Skolebarn, mobil/ smartklokke?

MrsWinchester

Gift med forumet
Marsboerne 20 18
Jeg har skolegutt til høsten og begynte å tenke litt på dette med mobil og smartklokker. Når er det vanlig at barna får sånt idag? Og hva er best å gi de? Er helt ny på dette så vet ikke noe om det [emoji28]
Vi bor ca 10-15 min gange fra skolen (byggefelt), men har ikke gjort meg opp en mening ennå om Når han skal begynne å gå/sykle alene, men når den tid kommer er det jo greit å kunne nå han...?

Håper på noen erfaringer og synspunkt [emoji846]

Tja, min tredjeklassing har ingenting enda, og kommer ikke til å få på noen år heller. Han går til/fra skolen daglig, rundt 3km hver vei.

Broren fikk telefon til jul, han fyller 12 i år.

Smartklokke er det ingen av mine som får, etter alle negative artikler om hacking osv.

Hverken Apple Watch eller iPhone kan hackes. Det viktigste er at man som forelder har full kontroll og oversikt. Over sikkerhet, passord, koder, bruk.

Hverken Apple Watch eller iPhone kan hackes. Det viktigste er at man som forelder har full kontroll og oversikt. Over sikkerhet, passord, koder, bruk.
Nei, men ikke f... om jeg hadde brukt så mye penger på noe sånt til et barn! Ungene mine greier ikke passe på vottene sine en gang. Ikke får de lov å ha smartklokke/mobil på skolen heller.

Denne er bra og godkjent https://m.nettavisen.no/tjenester/testvinner-xplora-gps-klokke-for-barn/3423377755.html

Mitt barn fikk klokke i førsteklasse og har nå en iPhone. Det er en trygghet for meg da mitt barn har en time hver vei til skolen.
Og jeg mener det var samtlige barn hadde mobil eller klokke i 2 klasse og i dag foregår enormt mye sosialt på mobilen. Så jeg synes man skal selv avgjøre når det passer, men samtidig ta litt høyde for at i dag er det ikke unormalt at barn har en smartmobil fra de er 7 år og har de ikke det kan de fort falle fort utenfor sosialt, fordi telefon er liksom ikke bare telefon lenger [emoji38]
Jeg selv var 13 da jeg fikk min første telefon og det var i 96.
Jeg tror mamma og pappa syntes det var en god trygghet når jeg fikk min telefon [emoji5]

Denne er bra og godkjent https://m.nettavisen.no/tjenester/testvinner-xplora-gps-klokke-for-barn/3423377755.html

Mitt barn fikk klokke i førsteklasse og har nå en iPhone. Det er en trygghet for meg da mitt barn har en time hver vei til skolen.
Og jeg mener det var samtlige barn hadde mobil eller klokke i 2 klasse og i dag foregår enormt mye sosialt på mobilen. Så jeg synes man skal selv avgjøre når det passer, men samtidig ta litt høyde for at i dag er det ikke unormalt at barn har en smartmobil fra de er 7 år og har de ikke det kan de fort falle fort utenfor sosialt, fordi telefon er liksom ikke bare telefon lenger [emoji38]
Jeg selv var 13 da jeg fikk min første telefon og det var i 96.
Jeg tror mamma og pappa syntes det var en god trygghet når jeg fikk min telefon [emoji5]
Nå vet jeg ikke hvor du bor, men her er det ikke normalen å ha mobil før man nærmer seg ungdomsskolen.

Nå har min 4 åring tlf. Men sånn klokke hadde jeg nok ventet med pga alt som har skjedd. De burde bli bedre først. Har veldig lyst på sånn til mine barn når de begynner på skolen. Min datter har tlf fordi hu vil spille Pokémon go. Jeg laster ned på min for at vi skulle spille men jeg ble visst bitt av basillen. Hehe. Hu har min gamle tlf med u11 abonoment, tlf er det jeg som hår kontroll på og hu bruker den kun sammen med oss. Men så lenge sikkerheten er så dårlig som fen er nå så vil jeg desverre ikke anbefale noen det samme. Tlf nr hennes skjult og lagret som ett sperret nr ( en del av u11 pakken) men enda så ringer den tlf innimellom og får mld( jeg skvetter like jævlig hver gang). Mannen har ungt Telenor og faktisk ringt tilbake nr som har ringt den tlf. Så man kan ikke stole på sånne ting og fysis sperre alle innkommende nr utenom de man godkjenner. Jeg er glad vi prøvde dette nå før hu ville hatt den med seg rundt så vi er forberedt på å sperre innommende når den tid kommer. At den ringer på spisestuen mens vi er i bhg gjør ingenting. Når man får tlf er opp til hver enkelt og kommer nok veldig ann på barnet. Min 4 åring ut altid behandlet tlf pent og aldri ødelagt noe, min 2 åring knuste min tlf når den var 2 dager ganmel. Men som sagt så er den tlf til spill og ikke til vanlig bruk. Hu kan ringe sine besteforeldre med den når jeg slår nummeret( farmor passer yngste mens jeg leverer eldste i bhg og da får hu lov til å ringe og si ifra om morran). Yngste stjal den tlf en gang og ringte pappaen sin. Julaften så ringte han onkelen sin med pappaens tlf kl 06 om morran. De hadde visst hatt en fin samtale. Hehe. Barn får til dette men så er det sikkerheten det skorter på. Dette ble veldig langt. Hehe. Men kan si 4 åringen er på level 24 på Pokémon go og vært på mange raid sammen med oss( mamma og pappa tid for hu).

Mine får før skolestart[emoji5] bor på østlandet om det har noe å si[emoji23] største har iphone og passer godt på den, alle i klassen har telefon nå og det var flere som hadde når de startet på skolen[emoji5]

Nei, men ikke f... om jeg hadde brukt så mye penger på noe sånt til et barn! Ungene mine greier ikke passe på vottene sine en gang. Ikke får de lov å ha smartklokke/mobil på skolen heller.

Votter og mobil er det forskjell på. Frøkna her mister skjerf og vitter ukentlig, telefonen derimot, den er med og enda hel og pen selv om den begynner å bli året gammel.

Votter og mobil er det forskjell på. Frøkna her mister skjerf og vitter ukentlig, telefonen derimot, den er med og enda hel og pen selv om den begynner å bli året gammel.
Men du kjenner ikke mine barn, det gjør jeg. ;) Om de så hadde vært ekstremt forsiktige og aldri mistet så mye som en knapp, hadde de ikke fått mobil av meg før jeg synes de er gamle nok.

Som sagt lenger opp, så er normalen her vi bor at barna ikke får mobil før i sjette/sjuende. Ser ikke hvorfor mine skal ha mobil, når ingen andre har. Blir de med en kompis hjem fra skolen, så får jeg beskjed av mamma/pappa/eldre søsken av den de er hos. Aldri vært et problem.

Men du kjenner ikke mine barn, det gjør jeg. ;) Om de så hadde vært ekstremt forsiktige og aldri mistet så mye som en knapp, hadde de ikke fått mobil av meg før jeg synes de er gamle nok.

Som sagt lenger opp, så er normalen her vi bor at barna ikke får mobil før i sjette/sjuende. Ser ikke hvorfor mine skal ha mobil, når ingen andre har. Blir de med en kompis hjem fra skolen, så får jeg beskjed av mamma/pappa/eldre søsken av den de er hos. Aldri vært et problem.

Jeg sa ikke det, gjorde jeg? Sa bare at det er forskjell på de tingene her og at det kan være tilfellet for andre og

Her fikk eldste min gamle mobil da han gikk i 1.klasse. Men bare som "husmobil". Da begynte han å gå hjem selv, så det var en trygghet for oss å kunne nå han eller omvendt når han skulle være alene litt. Men han tok den ikke med seg ut eller noe sånt. Brukte den til spill.

Vi har familieabbonement fra onecall. Står på samboer.

Året etter røyk den telefonen, så da kjøpte vi ny. En Sony Xperia E5 til ca 2000. Den er nå hans, og han har den med seg til venner. Men ikke på skolen. Det tør han ikke, redd den skal bli stjelt.

Nå er jo yngste snart skolejente, så vi får se når hun får. Føler ikke at hun er like klar for å gå hjem som storebroren var [emoji13]
Og hun vil jo også ha han hjemme med seg isåfall, han begynner i 4 og har nesten ikke Sfo, så han er jo hjemme.

Det finnes gps-klokker som ikke kan hackes og som man også må trykke for å svare, altså at man ikke kan overvåke rundt barnet med dem. Forskjell på gps-klokker og smartklokker.

Kjenn på hva som føles riktig for dere og i deres miljø. Hva er behovet for akkurat dere evt når tror dere det vil endre seg?

Her har jeg sett barn ned i 4-5 års alderen med "egen" telefon.... Vet også om flere som har både gps-klokke og mobil, noen foretrekker det ene og noen det andre. Snakker da ulike aldre opp til 10-11 år, forskjellig hva de helst vil ha med seg.

Eldste fikk egen mobil i 2.klasse. Han var sistemann i klassen til å få egen mobil.
Det er veldig greit å sende med ham den når han er ute og leker med venner.

Klokke er forbudt på skolen og min hadde ikke fått det.
Mobil fikk ham da han var 6

Tusen takk for mange svar [emoji846]

Vi bor en liten plass hvor «alle kjenner alle og ingenting skjer», så hacking og sånt er jeg ikke særlig redd for. Blir heller ikke aktuelt med tlf/klokke til 4000+.
Ser ulempen med tlf kan være at barna glemmer å ha den for hånden, mens en klokke har de jo PÅ hånden. Men kan de ha slike klokker på skolen?
Jeg har eldste i venneflokken så aner ikke hva som er vanlig her jeg bor, men skulle kanskje tatt en prat med andre foreldre til våre kommende skolebarn. Tydelig at det forskjeller ulike plasser i landet.

Back
Topp