Lillevenns humpete vei til en spire❤

Lillevenn17

Elsker forumet
Himmelbarn
Desemberlykke 2018
Oktoberlykke2020❤
Hei alle sammen!
Da prøver jeg meg på en dagbok, så får vi se hvor flink jeg er å skrive her inne.
Jeg er 23 år gammel og er samboer med verdens mest fantastiske mann, som er 24 år gammel. Vi er nylig blitt forlovet <3 Vi har alltid tenkt oss en 2018-baby, selv om vi ikke var klare for å bli prøvere før i begynnelsen av 2017.

Så, jeg hopper rett inn i min "historie" så langt:

Jeg tok min siste p-pille 23 januar i år. Vi hadde snakket en del om å bli prøvere, men hadde ikke tenkt å slutte på pillen før i juni-juli. Men, sent mandagskveld 23 januar spurte samboer om hvorfor vi ventet og om vi ikke skulle begynne prøvingen nå. Jeg ble selvfølgelig kjempeglad og gjorde det som man sikkert ikke burde gjøre. Jeg googlet, kjøpte eggløsningstester og graviditetstester, begynte med folsyre - fordi jeg tenkte jo at jeg sikkert kom til å bli gravid veldig raskt. Kjenner flere som har blitt gravide etter en liten slipp med p-pillen, så jeg tenkte - hvorfor skal ikke det samme skje med meg?

HELDIGVIS sluttet vi i januar! Jeg var jo klar over at det er normalt å måtte vente på at syklusen skal stabilisere seg, og at prøvetiden kan ta "noen måneder". Men likevel tenkte jeg - dette går raskt. Hadde all slags "symptomer" trodde jeg. EL-smerter, trodde jeg, større bryster, uggen, mer sulten, vektøkning. Heh..., det var bare kroppen som omstilte seg.
Siden pilleslutt har jeg gått opp 5-6 kg, som egentlig ikke gjør meg noe fordi jeg er veldig slank. Areola på brystene har også blitt litt større og mørkere - og jeg tenkte jo at DET VAR JO GRAVIDITETSTEGN!!

Men selv om EL testene var positive, kom aldri EL. Fra første dag i bortfallsblødningen til min første, skikkelige menstruasjon etter pilleslutt tok det 34 dager. Helt greit, og trodde det skulle bli normalsyklusen.
Neste syklus 39 dager.
Neste syklus strakk seg til dag 50 før jeg tok kontakt med fastlegen. Var der på dag 58. Tok en del blodprøver - som var normale. Fastlegen foreslo en runde med Primolut N i et forsøk på å trigge kroppen inn i syklus og forhåpentligvis stabilisere. Tok første tablett på dag 74, måtte avbryte kuren litt tidligere pga. bivirkninger, men fikk ihvertfall menstruasjonen tilbake.
Så forrige syklus var 84 dager lang... Lurer på hvor lang den hadde blitt uten Primolut..


Ser dette ble veldig langt, men det var godt å skrive og få ut "historien" min til de av dere som orker å lese.
 
Masse lykke til med prøvingen! Håper Primolut var det som skulle til for å få orden på syklusen :)
 
Jeg har nå kommet til syklusdag 38. Hadde fire eggløsningstester liggende, og tok første på dag 30 pga. veldig våt utflod, som faktisk rant litt langs låret (beklager detaljene). Var også litt slimete. Positiv EL-test den kvelden. Ny positiv EL test på dag 31. Glemte å ta på dag 32 og 33, tok en ny på dag 34 som ble positiv etter tiden gikk ut.
Vått og litt slimete utflod på dag 30-32. Ellers i syklusen har jeg bare hatt kremete utflod.

Men, temperaturen stemmer ikke med disse "observasjonene". Har en LadyComp som jeg måler under tungen med, og har lagt dataene inn i FertilityFriend. To ganger har den varslet om eggløsning, men "ombestemt" seg pga. temperaturen ikke går nok opp. Hvis jeg bruker eggløsningstestene som utgangspunkt, mener FF at jeg hadde EL på dag 31.

På dag 36 (eller 5dpo dersom det stemmer) fikk jeg en slags blødning etter sex, men han støtet ikke for dypt og kjente ingen smerter mens vi holdt på. Har tenkt at dette kunne være en festeblødning, fordi temperaturen gikk ned den samme dagen, og opp igjen på dag 37.

Kjenner veldig på at ventingen og uvissheten gjør meg GAL. Skulle så ønske at jeg bare kunne få menstruasjonen hvis jeg ikke er gravid nå, og syns det er så leit at det skal ta så "lang" tid. Om syklusen min ender opp på 40 dager og holder seg der, så er jeg fornøyd med det, så lenge jeg slipper denne uvissheten.
 
God morgen.
Jeg har alarm på til kl. 7.15 for temping, men sover ikke så forferdelig godt når det nærmer seg morgen, så jeg har allerede tempet i dag. Den hadde jo gått ned, så nå føler jeg toget har gått og det er helt greit.

For en ca en uke siden +/- kjente jeg en "kul" over det ene brystet. Ble stresset over det, og samboer kjente den og. Men de siste dagene har jeg følt at hele området over begge brystene har vokst betraktelig. Merkelig følelse, føles ut som jeg er 13 år igjen :D så om det ikke er symptom på graviditet, helt ok, så lenge de holder seg struttende :)

Apropos den "festeblødningen" jeg snakket om, så kom det litt mer i dag, men det var veldig lyst og lignet egentlig ikke blod. Mer ferskenfarget. Mon tro om TR er på vei?
 
Kjenner så godt problemene med lange sykluser! Veldig vanskelig å gjette på når man blir gravid når uteblitt menstruasjon ikke er et sikkert tegn. Jeg synes ikke du skal legge for mye i at temperaturen har gått ned. De to målingene som viser det er begge markert med åpne sirkler og er dermed litt mindre nøyaktige enn de med utfylte sirkler. Hos meg stiger gjerne temperaturen utover morgenen så hvis jeg hadde målt litt for tidlig to dager så ville det sett ut som temperaturen falt. Krysser fingrene for at det klaffer for dere denne prøveperioden!
 
Da har vi vært hos fastlegen.
Er nå på CD 52. Det var egentlig det eneste jeg trengte å si, så begynte han utfyllingen på henvisning til gyn. Har tatt flere EL tester som er knallpositive, men tempen er ikke enig. Han så på meg med innvendig UL, og da så vi mange cyster/"bobler", spesielt på høyre side. Han ville ikke bekrefte PCO/S, men sa at det var viktig å ta utredningen et steg videre.
Selv begynner jeg å mistenke PCO/S, siden jeg mangler eggløsning, menstruasjon, har fått mye kviser og uren hud, "konstant" forhøyet LH og gått opp 7kg på kort tid. Tidligere har jeg slitt veldig med å gå opp i vekt, så det er veldig nytt. Og det skjedde etter jeg sluttet på p-pillen i januar.
 
Henvisning ble forresten sendt til Klinikk Hausken. Egentlig skulle det være til en offentlig klinikk, men det ville ta 1-2 mnd, og vi regner med at Hausken tar oss inn raskere.
 
God morgen! Det er visst veldig lenge siden jeg har skrevet her inne, så da er det på tide med en oppdatering. Jeg tror jeg kommer til å dele det opp, for det er veldig lenge siden sist og MYE å fortelle!

Første uken i september var jeg på Kreta i en uke med mamma. Det var godt for oss begge. Den uken fikk jeg ikke tempet, men det var tidlig i syklusen og hadde derfor lite å si.
Første mandagen etter vi hadde kommet hjem så var det gått nesten 3 uker siden fastlegen sendte henvisningen. Jeg ringte derfor til Hausken og etterlyste henvisningen, som de ikke hadde fått. Men jeg fikk time allerede dagen etterpå.
Der gikk vi igjennom sykehistorie, syklushistorie, hvordan syklusene mine var før jeg begynte på prevansjon og nå etterpå. Ved ultralyd av eggstokkene sa hun bare et enkelt "Ja", og jeg kunne se det tydelig selv. Massevis av små cyster på begge eggstokkene.

Jeg har PCO!

Planen ble til at jeg skulle begynne på Metformin, for å dempe de androgene hormonene og forhåpentligvis forbedre syklusene mine. Begynte med 1 tablett og økte til 2 etter noen dager, og videre opp til 3 tabletter som jeg skal ta til jeg er 12 uker på vei i en graviditet.
Jeg fikk en 10-dagers kur med Primolut som jeg skulle bruke for å trigge menstruasjonen og Letrozol dobbelkur for å fremme eggproduksjon. Den begynte jeg på i CD 4 til og med CD 9.

Etterpå var det tid for UL av eggstokkene for å se om Letrozol hjalp.
 
Glemte å si at vi gikk gjennom mannens sykehistorie. De anbefaler alltid spermieprøve, men siden han også har hatt bitestikkelbetennelse så sa de nesten at han måtte.
 
Så, 2 oktober startet menstruasjonen og på CD 4 begynte jeg på Letrozol. Tok også blodprøver på CD 2, der sjekket vi alt fra AMH til østradiol, LH, TSH, FriT4, progesteron, prolaktin og en ting til tror jeg.
Da jeg var kommet til CD 11 var det tid for UL hos Hausken. Det var dessverre en annen lege fordi hun jeg hadde tidligere var i en annen by. Legen denne dagen kikket først på høyre side, og der var den største folikkelen 9mm. På venstre side var det ingenting. Jeg ble utrolig lei meg og redd, og fryktet at det neste steget ble IVF.
Da vi satt oss det spurte han om vi hadde vurdert IVF. Jeg gråt og sa at det har vi ikke mulighet til pga. mannen hadde fått permitteringsvarsel og vi ikke hadde så mye penger spart opp. Hvert forsøk koster ca. 30 tusen. Han ville jeg skulle prøve noe som heter Gonal f, som er FSH som settes med sprøyte. Han var veldig redd for å overstimulere meg, og jeg skulle derfor bare sette 50ie daglig i 7 dager. Hvis det var mer enn 3 folikkler i modning ved neste UL fikk vi sex-nekt pga. faren for multiple-flerlinger. Men dersom vi ombestemte oss, kunme vi ta IVF og høste alle eggene. Da skulle vi få IVF behandlingen for halv pris.

Jeg gråt en del og var veldig lei meg. Fikk snakket med en sykepleier over Skype, og hun viste meg hvordan jeg skulle sette Gonal f. Den kostet rundt 1500kr.

Sukk.. det var veldig mange tanker som surret i hodet på meg.
Jeg snakket med sjefen dagen etterpå, for hun visste at vi prøver, og hun ville tilrettelegge for meg slik at jeg skulle få fri hvis det evt. blir IVF i Haugesund på nyåret.
 
CD 18, og ny UL hos Hausken.
La meg forresten påpeke at hver UL koster 1250kr, spermieprøve kostet 1500kr, første timen der vi hadde vanlig konsultasjon og UL kostet 1900kr. Vi burde heller tatt fertilitetssjekken, for da hadde vi fått utredning på meg og han til 2300kr.

Så. Tilbake til UL. Heldigvis samme legen som første gang vi var der, likte henne best. De siste 3 dagene med Gonal f injeksjoner kjente jeg MYE ubehag i venstre eggstokk, var vondt hvis jeg snudde meg skjevt eller noe. Vi snakket om hva som hadde skjedd sist, og hva vi ønsket å se nå.
Ned på benken og beina i beinholdere og inn med ULstaven. Merkelig hvor vandt du blir til det etter 4 UL på knappe 2mnd.
Hun sjekket høyre eggstokk først. Leitet og leitet, men der var likt som sist, at den største folikklen var kun 9mm.
Over til den venstre, og der så JEG noe stort! Spurte om jeg så rett, men nei, det var tarmen:shy: Hahah, hun så at jeg måtte på do!!
Så lette hun videre. Og så, to store og fine folikkler. Den ene 19mm og den andre 22mm!! Ikke rart jeg har hatt vondt og ubehag❤ mens hun lette så trodde hun at hun kanskje punkterte den største. De må visst alltid "grave" litt i magen på meg for å få den tydelig frem.

Hun var veldig fornøyd selv og glad på mine vegne! Jeg spurte om jeg kunne få eggløsningssprøyte, Ovitrelle, slik at jeg var sikker på at jeg fikk EL, og den fikk jeg.
Da bar det rett til apoteket for å kjøpe den.

Dette var en torsdag.
Så vi hadde litt sengekos, la meg med beina høyt og satte Ovitrellen. Den sitter i kroppen i 10 dager, så jeg måtte ikke teste før det.
 
På fredagen og lørdagen hadde jeg skikkelig ubehag i underlivet. Det var vondt når jeg var borti skjedeveggen, og sex var ikke godt i det hele tatt. Stakkars sambo var jo kjemperedd, men jeg klarte å omgjøre ubehag-stønningen til og fake at det var godt:angel7. Han var veldig klar over at jeg faket, men vi visste beggeto at det måtte til.

Siden jeg temper og fører det inn i FF, så kunne jeg se at EL var på CD 20, to dager etter Ovitrelle. Regnet fram til at det burde være trygt å teste 10dpo, da var det 12 dager siden Ovitrelle.
 
Her ser dere kurven min. Positiv EL test dagen før EL. (Den var positiv uansett pga. Ovitrellen inneholder HcG).
Deretter temp-dropp 6dpo. Jeg var utrolig spent og nesten litt kvalm.
 

Vedlegg

  • 20171117_111730.png
    20171117_111730.png
    375,3 KB · Visninger: 43
10dpo øverst, så 12dpo og siste 13dpoScreenshot_20171117-112552.png
JEG ER GRAVID ❤❤❤❤❤
 
Nå er jeg allerede 5+5 og vi skal på UL når jeg er 7+1 for å se at alt utvikler seg normalt og om det er en eller to som lurer der inne❤
 
Back
Topp