Pleiepenger/Foreldrepenger

Lizz83

Gift med forumet
Jeg fikk en gutt 2.des født i uke 34. Vi måtte være 3 uker på sykehuset og legen skrev erklæring på at sykehuset ønsket oss tilstedet der mens han var på nyfødtintensiven og mente at vi hadde krav på pleiepenger.
Nå har jeg derimot fått vedtak fra nav om at siden fødselen startet 2.des så startet også permisjonen min da så den blir forkortet med 3 uker.
Jeg trodde det var sånn at permisjonen startet når man kom hjem fra sykehuset?
Kjenner at jeg føler med snytt for 3 uker med permisjon da.
 
Med mindre du får aap så skal du ha fått pleiepenger for oppholdet om det var grunnlag for det og så startet permisjonen når pleiepengene var ferdig :)
 
De 3 ukene du har mistet er vel de 3 ukene mor skal ha til hvile før fødsel. De mister desverre alle som føder før termin. De er visst forbeholdt hvile før fødselen, så oss som får før termin vi må starte i jobb igjen før beregnet.
 
De 3 ukene du har mistet er vel de 3 ukene mor skal ha til hvile før fødsel. De mister desverre alle som føder før termin. De er visst forbeholdt hvile før fødselen, så oss som får før termin vi må starte i jobb igjen før beregnet.

Signerer denne. Har «mistet» disse tre ukene med begge mine premature. De mister man uavhengig av pleiepenger
 
Jeg fikk en gutt 2.des født i uke 34. Vi måtte være 3 uker på sykehuset og legen skrev erklæring på at sykehuset ønsket oss tilstedet der mens han var på nyfødtintensiven og mente at vi hadde krav på pleiepenger.
Nå har jeg derimot fått vedtak fra nav om at siden fødselen startet 2.des så startet også permisjonen min da så den blir forkortet med 3 uker.
Jeg trodde det var sånn at permisjonen startet når man kom hjem fra sykehuset?
Kjenner at jeg føler med snytt for 3 uker med permisjon da.

Nei, permisjonen starter når barnet blir født. Pleiepenger får man ikke samtidig som, eller i stedet for foreldrepenger. Dessverre. De er superfirkantede på det, og du tapte ikke arbeidsinntekt. :/
 
Okei. For det var ikke den infoen vi fikk fra sykehuset. Jeg synes dette er dårlig av nav, men jeg får vel ikke gjort noe med det. Vi sente søknad om pleiepenger begge to siden mannen min måtte være hjemme med de to eldste og sykehuset ønsket oss begge tilgjengelige... får se hvordan det blir da...
 
Okei. For det var ikke den infoen vi fikk fra sykehuset. Jeg synes dette er dårlig av nav, men jeg får vel ikke gjort noe med det. Vi sente søknad om pleiepenger begge to siden mannen min måtte være hjemme med de to eldste og sykehuset ønsket oss begge tilgjengelige... får se hvordan det blir da...

Det står som sagt spesifisert at 3 uker av permisjonen må tas FØR fødsel og at man dessverre mister disse ved prematur fødsel. Hvis du får innvilget pleiepenger vil foreldrepermisjon utsettes de dagene du får pleiepenger og sånn sett forlenges i andre enden. Bruker ikke være noe problem å få innvilget dette både for mor og far :)
 
Vi fikk innvilget pleiepenger for tiden vi var på sykehuset, men mistet selvfølgelig de tre ukene av permisjonen som må tas før fødsel. Hos oss fikk jeg så lenge vi var innlagt og far første uka.
 
Takk! Da ble jeg litt klokere :)
 
Okei. For det var ikke den infoen vi fikk fra sykehuset. Jeg synes dette er dårlig av nav, men jeg får vel ikke gjort noe med det. Vi sente søknad om pleiepenger begge to siden mannen min måtte være hjemme med de to eldste og sykehuset ønsket oss begge tilgjengelige... får se hvordan det blir da...

Nei, permisjonen starter når barnet blir født. Pleiepenger får man ikke samtidig som, eller i stedet for foreldrepenger. Dessverre. De er superfirkantede på det, og du tapte ikke arbeidsinntekt. :/

Man får pleiepenger i stedet for foreldrepenger dersom man får innvilget pleiepenger. Da blir foreldrepengene utsatt like mange dager som du får innvilget pleiepenger. Det samme gjelder hvis du blir syk og får sykepenger mens du har foreldrepenger. Forskjellen er at om du blir sykemeldt må du søke om utsettelse av foreldrepengene, mens hvis du får innvilget pleiepenger skjer dette automatisk.

At du mister dager har ikke noe med pleiepenger å gjøre. Alle må avvikle minst 15 dager med permisjon før fødsel, så dersom du starter uttaket tre uker før termin, og så føder før termin mister du like mange dager som du føder før termin. Føder du mer enn tre uker før termin, mister du tre uker av permisjonen.

Men som sagt, foreldrepengene dine begynner etter pleiepengene, og blir utsatt med like mange dager som du fikk innvilget pleiepenger. De utbetales etter samme grunnlag også, så du skal ikke tape noe på det økonomisk.
 
Jeg fikk nytt brev i dag at pleiepenger var delvis innvilget. Pga sykemelding tror jeg. Så da ordnet det seg :)
 
Okei. For det var ikke den infoen vi fikk fra sykehuset. Jeg synes dette er dårlig av nav, men jeg får vel ikke gjort noe med det. Vi sente søknad om pleiepenger begge to siden mannen min måtte være hjemme med de to eldste og sykehuset ønsket oss begge tilgjengelige... får se hvordan det blir da...
Hvis barnet er innlagt så kan dere søke om pl.penger og da forskyves foreldrepermisjonen.
 
Hvis barnet er innlagt så kan dere søke om pl.penger og da forskyves foreldrepermisjonen.

Vi har søkt om pleiepenger og fått dette innvilget, men jeg har likevel ikke fått forlenget permisjon.
 
Vi har søkt om pleiepenger og fått dette innvilget, men jeg har likevel ikke fått forlenget permisjon.
Permisjonen begynner da å løpe når pleiepenger går ut. De tre ukene man må ha før termindato er borte, de mister man om man føder før.
 
Permisjonen begynner da å løpe når pleiepenger går ut. De tre ukene man må ha før termindato er borte, de mister man om man føder før.

Ja, det skjønner jeg
 
Du får ikke forlenget permisjonen. Du får den forskjøvet.

Nei, det var dårlig formulert av meg. Jeg har ikke fått den forskjøvet heller. De har ikke forskjøvet den sånn at jeg fortsatt er uker i manko...
 
Nei, det var dårlig formulert av meg. Jeg har ikke fått den forskjøvet heller. De har ikke forskjøvet den sånn at jeg fortsatt er uker i manko...
De tre ukene før termindatoen mister du.. men det kan ta tid før du får nytt vedtak fra nav. Du kan evt skrive til Nav og høre om du må søke om utsettelse/forskyvning eller om det vil gå automatisk.
 
De tre ukene før termindatoen mister du.. men det kan ta tid før du får nytt vedtak fra nav. Du kan evt skrive til Nav og høre om du må søke om utsettelse/forskyvning eller om det vil gå automatisk.

Ja, det vet jeg. Men jeg har fått vedtak på at jeg ikke har fått utsatt permisjon selv om at jeg har fått innvilget pleiepenger. Det er det som er frusterende.
 
Back
Topp