6 mnd grøt til 4 mbd baby?

Julilykke-17

Forumet er livet
Julibaluba 2017
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
Kan babyene våre få grøt merket med "fra 6 mnd"?

Lillesnupp reagerer på melkeprotein og jeg har funnet en grøt fra semper som er uten dette, men fra 6 mnd. Får ikke tak i hs så jeg får ikke rådført meg der.. Det er ikke aktuelt å gi sinlac siden den er glutenfri og tilsatt sukker.
 
Kan babyene våre få grøt merket med "fra 6 mnd"?

Lillesnupp reagerer på melkeprotein og jeg har funnet en grøt fra semper som er uten dette, men fra 6 mnd. Får ikke tak i hs så jeg får ikke rådført meg der.. Det er ikke aktuelt å gi sinlac siden den er glutenfri og tilsatt sukker.
Vet venninna mi brukte en grøt fra Holle til sin baby, den var uten melkeprotein og fra 4 mnd, men mulig den også er glutenfri o_O
 
Vi brukte også holle-grøter til eldstemann, og de har flere typer i Sverige som er fra 4 mnd. Du kan evt koke selv til du får svar fra hs?
 
Vet venninna mi brukte en grøt fra Holle til sin baby, den var uten melkeprotein og fra 4 mnd, men mulig den også er glutenfri o_O
Vi brukte også holle-grøter til eldstemann, og de har flere typer i Sverige som er fra 4 mnd. Du kan evt koke selv til du får svar fra hs?
Får man tak i Holle sine i Norge? Vi bor på Vestlandet så en Sverigetur er liksom ikke det enkleste:rolleyes:
 
https://www.google.no/url?sa=t&sour...iD74QFggoMAI&usg=AOvVaw3rLeB8utbMUz2pGxWLPRGO
Har også fått høre lignende fra kollega som er gastroenterolog, så derfor vil jeg at hun skal få i seg de små mengdene med gluten som anbefales til alderen:happy: Jeg er selv sensitiv for gluten uten å ha cøliaki og håper å unngå dette for lillesnupp.

Men vil d si at alle barn bør introduseres fra de er 4 mnd? Altså, dersom vi venter til de er 6 mnd, så kan de fort være sensitive for gluten brått? Eller? Forsto artikkelen, men burde vi starte med grøt før 6 mnd lissom?
 
Men vil d si at alle barn bør introduseres fra de er 4 mnd? Altså, dersom vi venter til de er 6 mnd, så kan de fort være sensitive for gluten brått? Eller? Forsto artikkelen, men burde vi starte med grøt før 6 mnd lissom?
Står i sammendraget øverst "la baby smake litt på mat med gluten fra 4 mnds alder, men fortsett å amme" det tolker jeg som om baby får ei skje glutenholdig grøt i histen og pisten fra 4 mnd så er det nok.. men det er jo sikkert ikke feil å fullamme til 6 mnd og så starte forsiktig med grøt med litt gluten. Stod at grøter fra andre aldersgrupper (typ 6 og 8 mnd) inneholder større mengder gluten enn de fra 4 mnd, sånn at magen deres kan få litt "sjokk" om man begynner med guten seinere. Men jeg antar at så lenge ikke WHO sier at man MÅ starte med grøt fra 4 mnd så gjør man ikke noe galt i å vente heller:happy: Jeg bare vet at siden jeg er litt sensitiv selv så vil jeg introdusere frøkna tidlig for å forebygge.
 
Så lenge det er små nok biter for en liten baby, så ser jeg ikke problemet med '6mnd grøt'. Hørt det for det meste er et salgstriks likevel...? Det å sette alder på grøten liksom..?
De kan jo smake på det meste hjemmelaga, så lenge det ikke er melk, honning eller salt i, så tror ikke det er sååå forskjell på grøten egentlig...
Men jeg VET ikke da. Bare teoriserer..
 
Så lenge det er små nok biter for en liten baby, så ser jeg ikke problemet med '6mnd grøt'. Hørt det for det meste er et salgstriks likevel...? Det å sette alder på grøten liksom..?
De kan jo smake på det meste hjemmelaga, så lenge det ikke er melk, honning eller salt i, så tror ikke det er sååå forskjell på grøten egentlig...
Men jeg VET ikke da. Bare teoriserer..

Haha ja, det er minimale, ubetydelige forskjeller på grøten fra 4 mnd og 6 mnd (Nestlé).

http://www.tv2.no/a/9425191/
 
Trodde cøliaki var medfødt jeg [emoji38]og visste ikke at man bør starte ved 4 mndr heller [emoji23] Bra jeg henger litt her inne da. Med førstemann hadde jeg stålkontroll på alle anbefalinger rundt mat, amming, soving etc - nå med tredjemann så er det en helt annen sak. Leser liksom ikke om noe slikt lenger [emoji85]
 
Vi gir sinlac grøt, men den er også uten gluten da hvis du helst vill ha med :)
 
Vi prøvde 6 mnd grøten i kveld, spent på å se om det utgjør noen forskjell eller gir reaksjon. Hun var skeptisk til smaken, så jeg endte med å halvblande den og mild havregrøt. Det gikk ned på høykant:happy:
 
Helsesøster anbefalte å begynne uten gluten, da det er mer skånsomt for magen. Og det er også anbefalt å fullamme til 6 mnd dersom babyen har en tilfredsstillende vektoppgang [emoji4] Tenker at det uansett er viktig at gluten blir introdusert i veldig små mengder uansett når man velger å introdusere det, siden det er vanskeligere for magen å fordøye [emoji4]
 
Om de anbefaler 4 el 6 mnd varierer. Helsesøster hos oss tok opp på tremånderskontroll at de anbefaler oppstart ved 4 mnd (hun overbeviste meg, men ammetåke gjør det umulig å gjenfortelle). Ei venninne ble derimot av sin helsesøster anbefalt 6 mnd (annen helsestasjon).
 
Back
Topp