Nordlandssykehuset HF Bodø

Fødte i Bodø januar 2014. Ble møtt av ei eldre jordmor når vi kom inn og hun kunne kjapt konstatere at jeg som førstegangsfødende ikke kom til å føde det første døgnet, og måtte belage meg på pasienthotell (bor ikke i Bodø) og at jeg måtte tilbake morgenen etter for å starte med antibiotika. Hun var også nøye med å presisere at samboer fikk ikke pasienthotell med meg, det var kun for meg. Er jo nemlig ikke viktig å ha partneren sin tilstede. Når jeg en time senere hadde fått regelmessige rier og ga beskjed om dette fikk jeg et ganske surt svar tilbake om at da fikk vi bare bli værende da. Så henne heldigvis ikke igjen, selv om jeg kunne tenkt meg at noen kom inn når samboeren sa ifra om at jeg begynte å få såpass vondt at jeg ønsket smertelindring.

Halvannen time senere kom heldigvis aftenvakta innom, med ei veldig hyggelig og flink jordmor som jeg følte tok godt vare på både meg og samboeren. Han sitter også igjen med et godt inntrykk! Hun var opptatt i en annen fødsel når jeg fikk pressrier, men hun som tok imot gutten vår var helt super hun også. Selv om hun kom inn bare 25 minutter før guttungen ble født, så følte vi oss trygge på henne hele veien.

Legen som undersøkte meg på dagtid, og barnelegen vi møtte dagen etter har jeg bare positivt å si om :) Enkelte av de eldre på barsel kunne både jeg og samboer lett klart oss uten. Mange partnerfiendtlige damer som jobber der :s Heldigvis veier de flotte damene som jobber der opp for de sure kjerringene ;)

Litt skuffet over at ingen kunne sette akupunktur da jeg hadde ønsket det som smertelindring, men man kan ikke være heldig med alt. Selve fødselen gikk som en drøm, og de som var tilstede når det gjaldt var utrolig flotte :)


Jeg fødte her i nå i 2017 og var ei eldre dame vi IKKE likte på barsel..
 
Vi fødte lillebror i Bodø i september 2017 :) Vi ankom sykehuset en onsdag etter overflytting fra et annet sykehus grunnet min preeklampsi. Her ble jeg møtt med en utrolig hyggelig kvinnelig lege. Oppholdet vårt på observasjon var veldig bra, fornøyd med de ansatte og fikk ha samboer sammen med meg alle nettene der. Vi ble satt igang siden jeg hadde preeklampsi og det tok hele 5 døgn fra vi ble satt igang til lillebror kom ut. Alle legene og jordmødrene vi hadde innom oss da var fantastiske!!

Under fødselen hadde vi en fantastisk dansk jordmor. Hun var så rolig og avslappende og akkurat det jeg trengte, der jeg lå og ropte. Fikk epidural fort og etter en stund fødespinal. Sistnevnte var helt fantastisk!

Når det kommer til barsel så er vi ikke fornøyd. Det var helt fult der og vi måtte dele rom med flere kvinner og barn iløpet av oppholdet vårt der. Heldigvis var pappaen hos oss fra morgen til kveld. Det var en eldre lyshåret jordmor der som ødela hele oppholdet på barsel for vår del. Hun var av den gamledagse typen og overkjørte oss totalt. Fikk såvidt hjelp til amming og hun eldre damen overdrev og gikk imot det barnelegen sa. Utenom henne så var vi fornøyd med alle de andre pleierne.

Det at lokalet var gammelt og slitent er bare fordi at den nye fødeavdelingen ikke er klar enda. Det var ikke noe som jeg brydde meg om. Det som var trist var at det var så fult at folk stod i kø for fødestuer, og at det ikke fins enerom der. Ellers er vi begge to fornøyde!
 
Født der 2 ganger. Veldig fornøyd med de aller fleste ansatte. Lokalet er veldig preget av alderen, men det jobbes jo med :) Eneste jeg syns var dumt, begge gangene, var at det var UTROLIG mye mas om smertelindring. Altså såklart bra de har muligheter til de som ønsker. Men når man jobber seg fint gjennom riene, og ikke gir noe som helst uttrykk for at man sliter, så trenger man ikke å sykeliggjøres syns jeg.
 
Er det noen som vet når de er ferdige med den nye fødeavdelingen? Fastlegen min visste ikke det.

Nei tror ikke det åpner før til sommeren[emoji848] Noen jeg kjenner fødte nå i januar og de var ikke på den nye delen i alle fall.
 
Nei tror ikke det åpner før til sommeren[emoji848] Noen jeg kjenner fødte nå i januar og de var ikke på den nye delen i alle fall.

Tror den er på midlertidlig sted i 5. etg. Noen som har født der, og vet om det er mulig å bruke badekar?
 
Jordmora jeg var på kontroll til i dag sa at det kom til å ta mye lengre tid enn planlagt, og at det sikkert ikke var ferdig før til neste år. :arghh:
 
Fødte i Bodø Desember 2014, får ofte klump i halsen når jeg tenker tilbake og håper jeg tilfeldigvis ikke er i Bodø hvis vi får en til.
De 20 første timene av fødselen gikk fint, fine jordmødre, anestesilege etc. gjennom natta og formiddagen, pga misfarge på fostervannet ble hjerterytmen til jr overvåket hele veien.
I time 21 begynte det å gå galt og gynekolog måtte gripe inn. Det hele endte med at de måtte klippe/ rive meg og han ble tatt med vakuum. Problemet her var at ingen hadde funnet frem likalbedøvelse så se rev meg i stykker uten bedøvelse. De naturlige smertene jeg hadde de første 20 timene gjør jeg lett igjen, men da de rev meg i stykker på slutten trodde jeg jeg skulle dø.
Når så alt var overstått jeg var sydd, guttungen lagt på bryatkassa mi forsvant alle. I en time (15.00-16.00) lå jeg så i fødestolen med beina på tørk uten at noen var innom og så til oss. Da gikk sambo ut for å se hva som var på ferde og hva skulle skje nå. DE HADDE GLEMT OSS - de som hadde vært der hadde gått av vakt og de som kom på hadde ikke fulgt opp!!!
Så ble vi flytter over på barsel, med komplisert, utmattende fødsel hvor jeg mistet mye blod var d mye jeg ikke klarte å ta innnover meg - heldigvis var det få som hadde født da så sambo folke være sammen med meg.
Kosthold! Ingen tilrettelegging i forhold til blodtap eller økt behov for næring, at jeg i tillegg ha fruktoseinntolleranse spilte ingen rolle for dem - jeg fikk spise det jeg fikk servert! Prøvde oss på å gå opp i kantina å spise mat dag to - men der serverte de det samme.
På morgenen dag to ligger jeg i senga og ammer, så kommer en pleier inn og plukker ham ut av armene mine «nå var de her fra labben og skulle ta blodprøver» både jeg og sambo forsøkte å protestere - babyen vår spiste akkurat nå, de måtte vente. Ikke snakk om - hun tok med seg babyen og hastet ut av rommet.
Dag tre hadde jeg vært gjennom mange diskusjoner rundt maten og var konstant sulten og følte jeg fortsatt ikke var kommet meg. Rett etter jeg har sett hva som er til middag (3stk små hvite fiskeboller hermetiske i hvit saus, 2 poteter, resten kunne jeg ikke spise) jeg klager på det og pleier går for å finne ut av dette. så bæsjer junior, jeg tar han bort til stellebordet for å skifte på ham. Når han ligger der naken kommer annen pleier og river ham ut av hendene mine (igjen er labben her og skal ta blodprøve) igjen prøver vi å si at de må vente litt - vi må i alle fall få kle på ham litt klær - «neida, vi bare pakker ham i et pledd» sier hun og haster ut med ham halvveis innpakket.
Jeg faller sammen og har mitt første angstanfall.
En time etter skrev vi oss ut - mot legens anbefaling for begges vedkommende, men ingen livsfare for noen. Jeg skulle hjem og ta meg av meg selv og gi mitt barn den omsorgen han trengte og jeg som mor anså som best.

To år senere var jeg på sykehuset i samme etasje i annet ærend og d stakk langt inni hjertet mitt. Tanken «håper jeg aldri må tilbake» fra en ett barnsmor når hun går forbi føden/ barsel bør ikke være der.
Skulle ønske at også fødende i nord Norge hadde hatt fritt sykehusvalg
 
Nå har vi akkurat fått høre at den nye avdelingen er klar fra neste uke. Da får de på plass enkeltrom, og fødestuer med badekar :happy:
 
Nå har vi akkurat fått høre at den nye avdelingen er klar fra neste uke. Da får de på plass enkeltrom, og fødestuer med badekar :happy:

Seriøst?:D slipper man å dele rom? :D for en fantastisk nyhet, var grusomt å dele rom etter fødsel!!
 
Var der i mars, når jeg dusja rant det vann fra badet,gjennom gangen og inn på rommet mitt. :laughing025
 
Back
Topp