Julekveld + barn + alkohol

Bloggen er jo bare mediet. Denne bloggeren siterer alle kildene sine, og det er gode kilder. :)

Les den, den sier mye godt om effekten av alkoholen også, og hvordan vi i vår "villfarelse" tror vi endrer oss mye mindre enn vi gjør. :)

Håper for gudsskyld du ikke bruker spulervæskeni bilen, da bør jo barna dine bli redde ettersom dunsten av den antagelig vil endre deg og fin væremåte[emoji85]
 
Jeg endrer meg etter 1 glass vin. Derfor velger jeg å ikke drikke med barn til stede.
Men, det er ikke alle som vet selv at de endrer seg.
Jeg var ikke klar over det, før noen endelig sa ifra.
Jeg blir ikke usæl el no, men jeg endrer adferd.
Samme her, tåler i grunn alkohol ikke så godt , og er en `lettvekter’ så kjenner det etter ett glass , og vet at jeg forandrer meg litt i væremåte med å bli litt mer `flåsete`, og ungene trenger ikke se meg sånn :pDessuten slapper jeg ikke av med ett glass når ungene er tilstede..
 
De fleste vet at man kan finne forskning som underbygger det meste, så det har liten hensikt å strø rundt seg med "ekspert-uttalelser" og bastante påstander når det gjelder menneskelige opplevelser.

Det er nokså særnorsk å påstå at ett glass vin skader barn og gjør dem utrygge. Ett glass vin altså, ikke én flaske.

At mange barn har opplevd utrygghet i forbindelse med alkohol har nok den naturlige forklaringen at verden er full av både idioter og alkoholikere.

Slenger med denne artikkelen på gøy, for de som evt ikke tror forskere kan være uenige:
https://forskning.no/content/greit-drikke-med-barn-tilstede
 
De fleste vet at man kan finne forskning som underbygger det meste, så det har liten hensikt å strø rundt seg med "ekspert-uttalelser" og bastante påstander når det gjelder menneskelige opplevelser.

Det er nokså særnorsk å påstå at ett glass vin skader barn og gjør dem utrygge. Ett glass vin altså, ikke én flaske.

At mange barn har opplevd utrygghet i forbindelse med alkohol har nok den naturlige forklaringen at verden er full av både idioter og alkoholikere.

Slenger med denne artikkelen på gøy, for de som evt ikke tror forskere kan være uenige:
https://forskning.no/content/greit-drikke-med-barn-tilstede

Enig med deg, en annen ting er hviket fokus man legger på det ene glasset, jeg kan fint drikke et glass uten at ungene vet det selv om de sitter i samme sofa, det er vel først når man legger fokus på hva man drikker at barna oppfatter og begynner å lete etter unormaliteter. Jeg tenker de som føler sterkt mot dette ofte har vonde opplevelser selv og derfor legger noe av det på barna ubevisst og at barna derfor er veldig oppmerksomme i slike situasjoner ettersom de blir «lært» det.

Når det er sagt, jeg merker ingen endring i hverken meg eller mannen etter et glass, vi tar gjerne både et og 2 når barna er hjemme men er voksne mennesker og drikker oss ikke påvirket. Barna våre er generelt trygge og legger svært lite merke til glasset og legger heller ingen fokus på det.
 
Jeg har en onkel som alltid drikker seg full i høytiden og det var veldig ubehagelig den ene jula vi var sammen mens vi var unger. Han var i godt humør, men veldig høylydt og snøvlete. Jeg var åtte, men husker det godt.

Ellers pleide de voksne rundt oss å drikke en juleøl eller to til pinnekjøttet, uten at jeg erindrer å ha reagert på det. Etter at mannen og jeg fikk barn har vi valgt å ikke ha alkohol på bordet så lenge ungene er våkne. Vi har alkoholfri øl og brus, og så koser vi oss gjerne med litt øl eller rødvin etter at de har lagt seg.
 
Jeg er alltid edru eller stopper etter et halvt glass til maten, dersom jeg vet de andre gjerne drikker såpass at de endrer atferd. Så lenge atferden bare er positiv, så synes jeg det er greit, for de opplevde jeg positivt som barn selv uten at jeg den gang visste det var alkoholen. Når personer endrer atferd til mindre hyggelig er det ikke greit.
 
De fleste vet at man kan finne forskning som underbygger det meste, så det har liten hensikt å strø rundt seg med "ekspert-uttalelser" og bastante påstander når det gjelder menneskelige opplevelser.

Det er nokså særnorsk å påstå at ett glass vin skader barn og gjør dem utrygge. Ett glass vin altså, ikke én flaske.

At mange barn har opplevd utrygghet i forbindelse med alkohol har nok den naturlige forklaringen at verden er full av både idioter og alkoholikere.

Slenger med denne artikkelen på gøy, for de som evt ikke tror forskere kan være uenige:
https://forskning.no/content/greit-drikke-med-barn-tilstede

Ja, det er rart det der. Man kan finne forskning som underbygger sine påstander uansett hvilken retning de er i. Når det gjelder slike ting som dette så bruker jeg heller hodet mitt og ingen barn tar skade av at mor drikker ett glass vin. Da tror jeg det er helt andre ting som gjør at barnet reagerer og tar skade av at man tar seg ett glass vin :)
 
hva er deres tanker rundt dette?
Jeg skal feire jul med samboers familie og det kommer til å være 1 barn tilstede. En på 6år.
Jeg vet de skal drikke alkohol, men jeg føler selv at det er ukomfortabelt å drikke alkohol når det er små barn tilstede.
Jeg kan godt ta et par glass vin etter barnet har lagt seg, men ikke før.
Ikke noe negativt, de er en herlig gjeng. De har sine tradisjoner. Er første julen med de :)
Er kun jeg som er ukomfortabel med det?
Jeg er med deg, altså ikke komfortabel med å drikke sammen med/rundt barn.Har sagt til mannen at han kun får ta ett glass vin til middagen hos familien min, så får han vente til lillemann har lagt seg. Jeg har mye dårlige minner og erfaringer fra alkohol og drikking ved høytider selv, så er kanskje veldig "streng" på det.
 
Jeg hat ingenting imot at folk tar seg et glass eller to til maten selv øl det er barn til stede, men akkurat julaften har jeg aldri vært vant med at det blir drukket alkohol.
 
Jeg er med deg, altså ikke komfortabel med å drikke sammen med/rundt barn.Har sagt til mannen at han kun får ta ett glass vin til middagen hos familien min, så får han vente til lillemann har lagt seg. Jeg har mye dårlige minner og erfaringer fra alkohol og drikking ved høytider selv, så er kanskje veldig "streng" på det.

Dette er et fascinerende fenomen altså.
Hvis noen kommer og forteller at de har dårlige erfaringer med alkohol, så skal alkoholen plutselig forsvares til det uendelige og komme med argument etter argument på at det egentlig ikke er så farlig og blir fort veldig i forsvarsmodus, istedenfor å bare respektere vedkommende og roe ned den ene kvelden..

Hvis man liker smaken av øl og vin, så finnes det gode alternativer uten alkohol også.
 
Nå blir jeg vel halshugd :p
 
Nå blir jeg vel halshugd :p

Halshugging skal vi ikke ha noe av! :) Og på det stikkordet, passer det fint å bare minne om nettvett, folkeskikk og forumregler i en sånn engasjerende tråd - saklig diskusjon er supert, å gå på person er ikke greit. Fint at alle så langt har greid å stort sett holde seg på rett side av den knivseggen.
 
Dette er et fascinerende fenomen altså.
Hvis noen kommer og forteller at de har dårlige erfaringer med alkohol, så skal alkoholen plutselig forsvares til det uendelige og komme med argument etter argument på at det egentlig ikke er så farlig og blir fort veldig i forsvarsmodus, istedenfor å bare respektere vedkommende og roe ned den ene kvelden..

Hvis man liker smaken av øl og vin, så finnes det gode alternativer uten alkohol også.
Jeg opplever at alle aksepterer og forstår hvorfor enkelte velger å feire jul uten å servere alkohol til maten :) Såvidt jeg ser er det ingen av de som nyter alkohol som har behov for å utøve drikkepress..

Samtidig får jeg inntrykk av at en del "alkohol-motstandere" ikke aksepterer at andre velger annerledes, og at enkelte av dem faktisk gjør sitt beste for å presse sine holdninger på andre.

Når man føler seg angrepet er det ganske naturlig å gå i forsvar tenker jeg. Og jeg føler faktisk at det stilles spørsmål til både moral og dømmekraft når det blir påstått at vin til maten er det samme som å lære barna å ruse seg og/eller gi blaffen i barna.

Forøvrig opplever jeg ikke deg som moraliserende eller anklagende, kun som ei som deler sine erfaringer :)
 
Jeg mener at alkohol å barn er ikke okei, barna merker at de voksne blir fulle å dette blir ekkelt for barna. Vi fikk vår første i april i år, her blir det iallefall alkoholfritt! Har gitt beskjed til pappaen til lille at siden vi feirer hos hannes familie til neste år at alkohol er ikke greit når det er små barn til stede. Vill ikke ha fulle besteforeldre dullende med vår lille.. det er rett å slett uakseptabelt
 
Jeg opplever at alle aksepterer og forstår hvorfor enkelte velger å feire jul uten å servere alkohol til maten :) Såvidt jeg ser er det ingen av de som nyter alkohol som har behov for å utøve drikkepress..

Samtidig får jeg inntrykk av at en del "alkohol-motstandere" ikke aksepterer at andre velger annerledes, og at enkelte av dem faktisk gjør sitt beste for å presse sine holdninger på andre.

Når man føler seg angrepet er det ganske naturlig å gå i forsvar tenker jeg. Og jeg føler faktisk at det stilles spørsmål til både moral og dømmekraft når det blir påstått at vin til maten er det samme som å lære barna å ruse seg og/eller gi blaffen i barna.

Forøvrig opplever jeg ikke deg som moraliserende eller anklagende, kun som ei som deler sine erfaringer :)

For all del, jeg prøver heller ikke å anklage eller dømme noen.

Jeg kan jo forstå de også på et punkt. Alkoholmotstanderne, på den måten at hvis man drikker pga smaken og kose seg, men ikke merker noe til alkoholen eller andre bivirkninger til den, så kan man ha alkoholfritt som smaker så og si det samme til maten og heller kose seg med ekte vare etter de små har lagt seg :)
Men igjen, det er bare måten jeg tenker på.
For all del, hvis folk klarer å begrense seg, så er det jo bare å kose seg. Det er jo opp til hver enkelt.

Er vel ingen som mener man driter i barna ved å drikke et par glass, men jeg tror det heller blir satt spørsmålstegn på om det er nødvendig :)
Det hender jo også at jeg drikker alkohol, men velger ofte alkoholfritt. Men jeg blir sabla fyllesyk av bare litt da :hilarious::hilarious: Tåler ingenting :p
 
Jeg kan jo forstå de også på et punkt. Alkoholmotstanderne, på den måten at hvis man drikker pga smaken og kose seg, men ikke merker noe til alkoholen eller andre bivirkninger til den, så kan man ha alkoholfritt som smaker så og si det samme til maten

Jeg er utrolig glad i god vin, og alkoholfri vin smaker overhodet ikke vin for meg. Har prøvd de fleste, siden jeg tenkte å kose meg med det i graviditeten.. Men det var altså full skivebom! [emoji23] Har fortsatt tilgode å møte vinelskere som påstår smaken er lik med og uten alkohol. Folk som ikke liker vin derimot kan synes begge deler har like givende smak.

Det blir litt som å si til noen som elsker ostekake at de kan nyte Digestive kjeks isteden [emoji14]
 
Jeg er utrolig glad i god vin, og alkoholfri vin smaker overhodet ikke vin for meg. Har prøvd de fleste, siden jeg tenkte å kose meg med det i graviditeten.. Men det var altså full skivebom! [emoji23] Har fortsatt tilgode å møte vinelskere som påstår smaken er lik med og uten alkohol. Folk som ikke liker vin derimot kan synes begge deler har like givende smak.

Det blir litt som å si til noen som elsker ostekake at de kan nyte Digestive kjeks isteden [emoji14]

Hahaha, jeg ser poenget ditt :hilarious:
 
Håper for gudsskyld du ikke bruker spulervæskeni bilen, da bør jo barna dine bli redde ettersom dunsten av den antagelig vil endre deg og fin væremåte[emoji85]

Hehe, hvis den gjør det, er det uten min viten, men jeg er ikke så arrogant at jeg tror jeg kan se meg selv 100% objektivt utenfra, så muligheten for at jeg endrer oppførsel når jeg må bruke spylervæske er der.
Det handler nemlig ikke bare om faktisk fysisk promille når man drikker/kjører bil i sølevær. ;)
 
Dette er et fascinerende fenomen altså.
Hvis noen kommer og forteller at de har dårlige erfaringer med alkohol, så skal alkoholen plutselig forsvares til det uendelige og komme med argument etter argument på at det egentlig ikke er så farlig og blir fort veldig i forsvarsmodus, istedenfor å bare respektere vedkommende og roe ned den ene kvelden..

Hvis man liker smaken av øl og vin, så finnes det gode alternativer uten alkohol også.

Kan jeg gi deg en digital klem? ;)
 
Back
Topp