeg tenkte å søke om pleiepenger.
Men ifølge de på sykehuset så har jeg ingen krav på dette fordi barnet ikke har vært alvorlig syk.
Stemmer dette?
Jeg får ikke engang søke..
Jeg trodde det var opp til NAV og bestemme..
Noen som vet noe mere enn meg om dette?
Mvh John.
 
Hei.
Jeg og min samboer ble foreldre til ei datter 31.05.
Dagen etter ble hun undersøkt av barnelege og ble fraktet til nyfødt intensiv pga infeksjon,høy feber og høy puls.
Ble begynt med antibiotika behandling,da verdiene ble målt til 104.
Nå har vi vært på intensiven en uke og skal hjem imorgen.
Min samboer har bekkenløsning og store problemer med vann i føttene etter fødsel.
Hun går også på AAP,så har ikke rett på pleiepenger. Totalt ifra fødselen ble igangsatt mandag 28.05 har vi vært på sykehuset i 12 dager.
Jeg tenkte å søke om pleiepenger.
Men ifølge de på sykehuset så har jeg ingen krav på dette fordi barnet ikke har vært alvorlig syk.
Stemmer dette?
Jeg får ikke engang søke..
Jeg trodde det var opp til NAV og bestemme..
Noen som vet noe mere enn meg om dette?
Mvh John.
Det er NAV som bestemmer i siste instans, men legene har erfart hvordan det vurderes. NAV har visst også blitt strengere de siste årene.
Det er et regelverk, enten skrevet eller praktisert, ift alvorlighetsgrad av barnets sykdom og lengde på sykehusoppholdet. ift igangsetting er ikke den tiden noe som genererer pleiepenger uansett.
Det er ikke i alle tilfeller heller mor har rett på pleiepenger ved barns sykdom dessverre, avhenger som sagt av alvorlighetsgrad og lengde på oppholdet uten at jeg husker detaljene. Men det har ihvertfall med NAV sin praksis å gjøre og ikke barnelegene som er vrange.
Det er også kun ved alvorlig sykdom og muligens også regler ift respirasjonsstøtte at begge foreldre har rett på pleiepenger.
 
Det er ikke noe krav om respirasjonsstøtte. Men pleiebehovet (ikke nødvendigvis sykehusoppholdet) må ha vært tilstede i minst 7 dager. Jeg tenker at hvis legene ikke vil søke, så er kanskje mammaen i permisjon og de ser det slik at sykdommen ikke var alvorlig nok til å kreve at begge foreldre var på sykehuset? Selv om man skulle tro at behandling på intensivavdeling gir en pekepinn på det motsatte. Jeg ville ringt NAV og forklart situasjonen, og så heller snakket med legen igjen hvis NAV er enig med deg :)
 
Det er ikke noe krav om respirasjonsstøtte. Men pleiebehovet (ikke nødvendigvis sykehusoppholdet) må ha vært tilstede i minst 7 dager. Jeg tenker at hvis legene ikke vil søke, så er kanskje mammaen i permisjon og de ser det slik at sykdommen ikke var alvorlig nok til å kreve at begge foreldre var på sykehuset? Selv om man skulle tro at behandling på intensivavdeling gir en pekepinn på det motsatte. Jeg ville ringt NAV og forklart situasjonen, og så heller snakket med legen igjen hvis NAV er enig med deg :)
Nå heter det strengt tatt nyfødt intensiv alle steder uavhengig av behandlingsnivå etc så er ikke sånn at alle nyfødte som legges inn blir intensivbehandlet eller trenger intensiv-avdeling som sådan.

Men høres ut som det i dette tilfellet var en veldig ukomplisert og liten infeksjon og ikke noe som skal utløse pleiepenger..
 
Det er ikke noe krav om respirasjonsstøtte. Men pleiebehovet (ikke nødvendigvis sykehusoppholdet) må ha vært tilstede i minst 7 dager. Jeg tenker at hvis legene ikke vil søke, så er kanskje mammaen i permisjon og de ser det slik at sykdommen ikke var alvorlig nok til å kreve at begge foreldre var på sykehuset? Selv om man skulle tro at behandling på intensivavdeling gir en pekepinn på det motsatte. Jeg ville ringt NAV og forklart situasjonen, og så heller snakket med legen igjen hvis NAV er enig med deg :)
 
Back
Topp