6 mnd grøt til 4 mbd baby?

En tråd i 'Juli 2017' startet av Julilykke-17, 13 Nov 2017.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Julilykke-17 Forumet er livet Marsboere 2020 Julibaluba 2017 Februarbarna 2020

Kan babyene våre få grøt merket med "fra 6 mnd"?

Lillesnupp reagerer på melkeprotein og jeg har funnet en grøt fra semper som er uten dette, men fra 6 mnd. Får ikke tak i hs så jeg får ikke rådført meg der.. Det er ikke aktuelt å gi sinlac siden den er glutenfri og tilsatt sukker.

2. Augustjente86 Forumet er livet Sensommerlykke 2017 Julikulene 2020 Julibaluba 2017

Vet venninna mi brukte en grøt fra Holle til sin baby, den var uten melkeprotein og fra 4 mnd, men mulig den også er glutenfri o_O

3. NiLove Gift med forumet Desemberskattene 2014

Gjør det noe at den er glutenfri? :)

4. Lykketreff Gift med forumet

Vi brukte også holle-grøter til eldstemann, og de har flere typer i Sverige som er fra 4 mnd. Du kan evt koke selv til du får svar fra hs?

5. Julilykke-17 Forumet er livet Marsboere 2020 Julibaluba 2017 Februarbarna 2020

Jeg vil ikke at hun skal spise glutenfritt når ikke hun har glutenallergi, ds kan man i verste fall spise på seg cøliaki.

6. Julilykke-17 Forumet er livet Marsboere 2020 Julibaluba 2017 Februarbarna 2020

Får man tak i Holle sine i Norge? Vi bor på Vestlandet så en Sverigetur er liksom ikke det enkleste:rolleyes:

7. Lykketreff Gift med forumet

De har i helsekost-butikker mange steder :)

• Liker Liker x 1
  8. Julilykke-17 Forumet er livet Marsboere 2020 Julibaluba 2017 Februarbarna 2020

Da skal jeg ta meg en tur dit, takk:happy:

• Liker Liker x 1
  9. NiLove Gift med forumet Desemberskattene 2014

Oj! Det visste jeg ikke.

• Liker Liker x 1
  10. Fjelljenta Glad i forumet Oktoberskatter 2014 Juligull2021

Man kan fint bruke det i begynnelsen, ikke alle tarmer er klar for gluten når de er 4 mnd :) bare husk å etterhvert blande inn med gluten og etterhvert la den med gluten ta over :)

• Liker Liker x 1
  11. Julilykke-17 Forumet er livet Marsboere 2020 Julibaluba 2017 Februarbarna 2020

12. Marrylou Forumet er livet It's gonna be May 2019 Julibaluba 2017

Men vil d si at alle barn bør introduseres fra de er 4 mnd? Altså, dersom vi venter til de er 6 mnd, så kan de fort være sensitive for gluten brått? Eller? Forsto artikkelen, men burde vi starte med grøt før 6 mnd lissom?

• Liker Liker x 1
  13. Julilykke-17 Forumet er livet Marsboere 2020 Julibaluba 2017 Februarbarna 2020

Står i sammendraget øverst "la baby smake litt på mat med gluten fra 4 mnds alder, men fortsett å amme" det tolker jeg som om baby får ei skje glutenholdig grøt i histen og pisten fra 4 mnd så er det nok.. men det er jo sikkert ikke feil å fullamme til 6 mnd og så starte forsiktig med grøt med litt gluten. Stod at grøter fra andre aldersgrupper (typ 6 og 8 mnd) inneholder større mengder gluten enn de fra 4 mnd, sånn at magen deres kan få litt "sjokk" om man begynner med guten seinere. Men jeg antar at så lenge ikke WHO sier at man MÅ starte med grøt fra 4 mnd så gjør man ikke noe galt i å vente heller:happy: Jeg bare vet at siden jeg er litt sensitiv selv så vil jeg introdusere frøkna tidlig for å forebygge.

• Liker Liker x 1
  14. Lillafrosk Forumet er livet Tilgangsansvarlig Oktoberbarna 2021♡ Sensommerlykke 2017 Assistert-jentene

Så lenge det er små nok biter for en liten baby, så ser jeg ikke problemet med '6mnd grøt'. Hørt det for det meste er et salgstriks likevel...? Det å sette alder på grøten liksom..?
    De kan jo smake på det meste hjemmelaga, så lenge det ikke er melk, honning eller salt i, så tror ikke det er sååå forskjell på grøten egentlig...
    Men jeg VET ikke da. Bare teoriserer..

• Liker Liker x 1
    • Enig Enig x 1
  15. Isenbel Forelsket i forumet Julibaluba 2017

Haha ja, det er minimale, ubetydelige forskjeller på grøten fra 4 mnd og 6 mnd (Nestlé).

http://www.tv2.no/a/9425191/

• Liker Liker x 1
  16. NiLove Gift med forumet Desemberskattene 2014

Trodde cøliaki var medfødt jeg [emoji38]og visste ikke at man bør starte ved 4 mndr heller [emoji23] Bra jeg henger litt her inne da. Med førstemann hadde jeg stålkontroll på alle anbefalinger rundt mat, amming, soving etc - nå med tredjemann så er det en helt annen sak. Leser liksom ikke om noe slikt lenger [emoji85]

• Nyttig Nyttig x 1
  17. Wish43 Forelsket i forumet

Vi gir sinlac grøt, men den er også uten gluten da hvis du helst vill ha med :)

18. Julilykke-17 Forumet er livet Marsboere 2020 Julibaluba 2017 Februarbarna 2020

Vi prøvde 6 mnd grøten i kveld, spent på å se om det utgjør noen forskjell eller gir reaksjon. Hun var skeptisk til smaken, så jeg endte med å halvblande den og mild havregrøt. Det gikk ned på høykant:happy:

19. gulltre Betatt av forumet Julibaluba 2017

Helsesøster anbefalte å begynne uten gluten, da det er mer skånsomt for magen. Og det er også anbefalt å fullamme til 6 mnd dersom babyen har en tilfredsstillende vektoppgang [emoji4] Tenker at det uansett er viktig at gluten blir introdusert i veldig små mengder uansett når man velger å introdusere det, siden det er vanskeligere for magen å fordøye [emoji4]

20. Dunja Forelsket i forumet

Om de anbefaler 4 el 6 mnd varierer. Helsesøster hos oss tok opp på tremånderskontroll at de anbefaler oppstart ved 4 mnd (hun overbeviste meg, men ammetåke gjør det umulig å gjenfortelle). Ei venninne ble derimot av sin helsesøster anbefalt 6 mnd (annen helsestasjon).

Del denne siden